1
Lakiehdotuksen perustelut
2 §. Määritelmät. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi määritelmien kohtaa 7 siten, että postiyrityksellä ei enää tarkoiteta 3 §:n mukaista toimiluvan haltijaa, vaan yritystä, joka harjoittaa kirjelähetyksiä koskevaa postitoimintaa. Näin ilmoitusvelvollisuuden laiminlyönyt postiyritys ei jää postilain soveltamisen ja Viestintäviraston valvonnan ulkopuolelle.
4 §. Ilmoitusmenettely
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi ehdotetun lain 4 pykälän otsikkoa siten, että se olisi ilmoitusmenettely, koska se vastaisi paremmin sisältöä.
Ehdotetun 1 momentin mukaan postiyrityksen on ennen toimintansa aloittamista tehtävä ilmoitus Viestintävirastolle. Voimassa oleva valtioneuvoston myöntämä toimilupajärjestelmä ehdotetaan korvattavaksi Viestintävirastolle tehtävällä ilmoitusmenettelyllä.
Esitetty ilmoitusvelvollisuus ei edelleenkään koskisi toimintaa, joka olisi postilain 1 §:n 3 momentin mukaista pienimuotoista, taloudelliselta merkitykseltään vähäistä tai laajuudeltaan sellaista toimintaa, että sillä ei ole yleispalvelun saatavuuden kannalta olennaista merkitystä.
Momentti on sopusoinnussa postidirektiivin 9 artiklan 1 kohdan kanssa.
Ehdotetun 2 momentin mukaan 1 momentissa tarkoitetussa ilmoituksessa on annettava kaikki valvonnan kannalta tarpeelliset yrityksen yksilöinti- ja yhteystiedot sekä kuvaus harjoitettavasta toiminnasta. Näitä tietoja ovat muun muassa yhteisö- ja yritystunnus, tavoittamisen kannalta tarpeelliset osoitetiedot ja yhteyshenkilöt. Harjoittavasta toiminnasta annettavien tietojen tulisi olla tasoltaan sellaiset, että Viestintävirasto pystyy antamaan ehdotetussa 5 §:ssä tarkoitetun vahvistuksen ilmoituksen vastaanottamisesta sekä kohdistamaan valvonnan oikeisiin toimijoihin. Postitoiminnan valvonnan kannalta tarpeellisia tietoja voisivat olla lyhyt kuvaus postiyrityksen toimialueesta eli alueesta, jolla postilähetysten keräily ja jakelu suoritetaan ja siitä, onko palvelut osoitettu esimerkiksi vain yritysasiakkaille. Ehdotetun 2 momentin mukaan Viestintävirasto voisi myös antaa tarkempia määräyksiä annettavista tiedoista sekä ilmoituksen muodosta ja sen toimittamisesta.
Ehdotetun 3 momentin mukaan ilmoituksessa annettujen tietojen muutoksista ja toiminnan lopettamisesta on viipymättä ilmoitettava Viestintävirastolle. Säännöksen tarkoitus on turvata viranomaisten tiedonsaanti sekä mahdollisuus ylläpitää 5 §:ssä tarkoitettuja luetteloita ajantasaisina. Toiminnan lopettamisesta ja muista olennaisista muutoksista tulisi ilmoittaa ilman aiheetonta viivästystä jo ennalta.
Ehdotetun 4 momentin mukaan postiyrityksen olisi ilmoitettava sekä asiakkailleen että Viestintävirastolle ennakoimattomasta sopimuksen mukaisen viestintä- tai muun palvelun lakkaamisesta. Säännöksen tavoitteena on turvata postipalvelujen asiakkaiden asemaa erityisesti äkillisissä ja ennakoimattomissa tilanteissa. Näin varmistettaisiin, että toimintansa lopettavan postiyrityksen asiakkaat saisivat tiedon toiminnan loppumisesta ja pystyisivät riittävän ajoissa vaihtamaan palvelun tarjoajaa. Postiyritysten tulee käsitellessään henkilötietoja huomioida, että niiden toimintaan tullaan soveltamaan myös henkilötietolainsäädäntöä (523/19999).
5 §. Ilmoitusluettelo. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi 5 §:n otsikkoa siten, että se olisi ilmoitusluettelo, koska se vastaisi paremmin sisältöä.
