5.1
Vaihtoehdot ja niiden vaikutukset
Valmistelussa on selvitetty kahta eri vaihtoehtoa. Ensinnäkin on selvitetty sitä vaihtoehtoa, että virvoitusjuomavero muutettaisiin tavoitteeltaan selkeästi terveysperusteiseksi. Tämä tarkoittaisi, että veropohja määriteltäisiin uudestaan verolle asetetun terveystavoitteen eli sokerinsaannin vähentämisen pohjalta.
Vaihtoehdossa verotettaisiin vain sokeria sisältäviä juomia. Sokeria sisältämättömät ja ainoastaan keinotekoisia makeutusaineita sisältävät juomat jätettäisiin veron ulkopuolelle. Vero voitaisiin porrastaa useampaan verotasoon juoman kokonaissokeripitoisuuden mukaan. Veron ulkopuolelle rajattaisiin lähtökohtaisesti ne juomat, joiden käyttötarkoitus on poikkeava tai joiden poissulkemiselle on muu kansanterveyteen liittyvä perustelu. Veronalaisiksi voitaisiin säätää joko yksinomaan lisättyä sokeria sisältävät juomat tai myös luontaista sokeria sisältävät juomat.
Jos veronalaisiksi juomiksi määriteltäisiin vain lisättyä sokeria sisältävät juomat, voitaisiin erityisesti vaikuttaa juomateollisuuden tuotekehitykseen. Verotaso määräytyisi kuitenkin juoman kokonaissokeripitoisuuden mukaan. Juoman sisältämällä luontaisella sokerilla olisi näin verotuksellista merkitystä vain, jos juomaan on lisätty sokeria.
Koska vero kohdistuisi vain lisättyä sokeria sisältäviin juomiin, veron ulkopuolelle jäisivät vain luontaisesti sokeria sisältävät juomat, kuten tuoremehut. Terveyden kannalta ei kuitenkaan ole merkitystä sillä, onko sokeri juomaan lisättyä vai luontaista. Veron terveystavoite nojaisi siten kokonaissokeripitoisuuteen perustuvaan vaihtoehtoon verrattuna vahvemmin siihen, että se ohjaisi juomateollisuutta muokkaamaan juomia vähemmän sokeria sisältäväksi. Periaateratkaisuiltaan vaihtoehto olisi samankaltainen kuin Irlannin vero, jolla on komission valtiontukihyväksyntä.
Veromalli kaventaisi huomattavasti virvoitusjuomaveron veropohjaa nykyisestä ja vaikuttaisi sitä kautta merkittävästi verotuottoon. Virvoitusjuomia koskevien kulutustietojen puuttumisen vuoksi veromallin vaikutuksia on ollut mahdollista arvioida vain karkealla tasolla. Jos ne juomat, joissa ei ole lisättyä sokeria, poistettaisiin veropohjasta, vuotuinen verotuotto vähenisi noin 80 miljoonaa euroa. Kulutuskäyttäytymisen muutokset ja juomateollisuuden reformulaatio voisivat pienentää verotuottoa edelleen merkittävästi. Verotuotto riippuisi asetetuista verotasoista, mutta joka tapauksessa verotuoton vähenemisen estämiseksi vaadittavat veron korotukset nousisivat hyvin suuriksi. Karkeasti arvioiden korotus olisi noin 20 senttiä litralta. Vertailun vuoksi voidaan mainita väkiluvultaan lähes Suomen kokoisen Irlannin verotuotto. Irlannissa 5–8 grammaa sokeria 100 millilitrassa sisältävien juomien verotaso on noin 16 senttiä litralta ja yli 8 grammaa sokeria 100 millilitrassa sisältävien noin 24 senttiä litralta. Näillä verotasoilla verotuotto on yhteensä hieman yli 30 miljoonaa euroa vuodessa.
