2.1
Työkanava Oy:n asiakkuus
Laki Työkanava Oy -nimisestä osakeyhtiöstä
Työkanava Oy on valtion omistuksessa ja hallinnassa oleva osakeyhtiö, jonka tehtävänä on edistää osatyökykyisten siirtymistä edelleen avoimille työmarkkinoille.
Työkanava Oy nimisestä osakeyhtiöstä annetun lain 4 §:ssä säädetään Työkanava Oy:n työllistettäväksi tulevista henkilöistä ja heidän valintaperusteistaan. Lain 4 §:n 1 momentin mukaan Työkanava Oy työllistää vain työ- ja elinkeinotoimiston sille palvelukseen osoittamia työnhakijoita. Työ- ja elinkeinotoimisto osoittaa yhtiölle avoinna olevia työpaikkoja vastaavan määrän julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetussa laissa (916/2012) tarkoitettuja työttömiä työnhakijoita, joiden mahdollisuudet sopivan työn saamiseen ovat olennaisesti vähentyneet sairauden tai vamman vuoksi. Lisäksi edellytetään, että henkilöt ovat halukkaita työllistymään, mutta työllistyminen ei ole työllistymisedellytyksiä parantavista palveluista huolimatta onnistunut tai muuten on ilmeistä, ettei näillä palveluilla arviointihetkellä merkittävästi lisätä henkilön työllistymismahdollisuuksia ja että työllistyminen muun työnantajan palvelukseen on epätodennäköistä.
Työ- ja elinkeinotoimiston on tehtävä päätös siitä, täyttääkö henkilö edellä mainitun 4 §:n mukaiset edellytykset Työkanava Oy:öön työllistämiseksi ennen kuin työ- ja elinkeinotoimisto voi osoittaa työnhakijan Työkanava Oy:n palvelukseen. Soveltuvuutta arvioidaan ja päätös tehdään osana julkisesta työvoima- ja yrityspalvelulaissa säädettyä asiakasprosessia. Soveltuvuuden arvioinnin ja päätöksen tekee siten se työ- ja elinkeinotoimisto, jonka asiakas työnhakija on. Työttömien työnhakijoiden osoittamisesta Työkanava Oy:n palvelukseen vastaa puolestaan yksi työ- ja elinkeinotoimisto, joka tällä hetkellä on Pohjanmaan työ- ja elinkeinotoimisto, jolle tehtävä on annettu työ- ja elinkeinoministeriön päätöksellä työntekijöitä Työkanava Oy:lle osoittavasta keskitetystä työ- ja elinkeinotoimistosta. Huomattava on, että myönteinen päätös soveltuvuudesta työskennellä Työkanava Oy:ssä ei tarkoita, että työnhakija työllistyisi heti.
Kuntakokeilulaki ja kokeilualueen kunnille kuuluvat tehtävät
Työllisyyden edistämisen kuntakokeilusta annetussa laissa säädetään määräaikaisesta kokeilusta, jonka aikana kunnat järjestävät alueellaan eräitä julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetussa laissa ja kotoutumisen edistämisestä annetussa laissa (1386/2010, jatkossa kotoutumislaki) tarkoitettuja palveluja työ- ja elinkeinotoimiston asemasta, hoitavat eräitä työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta annetussa laissa (1386/2010) ja kuntouttavasta työtoiminnasta annetussa laissa (189/2001) tarkoitettuja tehtäviä työ- ja elinkeinotoimiston asemasta ja antavat eräitä työttömyysturvalaissa (1290/2002) tarkoitettuja työvoimapoliittisia lausuntoja työ- ja elinkeinotoimiston asemasta.
