6.1
Varainsiirtoverolaki
15 §. Veron kohde ja verovelvollinen. Pykälään lisättäisiin uusi 5 momentti, joka merkitsee siirtymistä käännettyyn verovelvollisuuteen, kun voitonjako tapahtuu rahasuorituksen sijasta in natura, luovuttamalla osakkeenomistajalle arvopapereita. Verovelvollinen olisi tällöin luovutuksensaajan sijasta luovuttaja. Menettely poistaisi nykymenettelystä johtuvat hallinnolliset ongelmat in natura-osingonjaolta.
Nykymenettelyn hallinnollinen taakka on sekä asiakkaille että Verohallinnolle kokonaisuutena kohtuuttoman raskas. On ilmeistä, että luovutuksensaajien joukossa on myös passiivisia osakkeenomistajia, jotka eivät seuraa arvo-osuustiliensä tapahtumia eivätkä välttämättä ole tietoisia heitä koskevista velvoitteista.
Muutoksen seurauksena yhtiön osingonsaajan puolesta maksama vero ei olisi enää osingonsaajan veronalaista tuloa, eikä siitä tarvitsisi antaa vuosi-ilmoitusta.
15 a §. Säännellyllä markkinalla ja monenkeskisessä kaupankäyntijärjestelmässä kaupankäynnin kohteena olevan arvopaperin luovutus. Pykälän 4 momentissa säädetään poikkeuksista pykälän 1 momentissa tarkoitettujen listattujen arvopaperien luovutuksen verovapaudesta. Momentin 2 kohta koskee osakeyhtiölain 18 luvussa säädetyn vähemmistöosakkeiden lunastusvelvollisuuden täyttämiseksi luvun 6 §:n mukaisesti tapahtuvaa luovutusta. Kyse on tilanteesta, jossa lunastuskorvauksen määrästä on erimielisyyttä ja asia on annettu välimiesten ratkaistavaksi osakeyhtiölain 18 luvun lunastusriitojen käsittelyä koskevien 3–10 §:n mukaisesti.
Varainsiirtoverolain 15 a §:n 4 momentin 2 kohtaa muutettaisiin siten, että poikkeus verovapaudesta koskee ylipäätään tilannetta, jossa vastike, eli lunastushinta, on määrätty välimiesmenettelyssä. Kun lunastushinta ratkaistaan välimiesmenettelyssä, luovutus ei tapahdu varainsiirtoverolain 15 a §:n 1 momentin mukaisesti kiinteää rahavastiketta vastaan. Merkitystä ei ole sillä, asettaako lunastaja tilanteessa osakeyhtiölain 18 luvun 6 §:ssä momentin mukaisesti lunastushinnan maksamisesta välimiesten hyväksymän vakuuden, jolloin omistusoikeus siirtyy heti. Vakuuden asettaminen vaikuttaa sanotusti vain omistusoikeuden siirtymisajankohtaan, eikä muuta toiseksi sitä, että luovutus ei tällöinkään tapahdu kiinteää rahavastiketta vastaan varainsiirtoverolain 15 a §:n edellyttämällä tavalla.
16 §. Luovutus ulkomaalaiselle. Pykälän 2 momenttia muutettaisiin vakiintunutta käytäntöä vastaavasti siten, että säännöksessä tarkoitettu luovuttajan velvollisuus periä vero muilta kuin säännöksessä tarkoitetuilta Suomessa rajoitetusti verovelvollisilta tahoilta ei koskisi tilannetta, jossa luovutuksensaaja on oma-aloitteisesti maksanut veron. Perimisvelvollisuudelle näissä tilanteissa ei luonnollisestikaan ole perustetta.
17 §. Arvopaperin määritelmä. Pykälän 2 momenttia muutettaisiin siten, että arvopaperina pidettäisiin arvopaperia vastaavan arvo-osuuden lisäksi myös arvopaperin luovutuksen yhteydessä tai muutoin siihen liittyen luovutettua lainasaamista, kun suoritus lainasaamisen luovutuksesta tulee arvopaperin luovuttajan hyväksi. Asiasta otettaisiin erillinen säännös 2 momentin 2 kohdaksi, jolloin arvo-osuuden rinnastamisesta arvopaperiin säädettäisiin momentin 1 kohdassa.
Muutoksen tarkoituksena on saavuttaa vallinnutta, vuoden 2013 muutoksilla tavoiteltua veropohjaa laajentanutta oikeustilaa. Asiaan vaikuttanut korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisu KHO 2019:121 perustui olennaisesti siihen, että kohdeyhtiön osakkeiden luovutuksen yhteydessä luovutetut osakaslainasaatavat eivät ole varainsiirtoverolaissa tarkoitettuja arvopapereita. Muutoksella ole vaikutusta arvopaperin käsitteen tulkintaan tuloverotuksessa.