Jos veronalaisia juomia olisivat sekä pelkästään luontaista sokeria sisältävät että lisättyä sokeria sisältävät juomat, vero kohdistuisi myös luontaiseen sokeriin, jonka vaikutus terveyteen on juomissa lähtökohtaisesti sama kuin lisätyllä sokerilla. Verotaso määräytyisi juoman kokonaissokeripitoisuuden mukaan. Juomateollisuuteen kohdistuvan ohjausvaikutuksen arvioidaan olevan tässä mallissa edellistä vähäisempi. Nykyiseen veropohjaan verrattuna veron piiristä poistettaisiin vedet ja muut sokerittomat juomat, mikä pienentäisi verotuottoa noin 55 miljoonalla eurolla. Käyttäytymisvaikutuksista aiheutuva verotuottomenetys riippuisi tässäkin verotasoista ja voisi olla merkittävä. Todennäköisesti samansuuruisilla verotasoilla mallin verotuottomenetys olisi kuitenkin ensimmäisen veromallin verotuottomenetystä pienempi, koska kaikki sokeria sisältävät juomat jäisivät veron piiriin.
Vaihtoehdon etuna olisi sen selkeys. Verolla olisi jatkossa selvä kansanterveydellinen tavoite, jonka mukaisesti veropohja muodostettaisiin ja perusteltaisiin. Vaihtoehto vähentäisi kuitenkin virvoitusjuomaveron tuottoa merkittävästi. Valmistelussa on tästä johtuen päädytty ehdottamaan, että nykyisen virvoitusjuomaveron terveysohjausta vahvistetaan muuttamatta veropohjaa terveysperusteiseksi.
Valmistelun aikana on tarkasteltu myös vaihtoehtoa, jossa veropohjaa ei muutettaisi terveysperusteiseksi, mutta jossa vain niitä juomia, jotka sisältävät lisättyä sokeria, verotettaisiin sokeripitoisuuden mukaan. Lausuntokierroksella ollut esitysluonnos oli tämän vaihtoehdon mukainen.
Alimman veroluokan veroa kannettaisiin niistä tuotteista, jotka eivät sisällä lisättyä sokeria. Alimpaan veroluokkaan kuuluisivat sokerittomien juomien ohella sellaiset juomat, kuten täysmehut, jotka sisältävät vain luontaista sokeria. Lisättyä sokeria sisältämättömien juomien vero olisi 13 senttiä litralta ja vastaisi nykyistä sokerittomien juomien verotasoa. Lisättyä sokeria sisältävien juomien vero olisi porrastettu viiteen veroluokkaan tuotteen kokonaissokeripitoisuuden perusteella. Lisättyä sokeria sisältävien juomien veron määrä olisi 19, 25, 32, 39 tai 46 senttiä litralta.
Ehdotetuilla muutoksilla ei olisi välitöntä vaikutusta virvoitusjuomaveron tuottoon. Verotasojen porrastus olisi mitoitettu siten, että juomien keskimääräinen verotaso säilyisi ennallaan. Ehdotetut muutokset voisivat kuitenkin alentaa verotuottoa, jos kulutus siirtyisi muutosten seurauksena lievemmin verotettuihin, vähemmän sokeria tai vain luontaista sokeria sisältäviin juomiin.
Vaihtoehdossa vain luontaista sokeria sisältävien sokeripitoisten juomien vero alenisi 32 sentistä litralta 13 senttiin litralta eli noin 60 prosenttia. Lisättyä sokeria sisältävien juomien verotaso nousisi keskimäärin 10 prosenttia 32 sentistä litralta arviolta noin 35 senttiin litralta. Vero kiristyisi juomilla, joiden sokeripitoisuus ylittää 8 grammaa 100 millilitrassa. Vero puolestaan alenisi alle 5 grammaa sokeria 100 millilitrassa sisältäviltä juomilta. Hyvin vähän tai hyvin paljon sokeria sisältävillä juomilla verotason prosentuaalinen muutos olisi suuri, yli 40 prosenttia. Tyypillisesti lisättyä sokeria sisältävien juomien sokeripitoisuus on 8–11 grammaa 100 millilitrassa. Näiden juomien verotaso nousisi 22 prosenttia. Veromuutoksella voisi olla myös kulutettujen juomien sokeripitoisuutta lisäävä vaikutus ennen kaikkea silloin, jos vain luontaista sokeria sisältävien juomien kulutus kasvaisi niiden veronalennuksen myötä.
