4.2.1.2.1 Voimassa olevan rahoituslain mukainen siirtymätasaus ilman yliopistosairaalalisää
Rahoituslain mukaisesti sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen uudistuksen muutoksia rajataan siten, että vuoden 2022 perusteella lasketun hyvinvointialuekohtaisen laskennallisen rahoituksen ja kuntien siirtyvien kustannusten välinen erotus rajataan nollaan euroon vuonna 2023. Siirtymäkausi vuosille 2023–2029 on porrastettu siten, että vuonna 2029 vuoden 2022 tasossa lasketun hyvinvointialuekohtaisen laskennallisen rahoituksen ja siirtyvien kustannusten erotus voi olla enintään -100/200 euroa asukasta kohti. Sen yli menevä osa on toistaiseksi pysyvää siirtymätasausta, jonka nettosumman (tasauslisät ja –vähennykset) valtio rahoittaa hyvinvointialueille.
Taulukoissa 2 ja 3 kuvataan voimassa olevan rahoituslain mukainen vuosien 2023–2029 siirtymäkausi. Laskelmat on tehty kuntien vuoden 2021 tilinpäätöstietojen ja vuoden 2022 talousarviotietojen perusteella. Euromääräiset vaikutukset muuttuvat vielä hyvinvointialuekohtaisesti ja koko maan tasolla, kun kuntien vuoden 2022 palveluluokkakohtaiset tilinpäätöstiedot valmistuvat.
Taulukossa 2 kuvataan hyvinvointialuekohtainen siirtymätasaus euroa asukasta kohti laskettuna siirtymäkaudelle 2023–2029. Laskennan perusteena on vuoden 2022 mukainen rahoituksen taso. Mikäli hyvinvointialueen laskennallinen rahoitus on korkeampaa kuin alueen kuntien siirtyvät kustannukset vuoden 2022 tasossa, vähennetään alueen saamaa laskennallista rahoitusta euroa asukasta kohti laskettuna taulukon kuvaamalla tavalla. Mikäli siirtyvät kustannukset ovat laskennallista rahoitusta korkeammat, lisätään alueen saamaan laskennalliseen rahoitukseen siirtymätasausta euroa asukasta kohti laskettuna taulukon kuvaamalla tavalla. Vuodesta 2026 eteenpäin siirtymätasauksen määrässä huomioidaan hyvinvointialuekohtainen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kerroin. Arviolaskelmissa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kerroin perustuu kuntien tietoihin.
Enimmäismuutokset (-100/200 euroa asukasta kohden) vuonna 2029 ja sen jälkeen toistaiseksi pysyvänä siirtymätasauksena täyttyvät yhteensä yhdeksällä hyvinvointialueella. Helsingin kaupungin ja kolmen hyvinvointialueen kuntien siirtyvät kustannukset ovat asukasta kohden laskettuna yli 100 euroa korkeammat kuin niiden laskennallinen rahoitus vuoden 2022 tasossa laskettuna. Näille alueille jää vuodesta 2030 eteenpäin toistaiseksi voimassa oleva siirtymätasauslisä. Viidellä hyvinvointialueella laskennallinen rahoitus on asukasta kohden laskettuna yli 200 euroa korkeampaa kuin niiden kuntien siirtyvät kustannukset vuoden 2022 tasossa laskettuna. Näille alueille jää vuodesta 2030 eteenpäin toistaiseksi voimassa oleva siirtymätasausvähennys.
Taulukko 2. Siirtymätasauksen määrä voimassa olevan lain mukaan hyvinvointialueittain, euroa/asukas.
| 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Siirtymätasaus min/max euroa/asukas | +/- 0 €/as | +/- 10 €/as | +/-30 €/as | +/-60 €/as | +90/-75€/as | +150/-90 €/as | +200/-100 €/as |
Helsinki | 343 | 333 | 313 | 289 | 274 | 259 | 249 |
Vantaa ja Kerava | -22 | -12 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Länsi-Uusimaa | 11 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Itä-Uusimaa | -253 | -243 | -223 | -195 | -165 | -105 | -55 |
Keski-Uusimaa | 84 | 74 | 54 | 39 | 24 | 9 | 0 |
Varsinais-Suomi | -174 | -164 | -144 | -114 | -84 | -24 | 0 |
Satakunta | 97 | 87 | 67 | 26 | 11 | 0 | 0 |
Kanta-Häme | -84 | -74 | -54 | -25 | 0 | 0 | 0 |
Pirkanmaa | 29 | 19 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Päijät-Häme | -257 | -247 | -227 | -201 | -171 | -111 | -61 |
Kymenlaakso | 134 | 124 | 104 | 66 | 51 | 36 | 26 |
Etelä-Karjala | 57 | 47 | 27 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Etelä-Savo | 239 | 229 | 209 | 174 | 159 | 144 | 134 |
Pohjois-Savo | 27 | 17 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Pohjois-Karjala | -525 | -515 | -495 | -482 | -452 | -392 | -342 |
Keski-Suomi | -20 | -10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Etelä-Pohjamaa | -16 | -6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Pohjanmaa | 59 | 49 | 29 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Keski-Pohjanmaa | -302 | -292 | -272 | -228 | -198 | -138 | -88 |
Pohjois-Pohjamaa | -60 | -50 | -30 | -1 | 0 | 0 | 0 |
Kainuu | 137 | 127 | 107 | 50 | 35 | 20 | 10 |
Lappi | -281 | -271 | -251 | -222 | -192 | -132 | -82 |
Manner-Suomi yhteensä | -0 | -1 | -2 | -2 | 1 | 10 | 17 |
Taulukossa 3 kuvataan vahvistetun rahoituslain mukainen siirtymätasauksen määrä yhteensä vuosille 2023–2029 hyvinvointialueittain ja siirtymäkauden vaikutus valtiontalouteen.