Kuntakokeilulain 8 §:ssä säädetään työnhakijan haastatteluihin ja palvelutarpeen arviointiin liittyvistä tehtävistä. Pykälän 1 momentin mukaan kokeilualueen kunta järjestää julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain 2 luvun 5 §:ssä tarkoitetut työnhakijan haastattelut ja vastaa mainitun luvun 6–12 §:ssä tarkoitetuista tehtävistä työ- ja elinkeinotoimiston sijaan. Mainituissa 6–12 §:ssä säädetään työnhakukeskustelujen ja täydentävien työnhakukeskustelujen järjestämisestä, työnhakukeskustelua ja täydentävää työnhakukeskustelua koskevista poikkeuksista, alkuhaastattelun sisällöstä, työnhakukeskustelun sisällöstä, täydentävän työnhakukeskustelun sisällöstä, palvelutarpeen arvioimisesta ja työllistymissuunnitelman sisällöstä. Julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain 12 §:n 1 momentin viimeisen virkkeen mukaan tarvittaessa työllistymissuunnitelmaan sisällytetään työ- ja elinkeinotoimiston päätös siitä, täyttääkö henkilö Työkanava Oy -nimisestä osakeyhtiöstä annetun lain 4 §:n mukaiset edellytykset yhtiöön työllistämiseksi. Edellä mainittu työllistymissuunnitelmaa koskeva muutos lisättiin julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annettuun lakiin, koska perustuslain 21 §:n kannalta on olennaista, että lain mukaan, mikäli työnhakija on ilmoittanut halukkuudestaan työllistyä Työkanava Oy:n palvelukseen, tulee työ- ja elinkeinotoimiston tehdä päätös edellytysten täyttymisestä (TyVM 1/2022 vp, s. 7). Lisäksi kuntakokeilulain 9 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan kokeilualueen kunta hoitaa asiakkaidensa osalta työ- ja elinkeinotoimiston tehtävät, joista säädetään julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetussa laissa ja sen 2 luvun 12 §:n nojalla annetuissa säännöksissä asiakkaan työllistymissuunnitelman laatimiseksi.
Huolimatta edellä mainituista kuntakokeilualueiden kuntien tehtävistä, kokeilualueen kunnan tehtäviin ei voida katsoa kuuluvan päätöksenteko asiakkaan edellytyksistä työskennellä Työkanava Oy:ssä. Työllisyyden edistämisen kuntakokeilusta annetussa laissa ei yksiselitteisesti säädetä, että kokeilualueen kunta voisi tehdä päätöksen siitä, täyttääkö työnhakija Työkanava Oy -nimisestä osakeyhtiöstä annetun lain 4 §:n mukaiset edellytykset yhtiöön työllistämiseksi. Edellä mainituista syistä johtuen, kokeilualueiden kuntien toimivalta Työkanava Oy -lakia koskevien tehtävien osalta on haasteellinen. Nykyisen lainsäädännön mukaan vain työ- ja elinkeinotoimiston katsotaan voivan tehdä päätöksen henkilön soveltuvuudesta Työkanava Oy:ssä työskentelyyn.
Kuntakokeilualueen kunnan oikeus tehdä päätös on merkityksellinen, koska merkittävä osa Työkanava Oy:n kohderyhmästä on kokeilualueilla siirretty kokeilualueen kuntien asiakkaiksi. Tarkoituksenmukaista olisi, että työntekijöiden Työkanava Oy:öön osoittamisesta vastaava työ- ja elinkeinotoimisto voisi etsiä Työkanava Oy:ssä avoinna olevaan työpaikkaan työntekijöitä myös niiden kuntakokeilujen asiakkaina olevien työnhakijoiden joukosta, jotka on arvioitu soveltuviksi työskentelemään Työkanava Oy:ssä.
