6.1
Arvonlisäverolaki
13 a §. Pykälässä säädetään elinkeinonharjoittajien hakemuksen perusteella yhtenä elinkeinonharjoittajana kohdeltavasta verovelvollisuusryhmästä. Pykälän 2 momentin 2 kohdan mukaan verovelvollisuusryhmään voi kuulua luottolaitostoiminnasta annetun lain 1 luvun 15 §:ssä tarkoitettu omistusyhteisö tai kirjanpitoasetuksen 3 luvun 1 §:n 2 momentissa tarkoitettu vakuutuskonsernin emoyhteisö. Kohtaa ehdotetaan muutettavaksi siten, että viittaus kumotun kirjanpitoasetuksen 3 luvun 1 §:n 2 momentin mukaiseen vakuutuskonsernin emoyhteisöön poistettaisiin ja sen sijasta viitattaisiin vakuutusyhtiölain 1 luvun 8 §:ssä ja vakuutusyhdistyslain 1 luvun 6 b §:ssä tarkoitettuun vakuutusomistusyhteisöön.
Vakuutusyhtiölain 1 luvun 8 §:n mukaan vakuutusomistusyhteisöllä tarkoitetaan emoyritystä, jonka pääasiallisena toimintana on hankkia ja omistaa osuuksia tytäryrityksistä, jotka ovat vakuutusyrityksiä tai kolmannen maan vakuutusyrityksiä ja joista vähintään yksi on vakuutusyhtiölaissa tarkoitettu vakuutusyhtiö. Vakuutusomistusyhteisönä ei kuitenkaan pidetä rahoitus- ja vakuutusryhmittymien valvonnasta annetussa laissa (699/2004) tarkoitettua ryhmittymän omistusyhteisöä. Emoyrityksen, tytäryrityksen, vakuutusyrityksen ja kolmannen maan vakuutusyrityksen käsitteet määritellään vakuutusyhtiölain 26 luvun 1 §:ssä.
Vastaavasti vakuutusyhdistyslain 1 luvun 6 b §:n mukaan vakuutusomistusyhteisöllä tarkoitetaan emoyritystä, jonka pääasiallisena toimintana on hankkia ja omistaa osuuksia tytäryrityksistä, jotka ovat vakuutusyrityksiä tai kolmannen maan vakuutusyrityksiä ja joista vähintään yksi on vakuutusyhdistyslaissa tarkoitettu vakuutusyhdistys. Vakuutusomistusyhteisönä ei kuitenkaan pidetä rahoitus- ja vakuutusryhmittymien valvonnasta annetun lain soveltamisalan piiriin kuuluvaa ryhmittymän omistusyhteisöä. Pykälän mukaan pykälässä mainituilla yrityksillä tarkoitetaan vakuutusyhdistyslain 12 a luvun 1 §:ssä määriteltyä emoyritystä, tytäryritystä, vakuutusyritystä, ulkomaista jälleenvakuutusyritystä ja kolmannen maan vakuutusyritystä. Vakuutusyhdistyslain 12 a luku on kuitenkin kumottu vakuutusyhdistyslain muuttamisesta annetulla lailla 306/2015. Lain esitöiden (hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi vakuutusyhtiölain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi, HE 344/2014 vp) mukaan luku on ehdotettu kumottavaksi tarpeettomana, koska vakuutusyhtiölain erityisesti 26 luvun ryhmävalvontaa koskevia säännöksiä sovelletaan jatkossa vakuutusyhdistyksiin, jos ne kuuluvat edellä tarkoitettuun ryhmään.
Vakuutusyhtiölain 26 luvun 1 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan emoyrityksellä tarkoitetaan yritystä, jolla on kirjanpitolain 1 luvun 5 §:ssä tarkoitetulla tavalla määräysvalta toisessa yrityksessä sekä yritystä, jolla Finanssivalvonta katsoo olevan tosiasiallinen määräysvalta toisessa yrityksessä. Tytäryrityksellä tarkoitetaan momentin 2 kohdan mukaan yritystä, jossa emoyrityksellä on kirjanpitolain 1 luvun 5 §:ssä tarkoitetulla tavalla määräysvalta ja yritystä, jossa Finanssivalvonta katsoo emoyrityksellä olevan tosiasiallinen määräysvalta. Vakuutusyrityksellä tarkoitetaan momentin 7 kohdan mukaan vakuutusyhtiötä, työeläkevakuutusyhtiöistä annetussa laissa tarkoitettua työeläkevakuutusyhtiötä lukuun ottamatta, sekä vastaavaa ulkomaista vakuutuksenantajaa, jonka kotipaikka on ETA-valtiossa. Työeläkevakuutusyhtiöillä ei käytännössä ole omistusyhteisöjä, eikä niitä ole säännelty vakuutuslainsäädännössä. Kolmannen maan vakuutusyrityksellä tarkoitetaan momentin 8 kohdan mukaan ulkomaista yritystä, joka harjoittaa ensi- tai jälleenvakuutusta ja jonka kotipaikka ei ole ETA-valtiossa. Lain 1 luvun 1 §:n 1 momentin mukaan lakia sovelletaan Suomen lain mukaan rekisteröityyn vakuutusosakeyhtiöön ja keskinäiseen vakuutusyhtiöön (vakuutusyhtiö). Vakuutusyhtiö voi 2 momentin mukaan olla yksityinen vakuutusosakeyhtiö tai yksityinen keskinäinen vakuutusyhtiö taikka julkinen vakuutusosakeyhtiö tai julkinen keskinäinen vakuutusyhtiö. Vakuutustoimintaa saa 1 luvun 13 §:n mukaan harjoittaa ainoastaan vakuutusyhtiö, jolla on siihen toimilupa. Toimiluvan saaneet merkitään 2 luvun 9 §:n mukaan toimiluparekisteriin.