Lausuntokierroksella eri tahot toivat esiin, ettei luontaisella sokerilla ja lisätyllä sokerilla ole terveyden kannalta eroa. Jatkovalmistelussa on lausuntopalautteen perusteella päädytty luopumaan vaihtoehdosta, jossa lisättyä sokeria sisältäviä juomia ja yksinomaan luontaista sokeria sisältäviä juomia kohdeltaisiin virvoitusjuomaverotuksessa eri tavoin.
5.2
Ulkomaiden lainsäädäntö ja muut ulkomailla käytetyt keinot
Yleistä
Virvoitusjuomista kannetaan kansallisesti valmisteveroa Suomen lisäksi useissa Euroopan maissa. Erityisesti uudemmille virvoitusjuomien veroille on asetettu terveystavoite, ja juomien verotaso on porrastettu juoman sokeripitoisuuden mukaan. Joissain EU:n jäsenvaltioista sokeripitoisten juomien verottaminen on ollut esillä viime vuosina, mutta verosta on toistaiseksi luovuttu muun muassa veropohjan määrittelyyn liittyvistä syistä.
Irlanti ja Iso-Britannia
Irlannissa ja Iso-Britanniassa otettiin keväällä 2018 käyttöön samankaltaiset terveysperusteiset virvoitusjuomaveromallit, joiden tavoitteena on vaikuttaa siten, että teollisuus siirtyisi verotuksen kannustamana valmistamaan vähäsokerisempia juomia.
Irlannin veromallissa veropohja on määritelty tullitariffin nimikkeiden perusteella, ja veroa kannetaan sellaisista tullitariffin nimikkeiden 2009 ja 2202 tuotteista, joihin on lisätty sokeria ja joiden kokonaissokeripitoisuus on vähintään 5 grammaa 100 millilitrassa. Veroa kannetaan esimerkiksi hedelmä- ja kasvismehuista, makuvesistä, limonadeista sekä energia- ja urheilujuomista. Nimikkeen 2202 tuotteista alkoholiton olut ja viini sekä ravintolisät on vapautettu verosta. Maito-, soija-, vilja- ja pähkinäpohjaisista juomista kannetaan veroa vain, jos niiden kalsiumpitoisuus on alle 119 milligrammaa 100 millilitrassa.
Veron määrä on porrastettu juoman sokeripitoisuuden mukaan. Veron määrä on 16,26 senttiä juomalitralta, jos kokonaissokeripitoisuus on vähintään 5 grammaa mutta alle 8 grammaa 100 millilitrassa, ja 24,39 senttiä juomalitralta, jos tuotteen kokonaissokeripitoisuus on vähintään 8 grammaa 100 millilitrassa.
Irlannin virvoitusjuomaveromallille on olemassa komission valtiontukihyväksyntä (SA.45862 (2018/N)).
Irlannin tavoin myös Iso-Britannian vero on terveysperusteinen, ja sillä halutaan ohjata juomateollisuuden tuotekehitystä kohti vähäsokerisempia juomia. Iso-Britanniassa havaittiin juomien veron vaikuttaneen siten, että virvoitusjuomateollisuus muokkasi veron takia tuotteitaan vähäsokerisemmiksi jo ennen verolain voimaantuloa. Verolla on näin ollen nähty olleen toivottu vaikutus virvoitusjuomateollisuuteen.
Ranska ja Monaco
Ranskassa on kannettu virvoitusjuomaveroa vuodesta 2012.
