1.1
1.1 Valtion virkamieslaki
5 §. Pykälän 1 momentista poistettaisiin maininta, että virkasiirrossa tarvittavan määrärahan siirtämisestä toisen viraston käytettäväksi säädetään valtion talousarviosta annetun lain 7 a §:ssä. Virkamieslain mukaan enää ei ole välttämätöntä, että siirrettäessä virka toiseen virastoon myös tarvittava määräraha tulee siirtää toisen viraston käytettäväksi. Tämän vuoksi myös viittaus valtion talousarviosta annetun lain 7 a §:ään voidaan poistaa virkamieslain 5 §:n 1 momentista.
Valtion talousarviosta annetun lain 7 a §:ssä kuitenkin edelleen säädetään mahdollisuudesta siirtää määrärahoja henkilöstövoimavarojen uudelleen kohdentamiseksi sekä toimivallasta päättää määrärahan siirtämisestä toisen viraston käytettäväksi. Virkojen ja määrärahojen siirtoa valmisteltaessa vastuuministeriön tulee huolehtia siitä, että päätöksentekoon sovelletaan oikeaa menettelyä.
Pykälän 2 momentin muutos koskisi viran siirtämisestä päättävää viranomaista. Valtion talousarviossa eriteltävä virka siirrettäisiin saman viraston muuhun yksikköön asianomaisen ministeriön päätöksellä. Muu virka siirrettäisiin toisen ministeriön hallinnonalaan kuuluvaan virastoon sen ministeriön päätöksellä, jonka hallinnonalalta virka siirretään. Päätöksestä olisi ilmoitettava valtiovarainministeriölle. Tarkoitus on näin selkeyttää virkasiirtoihin liittyvää toimivaltaa sekä keventää menettelyä.
Viran siirrosta päättävän ministeriön tehtävänä on varmistaa, että kyseessä ei ole niin laaja henkilöstövoimavarasiirto, että se merkitsisi eduskunnan hyväksymän hallinnon toimintapolitiikan uudelleen arviointia tai muuttaisi hallinnonalan keskeisiä toimintalinjoja taikka edellyttäisi määrärahasiirtoja, jotka tulisi toteuttaa normaalin talousarviokäsittelyn yhteydessä. Tämän vuoksi kesken talousarviovuoden voidaan toteuttaa yksittäisiä virkasiirtoja. Laajemmat muutokset toteutetaan normaalin talousarviokäsittelyn yhteydessä.
9 c §. Virkamieslakiin lisättäisiin uusi 9 c §. Pykälän mukaan enintään vuoden pituiseen määräaikaiseen virkasuhteeseen nimittäminen ei edellyttäisi 9 §:n 1 momentissa säädettyä perustetta, jos virkasuhteeseen nimitetään henkilö, joka on ollut työ- ja elinkeinotoimiston ilmoituksen mukaan yhtäjaksoisesti työtön työnhakija edellisen 12 kuukauden ajan. Lain 9 §:n 1 momentissa säädetyt perusteet ovat työn luonne, sijaisuus, avoinna olevaan virkaan kuuluvien tehtävien hoidon väliaikainen järjestäminen tai harjoittelu. Enintään kahden viikon pituinen virka- tai työsuhde ei kuitenkaan katkaisisi työttömyyden yhdenjaksoisuutta.
Viranomainen voisi tiedustella työ- ja elinkeinotoimistolta sopivia työnhakijoita avoimena olevaan tehtävään. Työ- ja elinkeinotoimisto toimittaisi tiedot henkilöistä, jos nämä olisivat antaneet siihen suostumuksensa. Viranomaisella olisi oikeus nimittää määräaikaiseen virkasuhteeseen ilman 9 §:n 1 momentin mukaista perustetta sellainen henkilö, jonka työ- ja elinkeinotoimisto on ilmoittanut olleen edellisen 12 kuukauden ajan työtön työnhakija. Viranomainen voisi luottaa työ- ja elinkeinotoimiston tietoihin, sillä määräaikaiseen virkasuhteeseen ottaminen olisi pätevä, vaikka työ- ja elinkeinotoimiston ilmoitus osoittautuisikin virheelliseksi. Tätä korostaa pykälän sanamuoto, jonka mukaan määräaikaiseen virkasuhteeseen nimittämisen edellytyksenä olisi työ- ja elinkeinotoimiston ilmoitus nimitettävän henkilön pitkäaikaistyöttömyydestä, ei siis henkilön tosiasiallinen pitkäaikaistyöttömyys.