Ehdotetun 1 momentin mukaan Viestintävirasto pitäisi julkista luetteloa saamistaan ilmoituksista. Säännöksen tavoitteena on helpottaa sekä viranomaisen että toimijoiden ja asiakkaiden mahdollisuuksia saada ajantasaista tietoa toiminnan harjoittajista. Kaikkia tässä pykälässä tarkoitettuja tietoja ei ole perusteltua merkitä julkiseen toimijaluetteloon. Yrityksen yksilöintitiedot ja yleisluonteiset tiedot harjoitetusta toiminnasta on lähtökohtaisesti merkittävä tässä pykälässä tarkoitettuun luetteloon, koska niillä on merkitystä myös muille kuin valvovalle viranomaiselle. Sen sijaan esimerkiksi osa yhteystiedoista on tarkoitettu vain viranomaiselle.
Ehdotetun 2 momentin mukaan Viestintäviraston on annettava vahvistus ilmoituksen vastaanottamisesta viikon kuluessa siitä ajankohdasta, kun ilmoitus on vastaanotettu Viestintäviraston järjestelmään.
20 §. Kielellisten oikeuksien turvaaminen. Esityksessä ehdotetaan lisättäväksi uusi 2 momentti, jossa ehdotetaan säädettäväksi, että 1 momentin mukainen velvollisuus voidaan Viestintäviraston toimesta asettaa muulle postiyritykselle kuin yleispalvelun tarjoajalle vain tilanteessa, jossa yleispalveluvelvollisuutta ei ole asetettu.
Esitetty muutos on tarpeellinen, jos markkinat muuttuvat siten, ettei kukaan toimijoista ole yleispalvelun tarjoaja. Yleispalveluvelvollisuuden asettaminen ei ole postilain 23 §:n mukaan välttämätöntä, jos yleispalvelu on muutoin turvattu. Uusi momentti vastaa sisällöllisesti kumottavaksi esitetyn 9 §:n 2 momentin 3 kohtaa ja 3 momenttia.
23 §. Yleispalveluvelvollisuuden asettaminen. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi 23§:n 2 momentin 3 kohtaa seuraavasti: 3) alueella on keskenään kilpailevia yrityksiä, jotka tarjoavat vastaavia palveluita. 3 kohdasta poistettaisiin siis viittaus 24 §:n, jossa säädetään toimiluvan myöntämisen edellytyksistä, koska viittaukselle ei jäisi sisältöä toimilupajärjestelmästä luovuttaessa.
Lisäksi ehdotetaan muutettavaksi 4 momenttia siten, että yleispalvelupäätöksillä ei saa asettaa eri postiyrityksille päällekkäisiä velvoitteita. Yleispalvelupäätöksillä ei saa myöskään asettaa rinnakkaisia velvoitteita tämän lain tai sen nojalla annettujen säädösten, taikka muun lainsäädännön kanssa. Momentista poistettaisiin viittaus toimilupaehtoihin, koska toimilupajärjestelmästä luovuttaessa voimassa oleva säännös ei vastaa sisältöä.
24 §. Yleispalveluvelvollisuuden asettamisen edellytykset. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi 24 §:n 1 momenttia siten, että Viestintävirasto voi asettaa yleispalveluvelvollisuuden postiyritykselle. Voimassa olevan muotoilun mukaan yleispalveluvelvollisuus voidaan asettaa postiyritykselle, joka täyttää 6 §:ssä tarkoitetut toimiluvan myöntämisen edellytykset. Toimiluvista luovuttaessa voimassa oleva säännös ei vastaa sisältöä.
Esityksen mukaan 24 §:n 2 momenttia ei esitetä muutettavaksi.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi 24 §:n 3 momenttia siten, että postiyritys voidaan velvoittaa tarjoamaan Viestintäviraston päätöksestä yleispalvelua myös muualla kuin alueella, jonka se on Viestintävirastolle 3 §:ssä säädetyn mukaisesti ilmoittanut tai se voidaan velvoittaa tarjoamaan muutakin yleispalvelua kuin sitä, mitä se on tarjonnut, jos se on yleispalvelun turvaamisen kannalta välttämätöntä eikä velvoitteen asettaminen ole postiyrityksen kannalta kohtuutonta.