Kumotussa kirjanpitoasetuksen säännöksessä vakuutuskonsernin emoyhteisöllä tarkoitetaan yhteisöä, jonka pääasiallisena tarkoituksena on omistaa muiden yhteisöjen osakkeita ja osuuksia sekä jonka konsernin tytäryrityksinä on yksinomaan tai osaksi vakuutusyhtiöitä siten, että konserni harjoittaa pääosin vakuutustoimintaa. Kirjanpitoasetusta (466/1995) koskevassa muistiossa on vakuutustoiminnan harjoittamisesta todettu, että merkitsevänä tekijänä ei pidettäisi pelkästään hallintayhteisön omistamien tytäryritysten suhteellista lukumäärää vaan sitä, onko kyseessä tosiasiallisesti vakuutustoimintaa harjoittava konserni. Muistion mukaan arvioinnissa olisi otettava huomioon muun muassa todellisen liiketoiminnan laajuus sekä sen rahoittamiseen vaadittava pääoma.
Vakuutusyhtiölaissa ja vakuutusyhdistyslaissa ei ole vastaavaa edellytystä, mutta niissä edellytetään, että emoyhteisön pääasiallisena toimintana on hankkia ja omistaa osuuksia tytäryrityksistä, jotka ovat vakuutusalan yrityksiä, eli vakuutusyhtiöitä, työeläkevakuutusyhtiöistä annetussa laissa tarkoitettua työeläkevakuutusyhtiötä lukuun ottamatta, tai vastaavia ETA-valtion vakuutuksenantajia, taikka kolmannen maan vakuutusyrityksiä, ja joista vähintään yksi on vakuutusyhtiölaissa tarkoitettu vakuutusyhtiö tai vakuutusyhdistyslaissa tarkoitettu vakuutusyhdistys.
Vakuutusyhtiölakia edeltäneen, kumotun vakuutusyhtiölain (1062/1979) 1 luvun 5 b §, joka sisälsi vakuutusomistusyhteisön määritelmän, vastasi sisällöltään nykyisen vakuutusyhtiölain 1 luvun 8 §:ää lukuun ottamatta erästä nykyisen vakuutusyhtiölain säätämisen yhteydessä tarpeettomaksi todettua, ulkomaisia jälleenvakuutusyrityksiä koskevaa viittaussäännöstä. Kyseistä kumotun lain pykälää koskevissa esitöissä (hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi vakuutusyhtiölain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi, HE 32/2000 vp) todetaan, että se, milloin emoyrityksen pääasiallisena toimintana on hankkia ja omistaa edellä mainittuja vakuutusyrityksiä, ratkaistaisiin tapauskohtaisesti konsernin toiminnan tosiasiallisen luonteen mukaisesti. Esitöiden mukaan tällöin arvioinnissa kiinnitettäisiin huomiota esimerkiksi siihen, kuinka suuri osa konserniin kuuluvien yritysten kokonaisliikevaihdosta tulee vakuutustoiminnasta, ja emoyritystä olisi pidettävä vakuutusomistusyhteisönä, jos yli puolet konsernin kokonaisliikevaihdosta tulee vakuutustoiminnasta, vaikka enemmistö tytäryrityksistä olisi muita yrityksiä kuin edellä lueteltuja vakuutusyrityksiä.
Kumotun vakuutusyhtiölain vakuutusomistusyhteisön määritelmää muutettiin vakuutusyhtiölain muuttamisesta annetulla lailla (49/2002) siten, että rahoitus- ja vakuutusryhmittymien valvonnasta annetun lain soveltamisalan piiriin kuuluvat ryhmittymän omistusyhteisöt on rajattu määritelmän ulkopuolelle. Lain esitöissä (hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi rahoitus- ja vakuutusryhmittymien valvonnasta sekä laeiksi eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta, HE 165/2001 vp) todetaan, että tällaisen ryhmittymän omistusyhteisöjen rajaaminen lain ulkopuolelle supistaisi nykyistä vakuutusomistusyhteisön määritelmää niin, että luottolaitosten ja vakuutusyhtiöiden muodostamissa konserneissa ainoastaan yli 90-prosenttisesti vakuutustoimintaa harjoittavan ryhmittymän emoyritys täyttäisi tämän vakuutusyhtiölain omistusyhteisön edellytykset. Vakuutusyhdistyslain muuttamisesta annetulla lailla (709/2004) vakuutusyhdistyslain vakuutusomistusyhteisön määritelmä muutettiin vastaamaan vakuutusyhtiölain määritelmää.
Kuten edellä todettiin, vakuutusyhtiölaissa ja vakuutusyhdistyslaissa vakuutusomistusyhteisön käsitteen ulkopuolelle on suljettu rahoitus- ja vakuutusryhmittymien valvonnasta annetussa laissa tarkoitettu ryhmittymän omistusyhteisö. Rahoitus- ja vakuutusryhmittymien valvonnasta annetun lain 1 luvun 2 §:n 12 kohdan mukaan ryhmittymän omistusyhteisöllä tarkoitetaan lain 3 §:n 1 momentin mukaisen rahoitus- ja vakuutusryhmittymän muodostavan yritysryhmän emoyritystä, joka ei ole säännelty yritys. Lain esitöiden (hallituksen esitys eduskunnalle laiksi rahoitus- ja vakuutusryhmittymien valvonnasta ja laeiksi eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta, HE 69/2004 vp) mukaan ryhmittymän omistusyhteisöllä tarkoitettaisiin esityksessä ehdotetun 3 §:n 1 momentin mukaisen rahoitus- ja vakuutusryhmittymän muodostavan yritysryhmän emoyritystä, joka ei ole säännelty yritys. Perustelujen mukaan määritelmä vastaisi finanssiryhmittymien lisävalvonnasta annetun direktiivin 2 artiklan 15 kohtaa. Ryhmittymän omistusyhteisön määritelmä vastaa samaa EU:n vakavaraisuusasetuksessa tarkoitettua rahoitusalan sekaholdingyhtiön määritelmää, johon luottolaitoslain omistusyhteisön määritelmässä viitataan, joten arvonlisäverolain 13 a § sisältää nykyisin myös nämä ryhmittymän omistusyhteisöt.