2.2
Tilapäistä suojelua saavat henkilöt ja kokeilualueen kunnan asiakkuus
Työllisyyden edistämisen kuntakokeilun asiakkaat
Työllisyyden edistämisen kuntakokeilusta annetun lain 4 §:ssä säädetään kokeilualueen kunnan asiakkaista. Pykälän 1 momentin mukaan kokeilukunnan asiakkaita ovat työttömät työnhakijat, ne työnhakijat, jotka ovat vaarassa jäädä työttömäksi kahden viikon kuluessa, työllistettynä olevat ja työllistymistä edistävissä palveluissa olevat työnhakijat, joiden kotikunta on kyseisessä kunnassa ja jotka: 1) eivät täytä työttömyysturvalain 5 luvun 2 §:n 1 momentissa tai 6 §:n 1 momentissa säädettyjä ansiopäivärahan saamisen edellytyksiä; tai 2) ovat alle 30-vuotiaita, maahanmuuttajia tai vieraskielisiä henkilöitä. Toisin sanoen kokeilualueen kuntien asiakkaita ovat työttömät työnhakijat, työllistettynä olevat ja työllistymistä edistävissä palveluissa olevat, joilla ei ole oikeutta ansiopäivärahaan sekä kaikki alle 30-vuotiaat ja kaikki maahanmuuttajat sekä vieraskieliset. Lisäksi 4 §:n 2 momentissa säädetään työttömäksi ilmoittautumiseen liittyvistä kriteereistä ja siitä, että työ- ja elinkeinotoimisto on siirtänyt henkilön kokeilualueen kunnan asiakkaaksi. Kokeilukunnan asiakkuus edellyttää myös, että henkilöllä on kotikuntalaissa tarkoitettu kotikunta.
Kuntakokeilulaissa vieraskielisellä henkilöllä tarkoitetaan henkilöä, joka on ilmoittanut väestötietojärjestelmästä ja Digi- ja väestötietoviraston varmennepalvelusta annetun lain (661/2009) 3 §:ssä tarkoitettuun väestötietojärjestelmään äidinkielekseen muun kielen kuin suomen, ruotsin tai saamen kielen.
Maahanmuuttajalla puolestaan tarkoitetaan kotoutumislain 3 §:n 3 kohdassa tarkoitettua Suomeen muuttanutta henkilöä, joka oleskelee maassa muuta kuin matkailua tai siihen verrattavaa lyhytaikaista oleskelua varten myönnetyllä luvalla tai jonka oleskeluoikeus on rekisteröity tai jolle on myönnetty oleskelukortti. Maahanmuuttajalla ei mainitun lainkohdan mukaan tarkoiteta esimerkiksi kansainvälistä suojelua hakevaa eikä maassa viisumilla tai viisumivapaasti oleskelevaa henkilöä. Maahanmuuttajalla ei myöskään tarkoiteta ensimmäistä oleskelulupaa tai ensimmäistä oleskeluoikeuden rekisteröintiä hakevaa henkilöä ennen oleskeluluvan tai rekisteröinnin myöntämistä. Tässä tarkoitettu maahanmuuttaja voi olla parhaillaan kotoutumislaissa säädettyjen alkuvaiheen palvelujen piirissä tai hänen kotoutumisaikansa voidaan katsoa päättyneen kotoutumislaissa säädetyllä tavalla. Useat kuntakokeilulaissa tarkoitetut maahanmuuttajat ovat edelleen myös vieraskielisiä.
Tilapäinen suojelu
Tilapäinen suojelu perustuu 20 päivänä heinäkuuta 2001 annettuun neuvoston direktiiviin 2001/55/EY vähimmäisvaatimuksista tilapäisen suojelun antamiseksi siirtymään joutuneiden henkilöiden joukoittaisen maahantulon tilanteissa, jos toimenpiteistä näiden henkilöiden vastaanottamisen ja vastaanottamisesta jäsenvaltioille aiheutuvien rasitusten tasapuolisen jakautumisen edistämiseksi. Tilapäisen suojelun direktiivi aktivoitiin neuvoston täytäntöönpanopäätöksellä 4.3.2022. Neuvoston päätös jätti jäsenmaille harkintavaltaa suojelun tarkan kohderyhmän määrittämiseen. Suomessa suojelua annetaan EU-tason päätöstä laajemmalle Ukrainasta paenneiden joukolle. Valtioneuvosto päätti asiasta 7.3.2022 tekemällään päätöksellä 149/2022.
