2.1
Nykytila
Arpajaisverolain (552/1992) mukaan arpajaisveroa suoritetaan valtiolle Suomessa toimeenpannuista arpajaisverolain 2 §:ssä tarkoitetuista arpajaisista. Valtaosasta Suomessa harjoitetusta arpajaistoiminnasta vastaavat rahapelitoimintaa arpajaislaissa (1047/2001) säädetyllä yksinoikeudella toimintaa Manner-Suomessa harjoittava Veikkaus Oy ja Ahvenanmaalla maakuntalain landskapslagen om lotterier (Ålands författningssamling 1966:10) mukaisella yksinoikeudella harjoittava Ålands Penningautomatförening (Paf).
Verojärjestelmän kannalta arpajaisvero on voitonsaajan tuloveron korvaava vero. Tuloverolain (1535/1992) 85 §:n mukaan arpajaisverolain 2 §:ssä tarkoitetuista arpajaisista saatu voitto ei ole veronalaista tuloa. Sama koskee Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa sen lainsäädännön mukaisesti toimeenpannuista arpajaisista saatua voittoa. Veikkaus Oy ja Paf ovat tuloverolain 21 c §:n nojalla tuloverotuksessa verovelvollisia vain muusta kuin yksinoikeuden nojalla harjoittamastaan arpajais- ja rahapelitoiminnasta saamastaan tulosta. Rahapelit ja arpajaiset eivät kuulu arvonlisäverotuksen piiriin.
Arpajaislainsäädäntö kuuluu Ahvenanmaan itsehallintolain (1144/1991) nojalla Ahvenanmaan maakunnan lainsäädäntövaltaan, arpajaistoiminnan verotus kuitenkin valtakunnan lainsäädäntövaltaan. Itsehallintolain 49 §:n mukaan Ahvenanmaalla maksettujen arpajaisverojen rahamäärät palautetaan Ahvenanmaan maakunnalle vuosittain valtion varoista.
Arpajaisverolain 4 §:n 1 momentin mukaan yksinoikeudella toimeenpantavista arpajaisista arpajaisvero on 12 prosenttia tuotosta. Tuotolla tarkoitetaan rahapanosten yhteismäärän ja pelaajille maksettujen voittojen erotusta. Vuonna 2019 arpajaisveron nettokertymästä 221,2 miljoonasta eurosta Veikkaus Oy:n osuus oli 93,4 prosenttia eli 206,6 miljoonaa euroa ja Paf:n osuus 5,6 prosenttia eli 12,4 miljoonaa euroa. Kertyneet määrät poikkeavat jonkin verran peliyhteisöjen tilinpäätösten mukaisista määristä. Verot kirjataan suoriteperusteisesti pelituottojen kertymäkuukaudelle mutta tilitetään Verohallinnolle toiseksi seuraavana kuukautena.
Muiden arpajaisten kuin yksinoikeudella toimeenpantavien rahapelien osuus verokertymästä oli 1,0 prosenttia eli 2,2 miljoonaa euroa. Näitä ovat ensinnäkin arpajaislain 3 a §:ssä mainitut tavara-arpajaiset, arvauskilpailut, bingopeli ja tavaravoittoautomaattien käytettävänä pitäminen. Veron perusteena on rahapanosten yhteismäärä tai arpojen myynnistä kertynyttä kokonaistulo. Veroprosentti on bingopelissä 5 ja muissa mainituissa arpajaisissa 1,5.
Lisäksi arpajaisveroa on suoritettava muista kuin arpajaislainsäädännössä säännellyistä julkisesti järjestetyistä arvonnoista, arvauskilpailuista, vedonlyönnistä tai muista niihin rinnastettavista, sattumasta osaksi tai kokonaan riippuvista menettelyistä, joissa voi voittaa rahaa tai rahanarvoisen etuuden, jota ei ole pidettävä kohtuullisena vastikkeena jostakin suorituksesta tai palkkana. Näitä ovat esimerkiksi erilaiset myynnin edistämiseksi toimeenpannut kaupalliset arvonnat. Niissä vero on 30 prosenttia jaettujen voittojen yhteenlasketusta arvosta.
Arpajaislain 17 §:n mukaan Veikkaus Oy:n tuotosta käytetään 53 prosenttia urheilun ja liikuntakasvatuksen, tieteen, taiteen sekä nuorisotyön edistämiseen lain 17 a §:ssä tarkemmin säädettyjen jakosuhteiden mukaan, 43 prosenttia terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen ja 4 prosenttia hevoskasvatuksen ja hevosurheilun edistämiseen.