Ranskassa veronalaisia ovat tullitariffin nimikkeisiin 2009 ja 2202 kuuluvat juomat, joissa on lisättyä sokeria tai keinomakeutusainetta. Verosta on vapautettu äidinmaidonkorvikkeet, eräät ravintoliuokset ja proteiinipitoisuudeltaan vähintään 2,9 prosenttiset soijajuomat. Vero on porrastettu 15 luokkaan tuotteen sokeripitoisuuden mukaan. Veron määrä on noin 3–24 senttiä litralta lisätyn sokerin määrästä riippuen. Keinomakeutetuista nimikkeiden 2009 ja 2022 juomista kannettavan veron määrä on noin 3 senttiä litralta. Vesistä, kivennäisvesistä ja muista lisättyä sokeria sisältämättömistä alkoholipitoisuudeltaan enintään 1,2 tilavuusprosenttisista juomista, lukuun ottamatta hedelmä- ja kasvismehuja ja hedelmänektareja, kannetaan veroa 0,54 senttiä litralta. Jos nämä juomat sisältävät keinotekoista makeutusainetta, kannetaan juomista myös keinomakeutettujen juomien vero.
Monacossa on käytössä Ranskan veroa vastaavat juomien verot Ranskan ja Monacon välisen verosopimuksen nojalla.
Pohjoismaat
Muissa Pohjoismaissa ei tällä hetkellä ole käytössä virvoitusjuomaveroa.
Tanskassa on aiemmin kannettu virvoitusjuomaveroa, mutta sen käytöstä luovuttiin vuoden 2014 alusta.
Norjassa kannettiin aiemmin valmisteveroa makeisista ja eräistä muista sokeripitoisista tuotteista sekä alkoholittomien juomien veroa, kunnes näistä veroista luovuttiin 1.7.2021 alkaen.
Verolliset tuotteet oli määritelty tullitariffin nimikkeiden avulla. Alkoholittomien juomien veroa kannettiin sellaisista alkoholittomista juomista, joihin oli lisätty sokeria tai keinomakeutusainetta. Luontaisesti sokeria sisältävistä alkoholittomista juomista ei kannettu veroa. Myös alkoholiton olut oli käytännössä verotonta, koska sen valmistukseen ei pääsääntöisesti käytetä sokeria tai makeutusaineita. Jauhemaiset tuotteet sekä maitotuotteet oli vapautettu valmisteverosta. Alkoholittomien juomien vero oli tavoitteeltaan fiskaalinen.
Norjassa asetettiin vuonna 2018 työryhmä selvittämään, tulisiko makeisveron sekä alkoholittomien juomien veron ottaa paremmin huomioon terveys- ja ravitsemusnäkökohdat. Selvityksen lopputuloksena työryhmä katsoi, että fiskaalisista makeisverosta ja alkoholittomien juomien verosta tulisi luopua erityisesti, koska verot asettivat norjalaisen elintarviketeollisuuden ja päivittäistavarakaupan epäedulliseen asemaan suhteessa ruotsalaiseen elintarviketeollisuuteen ja päivittäistavarakauppaan. Lisäksi veropohjan rajauksista johtuva samankaltaisten tuotteiden erilaisen verokohtelun katsottiin johtavan kilpailuvääristymiin. Työryhmän enemmistö kannatti fiskaalisten makeisveron ja alkoholittomien juomien veron korvaamista terveysperusteisella verolla.
Sekä makeisveroa että alkoholittomien juomien veroa korotettiin merkittävästi vuoden 2018 alusta, minkä jälkeen näistä veroista tehtiin valtiontukikantelu Euroopan vapaakauppajärjestön (EFTA) valvontaviranomaiselle.
Vuoden 2021 budjettineuvottelujen yhteydessä Norjan hallitus esitti alkoholittomien juomien veron muuttamista terveysperusteisemmaksi porrastamalla verotasoja juomien sokeripitoisuuden mukaan. Lopulta sekä makeisverosta että alkoholittomien juomien verosta päätettiin kuitenkin luopua kokonaan 1.7.2021 alkaen.
