1
Lakiehdotuksen perustelut
1 §.Hallinnollinen asema. Pykälää esitetään muutettavaksi siten, että Akatemian asemaksi määriteltäisiin tieteen ja tutkimuksen asiantuntijaorganisaatio, joka kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön toimialaan. Muutos vastaisi Akatemian tosiasiallista asemaa nykyistä lakisääteistä määrittelyä paremmin.
2 §.Tehtävät. Suomen Akatemian tehtävänä olisi myös jatkossa tieteen ja tutkimuksen edellytysten tukeminen sekä rahoituksella että tarjoamalla asiantuntijapalveluja tutkimus- ja innovaatiokentän eri toimijoille. Akatemialain 2 §:n tehtävien määrittelyä esitetään muutettavaksi siten, että Akatemian tehtäväkokonaisuus kävisi nykyistä selkeämmin esiin pykälästä ja määrittelymuutos parantaisi Akatemian mahdollisuuksia vastata toimintaympäristön muutosten aiheuttamiin tarpeisiin.
Ehdotuksen 2 §:n mukaan Akatemian tehtävänä olisi 1) tieteellisen tutkimuksen ja tutkimusedellytysten sekä niiden hyödyntämisen edistäminen rahoittamalla niitä ja osallistumalla kansainväliseen yhteistyöhön ja 2) toimia asiantuntijana tiedepolitiikan kehittämisessä ja toimeenpanossa. Lisäksi 3) Akatemian tulisi suorittaa muut asiantuntijatehtävät, joista säädetään valtioneuvoston asetuksella tai jotka opetus- ja kulttuuriministeriö sille antaa.
Akatemian rooli tieteen ja tutkimuksen edellytysten tukijana toteutuu käytännössä sekä rahoitustoiminnan että asiantuntijaorganisaation tarjoamien palvelujen kautta. Tehtäviään Akatemia hoitaa tiiviissä yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.
Rahoitustoiminnassa Akatemian hallitus päättää valtion talousarvion puitteissa rahoituksen osoittamisesta eri rahoitusmuotoihin ja mm. toimikuntien rahoitusosuuksista sekä rahoituksesta kansainväliseen yhteistyöhön ja akatemiaohjelmiin. Lisäksi se päättää tutkimusrahoituksen päätösten perusteista, joissa määritellään yleiset rahoituksen tavoitteet (esimerkiksi tutkimuksen laadun, vaikuttavuuden ja uudistumisen edistäminen) sekä eri rahoitusmuotojen keskeiset tavoitteet. Nämä linjaukset ovat keskeinen osa Akatemian tiedepoliittista roolia.
Suomen Akatemian luottamuselimet (toimikunnat, tutkimusinfrastruktuurikomitea ja jaostot sekä Akatemian yhteydessä toimiva Strategisen tutkimuksen neuvosto) valitsevat rahoitettavat hakemukset kansainvälisen vertaisarvioinnin pohjalta.
Akatemian toinen keskeinen tehtävä on toimia asiantuntijana tiedepolitiikan kehittämisessä ja toimeenpanossa. Tätä tukee myös sidosryhmiltä valmistelussa saatu palaute. Yliopistojen ja tutkimuslaitosten kanssa tiiviissä yhteistyössä tuotetut Tieteen tila -selvitykset ja niiden suositukset ovat esimerkki Akatemian tiedepoliittisesta toiminnasta, jonka vahvistaminen palvelisi korkeakoulujen, tutkimuslaitosten ja ministeriöiden työtä. Tavoitteena on, että Akatemia voisi jatkossa laajentaa tällaista toimintaa.
Akatemian tehtäviä koskien ei enää säädettäisi yksityiskohtaisesti rahoitusinstrumenttitasolla, kuten voimassa olevan lain 2 §:ssä on säädetty esimerkiksi tutkijankoulutuksen rahoittamisesta. Akatemia voisi kuitenkin jatkossakin rahoittaa sellaista toimintaa.
5 §. Tieteelliset toimikunnat. Voimassa olevan lain mukaan Akatemiassa on asetuksella säädettävät tieteelliset toimikunnat. Pykälän 1 momenttiin esitetään tehtäväksi muutos, jonka mukaan toimikuntien tehtävänä olisi tutkimuksen rahoitus sekä rahoituksen vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden seuranta, tutkimuksen edistämistoiminnan suunnittelu yhdessä Akatemian muiden toimielinten kanssa. Lisäksi muuten tehtävistä voitaisiin määrätä tarkemmin johtosäännössä. Muutos tukisi entistä yhtenäisemmän Akatemian muotoutumista ja siten asetettujen tavoitteiden saavuttamista samalla säilyttäen toimikuntien päätösvallan erityisesti rahoituksessa ja tutkimuksen edistämisessä. Kuten tähänkin asti, lain 2 §:ssä määritellyt Akatemian tehtävät koskisivat Akatemian kaikkia toimielimiä. Tämä ei kuitenkaan koskisi strategisen tutkimuksen neuvostoa. Toimikuntien kokoonpanosta säädettäisiin jatkossakin lailla.