24 a §.Maailman postiliiton nimetty operaattori. Esityksessä ehdotetaan lisättäväksi uusi 24 a pykälä, jonka mukaan Viestintävirasto asettaa yleispalvelun tarjoajalle tai muulle postiyritykselle, velvollisuuden toimia Maailman postiliiton yleissopimuksen (SopS 66/2015) mukaisena nimettynä operaattorina ja noudattaa Maailman postiliiton sopimuksia. Säännös mahdollistaa sen, että yleispalvelun tarjoajia voi periaatteessa olla useita. Lisäksi yleispalvelun tarjoaja voi olla myös muu postiyritys kuin se, jolla on parhaat edellytykset toimia Maailman postiliiton nimettynä operaattorina tai postinumerojärjestelmää ylläpitävänä postiyrityksenä.
Esitetty velvollisuus sisältyy kumottavaksi esitettyyn 9 §:n 1 momentin 1 kohtaan. Velvollisuus on kuitenkin tarpeen säilyttää, koska Maailman postiliiton yleissopimuksen nojalla jäsenvaltion tulee nimetä jokin postiyritys hoitamaan postiliikennettä ja täyttämään siihen liittyvät Maailman postiliiton sopimusten edellyttämät velvoitteet kyseisellä alueella.
Tällä hetkellä yleispalvelua tarjoava Posti Oy toimii Suomen Maailman postiliiton nimettynä operaattorina.
36 §. Erehdyksessä jätettyjen kirjelähetysten välittäminen, kauttakulku ja poikkeukset velvollisuudesta välittää ulkomailta saapuvia kirjelähetyksiä. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi 36 §:n 1 momenttia siten, että postiyritys on velvollinen huolehtimaan, että sen välitettäväksi erehdyksessä jätetty kirjelähetys toimitetaan muun postiyrityksen välitettäväksi, jos kirjelähetyksen vastaanottajan osoitepaikka ei sijaitse sillä alueella, jonka ensiksi mainittu postiyritys on 4 §:n mukaisesti Viestintävirastolle ilmoittanut. Välittäminen on tehtävä kustannussuuntautuneella hinnalla ja avoimin ja syrjimättömin ehdoin.
Esitetyn 4 §:n mukaan postiyritys antaa ilmoituksessa kuvauksen harjoitettavasta toiminnasta. Kuvaus sisältää muun muassa postiyrityksen aiotun toimialueen eli alueen, jolla postilähetysten keräily ja jakelu suoritetaan. Postiyritysten tulisi ratkaista kaupallisin sopimuksin, kuinka erehdyksessä jätetyt kirjelähetykset välitetään käytännössä kustannussuuntautuneella hinnalla ja avoimin ja syrjimättömin ehdoin.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi myös 36 §:n 2 momenttia siten, että siinä viitattaisiin kumottavaksi esitetyn 9 §:n sijaan lain 24 a §:n.
37 §. Postinumerojärjestelmä. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi 37 §:n 1 ja 2 momenttia siten, että 1 momentissa valtioneuvoston sijaan Viestintävirasto huolehtii, että postitoiminnan hoitamiseksi ylläpidetään postinumerojärjestelmää.
Ehdotetun 2 momentin mukaan valtioneuvoston sijaan Viestintävirasto asettaa postinumerojärjestelmän ylläpitämistä koskevan velvollisuuden yleispalvelun tarjoajalle tai muulle postiyritykselle. Säännös mahdollistaa sen, että yleispalvelun tarjoaja voi olla muu postiyritys kuin se, jolla on parhaat edellytykset toimia Maailman postiliiton nimettynä operaattorina tai postinumerojärjestelmää ylläpitävänä postiyrityksenä.
Esitetty velvollisuus sisältyy kumottavaksi esitettyyn 9 §:n 1 momentin 2 kohtaan. Velvollisuus on tarpeen säilyttää, koska postinumerot muodostavat sellaisen koko maan kattavan järjestelmän, jonka hallinnoinnin on oltava yhdellä taholla.