Vuoden 2022 tasossa laskennallinen rahoitus on kuntien siirtyviä kustannuksia alhaisempaa yhteensä kymmenellä hyvinvointialueella ja Helsingin kaupungilla. Nämä saavat siirtymätasausta vuonna 2023 yhteensä 371 miljoonaa euroa. Vuonna 2029 vastaava summa on yhteensä 186,5 miljoonaa euroa, mikä jää pysyvänä siirtymätasauksena hyvinvointialueiden rahoitukseen.
Yhteensä 11 hyvinvointialueella laskennallinen rahoitus on kuntien siirtyviä kustannuksia korkeampaa, millä perusteella niiden rahoitus pienenee siirtymätasausvähennyksen myötä. Vuonna 2023 vähennykset ovat -371 miljoonaa euroa. Vuoteen 2029 mennessä ne kuitenkin pienenevät -94 miljoonaan euroon.
Taulukossa 3 esitetään myös nettomääräinen siirtymätasaus vuosina 2024–2029. Siirtymätasausten nettosumma vuonna 2024 on -4,7 miljoonaa euroa, mistä se kasvaa 92 miljoonaan euroon vuonna 2029. Tämä jää valtion rahoitusosuudeksi toistaiseksi pysyvänä siirtymätasauksena vuodesta 2029 eteenpäin. Tarkat euromääräiset vaikutukset täsmentyvät sen jälkeen, kun siirtymätasaukset tarkistetaan vuonna 2023.
Taulukko 3. Siirtymätasauksen määrä voimassa olevan lain mukaan hyvinvointialueittain, euroa yhteensä.
| 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Siirtymätasaus min/max euroa/asukas | +/- 0 €/as | +/- 10 €/as | +/-30 €/as | +/-60 €/as | +90/-75€/as | +150/-90 €/as | +200/-100 €/as |
Helsinki | 225 451 650 | 218 882 450 | 205 744 050 | 190 098 527 | 180 244 727 | 170 390 927 | 163 821 727 |
Vantaa ja Kerava | -5 927 238 | -3 183 878 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Länsi-Uusimaa | 5 009 667 | 271 287 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Itä-Uusimaa | -24 871 860 | -23 889 320 | -21 924 240 | -19 131 715 | -16 184 095 | -10 288 855 | -5 376 155 |
Keski-Uusimaa | 16 737 148 | 14 743 848 | 10 757 248 | 7 823 959 | 4 834 009 | 1 844 059 | 0 |
Varsinais-Suomi | -83 630 286 | -78 816 256 | -69 188 196 | -54 793 265 | -40 351 175 | -11 466 995 | 0 |
Satakunta | 20 802 591 | 18 648 431 | 14 340 111 | 5 610 079 | 2 378 839 | 0 | 0 |
Kanta-Häme | -14 284 441 | -12 578 671 | -9 167 131 | -4 237 142 | 0 | 0 | 0 |
Pirkanmaa | 15 412 546 | 10 184 026 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Päijät-Häme | -52 921 045 | -50 863 335 | -46 747 915 | -41 282 369 | -35 109 239 | -22 762 979 | -12 474 429 |
Kymenlaakso | 21 744 750 | 20 116 630 | 16 860 390 | 10 688 157 | 8 245 977 | 5 803 797 | 4 175 677 |
Etelä-Karjala | 7 284 376 | 6 015 166 | 3 476 746 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Etelä-Savo | 31 748 394 | 30 421 374 | 27 767 334 | 23 136 402 | 21 145 872 | 19 155 342 | 17 828 322 |
Pohjois-Savo | 6 729 641 | 4 246 991 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Pohjois-Karjala | -85 828 239 | -84 192 869 | -80 922 129 | -78 768 230 | -73 862 120 | -64 049 900 | -55 873 050 |
Keski-Suomi | -5 351 920 | -2 625 750 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Etelä-Pohjamaa | -3 029 700 | -1 108 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Pohjanmaa | 10 291 878 | 8 533 718 | 5 017 398 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Keski-Pohjanmaa | -20 539 328 | -19 859 448 | -18 499 688 | -15 467 458 | -13 427 818 | -9 348 538 | -5 949 138 |
Pohjois-Pohjamaa | -24 951 984 | -20 813 684 | -12 537 084 | -296 930 | 0 | 0 | 0 |
Kainuu | 9 820 952 | 9 104 312 | 7 671 032 | 3 576 724 | 2 501 764 | 1 426 804 | 710 164 |
Lappi | -49 697 552 | -47 930 902 | -44 397 602 | -39 267 789 | -33 967 839 | -23 367 939 | -14 534 689 |
Manner-Suomi yhteensä | -0 | -4 694 080 | -11 749 676 | -12 311 050 | 6 448 902 | 57 335 723 | 92 328 429 |
4.2.1.2.2 Yliopistosairaalalisän vaikutus siirtymätasauksiin
Yliopistosairaalalisä kasvattaa yliopistollista sairaalaa ylläpitävien hyvinvointialueiden laskennallista rahoitusta taulukossa 1 kuvatun mukaisesti. Yliopistosairaalalisän perusteella määräytyvä laskennallinen rahoitus ehdotetaan otettavaksi huomioon hyvinvointialuekohtaisissa siirtymätasauksissa vuodesta 2024 lukien.
