7.1
Laki väliaikaisesta sähkötuesta
1 §.Lain tarkoitus. Pykälässä säädettäisiin sähkötuen tarkoituksesta.
2 §.Soveltamisala. Pykälässä säädettäisiin siitä, kenellä olisi oikeus sähkötukeen. Tukeen olisi oikeutettu kotitalous, joka on niin pienituloinen, että tuloverolain (1535/1992) 127 §:ssä tarkoitettu täysimääräinen kotitalousvähennys sähkölaskun perusteella ei ole mahdollinen eikä kotitalous ole kyseistä vähennystä hakenut. Jos kotitaloudella olisi käytössään useampi vakituinen asunto, tukea myönnettäisiin vain yhden käyttöpaikan perusteella.
Tuen maksaminen edellyttäisi, että kotitalouden kuluttamaa sähköenergiaa koskeva lasku ylittäisi 5 §:ssä määritellyn omavastuuosuuden.
Kotitalous ei olisi samaan aikaan oikeutettu tämän lain mukaiseen sähkötukeen ja tuloverolain 127g §:ssä tarkoitettuun kotitalousvähennykseen sähköenergialaskun perusteella.
3 §.Ohjaus ja johto sekä toimeenpano. Ehdotetun lain mukaisen tukitoiminnan yleinen ohjaus ja johto kuuluisivat sosiaali- ja terveysministeriölle ja lain toimeenpanosta vastaisi Kansaneläkelaitos.
4 §.Tuen hakeminen ja myöntäminen. Sähkötukea haettaisiin Kansaneläkelaitokselta. Kansaneläkelaitos tutkisi oikeuden tukeen ja myöntäisi tuen hakemuksen ja sen liitteenä toimitetun sähkölaskun perusteella.
Kuluttajien sähkön laskutusvälit vaihtelevat ja siksi tämän lain mukaista tukea olisi mahdollista hakea vielä lain voimassaolon jälkeen, kuitenkin viimeistään 31.12.2023.
5 §.Tuen määrä ja maksaminen. Pykälässä säädettäisiin tukeen oikeuttavista kustannuksista ja niiden omavastuusta sekä enimmäismäärästä. Tuen määrä olisi 60 % omavastuun ylittävästä määrästä. Tukea määrättäessä otettaisiin kuitenkin huomioon enintään enimmäismääräiset kustannukset. Omavastuu olisi 400 euroa kuukaudessa ja huomioon otettava enimmäismäärä olisi 1 500 euroa kuukaudessa.
Säännöksessä määriteltäisiin se, mitä tuettavalla sähköenergialla tarkoitetaan. Sähköenergiasta maksetulla määrällä tarkoitettaisiin sähkönkäyttöpaikkaan hankitusta sähköenergiasta maksettua verollista määrää sekä siihen mahdollisesti liittyvää perusmaksua. Sähkönsiirrosta maksettu määrä ja esimerkiksi mahdolliset viivästyskorvaukset eivät oikeuttaisi sähkötukeen. Sähköenergiasta maksettu määrä ei oikeuttaisi sähkötukeen siltä osin, kuin kustannukset kohdistuvat elinkeinotoimintaan tai maatalouden harjoittamiseen taikka, jos kustannukset on vähennetty verotuksessa.
Sähkötuki maksettaisiin tukea hakeneen henkilön ilmoittamalle pankkitilille. Tuki olisi kuukausikohtainen.
Sähkötukea ei maksettaisi siltä osin, kuin kotitalous on saman laskun perusteella saanut toimeentulotukea.
Sähkötuki olisi saajalleen verovapaata tuloa.
6 §.Tukea koskeva päätös. Pykälässä säädettäisiin Kansaneläkelaitoksen velvollisuudesta antaa sähkötuen myöntämisestä ja hylkäämisestä kirjallinen päätös.
7 §.Menettelysäännökset ja muutoksenhaku. Pykälässä säädettäisiin siitä, että tuen toimeenpanossa noudatettaisiin mitä oikeuden tai etuuden siirtämisestä, muutoksenhausta, itseoikaisusta, päätöksen poistamisesta sekä asiakkaan oikeudesta saada tietoja, tietojen saamisesta ja luovuttamisesta säädetään sairausvakuutuslaissa (1224/2004).
Sähkötukea ei saisi ulosmitata.
8 §.Rahoitus. Pykälässä säädettäisiin siitä, että tuki maksettaisiin valtion varoista sekä maksuliikenteestä ja sen järjestämisestä sosiaali- ja terveysministeriön ja Kansaneläkelaitoksen välillä.
9 §.Voimaantulo. Pykälässä säädettäisiin lain voimaantulosta. Laki esitetään tulevaksi voimaan 1 päivänä tammikuuta 2023 ja että laki olisi voimassa 30. päivään huhtikuuta 2023. Ennen lain voimaantuloa voitaisiin ryhtyä lain täytäntöönpanon edellyttämiin toimenpiteisiin. Lakia sovellettaisiin lain voimassaolon päättymisen eli 30.4.2023 jälkeenkin sähkötukea koskeviin asioihin. Kulutetusta sähköenergiasta laskutetaan jälkikäteen ja kuluttajien sähkölaskujen laskutusväli vaihtelee. Tukea voisi näin ollen hakea ja maksaa ajalta 1.1.—30.4.2023 vielä lain voimassaolon päätyttyä.