Yhdenmukaisesti edellä jaksossa 2.1.3 selostetun sääntelyn tavoitteiden kanssa lähtökohtana olisi, että verokohtelun kannalta ratkaisevaa olisi luovutuksen taloudellinen lopputulos myyjän kannalta eivätkä luovutukset muodolliset seikat. Vuoden 2013 muutoksen perusteluissa esimerkkinä säännöksessä tarkoitetusta suoritusvelvoitteesta ja suorituksesta, joka luettaisiin vastikkeeseen kauppahinnan lisäksi, mainitaan kohdeyhtiön velan maksaminen, josta ostaja on luovutussopimuksessa ottanut vastattavakseen rahoittamalla velan maksun tai suorittamalla erillisen korvauksen myyjän saatavan siirrosta. Suorituksen tai suoritusvelvoitteen ei tarvitsisi tulla välittömästi luovuttajan hyväksi, vaan riittävää on, että se tulee tämän hyväksi välillisesti jonkun muun, kuten luovuttajaan etuyhteydessä esimerkiksi määräysvallan perusteella olevan tahon, kautta. Tällaisesta luovuttajan hyväksi tulevasta vastikkeeseen luettavasta kolmannelle tehdystä suorituksesta olisi kyse esimerkiksi silloin, kun luovutuksen kohteena olevaa yritystä on rahoittanut luovuttajan kanssa samaan konserniin kuuluva rahoitusyhtiö, ja luovutuksensaaja maksaa kohdeyhtiön velan rahoitusyhtiölle. Vastaavasti ehdotetun 17 §:n 2 momentin nojalla suoritus lainasaatavan luovutuksesta tulisi arvopapereiden luovuttajan hyväksi esimerkiksi, jos osakekaupan yhteydessä sovitaan siitä, että ostaja ostaa osakekaupan kohdeyhtiöltä olevan lainasaatavan osakkeiden myyjän kanssa samaan konserniin kuuluvalta yhtiöltä.
Säännöksessä tarkoitettuna lainasaamisena pidettäisiin lainasaatavaa, joka on luovutettu arvopaperin luovutuksen yhteydessä tai siihen liittyen, kun luovutukset muodostavat asiallisesti yhtenäisen luovutuskokonaisuuden. Merkitystä ei olisi sillä, että luovutuksista sovitaan erillisillä luovutusasiakirjoilla. Arvioitaessa sitä, onko kyse säännöksessä tarkoitetusta lainasaamisesta, merkitystä ei olisi myöskään sillä, suoritetaanko arvopaperista vastiketta vai ei. Luovutukset muodostaisivat yhtenäisen luovutuskokonaisuuden esimerkiksi silloin, kun ne olisivat ehdollisia suhteessa toisiinsa. Tyypillisesti luovutukset muodostavat asiallisesti yhtenäisen luovutuskokonaisuuden, kun arvopapereiden ja lainasaatavien myyjinä tai ostajina ovat samaan konserniin kuuluvat yhtiöt. Lähtökohtaisesti arvopaperin luovutus ja siihen asiallisesti liittyvä lainasaamisen luovutus tapahtuvat ajallisesti lähellä toisiaan, sillä luovutuskokonaisuus ja sen ehdot sovitaan useimmiten osana samaa neuvotteluprosessia. Pitkä ajallinen väli luovutusten välillä käytännössä johtaisi siihen, että luovutukset eivät voisi lähtökohtaisesti olla ehdollisia suhteessa toisiinsa. Ehdotetun sääntelyn tarkoituksena on se, että luovutuskokonaisuuden tosiasiallinen taloudellinen sisältö on ratkaiseva arvioitaessa arvopapereiden ja lainasaatavien luovutuksista aiheutuvia veroseuraamuksia. Siksi ei ole perusteltua sitoa säännöksessä tarkoitettua asiallista yhteyttä luovutusten välillä mihinkään tiettyyn aikamääreeseen riippumatta siitä, miten luovutukset esimerkiksi sopimuksen ehdot huomioiden ovat sidoksissa toisiinsa.
Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen jälkeen on yleiseksi tavaksi muodostunut, että osakekaupan yhteydessä ostaja hankkii luovuttajan lainasaatavan kaupan kohdeyhtiöltä. Esimerkiksi kiinteistöyhtiöiden kaupoissa luovutuksen kohteena voi olla holdingyhtiö, jonka välittömästi tai välillisesti omistamaa kiinteistöyhtiötä luovuttaja on rahoittanut ja osakekaupan yhteydessä sovitaan tämän lainasaatavan luovutuksesta.