Unkari
Unkarissa virvoitusjuomat, jotka sisältävät lisättyä sokeria yli 8 grammaa 100 millilitrassa, kuuluvat epäterveellisiin elintarvikkeisiin kohdistuvan valmisteveron veropohjaan. Epäterveellisten elintarvikkeiden veroa kannetaan myös maustetusta oluesta ja muista alkoholijuomista, jotka sisältävät lisättyä sokeria yli 5 grammaa 100 millilitrassa. Verosta on vapautettu vähintään 25 prosenttia hedelmää sisältävät mehut. Juomien lisäksi epäterveellisten elintarvikkeiden veroa kannetaan muun muassa makeisista, hilloista, kekseistä, sekä suolaisista naposteltavista.
Epäterveellisten elintarvikkeiden veron tarkoituksena on rajoittaa terveydelle haitallisen ravinnon kulutusta ja edistää terveellistä ravitsemusta. Lisäksi tavoitteena on rahoittaa terveyspalveluita ja erityisesti julkisia terveysohjelmia. Verotettavat tuotteet on määritelty tullinimikkeiden avulla, mutta niiden lisäksi määrittelyssä on käytetty myös muita rajauksia, kuten makeilla tuotteilla sokeripitoisuus ja suolaisilla suolapitoisuus.
Virvoitusjuomien vero on valmiilla juomilla noin 4 senttiä ja tiivisteillä noin 63 senttiä litralta. Energiajuomista kannetaan muita virvoitusjuomia korkeampaa veroa, jonka määrä on joko noin 13 senttiä tai 79 senttiä litralta juoman sisältämän metyyliksantiinin ja tauriinin määrästä riippuen.
Muut EU-maat
Muista EU-maista virvoitusjuomavero on käytössä Alankomaissa, Belgiassa, Kroatiassa, Latviassa, Maltalla, Puolassa ja Portugalissa. Lisäksi Italiassa on tarkoitus ottaa käyttöön virvoitusjuomavero vuonna 2023.
Alankomaissa kannetaan valmisteveroa hedelmä- ja kasvisjuomista, makeutetuista tai maustetuista alkoholittomista juomista, vedestä ja kivennäisvedestä ja herajuomista. Laimennettavien juomien osalta huomioidaan laimennussuhde. Lisäksi valmisteveroa kannetaan vain vähän alkoholia sisältävistä juomista, jotka eivät ole alkoholiveron alaisia. Veron määrä on kiinteä 8,83 senttiä litralta.
Belgiassa kannetaan valmisteveroa alkoholittomista juomista. Veropohja on määritelty tullitariffin nimikkeiden avulla. Veroa ei kanneta vedestä eikä hedelmä- ja kasvismehuista. Virvoitusjuomaveron ulkopuolelle on rajattu maito-, soija- ja riisipohjaiset juomat. Maustettujen nimikkeeseen 2202 kuuluvien juomien vero on vajaa 7 senttiä litralta. Jos juoma on lisäksi makeutettu joko sokerilla tai keinomakeutusaineella, veron määrä on vajaa 12 senttiä. Myös kahvista kannetaan veroa. Vero on paahtamattomasta kahvista 20 senttiä kilogrammalta ja paahdetusta kahvista 25 senttiä kilogrammalta. Myös muun muassa kahviuutteet ja -tiivisteet ovat veronalaisia.
Kroatiassa kannetaan virvoitusjuomaveroa lisättyä sokeria sisältävistä alkoholittomista juomista sekä kahvista. Veronalaisia virvoitusjuomia ovat nimikkeiden 2009 ja 2202 tuotteet sekä eräät vähäalkoholiset tuotteet. Veronalaisia ovat lisäksi virvoitusjuomien valmistamiseen tarkoitetut siirapit, tiivisteet, jauheet ja rakeet. Verosta on vapautettu kivennäisvesi sekä hedelmä- ja kasvismehut.