Pykälän 2 momenttia esitetään muutettavaksi siten, että samaa henkilöä ei voitaisi määrätä toimikunnan jäseneksi kahdeksi toimikaudeksi peräkkäin. Edelleen esitetään, että sama henkilö voitaisiin määrätä puheenjohtajaksi ja jäseneksi enintään kahdeksi toimikaudeksi peräkkäin, jos hän toimii puheenjohtajana toisen näistä kausista. Näillä muutoksilla tehtäisiin toimikuntatyötä jatkossakin houkuttelevaksi aktiivitutkijoille, kun lähtökohtaisesti toimikuntatyö sitoisi jäseniä vain kolmeksi vuodeksi kerrallaan. Lisäksi muutoksella tuettaisin toimikuntien uudistumiskykyä. Toimikuntien jäsenmääräksi esitetään puheenjohtajaa ja enintään 10 muuta jäsentä, kuten tähänkin asti. Uudistuksen myötä toimikuntien työmäärän voidaan arvioida jakautuvan entistä tasaisemmin kolmen toimikunnan välillä ja siten jäsenmäärän yhdenmukaisuus on entistä selvemmin perusteltu.
Pykälän 3 momenttia esitetään muutettavaksi siten, että toimikuntien asettamisprosessissa olisi kuultava korkeakouluja (eli yliopistoja ja ammattikorkeakouluja), keskeisiä valtion tutkimuslaitoksia, tutkimus- ja kehittämistyötä edustavia viranomaisia ja yhteisöjä, keskeisiä tieteellisiä seuroja ja tiedeakatemioita. Tätä muotoilua tukee myös sidosryhmiltä saatu palaute.
Pykälästä esitetään lisäksi poistettavaksi 4 momentti puheenjohtajan yleistoimivallasta asioissa, jotka eivät ole periaatteellisia tai vaikutuksiltaan laajakantoisia, koska valtuutus on tarkoituksenmukaisempaa hoitaa 12 § nojalla annettavalla Suomen Akatemian johtosäännöllä, kuten muidenkin Akatemian toimielinten osalta.
8 §.Hallintovirasto. Pykälään esitettävä muutos olisi luonteeltaan lähinnä tekninen, mutta se selkiyttäisi hallintoviraston toimivaltaa 12 § nojalla annettavissa valtuutussäännöksissä. Hallintovirastoa koskevan säännöksen sanamuotoa korjattaisiin siten, että hallintovirasto vastaa asioiden valmistelusta sekä päätösten esittelystä ja toimeenpanosta. Hallintovirasto ratkaisisi lisäksi asiat, jotka koskevat hallintovirastoa tai toimielinten päätöksiin liittyviä vähäisiä muutoksia. Tämä muutos täsmentäisi valtuutussäännöksiä ja tekisi ne tarkkarajaisemmiksi, jolloin 12 § mukaisesti voitaisiin antaa tarkempia säännöksiä ja määräyksiä toimivaltakysymyksistä asetuksella, johtosäännöllä tai työjärjestyksellä.
12 §.Tarkemmat säännökset ja määräykset. Pykälän 2 ja 3 momentti esitetään yhdistettäväksi valtuutussäännösten selkiyttämiseksi ja yksinkertaistamiseksi. Lakia ja asetusta täydentäviä määräyksiä voitaisiin antaa johtosäännöllä ja työjärjestyksellä. 12 § nojalla Suomen Akatemian hallitus voisi johtosäännössä vahvistaa toimielinten puheenjohtajien toimivallan tai hallintoviraston ratkaisuvallan asioissa, jotka eivät ole periaatteellisia tai vaikutuksiltaan laajakantoisia tai joiden ratkaisu olisi lähinnä rutiiniluonteista. Johtosäännössä voidaan määrätä, että toimielimen puheenjohtaja ratkaisee rahoituspäätöksen muuttamista koskevan asian, kun päätös ei sisällä merkittävää harkintavallan käyttöä. Vähäisissä asioissa toimivalta voidaan siirtää hallintovirastolle. Strategisen tutkimuksen neuvoston osalta toimivallan siirto voidaan tehdä vain neuvoston esityksestä.