Valtion talousarvioon otetaan vuosittain opetus- ja kulttuuriministeriön, sosiaali- ja terveysministeriön sekä maa- ja metsätalousministeriön momenteille määrärahat, joiden arvioidaan vastaavan Veikkaus Oy:n kyseisen tilikauden voittoa ja uudelleen jaettaviksi palautuvia varoja. Veikkaus Oy tilittää rahapelitoimintojen tuoton ministeriöille 17 §:n mukaisissa suhteissa.
Tuotosta jaettavien avustusten ja valtionosuuksien myöntämisestä urheilun ja liikuntakasvatuksen, tieteen, taiteen sekä nuorisotyön edistämiseen päättää opetus- ja kulttuuriministeriö, avustusten myöntämisestä terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen sosiaali- ja terveysministeriö ja hevoskasvatuksen ja hevosurheilun edistämiseen maa- ja metsätalousministeriö. Vuosittain voidaan jättää jakamatta enintään 20 prosenttia tuotosta. Jakamatta jätetty määrä on jaettava viiden vuoden kuluessa.
Vuonna 2019 kyseisen vuoden pelitoiminnan tuotoista ja aiemmin jakamatta jätetystä tuotosta jaettiin 1 076,2 miljoonaa euroa yli 4 000 avustuksensaajalle. Sosiaali- ja terveysjärjestöille jaettiin 361,8 miljoonaa euroa, kulttuurille ja taiteelle 246,3 miljoonaa euroa, liikunnalle 154,7 miljoonaa euroa, sotaveteraaneille 109,9 miljoonaa euroa, tieteelle 107,6 miljoonaa euroa, nuorisotyölle 54,3 miljoonaa euroa ja hevosurheilulle 41,6 miljoonaa euroa.
Veikkaus Oy:n niin sanottu pelikate, joka vastaa arpajaisverolaissa tarkoitettua veron perusteena olevaa tuottoa, voitto, edunsaajaministeriöille luovutettu määrä ja ministeriöiden avustuksensaajille jakamat määrät ovat vuodesta 2017, jolloin Veikkaus Oy:n, Raha-automaattiyhdistyksen ja Fintoto Oy:n rahapelitoiminnot yhdistettiin, kehittyneet seuraavasti:
Vuosi | Pelikate | Voitto | Luovutettu edunsaajaministeriöille | Avustuksina ja valtionosuuksina jaettu määrä |
2017 | 1 778 | 1 021 | 1 015 | 1 050 |
2018 | 1 759 | 1 014 | 1 014 | 1 078 |
2019 | 1 691 | 1 009 | 1 009 | 1 076 |
Määrät ovat miljoonia euroja.
Veikkaus Oy:n vuoden 2020 ensimmäisen puolivuotiskauden käsittävässä osavuotiskatsauksessa yhtiön koko vuoden tuloksen on arvioitu jäävän koronavirusepidemian vuoksi noin 300 miljoonaa euroa ennakoitua alemmaksi. Peliautomaatit olivat suljettuina noin neljän kuukauden ajan ja toiminnan avautuessa otettiin käyttöön aukiolorajoituksia, jotka ovat voimassa vielä pakollisen tunnistautumisen astuessa voimaan vuoden 2021 alusta. Pakollisen tunnistautumisen arvioidaan laskevan Veikkauksen vuosituottoja 150–200 miljoonalla eurolla. Automaattien määrää vähennetään vuoden loppuun 8 000:lla eli aiemmin kaavailtua nopeammin.
Paf:in tarkoituksena on kerätä varoja yleishyödyllisen toiminnan edistämiseen ja muuhun yleiseen tarkoitukseen sekä edistää Paf:in toimintaa ja tavoitteita hyödyttäviä hankkeita. Toiminnan tuotot otetaan maakunnan talousarvioon ja käytetään mainittuihin tarkoituksiin. Konsernin liikevaihto on vuosina 2015–2019 vaihdellut 110 miljoonasta 116,5 miljoonaan euroon ja oli 114,2 miljoona euroa vuonna 2019. Liikevaihtona on tilinpäätöksissä ilmoitettu myyntituottojen määrä vähennettynä jaetuilla voitoilla sekä arpajaisverolla ja muilla vastaavilla veroilla. Tilikauden 2019 voitto 30,6 miljoonaa euroa oli ajanjakson suurin. Vuosilta 2015–2018 maakuntahallitukselle luovutettiin tuottoja 15–21 miljoonaa euroa. Vuodelta 2019 luovutettiin poikkeuksellinen 40 miljoonaa euroa koronavirusepidemian aiheuttamien kielteisten taloudellisten vaikutusten lieventämiseksi.