Tilapäistä suojelua Suomessa saavat:
Ukrainan kansalaiset ja heidän perheenjäsenensä.
Ukrainassa kansainvälistä suojelua saaneet henkilöt ja heidän perheenjäsenensä.
Muut Ukrainassa pysyvästi asuneet, jotka eivät voi palata kotimaahansa.
Ukrainan kansalaiset ja heidän perheenjäsenensä, jotka pakenivat Ukrainasta vähän ennen 24.2. eivätkä konfliktin seurauksena voi palata. Komissio on kehottanut jäsenmaita joustavuuteen näiden henkilöiden osalta.
Muut Suomessa jo oleskelevat tai Suomeen saapuneet Ukrainan kansalaiset ja heidän perheenjäsenensä.
Ukrainassa laillisesti (muutenkin kuin pysyvästi) oleskelleet EU:n ulkopuolisten maiden kansalaiset, jotka eivät voi palata kotimaahansa. Tämä ryhmä mainitaan jäsenmaille valinnaisena ryhmänä EU-tason päätöksessä.
Suomessa kaikille tilapäistä suojelua saaville on myönnetty ensimmäinen tilapäinen oleskelulupa 4.3.2023 saakka eli myönnettävät oleskeluluvat ovat tilapäisiä ja alle vuoden mittaisia. Ulkomaalaislain 110 §:n mukaan tilapäistä suojelua saaville on mahdollista myöntää tilapäinen oleskelulupa enintään yhdeksi vuodeksi kerrallaan.
Neuvoston päätöstä tilapäisen suojelun antamisesta voidaan tarvittaessa pidentää kuuden kuukauden jaksoissa, yhteensä enintään kolmeen vuoteen. Jos tilanne muuttuisi ja EU:ssa katsottaisiin, että Ukrainaan olisi mahdollista palata turvallisesti ja pysyvästi, suojelu voitaisiin myös neuvoston päätöksellä päättää lyhyemmässäkin ajassa. Mikäli neuvosto ei 4.3.2023 mennessä tee päätöstä tilapäisen suojelun päättämisestä, jatkuu tilapäisen suojelun voimassaoloaika automaattisesti puolella vuodella 4.9.2023 saakka ja tämän jälkeen 4.3.2024 saakka.
Sisäministeriössä on valmisteilla hallituksen esitys, jossa ehdotetaan muutettavaksi ulkomaalaislakia siten, että tilapäisen suojelun perusteella Suomessa myönnettävät oleskeluluvat olisivat voimassa koko sen ajan, kun tilapäinen suojelu Euroopan unionissa jatkuu. Myös jo myönnettyjen oleskelulupien ja niiden osoitukseksi annettujen oleskelulupakorttien voimassaolo jatkuisi koko tämän ajan. Tilapäiseen suojeluun perustuva oleskelulupa voi tällöin olla myös yli vuoden mittainen. Ehdotettu laki myös selkeyttäisi työnantajien tilannetta heidän palkatessaan tilapäistä suojelua Suomessa saavia, koska tilapäisen suojelun asema ja luvun voimassaolo olisi selkeä ja kaikilla. Lisäksi ehdotus varmistaisi sen, että oleskeluluvan päättyminen ei aiheuta katkosta luvalla tapahtuvaan asumisaikaan ja näin vaikuta tilapäistä suojelua saava mahdollisuuteen saada kotikunta. Tarkoitus on, että laki tulisi voimaan mahdollisimman pian.
Kotikunta
Kotikuntalaissa säädetään henkilön kotikunnan ja siellä olevan asuinpaikan sekä ulkomailla vakinaisesti asuvan Suomen kansalaisen väestökirjanpitokunnan määräytymisestä. Kotikunta on perusteena useille eri oikeuksille ja velvollisuuksille. Kotikuntalaissa ei kuitenkaan itsessään säädetä henkilöiden oikeudesta esimerkiksi erilaisiin etuuksiin tai palveluihin, vaan niiden saamisedellytykset määräytyvät kunkin hallinnonalan erityislainsäädännön mukaisesti. Kuten edellä on todettu, myös kokeilualueen kunnan asiakkuus on sidottu siihen, että henkilöllä on kotikuntalaissa tarkoitettu kotikunta.