Sama viranomainen voisi nimittää henkilön vuoden kuluessa ensimmäisen määräaikaisen virkasuhteen alkamisesta enintään kahteen uuteen määräaikaiseen virkasuhteeseen. Määräaikaisten virkasuhteiden yhteenlaskettu kokonaiskesto ei kuitenkaan saa tällöin ylittää yhtä vuotta. Määräaikaisten virkasuhteiden välillä voisi olla keskeytyksiä tai esimerkiksi määräaikainen virkasuhde, johon henkilö on nimitetty virkamieslain 9 §:n perusteella. Ehdotettavalla 9 c §:llä ei siten ole vaikutusta virkamieslain 9 §:n soveltamiseen.
Jos esimerkiksi puolen vuoden pituinen määräaikainen virkasuhde alkaisi 16.1.2018, voisi uusi puolen vuoden pituinen määräaikainen virkasuhde alkaa viimeistään 15.1.2019. Tällöin jälkimmäinen virkasuhde olisi vielä alkanut vuoden kuluessa ensimmäisen virkasuhteen alkamisesta ja virkasuhteiden yhteenlaskettu kokonaiskesto olisi yksi vuosi.
Jotta työttömän työnhakijan käsite olisi mahdollisimman yksiselitteinen, pykälän 3 momentissa säädettäisiin, että henkilöä pidetään työttömänä työnhakijana sen mukaan kuin julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain (916/2012) 1 luvun 3 §:ssä säädetään. Kyseinen säännös sisältää työttömän ja työnhakijan käsitteiden määritelmät.
Henkilön, joka nimitetään määräaikaiseen virkasuhteeseen ehdotettavan 9 c §:n nojalla, tulee kaikissa tapauksissa täyttää virkamieslain mukaiset yleiset kelpoisuusvaatimukset sekä mahdolliset erityiset kelpoisuusvaatimukset. Lisäksi virkasuhteeseen sovelletaan virkamieslain 10 §:n säännöstä koeajasta. Valtiovarainministeriö on antanut ohjeen virantäytössä noudatettavista periaatteista, jonka mukaan jos määräaikaiseen virkasuhteeseen nimitetään yli vuoden määräajaksi, hakumenettelyssä noudatetaan samoja periaatteita kuin virkaan nimitettäessä. Koska nyt ehdotettavan 9 c §:n nojalla henkilö voidaan nimittää enintään vuoden pituiseen määräaikaiseen virkasuhteeseen, avoimen hakumenettelyn käyttäminen ei ole välttämätöntä, vaan se on viranomaisen harkinnassa. Kun henkilö nimitetään 9 c §:n nojalla määräaikaiseen virkasuhteeseen tulee nimittämiskirjassa kuitenkin mainita tai muuten kirjata, että henkilön nimitys on tehty virkamieslain 9 c §:n perusteella.
Koska virkamieslain 9 c §:n mukaan määräaikaiseen virkasuhteeseen nimittäminen ei edellytä 9 §:n 1 momentissa tarkoitettua syytä, ei myöskään lain 56 §:ää voida soveltaa 9 c §:n perusteella tehtäviin määräaikaisiin virkasuhteisiin. Lain 56 §:n mukaan virkamiehellä on oikeus korvaukseen virkasuhteen päättyessä, jos nimitys on tehty vastoin 9 §:n 1 momenttia.
10 §. Pykälän 1 momenttia koeajasta muutettaisiin ensinnäkin siten, että koeaikapurkuun liittyen momentista poistettaisiin viittaus lain 11 §:ään. Virkamieslain 11 §:ään ei enää sisälly nimenomaista säännöstä syrjintäperusteista, vaan pykälän mukaan yhdenvertaisuudesta ja syrjinnän kiellosta säädetään yhdenvertaisuuslaissa (1325/2014). Tasa-arvosta ja sukupuoleen perustuvan syrjinnän kiellosta säädetään naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annetussa laissa (609/1986). Momentin sanamuotoa muutettaisiin siten, että purkaminen ei saa tapahtua syrjivillä tai koeajan tarkoitukseen nähden muutoin epäasiallisilla perusteilla. Momenttiin ei tehtäisi asiallista muutosta.