Pykälän 2 momentin 2 kohtaan lisättäisiin myös viittaus sijoituspalvelulain 1 luvun 20 §:ssä tarkoitettuun omistusyhteisöön. Sijoituspalveluyritykset kuuluivat aiemmin tietyiltä osin EU:n vakavaraisuusasetuksen soveltamisalaan. Sijoituspalveluyritysten vakavaraisuussääntely kuitenkin eriytettiin antamalla EU:n sijoituspalveluyritysten vakavaraisuusasetus ja muuttamalla samalla EU:n vakavaraisuusasetusta. Sijoituspalveluyritysten vakavaraisuusasetuksen johdantokappaleiden mukaan sijoituspalveluyritykset poistettiin pääosin EU:n vakavaraisuusasetuksen soveltamisalasta päällekkäisyyksien välttämiksesi näiden vakavaraisuusjärjestelmien välillä. Sijoituspalveluyrityksiin sovellettava erityinen vakavaraisuusjärjestelmä otettiin johdantokappaleiden mukaan käyttöön, koska useimpien sijoituspalveluyritysten kohtaamat ja aiheuttamat riskit rahoitusjärjestelmälle poikkeavat olennaisesti luottolaitosten kohtaamista ja aiheuttamista riskeistä. EU:n vakavaraisuusasetuksen piiriin kuuluvat enää rahoitusjärjestelmän kannalta merkittävät sijoituspalveluyritykset. Kuten edellä luvussa 2.1.3 on todettu, EU:n vakavaraisuusasetuksessa tarkoitettuja rahoitusalan holdingyhtiöitä ovat nykyään vain sellaiset rahoituslaitokset, joiden tytäryrityksiin kuuluu vähintään yksi luottolaitoksen toimiluvan saanut yritys. Sijoituspalvelulain muuttamisesta annetun lain voimaantulon jälkeen sijoituspalvelulain omistusyhteisön määritelmässä ei viitata enää EU:n vakavaraisuusasetuksessa tarkoitettuun rahoitusalan holdingyhtiöön, johon luottolaitoslain omistusyhteisön määritelmässä viitataan. Sääntely kattaisi jatkossa kaikki sijoituspalvelulaissa tarkoitetut omistusyhteisöt.
Sijoituspalvelulaissa omistusyhteisöllä tarkoitetaan nykyisin EU:n sijoituspalveluyritysten vakavaraisuusasetuksen 4 artiklan 1 kohdan 23 alakohdassa tarkoitettua sijoitusalan holdingyhtiötä ja EU:n vakavaraisuusasetuksen 4 artiklan 1 kohdan 21 alakohdassa tarkoitettua rahoitusalan sekaholdingyhtiötä, jonka tytäryrityksistä ainakin yksi on sijoituspalveluyritys. Finanssivalvonnan on saatuaan tiedon siitä, että muusta yrityksestä kuin luottolaitoksesta tai sijoituspalveluyrityksestä on tullut sijoituspalveluyrityksen emoyritys, tehtävä viipymättä päätös siitä, onko yritystä pidettävä 1 momentissa tarkoitettuna omistusyhteisönä.
EU:n sijoituspalveluyritysten vakavaraisuusasetuksen 4 artiklan 1 kohdan 23 alakohdan mukaan sijoitusalan holdingyhtiöllä tarkoitetaan rahoituslaitosta, jonka tytäryritykset ovat yksinomaan tai pääasiallisesti sijoituspalveluyrityksiä tai rahoituslaitoksia, jolloin vähintään yhden tällaisista tytäryrityksistä on oltava sijoituspalveluyritys, ja joka ei ole EU:n vakavaraisuusasetuksen 4 artiklan 1 kohdan 20 alakohdassa määritelty rahoitusalan holdingyhtiö.
Rahoituslaitoksella tarkoitetaan sijoituspalveluyritysten vakavaraisuusasetuksen 4 artiklan 1 kohdan 14 alakohdan mukaan yritystä, joka ei ole luottolaitos tai sijoituspalveluyritys eikä pelkkä teollinen holdingyhtiö ja jonka pääasiallisena toimintana on hankkia omistusosuuksia tai harjoittaa yhtä tai useampaa luottolaitosdirektiivin liitteessä I olevissa 2–12 ja 15 kohdassa lueteltua toimintaa, mukaan luettuina rahoitusalan holdingyhtiöt, rahoitusalan sekaholdingyhtiöt, sijoitusalan holdingyhtiöt, direktiivissä (EU) 2015/2366 tarkoitetut maksulaitokset sekä omaisuudenhoitoyhtiöt mutta pois lukien vakuutushallintayhtiöt ja direktiivin 2009/138/EY 212 artiklan 1 kohdan g alakohdassa määritellyt sekavakuutushallintayhtiöt.