Mikäli yliopistosairaalalisän vaikutusta ei huomioitaisi siirtymätasauksissa, saisivat yliopistollista sairaalaa ylläpitävät hyvinvointialueet rahoitusta kaksinkertaisena. Yliopistosairaalalisällä katettavia kustannuksia vastaava rahoitus sisältyy vuonna 2023 vielä käytännössä kokonaan yliopistollista sairaalaa ylläpitävien alueiden rahoitukseen siirtyvien kustannusten mukaisesti. Vuodesta 2024 alkaen siirtymätasausta porrastetaan rahoituslain mukaisesti. Kun yliopistosairaaloista aiheutuvien kustannusten merkitys siirtymätasauksissa niiden porrastuksen myötä vähenee, kasvaa samanaikaisesti yliopistosairaalalisän perusteella maksettavan rahoituksen painoarvo. Lisäksi yliopistosairaalalisän rahoitusosuutta korotetaan vuosittain rahoituslain 2 luvun mukaisesti kustannustason nousun ja palvelutarpeen kasvun perusteella. Siirtymätasaukset lasketaan puolestaan vuoden 2022 tasossa, eikä niihin tehdä kustannustason tai palvelutarpeen kasvun mukaisia korotuksia.
Esitys on tältä osin yhdenmukainen syksyllä 2022 lausunnoilla olleen hallituksen esitysluonnoksen kanssa.
Yliopistosairaalalisän vaikutuksia hyvinvointialueiden siirtymätasauksiin arvioidaan seuraavaksi suhteessa voimassa olevan rahoituslain sekä hallituksen esityksen 309/2022 mukaiseen siirtymäkauden enimmäisrajaukseen ja porrastukseen.
Yliopistosairaalalisän vaikutus voimassa olevan rahoituslain mukaiseen siirtymäkauteen
Yliopistosairaalalisän huomioon ottamisen vaikutuksia voimassa olevan rahoituslain mukaisiin siirtymätasauksiin kuvataan taulukoissa 4 ja 5. Vaikutukset on laskettu yliopistosairaalalisän 0,543 prosentin osuudella hyvinvointialueiden laskennallisesta rahoituksesta, joka vastaa 116 miljoonaa euroa vuoden 2022 tasossa. Laskelmissa yliopistosairaalalisä on viety osaksi laskennallista rahoitusta vuodesta 2024 eteenpäin yliopistollista sairaalaa ylläpitäville hyvinvointialueille niiden asukasmäärien perusteella.
Taulukossa 4 kuvataan yliopistosairaalalisän vaikutusta hyvinvointialuekohtaiseen siirtymätasaukseen euroa asukasta kohti laskettuna vuosina 2023–2029. Yliopistosairaalalisän taso 116 miljoonaa euroa on huomioitu laskennallisessa rahoituksessa vuodesta 2024 lukien yliopistollista sairaalaa ylläpitävän hyvinvointialueen asukasmäärän mukaisesti kohdennettuna. Yliopistosairaalalisän vaikutus on laskettu voimassa olevan rahoituslain mukaiseen siirtymäkauden enimmäismuutoksen rajaukseen ja porrastukseen.
Taulukosta 4 nähdään, että yliopistosairaalalisän ottaminen huomioon siirtymätasauksissa vaikuttaa yliopistollista sairaalaa ylläpitävien hyvinvointialueiden siirtymätasauksiin. Yliopistollista sairaalaa ylläpitävistä hyvinvointialueista Keski-Uudenmaan, Pirkanmaan, Pohjois-Savon ja Helsingin kaupungin siirtymätasauslisät laskevat, kun yliopistosairaalalisä kasvattaa alueiden laskennallista rahoitusta. Vastaavasti Vantaan ja Keravan, Itä-Uudenmaan, Varsinais-Suomen ja Pohjois-Pohjanmaan siirtymätasausvähennykset kasvavat yliopistosairaalalisän myötä. Länsi-Uudenmaan siirtymätasauslisä muuttuu siirtymätasausvähennykseksi, kun yliopistosairaalalisä nostaa Länsi-Uudenmaan laskennallisen rahoituksen siirtyviä kustannuksia suuremmaksi.
Taulukko 4. Siirtymätasaukset hyvinvointialueittain yliopistosairaalalisällä vuodesta 2024 lukien voimassa olevan lain mukaisella siirtymäkaudella, euroa asukasta kohden
| 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Siirtymätasaus min/max euroa/asukas | +/- 0 €/as | +/- 10 €/as | +/-30 €/as | +/-60 €/as | +90/-75€/as | +150/-90 €/as | +200/ -100 €/as |
Helsinki | 343 | 299 | 279 | 255 | 240 | 225 | 215 |
Vantaa ja Kerava | -22 | -46 | -26 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Länsi-Uusimaa | 11 | -14 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Itä-Uusimaa | -253 | -278 | -258 | -229 | -199 | -139 | -89 |
Keski-Uusimaa | 84 | 40 | 20 | 5 | 0 | 0 | 0 |
Varsinais-Suomi | -174 | -198 | -178 | -148 | -118 | -58 | -8 |
Satakunta | 97 | 87 | 67 | 26 | 11 | 0 | 0 |
Kanta-Häme | -84 | -74 | -54 | -25 | 0 | 0 | 0 |
Pirkanmaa | 29 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Päijät-Häme | -257 | -247 | -227 | -201 | -171 | -111 | -61 |
Kymenlaakso | 134 | 124 | 104 | 66 | 51 | 36 | 26 |
Etelä-Karjala | 57 | 47 | 27 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Etelä-Savo | 239 | 229 | 209 | 174 | 159 | 144 | 134 |
Pohjois-Savo | 27 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Pohjois-Karjala | -525 | -515 | -495 | -482 | -452 | -392 | -342 |
Keski-Suomi | -20 | -10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Etelä-Pohjamaa | -16 | -6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Pohjanmaa | 59 | 49 | 29 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Keski-Pohjanmaa | -302 | -292 | -272 | -228 | -198 | -138 | -88 |
Pohjois-Pohjamaa | -60 | -85 | -65 | -35 | -5 | 0 | 0 |
Kainuu | 137 | 127 | 107 | 50 | 35 | 20 | 10 |
Lappi | -281 | -271 | -251 | -222 | -192 | -132 | -82 |
Manner-Suomi yhteensä | 0 | -11 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Esitetyn mukaisesti yliopistosairaalalisä rahoitetaan järjestelmän ulkopuolisella lisärahoituksella eikä minkään hyvinvointialueen rahoitusta ehdotetun yliopistosairaalalisän vuoksi vähennettäisi. Kun laskennalliseen rahoitukseen tuodaan ulkopuolista lisärahoitusta, mitä vastaava kustannus ei sisälly kunnilta siirtyviin kustannuksiin, aiheuttaa tämä epäsymmetriaa alueiden siirtymätasauksiin. Lisärahoitus vaikuttaa ainoastaan yliopistollista sairaalaa ylläpitävien hyvinvointialueiden laskennalliseen rahoitukseen ja näiden alueiden siirtymätasauksiin vuodesta 2024 lukien. Yliopistosairaalalisä pienentää rahoitukseen lisättävien siirtymätasauslisien määrää, ja toisaalta kasvattaa rahoituksesta vähennettävien siirtymätasausvähennysten määrää niiden hyvinvointialueiden osalta, joiden rahoitukseen yliopistosairaalalisällä on vaikutusta. Tällä on vaikutusta myös valtion maksamaan nettomääräiseen siirtymätasauksen määrään siirtymäkaudella vuosina 2024–2029 ja vuodesta 2030 eteenpäin toistaiseksi voimassa olevaan siirtymätasaukseen.