40 §. Kirjelähetysten vastaanotto, välitys ja takavarikointi. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi 40 §:n 1 momenttia siten, että postiyrityksellä on velvollisuus vastaanottaa ja välittää jokaisen sitä haluavan kirjelähetys voimassa olevaa maksua vastaan toimitusehtojensa mukaisesti postin saajalle. Toimiluvista luovuttaessa voimassa oleva säännös ei vastaa sisältöä. Postiyrityksen toimitusehdoista tulee käydä ilmi, onko yrityksen palvelut suunnattu esimerkiksi kaikille postinsaajille vai yksinomaan sopimusasiakkaille.
40 a §.Näkövammaisen lähetys. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi 40 a §:n 1 momenttia siten, että viittaus kumottavaksi esitettyyn 9 §:n korvataan viittauksella 24 a §:n, koska Viestintävirasto asettaisi jatkossa pykälässä säädetyn velvollisuuden 24 a §:n perusteella.
41 a §. Postilähetysten merkitseminen. Esityksessä ehdotetaan lisättäväksi uusi 41 a § postilähetysten merkitsemisestä. Ehdotuksen mukaan postiyrityksen on merkittävä lähetyksensä siten, että ne ovat tunnistettavissa ja erotettavissa muiden postiyritysten vastaavista lähetyksistä.
Ehdotetulla velvollisuudella turvataan postinsaajan oikeuksia sekä turvataan muuttuvassa markkinatilanteessa postinlähetyksien kulku oikeaan osoitteeseen. Velvollisuus postilähetysten merkitsemisestä sisältyi ennen valtioneuvoston myöntämien toimilupien ehtoihin. Postinsaajien suojaamiseksi ehto on kuitenkin tarpeen sisällyttää postilakiin. Tämä on erityisen tärkeää tilanteessa, jossa postiyrityksiä on markkinoilla useita. Säännöksellä turvataan myös luottamuksellisen viestin suojaa.
43 a §.Virheellisesti jaettujen lähetysten palauttaminen. Esityksessä ehdotetaan lisättäväksi uusi 43 a §, jonka mukaan postiyrityksen tulee järjestää palvelu virheellisesti jaettujen lähetysten palauttamista varten kussakin Viestintävirastolle 4 §:n mukaisesti ilmoittamassaan toimialueen kunnassa.
Postiyritys voi järjestää palvelun virheellisesti jaettujen lähetysten palauttamiseksi joustavasti ottaen huomioon kunkin toimialueensa kunnan erikoispiirteet. Palvelulla tulee varmistaa, ettei asiakkaille aiheudu kohtuutonta vaivaa mahdollisesta kirjelähetyksen palauttamisesta ja että palvelu on toimialueen asiakkaiden käytettävissä. Palvelu ei edellytä toimipistettä, jossa työskentelisi henkilökuntaa, vaan postiyritys voi järjestää virheellisesti jaettujen lähetysten palauttamiseksi esimerkiksi keräilypisteen. Palauttaminen voidaan järjestää myös esimerkiksi palautuskirjeiden tai sähköisten palveluiden avulla.
Säännös turvaa osaltaan luottamuksellisen viestin suojaa.
44 §.Postilaatikoiden paikka. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi 44 §:n 1 momenttia, siten että postilaatikon sijainnin määrittelee kirjepalveluiden yleispalvelun tarjoaja tai, ellei yleispalveluvelvollisuutta ole asetettu, muu postiyritys Viestintäviraston päätöksestä.
Muutoksessa esitetään poistettavaksi viittaus kumottavaksi esitettävään 9 §:n ja lisättäväksi Viestintäviraston mahdollisuus nimetä postilaatikoiden sijainnin määrittelijäksi jokin muu postiyritys kuin yleispalvelun tarjoaja vain, jos yleispalveluvelvollisuutta ei ole asetettu. Jos yleispalveluvelvollisuutta ei ole asetettu, tulee Viestintäviraston asettaa velvollisuus sille postiyritykselle, jolla on siihen parhaat edellytykset. Jos tarkasteltavalla alueella toimii useita postiyrityksiä, niitä on yleispalveluyrityksen valinnassa vertailtava. Vertailussa asetetaan kullakin maantieteellisellä alueella toimivat postiyritykset paremmuusjärjestykseen. Vertailussa on kiinnitettävä huomiota postiyrityksen taloudellisiin voimavaroihin ja toimintamalleihin.