Sijoituspalveluyrityksellä tarkoitetaan sijoituspalveluyritysten vakavaraisuusasetuksen 4 artiklan 1 kohdan 22 alakohdan mukaan rahoitusvälineiden markkinat -direktiivin 4 artiklan 1 kohdan 1 alakohdassa määriteltyä sijoituspalveluyritystä. Kyseisen direktiivin mukaan sijoituspalveluyrityksellä tarkoitetaan oikeushenkilöä, jonka tavanomaisena ammatti- tai liiketoimintana on yhden tai useamman sijoituspalvelun ammattimainen tarjoaminen kolmansille osapuolille ja/tai yhden tai useamman sijoitustoimen ammattimainen harjoittaminen. Jäsenvaltiot voivat tietyin edellytyksin sisällyttää sijoituspalveluyritysten määritelmään yrityksiä, jotka eivät ole oikeushenkilöitä. Sijoituspalvelulla ja -toiminnalla tarkoitetaan rahoitusvälineiden markkinat -direktiivin 4 artiklan 1 kohdan 2 alakohdan mukaan liitteessä I olevassa A osassa lueteltuja palveluja ja toimintaa, jotka liittyvät liitteessä I olevassa C osassa lueteltuihin välineisiin. Liitteen I A osan mukaan sijoituspalvelua ja -toimintaa on 1) yhtä tai useampaa rahoitusvälinettä koskevien toimeksiantojen vastaanottaminen ja välittäminen, 2) toimeksiantojen toteuttaminen asiakkaiden lukuun, 3) kaupankäynti omaan lukuun, 4) salkunhoito, 5) sijoitusneuvonta, 6) rahoitusvälineiden merkinnän ja/tai rahoitusvälineiden liikkeeseenlaskun järjestäminen merkintätakauksen perusteella, 7) rahoitusvälineiden liikkeeseenlaskun järjestäminen ilman merkintätakausta, 8) monenkeskisen kaupankäyntijärjestelmän ylläpito sekä 9) organisoidun kaupankäyntijärjestelmän ylläpito.
Sijoitusalan holdingyhtiöitä ovat ensinnäkin tietyt sijoituspalveluyritysten emoyhtiöt, joita aiemmin pidettiin EU:n vakavaraisuusasetuksessa tarkoitettuina rahoitusalan holdingyhtiöinä ja jotka siten kuuluivat jo aiemmin 13 a §:ssä tarkoitettuihin omistusyhteisöihin. Kuten edellä yleisperusteluissa on selostettu, sijoitusalan holdingyhtiöitä voivat olla myös sellaiset sijoituspalveluyritysten emoyritykset, jotka eivät olisi ennen vakavaraisuussääntelyssä tapahtuneita muutoksia olleet EU:n vakavaraisuusasetuksessa tarkoitettuja rahoitusalan holdingyhtiöitä. Tietyt sijoituspalveluyritykset eivät aiemminkaan kuuluneet EU:n vakavaraisuusasetuksen soveltamisalaan, joten niiden emoyhtiöt eivät myöskään täyttäneet EU:n vakavaraisuusasetuksen rahoitusalan holdingyhtiön määritelmää. EU:n sijoituspalveluyritysten vakavaraisuusasetus koskee laajemmin kaikkia sijoituspalveluyrityksiä, pois lukien EU:n vakavaraisuusasetuksen soveltamisalaan edelleen kuuluvat yritykset, jolloin aiempaa useammat sijoituspalveluyritysten emoyhtiöt ovat sijoituspalvelulaissa tarkoitettuja omistusyhteisöjä.
19 a §. Pykälän 4 momentin 6 kohdan sanamuotoa tarkistettaisiin siten, että ilmaisu unioni korvattaisiin ilmaisulla Yhteisö, joka on määritelty lain 1 a §:n 2 momentissa. Tarkistus vastaa lain 63 e §:n 1 ja 2 momenttiin ehdotettuja tarkistuksia.
26 e §. Pykälän sanamuotoa tarkistettaisiin siten, että ilmaisu unioni korvattaisiin ilmaisulla Yhteisö, joka on määritelty lain 1 a §:n 2 momentissa.
63 e §. Pykälän 1 ja 2 momenttia tarkistettaisiin siten, että ilmaisu unioni korvattaisiin ilmaisulla Yhteisö, joka on määritelty lain 1 a §:n 2 momentissa.
69 h §. Pykälän 2 momentin 10 kohtaa tarkistettaisiin siten, että ilmaisu unioni korvattaisiin ilmaisulla Yhteisö, joka on määritelty lain 1 a §:n 2 momentissa.
70 §. Pykälän 3 momentin sanamuotoa tarkistettaisiin siten, että ilmaisu unioni korvattaisiin ilmaisulla Yhteisö, joka on määritelty lain 1 a §:n 2 momentissa. Tarkistus vastaa lain 63 e §:n 1 ja 2 momenttiin ehdotettuja tarkistuksia.
72 b §. Pykälän 6 momentin sanamuotoa tarkistettaisiin siten, että ilmaisu unioni korvattaisiin ilmaisulla Yhteisö, joka on määritelty lain 1 a §:n 2 momentissa. Tarkistus vastaa lain 63 e §:n 1 ja 2 momenttiin ehdotettuja tarkistuksia.
73 f §. Pykälässä säädetään arvoseteleiden veron perustetta koskevasta erityistilanteesta. Pykälässä olevat viittausvirheet korjattaisiin. Pykälän 1 ja 2 momentissa oleva viittaus lain 18 c §:ään tarkistettaisiin koskemaan lain 18 e §:ää ja pykälän 2 momentissa oleva viittaus lain 18 d §:ään tarkistettaisiin koskemaan lain 18 f §:ää.