Taulukossa 5 kuvataan siirtymätasauksen määrä yhteensä vuosille 2023–2029 hyvinvointialueittain ja siirtymäkauden vaikutus valtiontalouteen.
Koska siirtymätasauslisän määrä laskee Helsingin kaupungilla, Länsi-Uudellamaalla, Keski-Uudellamaalla, Pirkanmaalla ja Pohjois-Savossa, ja vastaavasti siirtymätasausvähennysten määrä kasvaa Vantaalla ja Keravalla, Itä-Uudellamaalla, Varsinais-Suomessa ja Pohjois-Pohjanmaalla, laskee nettomääräisen koko maan tasolla lasketun siirtymätasauksen määrä noin -99 miljoonaan euroon vuonna 2024. Nettomääräinen siirtymätasaus on laskelmien mukaisesti negatiivinen vuodesta 2025 vuoteen 2027, ja kääntyy nettomääräisesti positiiviseksi vuonna 2028. Vuonna 2029 valtion maksettavaksi jäävä nettomääräinen siirtymätasaus on 62,4 miljoonaa euroa.
Taulukko 5. Siirtymätasaukset hyvinvointialueittain yliopistosairaalalisällä vuodesta 2024 lukien voimassa olevan lain mukaisella siirtymäkaudella, euroa yhteensä.
| 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Siirtymätasaus min/max euroa/asukas | +/- 0 €/as | +/- 10 €/as | +/-30 €/as | +/-60 €/as | +90/-75€/as | +150/-90 €/as | +200/-100 €/as |
Helsinki | 225 451 650 | 196 263 843 | 183 125 443 | 167 479 920 | 157 626 120 | 147 772 320 | 141 203 120 |
Vantaa ja Kerava | -5 927 238 | -12 629 622 | -7 142 902 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Länsi-Uusimaa | 5 009 667 | -6 566 809 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Itä-Uusimaa | -24 871 860 | -27 272 333 | -25 307 253 | -22 514 727 | -19 567 107 | -13 671 867 | -8 759 167 |
Keski-Uusimaa | 16 737 148 | 7 880 658 | 3 894 058 | 960 769 | 0 | 0 | 0 |
Varsinais-Suomi | -83 630 286 | -95 391 585 | -85 763 525 | -71 368 594 | -56 926 504 | -28 042 324 | -3 972 174 |
Satakunta | 20 802 591 | 18 648 431 | 14 340 111 | 5 610 079 | 2 378 839 | 0 | 0 |
Kanta-Häme | -14 284 441 | -12 578 671 | -9 167 131 | -4 237 142 | 0 | 0 | 0 |
Pirkanmaa | 15 412 546 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Päijät-Häme | -52 921 045 | -50 863 335 | -46 747 915 | -41 282 369 | -35 109 239 | -22 762 979 | -12 474 429 |
Kymenlaakso | 21 744 750 | 20 116 630 | 16 860 390 | 10 688 157 | 8 245 977 | 5 803 797 | 4 175 677 |
Etelä-Karjala | 7 284 376 | 6 015 166 | 3 476 746 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Etelä-Savo | 31 748 394 | 30 421 374 | 27 767 334 | 23 136 402 | 21 145 872 | 19 155 342 | 17 828 322 |
Pohjois-Savo | 6 729 641 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Pohjois-Karjala | -85 828 239 | -84 192 869 | -80 922 129 | -78 768 230 | -73 862 120 | -64 049 900 | -55 873 050 |
Keski-Suomi | -5 351 920 | -2 625 750 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Etelä-Pohjamaa | -3 029 700 | -1 108 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Pohjanmaa | 10 291 878 | 8 533 718 | 5 017 398 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Keski-Pohjanmaa | -20 539 328 | -19 859 448 | -18 499 688 | -15 467 458 | -13 427 818 | -9 348 538 | -5 949 138 |
Pohjois-Pohjamaa | -24 951 984 | -35 062 387 | -26 785 787 | -14 545 633 | -2 130 733 | 0 | 0 |
Kainuu | 9 820 952 | 9 104 312 | 7 671 032 | 3 576 724 | 2 501 764 | 1 426 804 | 710 164 |
Lappi | -49 697 552 | -47 930 902 | -44 397 602 | -39 267 789 | -33 967 839 | -23 367 939 | -14 534 689 |
Manner-Suomi yhteensä | 0 | -99 097 780 | -82 581 420 | -75 999 892 | -43 092 789 | 12 914 715 | 62 354 635 |
Lähtökohtaisesti siirtymätasaukset rahoitetaan hyvinvointialueiden välillä, mutta jos siirtymätasauksena maksetut yhteenlasketut lisäykset ovat suuremmat kuin vähennykset, rahoittaa valtio tämän erotuksen lisäämällä rahoitukseen erotusta vastaavan määrän rahoituslain 35 §:n 8 momentin mukaisesti. Mikäli siirtymätasausvähennykset ylittävät siirtymätasauslisät, ei tätä erotusta vähennetä hyvinvointialueiden rahoituksesta, vaan se kohdennetaan hyvinvointialueille euroa asukasta kohden yhtä suurena summana.