Lisäksi uutena asiana 1 momentissa säädettäisiin viranomaiselle oikeus pidentää koeaikaa, jos virkamies on ollut koeaikana poissa työstä työkyvyttömyyden tai perhevapaan vuoksi. Koeaikaa voisi pidentää kuukaudella kutakin työkyvyttömyys- tai perhevapaajaksoihin sisältyvää 30 kalenteripäivää kohden.
Säännöksen soveltamisen kannalta ei olisi merkitystä, mistä työkyvyttömyys aiheutuisi. Työkyvyttömyys voisi johtua esimerkiksi sairaudesta, vapaa-ajan tapaturmasta sekä työtapaturmasta. Perhevapaalla tarkoitetaan äitiys-, isyys- ja vanhempainvapaata sekä hoitovapaata, vaikka hoitovapaata ei todennäköisesti koeaikana pidettäisi.
Kalenteripäiviä laskettaessa otetaan huomioon kaikki työkyvyttömyys- tai perhevapaajaksoon sisältyvät kalenteripäivät mukaan lukien vapaapäivät. Jos tavanomaista viisipäiväistä viikkoa työskentelevä virkamies olisi työkyvytön perjantain, viikonlopun ja sitä seuraavan maanantain, kalenteripäiviä kertyisi neljä kappaletta, vaikka lauantai ja sunnuntai eivät olisi työpäiviä. Vastaavasti viikon pituinen perhevapaa vastaisi seitsemää kalenteripäivää.
Esimerkki: Virkamiehen kuuden kuukauden pituinen koeaika on alkanut 15.2.2017 ja koeajan on siten ollut tarkoitus päättyä 14.8.2017. Virkamies on ollut poissa virantoimituksesta työkyvyttömyyden vuoksi 20.7.—21.8.2017, eli yhteensä 33 päivää. Työkyvyttömyysjaksosta kohdistui koeaikaan kuitenkin vain 26 kalenteripäivää. Viranomaisella ei ole oikeutta pidentää koeaikaa.
Koeaikaa voitaisiin pidentää uudelleen kuukaudella, jos virkamiehen työkyvyttömyys- tai perhevapaajaksoihin sisältyviä kalenteripäiviä kertyy toiset 30 kappaletta. Tässä suhteessa huomioidaan myös ne kalenteripäivät, jotka kohdistuvat varsinaisen koeajan jälkeiseen koeajan jatkoaikaan, jos viranomainen on ilmoittanut koeajan jatkamisesta.
Esimerkki: Virkamiehen kuuden kuukauden pituinen koeaika on alkanut 15.2.2017 ja koeajan on siten tarkoitus päättyä 14.8.2017. Virkamies on ollut työkyvytön 19.6.—31.8.2017. Varsinaisena koeaikana 19.6.—15.8.2017 työkyvyttömyysjaksoon sisältyi 57 kalenteripäivää. Työnantajalla on siten ollut oikeus pidentää koeaikaa kuukaudella. Koska työkyvyttömyys on edelleen jatkunut koeaikana siten, että työkyvyttömyysjaksoon sisältyviä kalenteripäiviä on kertynyt toiset 30 kappaletta, viranomaisella on oikeus pidentää koeaikaa vielä toisella kuukaudella 14.10.2017 saakka.
Koeaika ei pitenisi automaattisesti virkamiehen työkyvyttömyys- tai perhevapaajaksojen perusteella. Jos koeajan jatkamisen edellytykset täyttyisivät ja viranomainen haluaisi käyttää mahdollisuuttaan koeajan pidentämiseen, viranomaisen tulisi ilmoittaa koeajan jatkamisesta virkamiehelle ennen kuin koeaika muutoin päättyy.