94 §. Pykälässä säädetään maahantuotavien tavaroiden verottomuuksista. Pykälän 1 momentin 23 kohdassa säädetään 129 b §:ssä tarkoitetun kansainvälisen järjestön maahan tuomien tavaroiden verottomuudesta. Säännöksen mukaan tavaran maahantuonti on verotonta niillä edellytyksillä ja rajoituksilla, jotka on sovittu järjestön perustamis- tai isäntämaasopimuksessa, edellyttäen, että maahantuonnista suoritettavan veron peruste lisättynä arvonlisäveron osuudella olisi vähintään 170 euroa. Kohtaa muutettaisiin siten, että jos järjestön perustamis- tai isäntämaasopimuksessa on sovittu pienimmän palautukseen oikeuttavan hankinnan raja-arvo muuksi euromääräksi kuin 170 euroksi, sovellettaisiin tätä näin sovittua raja-arvoa. Muutos vastaisi 129 b §:n 2 momenttiin ehdotettua muutosta.
129 b §. Pykälässä säädetään Suomessa sijaitsevan muun kansainvälisen järjestön kuin Euroopan unionin oikeudesta saada palautuksena Suomesta ostettujen tavaroiden ja palvelujen hankintaan sisältyvä vero. Säännös vastaa arvonlisäverodirektiivin 151 artiklan 1 kohdan ensimmäisen alakohdan b alakohtaa. Kohdan toisen alakohdan mukaan artiklassa säädettyjä vapautuksia sovelletaan sijaintijäsenvaltion vahvistamin rajoituksin. Pykälän 2 momentin mukaan palautuksen edellytyksenä on, että tavaran tai palvelun ostohinta on vähintään 170 euroa. Asiaa koskevan hallituksen esityksen (HE 162/2010 vp) perustelujen mukaan kansainvälisten järjestöjen perustamis- tai isäntämaasopimuksiin sisältyy säännönmukaisesti määräys, että verovapaus koskee vain arvoltaan merkittäviä hankintoja. Tällöin sovelletaan voimassa olevassa laissa säädettyä 170 euron raja-arvoa. Säännöksen voimaantulon jälkeen Euroopan unionin oikeudessa säädettiin, että Eurooppalaiseen tutkimusinfrastruktuuri-konsortioon (ERIC) sovellettavasta yhteisön oikeudellisesta kehyksestä 25 päivänä kesäkuuta 2009 annetussa neuvoston asetuksessa (EY) N:o 723/2009 säädetyssä muodossa perustettavaa organisaatiota pidetään tietyin edellytyksin arvonlisäverodirektiivin 151 artiklan 1 kohdan b alakohdassa tarkoitettuna kansainvälisenä järjestönä. Säännös sisältyy yhteisestä arvonlisäverojärjestelmästä annetun direktiivin 2006/112/EY täytäntöönpanotoimenpiteistä 15 päivänä maaliskuuta 2011 annetun neuvoston täytäntöönpanoasetuksen (EU) n:o 282/2011 50 artiklaan. ERIC:ejä koskevissa perustamissopimuksissa pienimmäksi palautukseen oikeuttavan hankinnan määräksi on sovittu 170 euroa korkeampia arvoja. Tästä syystä pykälän 2 momenttia muutettaisiin siten, että jos perustamis- tai isäntämaasopimuksessa on sovittu raja-arvo muuksi euromääräksi kuin 170 euroksi, sovellettaisiin tätä sovittua raja-arvoa.
130 §. Pykälässä säädetään hyvinvointialueiden ja kuntien palautusoikeudesta. Pykälän 3 momenttiin lisättäisiin informatiivinen toteamus, että pykälässä säädetyn ilmoittamisvelvollisuuden laiminlyönnin seuraamuksesta säädetään oma-aloitteisten verojen verotusmenettelylain 39 §:ssä.
Oma-aloitteisten verojen verotusmenettelylakia koskevassa lakiehdotuksessa esitetään lain 39 §:n 1 momentin 1 kohdan tarkistamista siten, että kohdassa viitattaisiin arvonlisäverolain 130 §:n 4 momentin sijasta pykälän 3 momenttiin.
130 a §. Pykälässä säädetään hyvinvointialueiden ja kuntien laskennallisesta palautusoikeudesta. Pykälän 6 momenttiin lisättäisiin informatiivinen toteamus, että momentissa säädetyn ilmoittamisvelvollisuuden laiminlyönnin seuraamuksesta säädetään oma-aloitteisten verojen verotusmenettelylain 39 §:ssä.
Oma-aloitteisten verojen verotusmenettelylakia koskevassa lakiehdotuksessa esitetään lain 39 §:n 1 momentin 1 kohdan tarkistamista siten, että kohdassa viitattaisiin arvonlisäverolain 130 a §:n 5 momentin sijasta pykälän 6 momenttiin.
133 f §. Pykälässä säädetään Yhteisöön sijoittautumattomia palvelujen myyjiä koskevan erityisjärjestelmän käyttöön liittyvästä aloittamisilmoituksesta. Pykälän 1 momenttiin lisättäisiin informatiivinen toteamus, että momentissa ja lain 134 a §:n 2 momentin nojalla annettavassa Verohallinnon päätöksessä säädetyn ilmoittamisvelvollisuuden laiminlyönnin seuraamuksesta säädetään oma-aloitteisten verojen verotusmenettelylain 39 §:ssä.
Oma-aloitteisten verojen verotusmenettelylakia koskevassa lakiehdotuksessa esitetään lain 39 §:n 1 momentin 2 kohdan tarkistamista siten, että kohdassa viitattaisiin arvonlisäverolain 133 f §:n sijasta vain sen 1 momenttiin.
133 m §. Pykälässä säädetään Yhteisön sisäistä tavaroiden etämyyntiä, eräitä sähköistä rajapintaa käyttämällä myytyjä tavaroita ja Yhteisöön sijoittautuneiden verovelvollisten myymiä palveluita koskevan erityisjärjestelmän käyttöön liittyvästä aloittamisilmoituksesta. Pykälän 1 momenttiin lisättäisiin informatiivinen toteamus, että momentissa ja lain 134 a §:n 2 momentin nojalla annettavassa Verohallinnon päätöksessä säädetyn ilmoittamisvelvollisuuden laiminlyönnin seuraamuksesta säädetään oma-aloitteisten verojen verotusmenettelylain 39 §:ssä.