Taulukosta 5 nähdään, että yliopistosairaalalisän sisältämä siirtymätasausten yhteismäärä on negatiivinen vuosina 2024–2027 ja positiivinen vuosina 2028–2029. Vuonna 2024 siirtymätasausten yhteismäärä on -99 miljoonaa euroa. Taulukossa 3 kuvatussa siirtymäkauden laskelmassa vuoden 2024 yhteenlaskettu siirtymätasaus ilman yliopistosairaalalisää olisi -4,7 miljoonaa euroa. Yliopistosairaalalisän vaikutus vuoden 2024 siirtymätasausten yhteismäärään on siis noin -94 miljoonaa euroa. Ylipistosairaalalisän huomioiva siirtymätasausten yhteismäärä on vajaat -83 miljoonaa euroa vuonna 2025, -76 miljoonaa euroa vuonna 2026 ja -43 miljoonaa euroa vuonna 2027. Taulukossa 3 kuvatun mukaisesti ilman yliopistosairaalalisää laskettu siirtymätasausten yhteismäärä on noin -12 miljoonaa euroa vuosina 2025 ja 2026, ja vuonna 2027 siirtymätasausten yhteismäärä on reilut 6 miljoonaa euroa. Yliopistosairaalalisä siten kasvattaa yhteenlaskettujen negatiivisten siirtymätasausten määrää vuosina 2025–2027.
Taulukossa 6 kuvataan, miten rahoituslain 35 §:n 8 momentin mukaisesti yliopistosairaalalisän seurauksena negatiivinen siirtymätasausten yhteismäärä maksettaisiin kaikille hyvinvointialueille euroa asukasta kohden yhtä suurena summana vuosina 2024–2027.
Taulukko 6. Yliopistosairaalalisän vaikutus siirtymätasausten yhteismäärään vuosina 2024–2027 voimassa olevan lain mukaisella siirtymäkaudella, ilman 35 §:n 8 momenttiin ehdotettua muutosta, euroa yhteensä.
| 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Helsinki | 11 268 071 | 8 454 511 | 7 601 931 | 5 143 576 |
Vantaa ja Kerava | 4 705 653 | 3 530 684 | 3 174 638 | 2 148 006 |
Länsi-Uusimaa | 8 127 687 | 6 098 260 | 5 483 291 | 3 710 074 |
Itä-Uusimaa | 1 685 339 | 1 264 522 | 1 137 003 | 769 313 |
Keski-Uusimaa | 3 419 084 | 2 565 362 | 2 306 663 | 1 560 721 |
Varsinais-Suomi | 8 257 449 | 6 195 621 | 5 570 834 | 3 769 307 |
Satakunta | 3 695 005 | 2 772 388 | 2 492 811 | 1 686 672 |
Kanta-Häme | 2 925 887 | 2 195 313 | 1 973 931 | 1 335 590 |
Pirkanmaa | 8 968 419 | 6 729 066 | 6 050 485 | 4 093 846 |
Päijät-Häme | 3 529 566 | 2 648 257 | 2 381 199 | 1 611 153 |
Kymenlaakso | 2 792 695 | 2 095 378 | 1 884 074 | 1 274 791 |
Etelä-Karjala | 2 177 061 | 1 633 464 | 1 468 740 | 993 771 |
Etelä-Savo | 2 276 222 | 1 707 865 | 1 535 638 | 1 039 035 |
Pohjois-Savo | 4 258 460 | 3 195 152 | 2 872 943 | 1 943 874 |
Pohjois-Karjala | 2 805 131 | 2 104 709 | 1 892 463 | 1 280 468 |
Keski-Suomi | 4 676 167 | 3 508 560 | 3 154 746 | 2 134 547 |
Etelä-Pohjamaa | 3 295 926 | 2 472 956 | 2 223 575 | 1 504 503 |
Pohjanmaa | 3 015 751 | 2 262 739 | 2 034 557 | 1 376 611 |
Keski-Pohjanmaa | 1 166 190 | 875 000 | 786 763 | 532 335 |
Pohjois-Pohjanmaa | 7 098 377 | 5 325 961 | 4 788 874 | 3 240 221 |
Kainuu | 1 229 244 | 922 310 | 829 302 | 561 117 |
Lappi | 3 030 314 | 2 273 665 | 2 044 382 | 1 383 258 |
Manner-Suomi yhteensä | 94 403 700 | 70 831 744 | 63 688 842 | 43 092 789 |
josta yo-sairaalaa ylläpitävät hyvinvointialueet | 57 788 540 | 43 359 138 | 38 986 663 | 26 378 938 |
josta muut hyvinvointialueet | 36 615 160 | 27 472 606 | 24 702 179 | 16 713 851 |
Taulukosta 6 nähdään, että vuonna 2024 rahoituslain 35 §:n 8 momentin mukaisesti kaikille hyvinvointialueille maksettavasta negatiivisesta siirtymätasausten yhteismäärästä yliopistollista sairaalaa ylläpitäville hyvinvointialueille kohdentuisi vajaat 58 miljoonaa euroa, ja muille hyvinvointialueille vajaat 37 miljoonaa euroa. Vuonna 2025 yliopistollista sairaalaa ylläpitäville hyvinvointialueille maksettaisiin 43 miljoonaa, vuonna 2026 noin 39 miljoonaa euroa ja vuonna 2027 noin 26 miljoonaa euroa. Muille hyvinvointialueille maksettaisiin vuonna 2025 noin 27 miljoonaa euroa, vuonna 2026 noin 25 miljoonaa euroa ja vuonna 2027 17 miljoonaa euroa.