Ulkomailta Suomeen tulevien ja täällä asuvien henkilöiden oikeudesta saada kotikunta Suomessa säädetään kotikuntalain 4 §:ssä. Kotikuntalain 4 §:n 1 momentin mukaan ulkomailta saapuvalla henkilöllä on oikeus kotikuntaan, jos: 1) hän on Suomen kansalainen; 2) hänellä on ulkomaalaislaissa tarkoitettu voimassa oleva tai pysyvä oleskelulupa; 3) hän on EU- tai ETA maan kansalainen ja on rekisteröinyt oleskeluoikeutensa Suomessa ulkomaalaislain edellyttämällä tavalla, jos häneltä edellytetään tällainen rekisteröinti; 4) hän on sellaisen henkilön perheenjäsen, jolla on Suomessa kotikunta; tai 5) hänellä on vähintään yhden vuoden tilapäiseen oleskeluun oikeuttava voimassa oleva oleskelulupa ja hänellä on lisäksi tarkoitus olosuhteet kokonaisuudessaan huomioon ottaen jäädä Suomeen vakinaisesti asumaan.
Lain 4 §:n 2 momentissa täsmennetään sitä, milloin henkilöllä voidaan edellä mainitun 5 kohdan mukaisissa tilanteissa katsoa olevan tarkoituksena jäädä Suomeen vakinaisesti asumaan. Tällaisina asumisen vakinaisuutta osoittavina seikkoina otetaan huomioon muun muassa: 1) henkilö on suomalaista syntyperää; 2) hänellä on aiemmin ollut Suomessa kotikunta; 3) hänellä on voimassa oleva työsopimus tai muu siihen rinnastettava Suomessa tehtävää vähintään kaksi vuotta kestävää työtä tai opiskelua varten; tai 4) hänellä on ollut tilapäinen asuinpaikka Suomessa vähintään yhden vuoden ajan maahanmuuton jälkeen.
Tilapäisen suojelun perusteella oleskeluluvan saava ei lähtökohtaisesti saa samalla kotikuntaa Suomessa, koska hän ei pääsääntöisesti maahan tullessaan täytä kotikuntalain 4 §:n kotikunnan saamiselle säädettyjä edellytyksiä. Edellytyksenä on vähintään yhden vuoden mittainen tilapäinen oleskelulupa ja tarkoitus olosuhteet kokonaisuudessaan huomioon ottaen jäädä vakinaisesti Suomeen asumaan. Asumisen vakinaisuutta osoittavana seikkana otetaan huomioon muun muassa tilapäinen asuinpaikka Suomessa yhtäjaksoisesti vähintään yhden vuoden ajan maahanmuuton jälkeen. Asumisen vakinaisuutta osoittavana seikkana voitaisiin kotikuntalain 4 §:n mukaan huomioida myös esimerkiksi se, että henkilöllä on voimassa oleva työsopimus Suomessa tehtävää vähintään kaksi vuotta kestävää työtä varten.
Tilapäistä suojelua saavien henkilöiden edellytykset kotikunnan saamiselle alkavat täyttyä keväällä 2023. Tässä vaiheessa kokeilualueiden alueella asuvat kotikunnan saavat ukrainalaiset alkaisivat joka tapauksessa siirtyä kokeilualueiden kuntien asiakkaiksi. Tarkoituksenmukaisemmaksi vaihtoehdoksi on katsottu, että kyseisen ryhmän asiakkuus siirtyisi kuntakokeiluihin jo aikaisemmassa vaiheessa.