32 §. Pykälän 1 momenttia muutettaisiin takaisinottovelvollisuuden keston osalta. Esityksen mukaan 24 kuukauden pituinen takaisinottovelvollisuus lyhennettäisiin kuuden kuukauden pituiseksi. Viranomaistoiminnasta ei johdu syitä, miksi virkamiehiä koskevan takaisinottovelvollisuuden keston tulisi olla olennaisesti erilainen kuin työsopimussuhteisia koskevan takaisinottovelvollisuuden. Virkamieslain mukaan takaisinottovelvollisuuden kesto olisi kuitenkin kaikissa tapauksissa kuusi kuukautta. Virkamieslaissa ei pidetä tarpeellisena säätää kahdesta eri takaisinottovelvollisuuden kestosta kuten työsopimuslaissa.
Voimassa olevan virkamieslain 32 §:n 1 momentin mukaan asianomaisen viraston tulee tiedustella paikalliselta työvoimaviranomaiselta, onko entisiä virkamiehiä etsimässä tämän viranomaisen välityksellä työtä. Momenttia muutettaisiin siten, että poistetaan edellytys tiedustella paikalliselta työvoimaviranomaiselta, koska järjestelmä on nykyisin valtakunnallinen. Muuten takaisinottovelvollisuuden sisältö vastaisi voimassaolevaa lakia.
Pykälän 2 momenttia muutettaisiin siten, että 1 momentissa säädetty takaisinottovelvollisuus koskisi vastaavasti myös 5 e §:ssä tarkoitettua luovutuksensaajaa silloin, kun luovuttaja on irtisanonut virkamiehen ennen luovutushetkeä. Voimassa olevan virkamieslain 32 §:n 2 momentin mukaan takaisinottoaika on liikkeenluovutukseen liittyvissä tilanteissa yhdeksän kuukautta, joten ehdotuksen mukaan aika lyhenisi kolmella kuukaudella.
35 §. Pykälän 1 momentin säännöstä virkamiehen eroamisiästä muutettaisiin siten, että eroamisiän täyttymisestä huolimatta virkasuhdetta voisi virkamiehen suostumuksella jatkaa enintään kaksi vuotta. Lähtökohtaisesti virkasuhteen jatkaminen perustuisi viranomaisen aloitteeseen. Kysymyksessä voi olla työnantajan tarve saada eroamisiän täyttävän virkamiehen asiantuntemus ja työpanos edelleen käyttöön esimerkiksi virkamiehen vastuulla olevan hankkeen loppuunsaattamiseksi tai muun viraston työtilanteeseen liittyvän syyn takia. Virkasuhteen jatkaminen edellyttää kuitenkin yhteisymmärrystä virkamiehen ja viranomaisen välillä. Virkasuhteen jatkaminen ei perustuisi siten esimerkiksi virkamiehen omaan ilmoitukseen. Jos osapuolet ovat erimielisiä jatkamisesta, virkasuhde päättyy viimeistään säädetyn eroamisiän täyttymiseen. Mahdollisuus jatkaa virkasuhdetta eroamisiän täyttymisen jälkeen koskisi vakituisessa virkasuhteessa olevia. Koska tilanteessa ei tapahdu uutta nimittämistä, on tarkoituksenmukaista, että henkilö jatkaa samoissa tehtävissä, jolloin myös palvelussuhteen ehdot säilyvät ennallaan.
Jos virkasuhdetta jatketaan, se ei päättyisi eroamisiän täyttymiseen, vaan muuttuisi määräaikaiseksi virkasuhteeksi. Virkasuhde päättyisi ilman irtisanomista kun määräaika, jolla virkasuhdetta on jatkettu, on kulunut loppuun. Tarkoitus on, että virkasuhdetta jatkettaisiin yhden kerran ja silloin harkittaisiin sen kesto pykälässä säädetyn kahden vuoden rajoissa. Virkamiehen oikeutta irtisanoutua ei rajoiteta vaan se säilyy voimassaolevien säännösten mukaisena.
