4.1
Ehdotukset
Esityksellä toteutettaisiin liikennepolttoaineiden valmisteveron alennus, jolla kompensoitaisiin hallitusohjelman mukaisesta jakeluvelvoitteen velvoitetasojen vuosien 2024–2027 nousu-urasta aiheutuva keskimääräinen pumppuhintojen nousu vuosina 2024–2027.
Jakeluvelvoitteen vuosien 2025–2027 velvoitetasojen nousun vaikutuksen pumppuhintoihin arvioidaan riippuvan keskeisesti vetykäsitellyn kasviöljyn ja fossiilisen dieselöljyn välisestä verottomasta hintaerosta, lisävelvoitetta täyttävien kehittyneiden uusiutuvien nestemäisten polttoaineiden hintaerosta muihin uusiutuviin nestemäisiin polttoaineisiin ja seuraamusmaksutasoista. Hintaeron tulevaan kehitykseen liittyy suurta epävarmuutta, mutta hallitusohjelmaneuvotteluissa linjatut energiasisältöperustaiset seuraamusmaksutasot rajaisivat vaikutuksia pumppuhintoihin. Hallitusohjelmaneuvotteluissa sovituilla seuraamusmaksutasojen porrastuksilla hallitusohjelman mukaiset jakeluvelvoitetasojen nousut vuosina 2025–2027 nostaisivat polttoaineiden arvonlisäverollisia pumppuhintoja vuoteen 2027 mennessä arviolta noin 9,3 senttiä litralta ja vuosien 2024–2027 keskimääräinen pumppuhinta nousisi noin 5,1 senttiä, kun litrahinnat lasketaan suhteutettuna fossiilisen dieselöljyn energiasisältöön. Bensiinin keskimääräiselle sekoitteelle tämä tarkoittaisi hinnannousuna noin 4,4 senttiä litralta ja dieselöljyn keskimääräiselle sekoitteelle noin 4,9 senttiä litralta, koska sekoitteiden keskimääräinen energiasisältö on fossiilista dieseliä matalampi. Tässä arviossa ei ole huomioitu hallitusohjelmassa mainittujen muiden hintakompensaatiokeinojen eli liikennesähkön ja joustomekanismin jakeluvelvoitteeseen liittämisen mahdollisia vaikutuksia polttoaineiden hintoihin, sillä näiden toimien tarkka toteutustapa ei ole vielä tiedossa. On mahdollista, että nämä muut toimet eivät vaikuta polttoaineiden hintoihin alentavasti, koska ne eivät välttämättä alenna polttoaineiden jakelijoiden rajakustannuksia.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi polttoaineverolain liitteen verotaulukkoa siten, että liikennepolttoaineiden hiilidioksidiveron määrän laskentaperusteena olevaa hiilidioksiditonnin arvoa alennettaisiin 77 eurosta 62 euroon. Uusista verotasoista säädettäisiin liitteen verotaulukossa 1. Liitteen verotaulukko 2 ei muuttuisi.
Poliittisen linjauksen mukaisesti veronalennus toteutettaisiin etupainotteisesti vuoden 2024 alusta ja se olisi pysyvä.
4.2
Pääasialliset vaikutukset
Taloudelliset vaikutukset
Liikennepolttoaineiden veronalennus vähentäisi valtion valmisteverotuloja vuoden 2024 tasolla noin 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 budjettitalouden mukaisten valmisteverotulojen arvioidaan laskevan noin 140 miljoonalla eurolla, mitä selittää valmisteverojen tilitysten ajoittuminen. Vuoden 2027 tasolla veronalennus vähentäisi valtion valmisteverotuloja noin 137 miljoonaa euroa polttoaineiden kulutuksen pienentymisen sekä lievemmin verotettujen uusiutuvien polttoaineiden osuuden kasvun seurauksena.
Vuodelta 2024 liikennepolttoaineista arvioidaan kertyvän noin 2,7 miljardia euroa valmisteverotuottoa. Liikennepolttoaineiden verotuotto laskisi esityksen seurauksena noin kuusi prosenttia.
Ehdotetut veromuutokset laskisivat indeksisidonnaisia tulonsiirtomenoja vuodesta 2025 lähtien arviolta noin 25 miljoonalla eurolla. Vaikutuksen muihin julkisen talouden verojen ja veroluonteisten maksujen tuottoihin arvioidaan olevan kokonaisuutena vähäinen. Ehdotettujen veromuutosten julkista taloutta heikentävän vaikutuksen arvioidaan olevan vuonna 2025 arviolta noin 124 miljoonaa euroa. Tämän lisäksi ehdotetulla veronalennuksella voisi olla valtiontaloutta heikentävä vaikutus taakanjakosektorin velvoitteiden saavuttamisen kautta, koska muutos lisäisi taakanjakosektorin päästöjä. Tätä vaikutusta on arvioitu jäljempänä kohdassa ympäristövaikutukset.