69 §. Postitoiminnan valvontamaksun suuruus. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi 69 § siten, että pykälän 1 ja 6 momentista poistetaan viittaus toimiluvanvaraiseen postitoimintaan. Esityksen 1 momentin mukaan postitoiminnan valvontamaksun suuruus on 0,29 prosenttia postiyrityksen Suomessa harjoittaman 3 §:n mukaisen ilmoituksenvaraisen postitoiminnan sen tilikauden liikevaihdosta, joka on päättynyt kaksi vuotta ennen valvontamaksun perimistä, kuitenkin vähintään 2 000 euroa.
Esityksen 6 momentin mukaan perittyä maksua ei palauteta, vaikka yritys lopettaisi 1 momentissa tarkoitetun postitoiminnan.
Esitetystä 69 §:n 1 momentista on poistettu viittaus toimiluvanvaraiseen postitoimintaan ja se on korvattu viittauksella 3:ssä säädettäväksi esitettyyn ilmoituksenvaraiseen postitoimintaan.
Esitetystä 6 momentista on poistettu viittaus toimiluvan peruuttamiseen, koska toimiluvista luovuttaessa voimassa oleva säännös ei vastaa sisältöä.
76 §. Luvaton postitoiminnan harjoittaminen. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi 76 § siten, että joka harjoittaa postitoimintaa ilman, että on tehnyt 4 §:ssä säädettäväksi esitetyn ilmoituksen Viestintävirastoon, on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, luvattomasta postitoiminnan harjoittamisesta sakkoon.
Pykälästä poistetaan viittaus toimiluvanvaraiseen postitoimintaan ja se korvataan viittauksella ilmoituksenvaraiseen postitoimintaan, koska toimiluvista luovuttaessa voimassa oleva säännös ei vastaa sisältöä.
Uudessa 2 momentissa esitetään, että rangaistusta ei tuomita, jos rikkomus on vähäinen. Viestintävirasto arvioi tapauskohtaisesti mahdollisen rikkomuksen vähäisyyttä. Rikkomus voi olla vähäinen esimerkiksi, jos se on kestoltaan lyhytaikainen.
80 §. Muutoksenhaku. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi 80 §:n 1 momenttia siten, että liikenne- ja viestintäministeriön, Viestintäviraston ja kunnan rakennusvalvontaviranomaisen päätökseen saa hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen siten kuin hallintolainkäyttölaissa säädetään. 80 §:stä poistettaisiin siis lause, jossa säädetään siitä, että valtioneuvoston yleisistunnon päätökseen saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen siten kuin hallintolainkäyttölaissa (586/1996) säädetään. Muutos tehdään, koska valtioneuvosto ei tee tämän lain perusteella muita päätöksiä yleisistunnossaan kuin toimilupapäätöksiä ja toimilupajärjestelmästä luovuttaessa valtioneuvoston päätöksistä säätäminen ei vastaa lain sisältöä.
Lisäksi ehdotetaan muutettavaksi 80 §:n 3 momenttia siten, että liikenne- ja viestintäministeriön ja Viestintäviraston päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää. Kyseisestä momentista ehdotetaan poistettavaksi viittaus valtioneuvostoon, koska valtioneuvosto ei tee tämän lain perusteella muita päätöksiä yleisistunnossaan kuin toimilupapäätöksiä ja toimilupajärjestelmästä luovuttaessa valtioneuvoston päätöksistä säätäminen ei vastaa lain sisältöä.
82 §.Postimerkkien julkaiseminen ja postimaksumerkinnän käyttäminen. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi 82 §:n 1 momenttia siten, että liikenne- ja viestintäministeriö voi hakemuksesta myöntää postiyritykselle oikeuden julkaista kansainvälisesti hyväksyttäviä postimerkkejä tai Suomessa hyväksyttäviä postimerkkejä. Esityksessä ehdotetaan, että oikeus julkaista postimerkkejä on voimassa toistaiseksi.
Ehdotetusta pykälästä poistettaisiin viittaus toimilupaan ja siihen, että oikeus julkaista postimerkkejä on voimassa enintään toimiluvan voimassaoloajan, koska toimilupajärjestelmästä luovuttaessa voimassa oleva säännös ei vastaa lain sisältöä.