Oma-aloitteisten verojen verotusmenettelylakia koskevassa lakiehdotuksessa esitetään lain 39 §:n 1 momentin 2 kohdan tarkistamista siten, että kohdassa viitattaisiin arvonlisäverolain 133 m §:n sijasta vain sen 1 momenttiin.
133 t §. Pykälässä säädetään maahantuotavien tavaroiden etämyyntiä koskevan erityisjärjestelmän käyttöön liittyvästä aloittamisilmoituksesta. Säännös tuli voimaan arvonlisäverolain muuttamisesta annetulla lailla (387/2021). Oma-aloitteisten verojen verotusmenettelylakia koskevassa lakiehdotuksessa esitetään lain laiminlyöntimaksua koskevan 39 §:n 1 momentin 2 kohtaan lisättäväksi viittaus myös arvonlisäverolain 133 t §:n 1 momenttiin. Pykälän 1 momenttiin lisättäisiin informatiivinen toteamus, että momentissa ja lain 134 a §:n 2 momentin nojalla annettavassa Verohallinnon päätöksessä säädetyn ilmoittamisvelvollisuuden laiminlyönnin seuraamuksesta säädetään oma-aloitteisten verojen verotusmenettelylain 39 §:ssä.
134 a §. Pykälän 1 momentissa säädetään erityisjärjestelmien käyttöä koskevasta muutos- ja päättymisilmoituksesta ja sen 2 momentissa on valtuutussäännös, jonka mukaan Verohallinto määrää tarkemmin toiminnan aloittamista koskevassa ilmoituksessa annettavista tiedoista sekä aloittamisilmoituksen ja 1 momentissa tarkoitettujen ilmoitusten antotavasta. Pykälään lisättäisiin uusi 3 momentti, johon otettaisiin informatiivinen toteamus, että 1 momentissa ja 2 momentin nojalla annettavassa Verohallinnon päätöksessä säädetyn ilmoittamisvelvollisuuden laiminlyönnin seuraamuksesta säädetään oma-aloitteisten verojen verotusmenettelylain 39 §:ssä.
Oma-aloitteisten verojen verotusmenettelylakia koskevassa lakiehdotuksessa esitetään lain 39 §:n 1 momentin 2 kohdan tarkistamista siten, että kohdassa viitattaisiin arvonlisäverolain 134 a §:sä säädetyn rekisteröintiä koskevaan ilmoittamisvelvollisuuden sijasta pykälän 1 momentissa ja 2 momentin nojalla annetussa päätöksessä säädettyyn rekisteröintiä koskevaan ilmoittamisvelvollisuuteen.
134 e §. Pykälässä säädetään erityisjärjestelmää käyttävän verovelvollisen erityisjärjestelmän piiriin kuuluvia liiketoimia koskevasta kirjanpito-, tiedonanto- ja säilytysvelvollisuudesta. Pykälään lisättäisiin uusi 4 momentti, johon otettaisiin informatiivinen viittaus oma-aloitteisten verojen verotusmenettelylain laiminlyöntimaksua koskevaan 39 §:ään.
Oma-aloitteisten verojen verotusmenettelylakia koskevassa lakiehdotuksessa esitetään lain 39 §:n 1 momentin 4 kohdan tarkistamista siten, että kohdassa viitattaisiin arvonlisäverolain 134 e §:ssä säädetyn kirjanpitovelvollisuuden sijasta pykälän 1 momentissa säädettyyn kirjanpitovelvollisuuteen, 2 momentissa ja sen nojalla annetussa päätöksessä säädettyyn tiedonantovelvollisuuteen sekä 3 momentissa säädettyyn säilytysvelvollisuuteen.
134 q §. Pykälässä säädetään arvonlisäverolain 133 h, 133 o ja 133 w §:n mukaan erityisjärjestelmissä annettavassa veroilmoituksessa olevan virheen korjaamisesta. Pykälän 1 momentin mukaan veroilmoituksessa oleva virhe on korjattava seuraavilta verokausilta annettavassa veroilmoituksessa. Siten liikaa tai liian vähän suoritetun veron määrä ilmoitetaan jonkin myöhemmän verokauden veroilmoituksessa.
Pykälän 1 momenttia muutettaisiin vastaamaan yhdenmukaista tulkintaa EU:ssa, jonka mukaan arvonlisäveron erityisjärjestelmissä annettavassa veroilmoituksessa oleva virhe voidaan korjata myös aiemmalta verokaudelta annettavassa veroilmoituksessa, kun tämä veroilmoitus annetaan myöhässä vasta korjattavan verokauden veroilmoituksen antamisen jälkeen. Muutos koskisi siis tilanteita, joissa verovelvollisella on jäänyt antamatta jokin aiemmalta verokaudelta annettava veroilmoitus ja tämän veroilmoituksen antamisen yhteydessä verovelvollisella on tarve korjata myöhemmiltä verokausilta antamiaan veroilmoituksia. Esimerkiksi verovelvollinen ei ole antanut Q1-ilmoitusta lainkaan eräpäivään mennessä. Hän antaa Q2-ilmoituksen määräajassa. Tämän jälkeen verovelvollinen antaa Q1-ilmoituksen ja ilmoittaa siinä myös Q2-verokauden korjaustiedot.
161 §. Pykälässä säädetään perustamisilmoituksesta. Pykälään lisättäisiin uusi 4 momentti, johon otettaisiin informatiivinen toteamus, että pykälässä säädetyn ilmoittamisvelvollisuuden laiminlyönnin seuraamuksesta säädetään oma-aloitteisten verojen verotusmenettelylain 39 §:ssä.