Tilapäistä suojelua saavan henkilön palvelut ja oikeus tehdä töitä
Julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain 2 luvun 2 §:n 2 momentissa säädetään muun kuin EU- tai ETA-maan kansalaisen tai tämä perheenjäsenen rekisteröimisestä työnhakijaksi. Jollei Suomea velvoittavasta kansainvälisestä sopimuksesta muuta johdu, muut ulkomaan kansalaiset ja kansalaisuutta vailla olevat rekisteröidään työnhakijoiksi, jos heillä on oikeus ansiotyöhön myönnetyn oleskeluluvan nojalla eikä oleskelulupaan liity työnantajaa koskevia rajoituksia.
Tilapäistä suojelua hakeneilla henkilöillä on välittömästi oikeus tehdä työtä. Tilapäistä suojelua hakenut henkilö voi tehdä töitä ilman rajoituksia, eli millä tahansa alalla, ja opiskella heti sen jälkeen, kun hän on rekisteröinyt tilapäisen suojelun hakemuksensa poliisilla tai rajaviranomaisella. Siten tilapäistä suojelua saava henkilö voi halutessaan ilmoittautua työ- ja elinkeinotoimistoon julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetussa laissa tarkoitetuksi työnhakijaksi ja saada työllistymistä tukevia palveluita.
Henkilöllä on ulkomaalaislain mukaan esimerkiksi oikeus oleskella Suomessa 90 päivää myös ilman viisumia, jos hän saapuu Schengen-alueelta ja hänellä on biometrinen passi. Tällöin työnteko-oikeus on kuitenkin tiukasti rajattu. Turvapaikanhakijoiden työnteko-oikeudesta ja sen kestosta säädetään ulkomaalaislaissa. Ulkomaalaislain 79 §:n 2 momentin mukaan ulkomaalaisella, joka on hakenut kansainvälistä suojelua tai tehnyt 102 §:ssä tarkoitetun uusintahakemuksen, on oikeus tehdä ansiotyötä ilman oleskelulupaa: 1) kun hänellä on 11 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettu asiakirja ja hän on oleskellut maassa kolme kuukautta tai 2) kun hän on oleskellut maassa 6 kuukautta. Kansainvälistä suojelua hakevan työnteko-oikeus tarkoittaa oikeutta työskennellä hakemuksen vireillä ollessa. Voimassa olevan ulkomaalaislain mukaan turvapaikanhakijalla on hakemuksen jättämisestä joko kolmen tai kuuden kuukauden karenssi ennen kuin hänellä on oikeus tehdä töitä. Jos henkilö tekee uusintahakemuksen, karenssiaika alkaa uudelleen alusta. Turvapaikanhakija voi kuitenkin ilmoittautua työ- ja elinkeinotoimistoon työnhakijaksi vasta, kun hänellä on voimassa oleva oleskelulupa.
Kotoutumislakia sovelletaan henkilöön, jolla on ulkomaalaislaissa (301/2004) tarkoitettu voimassa oleva oleskelulupa Suomessa tai jonka oleskeluoikeus on rekisteröity tai jolle on myönnetty oleskelukortti ulkomaalaislain mukaisesti. Kotoutumista edistäviä toimenpiteitä ja palveluja järjestetään osana kunnallisia peruspalveluja ja työ- ja elinkeinohallinnon palveluja sekä muina kotoutumista edistävinä palveluina. Osa kotoutumislain palveluista on kohdennettu erityisesti työttömille työnhakijoille ja muuten kuin tilapäisesti toimeentulotuesta annetun lain (1412/1997) mukaista toimeentulotukea saaville maahanmuuttajille maahanmuuton jälkeisinä ensimmäisinä vuosina. Täten tilapäistä suojelua saavat ovat jo nykyisin kotoutumislain soveltamisalan piirissä ja heille voidaan esimerkiksi laatia alkukartoitus ja kotoutumissuunnitelma. Lain 10 §:n mukaan työ- ja elinkeinotoimisto käynnistää alkukartoituksen maahanmuuttajalle, joka on julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetussa laissa tarkoitettu työtön työnhakija. Kunta puolestaan käynnistää alkukartoituksen maahanmuuttajalle, joka saa muuten kuin tilapäisesti toimeentulotukea. Työ- ja elinkeinotoimisto tai kunta voi käynnistää alkukartoituksen myös sitä pyytäneelle muulle maahanmuuttajalle, jos tämän arvioidaan sitä tarvitsevan. Työ- ja elinkeinotoimistolla tai kunnalla ei kuitenkaan ole velvoitetta laatia tilapäistä suojelua saavalle alkukartoitusta ja kotoutumissuunnitelmaa, elleivät he ole työttömiä työnhakijoita tai saa toimeentulotukea muuten kuin tilapäisesti.