Rahoituslain 35 §:n 8 momentin mukaisesti yliopistosairaalalisä vaikuttaisi siten kaikkien niidenkin hyvinvointialueiden rahoitukseen, joilla ei ole yliopistollista sairaalaa, kun negatiivinen siirtymätasausten yhteismäärä maksettaisiin kaikille alueille tasasuuruisesti asukasta kohti laskettuna. Lisäksi yliopistollista sairaalaa ylläpitävät hyvinvointialueet saisivat yliopistosairaalalisän perusteella rahoitusta osin päällekkäisesti, kun osa siirtymätasausten muutoksista palautuisi niille taulukon 6 mukaisesti.
Esityksen mukaisesti sitä osuutta negatiivisesta siirtymätasausten yhteismäärästä, joka on seurausta yliopistosairaalalisästä, ei huomioitaisi kaikille alueille takaisin maksettavan negatiivisen siirtymätasauksen määrässä. Muutoksella rajattaisiin yliopistosairaalalisään liittyvän lisärahoituksen vaikutus kohdentumaan vain yliopistollista sairaalaa ylläpitäville hyvinvointialueille. Muiden hyvinvointialueiden rahoitukseen sillä ei olisi vaikutusta. Lisäksi esitetyllä muutoksella estettäisiin se, että yliopistosairaalalisän vaikutus tulisi yliopistollista sairaalaa ylläpitäville hyvinvointialueille osin päällekkäisesti sen lisäksi mitä niille kohdennetaan laskennallista rahoitusta yliopistosairaalakriteerin perusteella.
Yliopistosairaalalisän vaikutukset hallituksen esityksen 309/2022 mukaisiin siirtymätasauksiin
Hallituksen esityksen 309/2022 mukaisesti siirtymätasausta ehdotetaan muutettavaksi siten, että laskennallisen ja toteutuneiden kustannusten erotus tasataan siirtymätasauslisällä pysyvästi enintään - 50 euroon asukasta kohden. Samalla muutettaisiin siirtymäkauden porrastusta tältä osin. Tämä muutos siirtymäkauteen kasvattaa siirtymätasauslisää saavien hyvinvointialueiden siirtymätasauksia yhteensä noin 70 miljoonalla eurolla vuonna 2029 verrattuna voimassa olevan rahoituslain mukaiseen siirtymäkauteen. Yliopistosairaalalisän huomioon ottamisen vaikutuksia siirtymätasauksiin kuvataan taulukoissa 7 ja 8, joissa vaikutukset on laskettu yliopistosairaalalisän 0,543 prosentin osuudella hyvinvointialueiden laskennallisesta rahoituksesta vuoden 2022 tasossa, joka vastaa 116 miljoonaa euroa. Laskelmissa yliopistosairaalalisä on viety osaksi laskennallista rahoitusta vuodesta 2024 eteenpäin yliopistollista sairaalaa ylläpitäville hyvinvointialueille niiden asukasmäärien perusteella.
Taulukossa 7 kuvataan yliopistosairaalalisän vaikutusta hyvinvointialuekohtaiseen siirtymätasaukseen euroa asukasta kohti laskettuna vuosina 2023–2029, kun siirtymätasauksessa on huomioitu hallituksen esityksen 309/2022 mukainen muutos siirtymäkauden -50 euroa asukasta kohti enimmäismuutoksen rajaukseen ja siirtymäkauden porrastukseen.
Hallituksen esityksen 309/2022 mukainen siirtymäkauden muutos kasvattaa kaikkien siirtymätasauslisiä saavien hyvinvointialueiden siirtymätasauksia vuodesta 2025 lukien. Yliopistosairaalalisän huomioon ottaminen laskennallisessa rahoituksessa kasvattaa Helsingin kaupungin sekä Vantaan ja Keravan, Länsi-Uudenmaan, Itä-Uudenmaan, Keski-Uudenmaan, Varsinais-Suomen, Pirkanmaan, Pohjois-Savon ja Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueiden saamaa laskennallista rahoitusta.
Taulukko 7. Siirtymätasaukset hyvinvointialueittain yliopistosairaalalisällä vuodesta 2024 lukien, kun siirtymätasauksissa on huomioitu hallituksen esityksen 309/2022 mukainen muutos, euroa asukasta kohden
| 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Siirtymätasaus min/max euroa/asukas | +/- 0 €/as | +/- 10 €/as | +30/ -20€/as | +60/ -30€/as | +90/-40 €/as | +150/ -50 €/as | +200/ -50 €/as |
Helsinki | 343 | 299 | 289 | 285 | 275 | 265 | 265 |
Vantaa ja Kerava | -22 | -46 | -26 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Länsi-Uusimaa | 11 | -14 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Itä-Uusimaa | -253 | -278 | -258 | -229 | -199 | -139 | -89 |
Keski-Uusimaa | 84 | 40 | 30 | 35 | 25 | 15 | 15 |
Varsinais-Suomi | -174 | -198 | -178 | -148 | -118 | -58 | -8 |
Satakunta | 97 | 87 | 77 | 56 | 46 | 36 | 36 |
Kanta-Häme | -84 | -74 | -54 | -25 | 0 | 0 | 0 |
Pirkanmaa | 29 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Päijät-Häme | -257 | -247 | -227 | -201 | -171 | -111 | -61 |
Kymenlaakso | 134 | 124 | 114 | 96 | 86 | 76 | 76 |
Etelä-Karjala | 57 | 47 | 37 | 30 | 20 | 10 | 10 |
Etelä-Savo | 239 | 229 | 219 | 204 | 194 | 184 | 184 |
Pohjois-Savo | 27 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Pohjois-Karjala | -525 | -515 | -495 | -482 | -452 | -392 | -342 |
Keski-Suomi | -20 | -10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Etelä-Pohjamaa | -16 | -6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Pohjanmaa | 59 | 49 | 39 | 15 | 5 | 0 | 0 |
Keski-Pohjanmaa | -302 | -292 | -272 | -228 | -198 | -138 | -88 |
Pohjois-Pohjamaa | -60 | -85 | -65 | -35 | -5 | 0 | 0 |
Kainuu | 137 | 127 | 117 | 80 | 70 | 60 | 60 |
Lappi | -281 | -271 | -251 | -222 | -192 | -132 | -82 |
Manner-Suomi yhteensä | -0 | -18 | -12 | -5 | 2 | 12 | 23 |
Taulukossa 8 kuvataan siirtymätasauksen määrä yhteensä vuosille 2023–2029 hyvinvointialueittain ja siirtymäkauden vaikutus valtiontalouteen.