Keskimäärin vuosina 2024–2027 veronalennus olisi bensiinille ja sitä korvaaville tuotteille 3,9 senttiä litralta, eli noin 5,4 prosenttia ja dieselöljylle ja sitä korvaaville polttoaineille 3,8 senttiä litralta, eli noin 7,2 prosenttia. Dieselöljyn 25,95 senttiä litralta suuruisesta verotuesta johtuen dieselöljyn prosentuaalinen veronalennus on moottoribensiiniä suurempi. Keskimääräinen veronalennus on laskettu olettaen, että uusiutuvien polttoaineiden osuus tieliikenteen polttoaineista olisi keskimäärin 15,6 prosenttia vuosina 2024–2027. Tämä perustuu oletukseen, että hallitusohjelmaneuvotteluissa sovitut seuraamusmaksutasot rajaisivat uusiutuvien polttoaineiden osuuden 18 prosenttiin vuosina 2026 ja 2027 sekä oletukseen, että uusiutuvien polttoaineiden osuus vuonna 2024 olisi 13,5 prosentin sijasta 10 prosenttia johtuen ennustetusta uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen ylitäytöstä vuonna 2023.
Veronalennukset laskisivat moottoribensiinin ja sitä korvaavien biopolttoaineiden hintaa arvonlisäveron vaikutus huomioon ottaen noin 4,4 senttiä litralta keskimäärin vuosina 2024–2027. Tyypillisen E95-moottoribensiinin hinta laskisi arviolta noin kaksi prosenttia. Dieselöljyn ja sitä korvaavien biopolttoaineiden arvonlisäverollinen hinta laskisi noin 4,9 senttiä litralta keskimäärin vuosina 2024–2027 eli noin kolme prosenttia. Veronalennuksen hintavaikutuksen arvioinnissa on oletettu uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteesta johtuen, että hiilidioksidiveron alennus vaikuttaa energiasisältöön suhteutettuna yhtä voimakkaasti bensiinin ja dieselin hintaan.
Esityksen seurauksena kuorma-auton vuotuiset polttoainekustannukset laskisivat keskimääräisellä dieselpolttoaineseoksella 2 400 eurolla, jos polttoaineen keskikulutus olisi 48 litraa 100 kilometrillä ja ajosuorite 100 000 kilometriä. Bensiinikäyttöisen henkilöauton keskimääräiset vuotuiset polttoainekustannukset laskisivat arvonlisäveron vaikutus mukaan lukien noin 48 eurolla ja dieselauton 47 eurolla, jos molempien ajosuorite olisi 17 000 kilometriä vuodessa ja bensiinikäyttöisen henkilöauton kulutus olisi 6,4 litraa ja dieselkäyttöisen 5,6 litraa 100 kilometrillä.
Ehdotettujen energiaverojen alennusten suoran inflaatiovaikutuksen arvioidaan olevan yhteensä -0,07 prosenttia eli kuluttajahintaindeksin muutoksen ennustetaan olevan veronalennuksen takia 0,07 prosenttiyksikköä matalampi kuin ilman alennusta.
Yritysvaikutukset
Liikennepolttoaineiden veronalennuksesta noin kolmasosa kohdistuisi maaliikennepalveluihin, jonka kautta se jakautuisi laajemmin yhteiskunnan eri toimijoille. Tehdasteollisuuden mekaaninen kustannusalenema välillisesti maaliikennepalveluiden kautta olisi arviolta noin 20 miljoonaa euroa, joka olisi arviolta 0,01 prosenttia suhteessa tehdasteollisuuden kokonaiskustannuksiin ja noin 0,2 prosenttia suhteessa tehdasteollisuuden toimintaylijäämään. Todelliset kustannusvaikutukset voisivat olla kuitenkin mekaanisia kustannusvaikutuksia pienempiä, sillä veronalennus voisi jossain määrin nostaa teollisuuden käyttämien välituotteiden hintojen ja palkkojen kasvua.
Ympäristövaikutukset
Ehdotetuilla muutoksilla olisi negatiivinen vaikutus päästökaupan ulkopuolisen liikennesektorin hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Lyhyellä aikavälillä ehdotettujen veronalennusten arvioidaan nostavan bensiinikäyttöisten henkilöautojen käyttämän polttoaineen määrää noin 0,6 prosenttia ja dieselkäyttöisten henkilöautojen kuluttaman polttoaineen määrää noin 0,7 prosenttia verrattuna tilanteeseen, jossa veronalennuksia ei tehdä. Hyötyliikenteen polttoaineiden kulutuksen arvioidaan nousevan noin 0,2 prosenttia. Liikennepolttoaineiden kulutuksen arvioidaan siten nousevan lyhyellä aikavälillä yhteensä noin 0,4 prosenttia. Arviot perustuvat oletukseen veronkorotuksen täydellisestä läpimenosta hintoihin sekä bensiinin lyhyen aikavälin kysynnän hintajouston arvoon -0,27 (Levin ym. 2017: High Frequency Evidence on the Demand for Gasoline). Hyötyliikenteen polttoaineen kysynnän hintajouston on oletettu olevan lyhyellä aikavälillä -0,07.