Vero paahdetusta kahvista on noin 80 senttiä kilogrammalta ja kahvitiivisteistä noin 2,65 euroa kilogrammalta. Virvoitusjuomavero on porrastettu tuotteen sokeripitoisuuden sekä sen sisältämän metyyliksantiinin ja tauriinin perusteella. Virvoitusjuomien vero on enintään noin 27 senttiä litralta, ja virvoitusjuomien valmistamiseen tarkoitettujen jauheiden ja rakeiden vero on enintään noin 27 senttiä kilogrammalta tuotteen koostumuksesta riippuen. Siirappien ja juomatiivisteiden vero on enintään noin 1,86 euroa litralta tuotteen koostumuksesta riippuen.
Myös Latviassa on käytössä virvoitusjuomavero, jota kannetaan alkoholittomista juomista. Veron määrä on 0,074 euroa litralta, jos juoman sokeripitoisuus on alle 8 grammaa 100 millilitrassa, ja 0,14 euroa litralta, jos juoman sokeripitoisuus on vähintään 8 grammaa 100 millilitrassa. Lisäksi veronalaisia ovat kahvi (nimike 0901) ja tiivisteet (nimikkeet 2101 11, 2101 12), joista kannetaan veroa 1,4229 euroa kilogrammalta.
Maltalla kannetaan valmisteveroa vedestä (nimike 2201) ja suurimmasta osasta nimikkeen 2202 juomia. Veron määrä vedelle on 0,5 senttiä litra ja muille veropohjaan kuuluville juomille 4 senttiä litralta.
Puolassa otettiin käyttöön virvoitusjuomavero 1.1.2021. Veroa kannetaan sokeripitoisista ja keinomakeutetuista alkoholittomista ja vähäalkoholisista juomista. Veropohjan ulkopuolelle on rajattu juomat, joissa hedelmä- tai kasvismehun osuus on vähintään 20 prosenttia ja sokeripitoisuus enintään 5 grammaa 100 millilitrassa sekä maito ja maitopohjaiset juomat. Lisäksi veropohjan ulkopuolelle on rajattu lääke- ja ravintovalmisteet, ravintolisät ja vauvanruuat.
Puolan virvoitusjuomaveromallissa kaikista veropohjaan kuuluvista tuotteista kannetaan perusveroa, jonka määrä on 11 senttiä litralta. Juomista, joiden sokeripitoisuus ylittää 5 grammaa 100 millilitrassa, kannetaan lisäksi 1 sentti jokaiselta grammalta sokeria sadassa millilitrassa. Lisäksi juomista, jotka sisältävät kofeiinia tai tauriinia, kannetaan 2 senttiä litralta. Tuotteen virvoitusjuomaveron enimmäismäärä on 26 senttiä litralta.
Portugalissa lisättyä sokeria tai muuta makeutusainetta sisältävät juomat kuuluvat saman valmisteveron veropohjaan kuin alkoholi ja alkoholijuomat. Valmisteveroa kannetaan sellaisista alkoholittomista juomista, joihin on lisätty sokeria tai muuta makeutusainetta. Lisäksi veroa kannetaan sellaisista tiivisteistä sekä nesteenä että kiinteässä muodossa, jotka on tarkoitettu tällaisten juomien valmistukseen loppukuluttajan tai vähittäiskauppiaan tiloissa. Veron määrä on porrastettu tuotteen sokeripitoisuuden mukaan.
Espanja
Espanjassa ei ole käytössä kansallista valmisteveroa virvoitusjuomille, mutta lisättyä sokeria sisältävät virvoitusjuomat on siirretty elintarvikkeiden alennetun arvonlisäverokannan piiristä yleisen arvonlisäverokannan piiriin 1.1.2021 alkaen. Toimen tarkoituksena on vähentää virvoitusjuomien kulutusta erityisesti nuorten ja lasten keskuudessa.