Kuntakokeilulain 12 §:ssä säädetään kokeilualueen kunnan kotoutumisen edistämiseen liittyvistä tehtävistä. Pykälän 1 momentin mukaan kokeilualueen kunta vastaa kotoutumisen edistämisestä annetun lain 2 luvussa työ- ja elinkeinotoimiston tehtäväksi säädettyjen palvelujen ja toimenpiteiden järjestämisestä asiakkailleen työ- ja elinkeinotoimiston sijaan.
Kotoutumislain 2 luvun 9 ja 10 §:ssä säädetään alkukartoituksesta. Työ- ja elinkeinotoimiston tai kunnan käynnistämässä alkukartoituksessa arvioidaan alustavasti maahanmuuttajan työllistymis-, opiskelu- ja muut kotoutumisvalmiudet sekä kielikoulutuksen ja muiden kotoutumista edistävien toimenpiteiden ja palvelujen tarpeet. Alkukartoituksessa selvitetään tätä tarkoitusta varten tarvittavassa laajuudessa muun muassa maahanmuuttajan aikaisempi koulutus ja työhistoria.
Alkukartoituksen perusteella työ- ja elinkenotoimisto tai kunta arvioi, tarvitseeko maahanmuuttaja kotoutumissuunnitelman. Työttömällä työnhakijalla tai muuten kuin tilapäisesti toimeentulotukea saavalla maahanmuuttajalla on lain mukaan oikeus kotoutumissuunnitelmaan. Kotoutumissuunnitelma on yksilöllinen suunnitelma niistä toimenpiteistä ja palveluista, joiden tarkoituksena on tukea maahanmuuttajan mahdollisuuksia hankkia riittävä suomen ja ruotsin kielen taito sekä muita yhteiskunnassa ja työelämässä tarvittavia tietoja ja taitoja sekä edistää maahanmuuttajan mahdollisuuksia osallistua yhdenvertaisena jäsenenä yhteiskunnan toimintaan. Kotoutumissuunnitelmassa voidaan sopia esimerkiksi kotoutumiskoulutuksesta.
Kunta ja työ- ja elinkeinotoimisto laatii kotoutumissuunnitelman yhdessä maahanmuuttajan kanssa. Perustellusta syystä kunta ja maahanmuuttaja tai työ- ja elinkeinotoimisto ja maahanmuuttaja voivat kuitenkin laatia kotoutumissuunnitelman keskenään. Kotoutumissuunnitelmaan, jonka laatimiseen työ- ja elinkeinotoimisto osallistuu, sovelletaan lisäksi julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain työnhakukeskustelua ja täydentävää työnhakukeskustelua koskevia säännöksiä.
Työ- ja elinkeinotoimiston tehtävä on sopia kotoutumissuunnitelmassa maahanmuuttajan kanssa koulutuksesta, työnhausta ja sen tavoitteista sekä työnhakua tukevista ja työllistymistä edistävistä toimenpiteistä ja palveluista. Lisäksi suunnitelmaan sisällytetään tarvittaessa julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetussa laissa tarkoitettu työnhakuvelvollisuus. Kunnan tehtävä puolestaan on sopia kotoutumista ja työllistymistä edistävistä kunnan palveluista tai muista toimenpiteistä, jos maahanmuuttaja ei terveydentilansa, ikänsä, perhesyiden taikka näihin rinnastettavien syiden vuoksi voi osallistua kotoutumista tukeviin työvoimapoliittisiin tavoitteisiin.