Koska siirtymätasauslisän määrä laskee Helsingin kaupungilla, Länsi-Uudellamaalla, Keski-Uudellamaalla, Pirkanmaalla ja Pohjois-Savossa, ja vastaavasti siirtymätasausvähennysten määrä kasvaa Vantaalla ja Keravalla, Itä-Uudellamaalla, Varsinais-Suomessa ja Pohjois-Pohjanmaalla, laskee nettomääräisen koko maan tasolla lasketun siirtymätasauksen määrä noin -99 miljoonaan euroon vuonna 2024. Nettomääräinen siirtymätasaus on laskelmien mukaisesti negatiivinen vuosina 2025 ja 2026, ja kääntyy nettomääräisesti positiiviseksi vuonna 2027. Vuonna 2029 valtion maksettavaksi jäävä nettomääräinen siirtymätasaus on 125,5 miljoonaa euroa.
Taulukko 8. Hallituksen esityksen 309/2022 mukaiset siirtymätasaukset hyvinvointialueittain yliopistosairaalalisällä vuodesta 2024 lukien, euroa yhteensä.
| 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Siirtymätasaus min/max euroa/asukas | +/- 0 €/as | +/- 10 €/as | +30/-20 €/as | +60/-30 €/as | +90/-40€/as | +150/-50 €/as | +200/-50 €/as |
Helsinki | 225 451 650 | 196 263 843 | 189 694 643 | 187 187 520 | 180 618 320 | 174 049 120 | 174 049 120 |
Vantaa ja Kerava | -5 927 238 | -12 629 622 | -7 142 902 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Länsi-Uusimaa | 5 009 667 | -6 566 809 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Itä-Uusimaa | -24 871 860 | -27 272 333 | -25 307 253 | -22 514 727 | -19 567 107 | -13 671 867 | -8 759 167 |
Keski-Uusimaa | 16 737 148 | 7 880 658 | 5 887 358 | 6 940 669 | 4 947 369 | 2 954 069 | 2 954 069 |
Varsinais-Suomi | -83 630 286 | -95 391 585 | -85 763 525 | -71 368 594 | -56 926 504 | -28 042 324 | -3 972 174 |
Satakunta | 20 802 591 | 18 648 431 | 16 494 271 | 12 072 559 | 9 918 399 | 7 764 239 | 7 764 239 |
Kanta-Häme | -14 284 441 | -12 578 671 | -9 167 131 | -4 237 142 | 0 | 0 | 0 |
Pirkanmaa | 15 412 546 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Päijät-Häme | -52 921 045 | -50 863 335 | -46 747 915 | -41 282 369 | -35 109 239 | -22 762 979 | -12 474 429 |
Kymenlaakso | 21 744 750 | 20 116 630 | 18 488 510 | 15 572 517 | 13 944 397 | 12 316 277 | 12 316 277 |
Etelä-Karjala | 7 284 376 | 6 015 166 | 4 745 956 | 3 782 507 | 2 513 297 | 1 244 087 | 1 244 087 |
Etelä-Savo | 31 748 394 | 30 421 374 | 29 094 354 | 27 117 462 | 25 790 442 | 24 463 422 | 24 463 422 |
Pohjois-Savo | 6 729 641 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Pohjois-Karjala | -85 828 239 | -84 192 869 | -80 922 129 | -78 768 230 | -73 862 120 | -64 049 900 | -55 873 050 |
Keski-Suomi | -5 351 920 | -2 625 750 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Etelä-Pohjamaa | -3 029 700 | -1 108 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Pohjanmaa | 10 291 878 | 8 533 718 | 6 775 558 | 2 596 573 | 838 413 | 0 | 0 |
Keski-Pohjanmaa | -20 539 328 | -19 859 448 | -18 499 688 | -15 467 458 | -13 427 818 | -9 348 538 | -5 949 138 |
Pohjois-Pohjamaa | -24 951 984 | -35 062 387 | -26 785 787 | -14 545 633 | -2 130 733 | 0 | 0 |
Kainuu | 9 820 952 | 9 104 312 | 8 387 672 | 5 726 644 | 5 010 004 | 4 293 364 | 4 293 364 |
Lappi | -49 697 552 | -47 930 902 | -44 397 602 | -39 267 789 | -33 967 839 | -23 367 939 | -14 534 689 |
Manner-Suomi yhteensä | -0 | -99 097 780 | -65 165 610 | -26 455 492 | 8 589 280 | 65 841 030 | 125 521 930 |
Kuten edellä on kuvattu, aiheuttaa järjestelmän ulkopuolisella rahoituksella rahoitettava yliopistosairaalalisä epäsymmetriaa alueiden siirtymätasauksiin, sillä lisärahoitus kasvattaa yliopistollista sairaalaa ylläpitävien hyvinvointialueiden laskennallista rahoitusta ja vaikuttaa siten näiden alueiden siirtymätasauksiin vuodesta 2024 lukien. Hallituksen esityksen 309/2022 mukainen siirtymäkauden muutos toisaalta vähentää tätä epäsymmetriaa, sillä se kasvattaa siirtymätasauslisiä saavien alueiden siirtymätasauksia. Näillä on vaikutusta myös valtion maksamaan siirtymätasausten yhteismäärään siirtymäkaudella vuosina 2024–2029 ja vuodesta 2030 eteenpäin toistaiseksi voimassa olevaan siirtymätasaukseen.