Tasavallan presidentin tai valtioneuvoston yleisistunnon nimitettäväksi kuuluvan virkamiehen osalta valtioneuvoston ohjesäännön (262/2003) 5 §:n 4 kohdassa säädetään, että valtioneuvoston yleisistunto oikeuttaa virkamiehen jatkamaan virassa eroamisiän jälkeen. Viraston päällikön osalta päätöksen virkasuhteen jatkamisesta tekee asianomainen ministeriö ja muiden virkamiesten osalta asianomainen virasto.
65 §. Pykälän 4 momentin säännöstä siitä, että virkamies on virkavapaana aikaisemmasta virastaan siihen saakka, kunnes koeaika uudessa virassa päättyy, täsmennettäisiin siten, että virkamies olisi virkavapaana kunnes korkeintaan kuuden kuukauden pituinen koeaika uudessa virassa päättyy.
Koska tässä esityksessä ehdotetaan myös, että koeaikaa on mahdollista pidentää jos virkamies on ollut koeaikana työkyvyttömyyden tai perhevapaan vuoksi poissa virantoimituksesta, voi mahdollisuus koeajan pidentämiseen aiheuttaa ongelmia tilanteessa, jossa virkamies on aikaisemmasta virastaan lain nojalla virkavapaana siihen saakka, kunnes koeaika uudessa virassa päättyy. Näin ollen laissa on tarpeellista täsmentää, että virkamies on virkavapaana aikaisemmasta virastaan siihen saakka, kunnes korkeintaan kuuden kuukauden pituinen koeaika uudessa virassa päättyy. Mikäli virkamiehellä olisi uudessa virassaan esimerkiksi kuuden kuukauden pituinen koeaika ja hän olisi työkyvyttömyyden vuoksi poissa virantoimituksesta ja koeaikaa tällä perusteella jatkettaisiin esimerkiksi 30 päivällä, olisi (aikaisemman viran) viranomaisen harkinnassa, myönnetäänkö virkavapautta siksi ajaksi, joka ylittää kuusi kuukautta.
1.2
1.2 Laki kunnallisesta viranhaltijasta
3 a §.Pitkäaikaistyöttömän ottaminen määräaikaiseen virkasuhteeseen. Pykälä olisi uusi. Se vastaisi sisällöltään työsopimuslakiin lailla 1448/2016 tehtyä muutosta. Pykälän mukaan pitkäaikaistyötön voitaisiin ottaa määräaikaiseen virkasuhteeseen ilman 3 §:ssä säädettyä perustetta, jos henkilö olisi työ- ja elinkeinotoimiston ilmoituksen perusteella ollut yhtäjaksoisesti työtön työnhakija edellisen 12 kuukauden ajan.
Työnantaja voisi tiedustella työ- ja elinkeinotoimistolta sopivia työnhakijoita avoimena olevaan työpaikkaan. Työ- ja elinkeinotoimisto toimittaisi tiedot henkilöistä, jos nämä olisivat antaneet siihen suostumuksensa. Työnantajalla olisi oikeus ottaa määräaikaiseen virkasuhteeseen ilman lain 3 §:n 2 momentin mukaista perustetta sellaisia henkilöitä, jotka ovat työ- ja elinkeinotoimiston ilmoituksen mukaan olleet edellisen 12 kuukauden ajan työttömiä työnhakijoita. Työnantaja voisi luottaa työ- ja elinkeinotoimiston tietoihin, sillä määräaikaiseen virkasuhteeseen ottaminen olisi pätevä, vaikka työ- ja elinkeinotoimiston ilmoitus osoittautuisi virheelliseksi. Tätä korostaa pykälän sanamuoto, jonka mukaan määräajaksi ottamisen edellytyksenä olisi työ- ja elinkeinotoimiston ilmoitus palkattavan henkilön pitkäaikaistyöttömyydestä, ei siis henkilön tosiasiallinen pitkäaikaistyöttömyys.
Jotta työttömän työnhakijan käsite olisi mahdollisimman yksiselitteinen, pykälän 2 momentissa todettaisiin, että henkilöä pidettäisiin työttömänä työnhakijana sen mukaan kuin julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain 1 luvun 3 §:ssä säädetään. Kyseinen säännös sisältää työttömän ja työnhakijan käsitteiden määritelmät.