Kotoutumissuunnitelman laativalla kunnalla tai työ- ja elinkeinotoimistolla on velvollisuus selvittää maahanmuuttajalle kotoutumissuunnitelmaa koskevista oikeuksista ja velvollisuuksista sekä aktiivisesti tarjota kotoutumissuunnitelmaan sisältyviä toimenpiteitä ja palveluita käytettäväksi osoitettujen määrärahojen rajoissa. Kunnan ja työ- ja elinkeinotoimiston on myös seurattava ja tarkastettava kotoutumissuunnitelman toteutumista. Lisäksi maahanmuuttajalle on säädetty kotoutumissuunnitelman noudattamista koskevia velvollisuuksia.
Kotoutumislain 20 ja 21 §:ssä säädetään kotoutumiskoulutuksesta. Kotoutumiskoulutus toteutetaan pääsääntöisesti työvoimakoulutuksena siten kuin julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetussa laissa säädetään. Kotoutumiskoulutusta voidaan järjestää myös omaehtoisena opiskeluna. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus vastaa työvoimakoulutuksena toteutettavan kotoutumiskoulutuksen järjestämisestä toimialueellaan. Työ- ja elinkeinotoimisto ohjaa maahanmuuttajan työvoimakoulutuksena toteutettavaan kotoutumiskoulutukseen tai hakeutumaan omaehtoiseen opiskeluun. Kunta voi sekä järjestää kotoutumiskoulutusta että ohjata maahanmuuttajan hakeutumaan joko järjestämäänsä kotoutumiskoulutukseen tai muun toimija järjestämään omaehtoiseen opiskeluun.
Työllisyyden kuntakokeilujen käynnistyttyä vuoden 2021 maaliskuussa merkittävä osa maahanmuuttajien ja vieraskielisten parissa työskenteleviä työntekijöitä siirtyi työ- ja elinkeinotoimistoista työllisyyden kuntakokeiluihin.
Työttömyysturvalain (1290/2002) 2 luvun 2 §:n mukaan henkilöllä, joka ei ole Suomen kansalainen, ei ole oikeutta työmarkkinatukeen, jos hänellä on oikeus ansiotyöhön tilapäisen oleskeluluvan perusteella. Tilapäistä suojelua saavalle annetaan kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta annetun lain (246/2011, vastaanottolaki) nojalla mainitun lain mukaisia vastaanottopalveluja, joita ovat majoitus, vastaanotto- ja käyttöraha, terveydenhuoltopalvelut ja välttämättömät sosiaalipalvelut, tulkki- ja käännöspalvelut sekä työ- ja opintotoiminta. Vastaanottopalveluina voidaan järjestää myös ateriat. Vastanottolain 13 §:n mukaan vastaanottopalveluiden järjestämisvastuu on sillä vastaanottokeskuksella, jonka asiakkaaksi kansainvälistä suojelua hakeva tai tilapäistä suojelua saava rekisteröidään. Vastaanottopalveluita järjestetään käytännössä vastaanottokeskuksissa ja keskusten ulkopuolisten palveluntuottajien toimesta.
Valtion rahoitus kokeilualueille
Kuntakokeilulain 16 §:n mukaan kuntakokeilussa tarkoitetut palvelut maksetaan valtion talousarviosta työllisyyden edistämiseen ja työttömyyden torjuntaan tarkoitetusta määrärahasta (työllisyysmäärärahat) ja työttömyysetuusmäärärahasta talousarviossa myönnettyjen määrärahojen rajoissa. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus määrittelee kiintiön, johon asti kokeilualueella on käyttövaltuus. Ennen käyttövaltuuden antamista elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskuksen on kuultava kokeilualueen kuntia. Työllisyysmäärärahojen kohdentamisesta erityisesti heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllistymisen tukemiseksi säädetään julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain 1 luvun 5 §:n 1 momentissa.