Taulukosta 8 nähdään, että yliopistosairaalalisän sisältämä siirtymätasausten yhteismäärä on negatiivinen vuosina 2024–2026 ja positiivinen vuosina 2027–2029. Vuonna 2024 siirtymätasausten yhteismäärä on -99 miljoonaa euroa. Ilman yliopistosairaalalisää vuoden 2024 siirtymätasausten yhteismäärä olisi -4,7 miljoonaa euroa. Yliopistosairaalalisän vaikutus vuoden 2024 nettomääräiseen siirtymätasaukseen on siis noin -94 miljoonaa euroa. Ylipistosairaalalisän huomioiva siirtymätasausten yhteismäärä on -65 miljoonaa euroa vuonna 2025 ja -26 miljoonaa euroa vuonna 2026. Hallituksen esityksen 309/2022 mukaisen siirtymätasausten nettomäärä on 12 miljoonaa euroa vuonna 2025 ja 37 miljoonaa euroa vuonna 2026. Yliopistosairaalalisä kääntää siten nettomääräisen siirtymätasauksen negatiiviseksi vuosina 2025 ja 2026.
Taulukossa 9 kuvataan, miten rahoituslain 35 §:n 8 momentin mukaisesti yliopistosairaalalisän ja hallituksen esityksen 309/2022 seurauksena negatiivinen siirtymätasausten nettomäärä maksettaisiin kaikille hyvinvointialueille euroa asukasta kohden yhtä suurena summana vuosina 2024–2026.
Taulukko 9. Yliopistosairaalalisän vaikutus siirtymätasauksiin vuosina 2024–2026, hallituksen esityksen 309/2022 mukaisella siirtymätasauksen rajauksella ja porrastuksella ja ilman 35 §:n 8 momenttiin ehdotettua muutosta, euroa yhteensä.
| 2024 | 2025 | 2026 |
Helsinki | 11 268 071 | 7 778 199 | 3 157 740 |
Vantaa ja Kerava | 4 705 653 | 3 248 249 | 1 318 702 |
Länsi-Uusimaa | 8 127 687 | 5 610 434 | 2 277 686 |
Itä-Uusimaa | 1 685 339 | 1 163 367 | 472 296 |
Keski-Uusimaa | 3 419 084 | 2 360 148 | 958 157 |
Varsinais-Suomi | 8 257 449 | 5 700 006 | 2 314 050 |
Satakunta | 3 695 005 | 2 550 613 | 1 035 480 |
Kanta-Häme | 2 925 887 | 2 019 701 | 819 944 |
Pirkanmaa | 8 968 419 | 6 190 779 | 2 513 291 |
Päijät-Häme | 3 529 566 | 2 436 412 | 989 118 |
Kymenlaakso | 2 792 695 | 1 927 760 | 782 619 |
Etelä-Karjala | 2 177 061 | 1 502 796 | 610 095 |
Etelä-Savo | 2 276 222 | 1 571 245 | 637 884 |
Pohjois-Savo | 4 258 460 | 2 939 558 | 1 193 382 |
Pohjois-Karjala | 2 805 131 | 1 936 344 | 786 104 |
Keski-Suomi | 4 676 167 | 3 227 896 | 1 310 439 |
Etelä-Pohjamaa | 3 295 926 | 2 275 134 | 923 643 |
Pohjanmaa | 3 015 751 | 2 081 733 | 845 128 |
Keski-Pohjanmaa | 1 166 190 | 805 005 | 326 811 |
Pohjois-Pohjanmaa | 7 098 377 | 4 899 915 | 1 989 234 |
Kainuu | 1 229 244 | 848 531 | 344 481 |
Lappi | 3 030 314 | 2 091 785 | 849 209 |
Manner-Suomi yhteensä | 94 403 700 | 65 165 610 | 26 455 492 |
josta yo-sairaalaa ylläpitävät hyvinvointialueet | 57 788 540 | 39 890 656 | 16 194 538 |
josta muut hyvinvointialueet | 36 615 160 | 25 274 955 | 10 260 955 |
Taulukosta 9 nähdään, että vuonna 2024 rahoituslain 35 §:n 8 momentin mukaisesti kaikille hyvinvointialueille maksettavasta negatiivisesta siirtymätasausten yhteismäärästä yliopistollista sairaalaa ylläpitäville hyvinvointialueille kohdentuisi vajaat 58 miljoonaa euroa, ja muille hyvinvointialueille vajaat 37 miljoonaa euroa. Vuonna 2025 yliopistollista sairaalaa ylläpitäville hyvinvointialueille maksettaisiin 40 miljoonaa ja vuonna 2026 noin 16 miljoonaa euroa. Muille hyvinvointialueille maksettaisiin vuonna 2025 noin 25 miljoonaa euroa ja vuonna 2026 noin 10 miljoonaa euroa.
Kuten edellä on kuvattu, esitetään rahoituslain 35 § 8 momentin muuttamista siten, että yliopistosairaalalisän vaikutus kohdentuisi ainoastaan yliopistollista sairaalaa ylläpitäville hyvinvointialueille.