Pitkäaikaistyötön voitaisiin ottaa enintään yhden vuoden ajaksi ilman lain 3 §:n 2 momentissa säädettyä perustetta. Määräajaksi voitaisiin ottaa myös vuotta lyhyemmäksi määräajaksi enintään kolme kertaa, kunhan määräaikaisten virkasuhteiden yhteenlaskettu kesto ei ylitä yhtä vuotta. Määräaikaisten virkasuhteiden välillä voisi olla keskeytyksiä tai esimerkiksi määräajaksi ottaminen työ- tai virkasuhteeseen.
Kysymys olisi puhtaasti määräaikaiseen virkasuhteeseen ottamisen perusteista. Näin ollen säännöksellä ei poistettaisi työnantajan velvollisuutta tarjota lisätyötä palveluksessaan oleville osa-aikaisille tai lomautetuille viranhaltijoille tai takaisinottovelvollisuuden piirissä oleville viranhaltijoille.
Kun määräajaksi ei enää voitaisi ottaa sen vuoksi, että yksi vuosi olisi kulunut, voitaisiin henkilö ottaa sen jälkeen edelleen lain 3 § 2 momentissa säädetyillä perusteilla määräajaksi.
4 §.Julkinen hakumenettely. Voimassaolevan 4 §:n mukaan virkasuhteeseen voidaan 1 momentista poiketen ottaa ilman hakumenettelyä, kun kysymyksessä on muun ohessa sijaiseksi tai avoinna olevaan virkasuhteeseen ottaminen määräajaksi. Esityksen 3 a §:n tarkoittamissa tilanteissa määräaikaiseen virkasuhteeseen ottaminen ei edellyttäisi mitään perustetta, ei sijaisuutta tai avoinna olevaa virkasuhdetta. Näin ollen pykälän 3 momenttia olisi muutettava siten, että virkasuhteeseen voidaan ottaa ilman julkista hakumenettelyä myös 3 a §:n tarkoittamissa tapauksissa.
8 §.Koeaika. Pykälän 1 momentin toista virkettä muutettaisiin siten, että määräaikaisessa virkasuhteessa koeaika saisi pidennyksineen olla korkeintaan puolet virkasuhteen kestosta, ei kuitenkaan enempää kuin kuusi kuukautta. Rajoitukset koskisivat siis koeajan kokonaispituutta, johon luettaisiin mukaan alkuperäinen sovittu koeaika ja siihen uuden 2 momentin perusteella tehtävät koeajan pidennykset. Koeajan kokonaispituus ei saisi ylittää puolta määräaikaisen virkasuhteen kestosta tai kuutta kuukautta. Pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi 2 momentti, jolloin nykyiset 2 ja 3 momentti siirtyisivät 3 ja 4 momenteiksi.
Uudessa 2 momentissa säädettäisiin työnantajan mahdollisuudesta pidentää koeaikaa, jos viranhaltija on työkyvyttömyyden tai perhevapaan vuoksi ollut poissa työstä. Säännös vastaisi sisällöltään työsopimuslain 1 luvun 4 §:ään tehtyä muutosta. Säännöksen soveltamisen kannalta ei olisi merkitystä, mistä työkyvyttömyys aiheutuisi. Työkyvyttömyys voisi johtua esimerkiksi sairaudesta, vapaa-ajan tapaturmasta sekä työtapaturmasta. Perhevapaalla tarkoitettaisiin puolestaan äitiys-, isyys- ja vanhempainvapaata sekä hoitovapaata, vaikkakin viimeksi mainittua ei todennäköisesti koeaikana pidetä.
Koeaikaa voisi pidentää kuukaudella kutakin työkyvyttömyys- tai perhevapaajaksoihin sisältyvää 30 kalenteripäivää kohden. Kalenteripäiviä laskettaessa huomioidaan kaikki työkyvyttömyys- tai perhevapaajaksoon sisältyvät kalenteripäivät mukaan lukien vapaapäivät. Jos tavanomaista viisipäiväistä viikkoa työskentelevä viranhaltija olisi työkyvytön perjantain, viikonlopun ja sitä seuraavan maanantain, kalenteripäiviä kertyisi 4 kappaletta, vaikka lauantai ja sunnuntai eivät olisi työpäiviä. Vastaavasti viikon pituinen perhevapaa vastaisi seitsemää kalenteripäivää.