162 §. Pykälässä säädetään yhteenvetoilmoituksesta. Pykälässä oleva viittausvirhe korjattaisiin. Pykälän 1 momentin 3 kohdassa oleva viittaus arvonlisäverolain 63 g §:ään tarkistettaisiin koskemaan lain 63 h §:ää.
209 b §. Pykälässä säädetään laskunantovelvollisuudesta. Pykälään lisättäisiin uusi 6 momentti, johon otettaisiin informatiivinen toteamus, että laskunantovelvollisuuden laiminlyönnin seuraamuksesta säädetään oma-aloitteisten verojen verotusmenettelylain 39 §:ssä.
209 e §. Pykälässä säädetään laskumerkintävaatimuksista. Pykälään lisättäisiin uusi 7 momentti, johon otettaisiin informatiivinen toteamus, että laskumerkintöjen tekemistä koskevan velvollisuuden laiminlyönnin seuraamuksesta säädetään oma-aloitteisten verojen verotusmenettelylain 39 §:ssä.
209 o §. Pykälässä säädetään laskujen säilytyspaikasta. Pykälän 1 momentin mukaan 209 n §:ssä tarkoitetut laskut on säilytettävä Suomessa. Pykälän 2 momentin mukaan laskut voidaan kuitenkin säilyttää toisessa jäsenvaltiossa, jos tallennus on suoritettu sähköisesti siten, että se takaa täydellisen tosiaikaisen tietokoneyhteyden näihin tietoihin tai, jos elinkeinonharjoittaja on ulkomaalainen, jolla ei ole Suomessa kiinteää toimipaikkaa. Pykälän 3 momentin mukaan laskut voidaan kuitenkin kirjanpitolain 2 luvun 9 §:n 1 ja 2 momentissa säädetyillä edellytyksillä säilyttää muualla kuin mitä 1 ja 2 momentissa säädetään. Mitä 3 momentissa säädetään, noudatetaan soveltuvin osin myös muihin kuin kirjanpitolaissa tarkoitettuihin kirjanpitovelvollisiin.
Pykälää ehdotetaan muutettavaksi siten, että arvonlisäverolain 209 n §:ssä tarkoitetut laskut olisi säilytettävä huolellisesti siten, että niiden tarkastelu Suomessa on veroviranomaiselle mahdollista ilman aiheetonta viivettä. Ulkomailla sähköisesti säilytettäviin laskuihin olisi lisäksi saatava täydellinen tosiaikainen tietokoneyhteys.
Viipeen arviointi olisi tapauskohtaista. Arvioinnissa voitaisiin huomioida esimerkiksi se, että kuluvan tilikauden aikaisiin aineistoihin on usein tosiaikainen tai lähes tosiaikainen pääsy, kun taas pääsy paperimuotoisina asiakirjoina arkistoituun aineistoon saattaa viedä joitakin päiviä.
Ehdotettu sääntely olisi yhdenmukainen arvonlisäverodirektiivin 245 artiklan kanssa.
Koska arvonlisäverolain 209 p § sisältää viittauksen 209 o §:ään, muutos koskisi myös muita tositteita, joihin suoritettavan ja vähennettävän veron määrään vaikuttavien liiketapahtumien kirjaukset perustuvat, tositteita ja tietoja, joiden avulla elinkeinonharjoittaja täyttää lain 209 g §:n 1 momentissa säädetyn laskun alkuperän aitouden ja sisällön muuttumattomuuden varmistamista koskevan velvollisuutensa sekä sellaisen verovelvollisen, joka ei ole kirjanpitolain mukaan kirjanpitovelvollinen, muuta muistiinpanoaineistoa.
6.3
Oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annettu laki
24 §.Verotarkastus. Pykälässä säädetään verovelvollisen velvollisuudesta esittää kirjanpitonsa ja toimintaansa liittyvä muu aineisto tarkastettavaksi. Pykälän 1 momentin mukaan verovelvollisen on Verohallinnon kehotuksesta esitettävä Suomessa tarkastettavaksi kirjanpitonsa, muistiinpanonsa sekä kaikki se toimintaan liittyvä ja muu aineisto ja omaisuus, joka saattaa olla tarpeen hänen verotuksessaan tai hänen verotustaan koskevaa muutoksenhakua käsiteltäessä. Pykälän 2 momentin mukaan sen estämättä, mitä 1 momentissa säädetään, arvonlisäverolain 209 n–209 q §:n mukaisesti ulkomailla sähköisesti säilytettävien arvonlisäveroa koskevien tositteiden ja muun aineiston osalta riittää, että tietoihin saadaan täydellinen tosiaikainen tietokoneyhteys ja että tiedot ovat saatettavissa selväkieliseen kirjalliseen muotoon. Viranomaisen kehotuksesta teknisestä tallenteesta on lisäksi valmistettava jäljennös tarkastusta suorittavan henkilön käyttöön, jos se on tarkastuksen suorittamista varten tarpeen.
Arvonlisäverolain 209 o §:ää ehdotetaan lakiehdotuksen mukaan muutettavaksi kirjanpitolain muutosta vastaavasti siten, että tositteiden säilytys ulkomailla olisi sallittua. Arvonlisäverolain 209 o §:ssä edellytettäisiin ainoastaan, että tositteet on säilytettävä huolellisesti siten, että niiden tarkastelu Suomessa on veroviranomaiselle mahdollista ilman aiheetonta viivettä ja että ulkomailla sähköisesti säilytettäviin tositteisiin saadaan täydellinen tosiaikainen tietokoneyhteys. Tästä syystä pykälän 2 momentin viittaus arvonlisäverolain 209 n–209 q §:iin poistettaisiin tarpeettomana. Lisäksi momentin sanontaa tarkistettaisiin.