Veronalennuksen pidemmän aikavälin vaikutusarviointiin polttoaineiden kysyntään ja siten liikennesektorin hiilidioksidipäästöihin liittyy merkittävästi suurempaa epävarmuutta. Pidemmän aikavälin vaikutusten voidaan kuitenkin olettaa olevan lyhyen aikavälin vaikutuksia suurempia, sillä pidemmällä aikavälillä kuluttajilla ja yrityksillä on enemmän mahdollisuuksia sopeutua veromuutoksiin muun muassa käyttövoimavalinnoilla. Jos esimerkiksi polttoaineiden kysynnän pitkän aikavälin hintajousto olisi välillä 0,4–1,5, veronalennus lisäisi polttoaineiden kysyntää pitkällä aikavälillä noin 1–4 prosenttia.
Sen lisäksi, että ehdotettu veromuutos vähentäisi kannusteita polttoaineiden kulutuksen vähentämiselle, ehdotettu veronalennus laskisi lievästi jakeluvelvoitteesta, sen seuraamusmaksuista sekä hiilidioksidiverosta muodostuvaa kokonaisohjauksen tasoa fossiilisista polttoaineista kohti biopolttoaineita. Taakanjakosektorilla laskettaville fossiilisten polttoaineiden polton päästöille päästöohjauksen alenema olisi noin 18 euroa hiilidioksiditonnilta, kun nykylakien mukaisista seuraamusmaksutasosta ja hiilidioksidiverosta muodostuva päästöohjauksen kokonaistaso fossiilisista polttoaineista kohti uusiutuvia polttoaineita on noin 640 euroa hiilidioksiditonnilta jakeluvelvoitteen yleisvelvoitteen tasolle asti ja yleisvelvoitteen ylittävältä osalta noin 93 euroa hiilidioksiditonnilta. Yhdessä hallitusohjelmaneuvotteluissa linjattujen seuraamusmaksutasojen porrastusten kanssa ehdotettu hiilidioksidiveron alennus lisäisi hieman todennäköisyyttä sille, että uusiutuvien polttoaineiden osuus liikennepolttoaineissa jäisi 13,5 prosentin ylittävältä osalta säädettyjä jakeluvelvoitetasoja matalammaksi.
Polttoaineiden kulutuksen nousun vuoksi taakanjakosektorin laskennallisten päästöjen arvioidaan nousevan vuoden 2024 tasolla noin 0,04 miljoonaa hiilidioksidiekvivalenttitonnia eli noin 0,2 prosenttia. Ilman kompensoivia päästövähennystoimenpiteitä liikennepolttoaineiden valmisteveron alennuksesta aiheutuva taakanjakosektorin päästöjen nousu voisi lisätä valtion menoja taakanjakosektorin päästöyksiköiden hankinnasta johtuen tai vähentää päästöyksiköiden myynnistä saatavia tuloja. Vaikutuksen suuruus riippuisi taakanjakosektorin päästöyksikön kauppahinnasta EU:n jäsenmaiden välillä, mihin liittyy täällä hetkellä erittäin suuria epävarmuuksia. Jos päästöyksikön hinta olisi esimerkiksi välillä 30–300 euroa hiilidioksiditonnilta, taakanjakosektorin päästöjen nousu vuositasolla 0,04 miljoonalla hiilidioksiditonnilla voisi lisätä valtion menoja tai vähentää valtion tuloja vuositasolla arviolta noin 1–12 miljoonaa euroa. Kuluvan vuosikymmenen loppua kohti vaikutus olisi suurempi, koska toimijoiden polttoaineiden kulutuksen hintajousto pidemmällä aikavälillä on suurempi kuin lyhyellä aikavälillä.
Vaikutukset viranomaisten toimintaan
Ehdotetut verotasomuutokset eivät vaikuttaisi viranomaistoimintaan kertaluonteisten tietojärjestelmäkustannusten lisäksi.
Vaikutukset kansalaisten asemaan
Ehdotettujen muutosten vaikutuksia kotitalouksille tulokymmenyksittäin on esitetty kuvassa 4. Ehdotetut muutokset kasvattaisivat kotitalouksien käytettävissä olevia tuloja keskimäärin arviolta noin 0,10 prosenttia, alimmassa tulokymmenyksessä 0,09 prosenttia ja ylimmässä 0,07 prosenttia. Näiden vaikutusten lisäksi veronalennukset voivat vaikuttaa kotitalouksiin epäsuorasti muun muassa maaliikennepalveluiden hintojen laskun kautta. Tämän vaikutuksen arvioidaan kuitenkin olevan vähäinen. Tarkastelussa on huomioitu se, että veronkevennys pienentää indeksisidonnaisia etuuksia, mikä pienentää käytettävissä olevien tulojen lisäystä etenkin alimmissa tulokymmenyksissä. Laskelmaan on syytä suhteutua suuntaa-antavasti, sillä laskelma perustuu vuoden 2016 ajoneuvokantaan ja vuoden 2016 katsastustietojen mukaisiin ajosuoritteisiin, eikä huomioi toteutunutta ja tulevaa sähköistymiskehitystä.
Kuva 4. Veronalennuksen vaikutus käytettävissä oleviin tuloihin tulokymmenyksittäin. Lähde: Tilastokeskus, VM