Työnantajalla olisi mahdollisuus pidentää koeaikaa vain sellaisten työkyvyttömyys- tai perhevapaajaksoon sisältyvien kalenteripäivien perusteella, jotka kohdistuvat koeajalle.
Esimerkki: Viranhaltijan kuuden kuukauden pituinen koeaika on alkanut 15.2.2017 ja koeajan on siten ollut tarkoitus päättyä 14.8.2017. Viranhaltija on ollut poissa työstä työkyvyttömyyden vuoksi 20.7.—21.8.2017 eli yhteensä 33 päivää. Työkyvyttömyysjaksosta kohdistui koeaikaan kuitenkin vain 27 kalenteripäivää. Työnantajalla ei ole oikeutta pidentää koeaikaa.
Koeaikaa voidaan pidentää uudelleen kuukaudella, jos viranhaltijan työkyvyttömyys- tai perhevapaajaksoihin sisältyviä kalenteripäiviä kertyy toiset 30 kappaletta. Tässä suhteessa huomioidaan myös ne kalenteripäivät, jotka kohdistuvat varsinaisen koeajan jälkeiseen koeajan jatkoaikaan, jonka työnantaja on ilmoittanut edellyttävänsä.
Esimerkki: Viranhaltijan 6 kuukauden pituinen koeaika on alkanut 15.2.2017 ja koeajan on siten tarkoitus päättyä 14.8.2017. Viranhaltija on ollut työkyvytön 19.6.—31.8.2017. Varsinaisena koeaikana 19.6.—15.8.2017 työkyvyttömyysjaksoon sisältyi 58 kalenteripäivää. Työnantajalla on siten ollut oikeus pidentää koeaikaa kuukaudella. Koska työkyvyttömyys on edelleen jatkunut koeaikana siten, että työkyvyttömyysjaksoon sisältyviä kalenteripäiviä on kertynyt toiset 30 kappaletta, työnantajalla on oikeus pidentää koeaikaa vielä toisella kuukaudella 14.10.2017 saakka.
Käytännössä voi ilmetä tilanteita, joissa viranhaltija on sinänsä ollut työkyvytön tai perhevapaalla, mutta hän on siitä huolimatta ollut töissä. Kalenteripäiviä laskettaessa ei luonnollisesti huomioida sellaisia päiviä, jolloin viranhaltija on ollut työkyvyttömyydestä tai perhevapaasta riippumatta töissä. Pykälän 1 momentin mukaan työnantajalla on oikeus pidentää koeaikaa vain, jos viranhaltija on koeaikana ollut työkyvyttömyyden tai perhevapaan vuoksi poissa työstä.
Koeaika ei pitenisi automaattisesti viranhaltijan työkyvyttömyys- tai perhevapaajaksojen perusteella. Jos koeajan jatkamisen edellytykset täyttyisivät ja työnantaja haluaisi käyttää mahdollisuuttaan koeajan pidentämiseen, työnantajan tulisi ilmoittaa koeajan jatkamisesta viranhaltijalle ennen kuin koeaika muutoin päättyy.
46 §.Irtisanotun viranhaltijan takaisinottaminen. Takaisinottovelvollisuuden kestoaikaa ehdotetaan lyhennettäväksi. Lyhentämisen tarkoituksena on keventää työnantajan hallinnollista taakkaa ja vähentää työmarkkinoiden jäykkyyttä huolehtien samalla niistä tavoitteista, joita varten takaisinottovelvollisuus on olemassa.
Takaisinottovelvollisuuden kestoaika olisi lähtökohtaisesti neljä kuukautta. Virkasuhteen jatkuttua keskeytyksettä sen päättymiseen mennessä 12 vuotta, takaisinottoaika olisi kuitenkin kuusi kuukautta. Ehdotettavat muutokset vastaavat työsopimuslakiin tehtyjä muutoksia.
Takaisinottovelvollisuuden sisältö vastaisi muutoin voimassaolevaa lakia.