26 §.Verovelvollisen kirjanpito. Pykälässä säädetään verovelvollisen kirjanpidon järjestämisestä verotusta varten ja suorituksen maksajan velvollisuudesta pitää palkkakirjanpitoa. Pykälään lisättäisiin uusi 5 momentti, johon otettaisiin informatiivinen viittaus lain laiminlyöntimaksua koskevaan 39 §:ään.
Lakiehdotuksessa esitetään 39 §:n 1 momentin 4 kohdan tarkistamista siten, että kohdassa viitattaisiin lain 26 §:n säädetyn kirjanpitovelvollisuuden lisäksi pykälän 4 momentin nojalla annetussa asetuksessa säädettyyn kirjanpitovelvollisuuteen.
27 §.Muistiinpanovelvollisuus. Pykälässä säädetään sellaisia verovelvollisia, jotka eivät ole kirjanpitovelvollisia, koskevasta muistiinpanovelvollisuudesta. Pykälään lisättäisiin uusi 5 momentti, johon otettaisiin informatiivinen viittaus lain laiminlyöntimaksua koskevaan 39 §:ään.
Lakiehdotuksessa esitetään 39 §:n 1 momentin 4 kohdan tarkistamista siten, että kohdassa viitattaisiin lain 27 §:n säädetyn muistiinpanovelvollisuuden lisäksi pykälän 4 momentin nojalla annetussa päätöksessä säädettyyn muistiinpanovelvollisuuteen.
39 §.Laiminlyöntimaksu. Pykälässä säädetään oma-aloitteisten verojen laiminlyöntimaksusta. Pykälän 1 momentin mukaan Verohallinto määrää verovelvolliselle tai tietyissä tapauksissa tiedonanto- tai ilmoittamisvelvolliselle enintään 5 000 euron suuruisen laiminlyöntimaksun, jos tämä jättää Verohallinnon kehotuksesta huolimatta täyttämättä 1 momentissa tarkoitetut velvollisuudet.
Momentin 1 kohdassa viitataan arvonlisäverolain 130 ja 130 a §:ssä säädettyyn hyvinvointialueiden ja kuntien ilmoittamisvelvollisuuteen. Kohdassa olevat viittausvirheet korjattaisiin. Kohdassa viitattaisiin arvonlisäverolain 130 §:n 4 momentin sijasta 3 momenttiin ja 130 a §:n 5 momentin sijasta 6 momenttiin. Tarkistukset johtuvat arvonlisäverolain muuttamisesta annetulla lailla (623/2021) tehdyistä 130 ja 130 a §:n muutoksista, jotka tulevat voimaan 1.1.2023.
Momentin 2 kohdassa viitataan arvonlisäverolain 133 f, 133 m ja 134 a §:n, 161 §:n 1 ja 2 momentissa, ennakkoperintälain 31 §:ssä sekä valmisteverotuslain 31 §:ssä säädettyyn rekisteröintiä koskevaan ilmoittamisvelvollisuuteen. Kohtaa tarkistettaisiin siten, että siinä viitattaisiin 133 f §:n sijasta vain kyseisen pykälän 1 momenttiin ja 133 m §:n sijasta vain kyseisen pykälän 1 momenttiin, koska kummankin pykälän 2 momentissa säädetään toisessa jäsenvaltiossa noudatettavista määräyksistä. Kohdassa viitattaisiin arvonlisäverolain 134 a §:n sijasta kyseisen pykälän 1 momentissa ja sen 2 momentin nojalla annetussa Verohallinnon päätöksessä säädettyyn ilmoittamisvelvollisuuteen. Tarkistuksilla täsmennettäisiin sitä, mikä laiminlyöntimaksulla sanktioidun käyttäytymisen tosiasiallinen ala on. Lisäksi kohtaan lisättäisiin viittaus arvonlisäverolain 133 t §:n 1 momenttiin, jossa säädetään rekisteröintiä koskevasta ilmoittamisvelvollisuudesta maahantuotavien tavaroiden etämyyntiä koskevaa erityisjärjestelmän osalta.
Momentin 4 kohdassa viitataan arvonlisäverolain 134 e §:ssä ja oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annetun lain 26 §:ssä ja 27 §:ssä säädettyyn verotusta koskevaan kirjanpitovelvollisuuteen ja muistiinpanovelvollisuuteen. Kohtaa tarkistettaisiin seuraavan kolmen viittauksen osalta. Kohdassa viitattaisiin arvonlisäverolain 134 e §:ssä säädetyn kirjanpitovelvollisuuden sijasta sen 1 momentissa säädettyyn kirjanpitovelvollisuuteen, sen 2 momentissa ja kyseisen momentin nojalla annetussa päätöksessä säädettyyn tiedonantovelvollisuuteen sekä sen 3 momentissa säädettyyn säilytysvelvollisuuteen. Kohdassa viitattaisiin lain 26 §:ssä säädetyn kirjanpitovelvollisuuden lisäksi sen 4 momentin nojalla annetussa asetuksessa säädettyyn kirjanpitovelvollisuuteen. Kohdassa viitattaisiin lain 27 §:ssä säädetyn muistiinpanovelvollisuuden lisäksi sen 4 momentin nojalla annetussa päätöksessä säädettyyn muistiinpanovelvollisuuteen. Tarkistuksilla täsmennettäisiin sitä, mikä laiminlyöntimaksulla sanktioidun käyttäytymisen tosiasiallinen ala on.
Momentin 5 kohdassa oleva viittaus arvonlisäverolain 209 f §:ään poistettaisiin, sillä kyseisessä arvonlisäverolain pykälässä säädetään vain lievennyksistä arvonlisäverolain 209 e §:ssä säädettyihin laskumerkintävaatimuksiin.