Edellä mainittu huomioiden säännöksessä tarkoitettuna lainasaatavana pidettäisiin paitsi arvopaperin liikkeeseen laskeneelta yhteisöltä olevaa lainasaatavaa, myös sen kanssa samaan konserniin kuuluvalta yhteisöltä olevaa lainasaatavaa, kun se luovutetaan arvopaperin luovutuksen yhteydessä tai siihen liittyen ja suoritus lainasaatavan luovutuksesta tulee välittömästi tai välillisesti arvopaperin luovuttajan hyväksi. Edellytyksenä olisi tällöinkin, että lainasaamisen luovutuksella olisi asiallinen yhteys arvopaperin luovutukseen. Edellä kuvatussa holdingyhtiötä koskevassa esimerkissä on ilmeistä, että tosiasiallisena kaupan kohteena on myös holdingyhtiön omistama kiinteistöyhtiö. Kun holdingyhtiön osakkeiden kaupan yhteydessä ostetaan esimerkiksi myyjän holdingyhtiön omistamalta kiinteistöyhtiöltä oleva lainasaatava, muodostavat osakkeiden ja lainasaatavan luovutukset asiallisesti yhtenäisen luovutuskokonaisuuden. Vastaavasti lainasaamisen katsottaisiin luovutetun osakekaupan yhteydessä tai siihen liittyen, vaikka osakkeiden ja lainasaamisen luovutus pyrittäisiin erottamaan toisistaan niin, että lainasaaminen ostetaan luovutuksensaajan kanssa etuyhteydessä olevan tahon, esimerkiksi konserniyhtiön nimiin.
Esimerkki 1: A Oy ostaa X Oy:ltä B Oy:n osakekannan. B Oy:llä on tytäryhtiö C Oy, joka puolestaan omistaa D Oy:n. X Oy:llä on lainasaatava D Oy:ltä. Osana B Oy:n osakekannan kauppaa sovitaan siitä, että A Oy ostaa X Oy:ltä D Oy:ltä olevan lainasaatavan. Osakkeiden ja lainasaatavan luovutuksesta laaditaan erilliset kauppakirjat. Lainasaatavan katsotaan luovutetun ehdotetussa 17 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla arvopaperin luovutuksen yhteydessä ja luovutukset muodostavat asiallisesti yhtenäisen luovutuskokonaisuuden. Suoritus lainasaatavan suorituksesta tulee välittömästi arvopapereiden luovuttajan hyväksi.
Esimerkki 2: A Oy ostaa X Oy:ltä C Oy:n osakekannan. X Oy:llä on lainasaatava C Oy:ltä. A Oy:n kanssa samaan konserniin kuuluva B Oy ostaa osakekaupan jälkeen erillisellä kauppakirjalla X Oy:ltä lainasaatavan. Lainasaatava katsotaan luovutetun arvopaperin luovutuksen yhteydessä tai siihen liittyen ja luovutukset muodostavat asiallisesti yhtenäisen luovutuskokonaisuuden. Suoritus lainasaatavan luovutuksesta tulee välittömästi arvopapereiden luovuttajan hyväksi.
Esimerkki 3: A Oy ostaa X Oy:ltä C Oy:n osakekannan. C Oy:tä on rahoittanut X Oy:n kanssa samaan konserniin kuuluva konsernin rahoitusyhtiö B Oy. Osakekaupan jälkeen A Oy ostaa erillisellä kauppakirjalla B Oy:ltä sillä olevan lainasaatavan C Oy:ltä. Lainasaatava katsotaan luovutetun arvopaperin luovutuksen yhteydessä tai siihen liittyen ja luovutukset muodostavat asiallisesti yhtenäisen luovutuskokonaisuuden. Suoritus lainasaatavan luovutuksesta tulee välillisesti arvopapereiden luovuttajan hyväksi.
21 §. Veron suorittamisajankohta. Arvopaperin luovutuksesta suoritettavan veron suorittamisajankohtaa koskevaan pykälään ehdotetaan otettavaksi uusi 4 momentti, jossa säädettäisiin veron suorittamisajankohdasta muutettavaksi ehdotetun 15 a §:n 4 momentin 2 kohdassa tarkoitetuissa tilanteissa. Pykälän 1 momentin pääsäännön mukaan vero arvopaperin luovutuksesta on suoritettava kahden kuukauden kuluessa luovutussopimuksen tekemisestä, jollei pykälässä toisin säädetä.
Ehdotetun 4 momentin mukaan vero olisi puheena olevissa tilanteissa suoritettava kahden kuukauden kuluessa lunastushinnan maksamisesta tai siitä, kun lunastushintaa koskeva välitystuomioistuimen päätös saa lainvoiman taikka, jos lunastushinnan maksamisesta on asetettu vakuus, vakuuden asettamisesta.
30 §. Veroilmoitus. Pykälän 2 momenttia muutettaisiin 16 §:n 2 momenttiin ehdotetun muutoksen johdosta. Jos luovutuksensaaja on sen mukaisesti maksanut veron oma-aloitteisesti, luovutuksensaaja olisi tällöin myös ilmoitusvelvollinen.
43 §. Kiinteistön tai arvopaperin luovutus liiketoimintasiirrossa. Pykälän 1 momentista poistettaisiin vaatimus siitä, että luovutuksen tulee tapahtua perustetulle yhtiölle, ja nykyisestä hakemusperusteisesta palautus- ja päätösmenettelystä luovuttaisiin. Muutosten johdosta pykälän 2 momentin säännös hakemuksen määräajasta ja enintään palautettavasta verosta poistettaisiin tarpeettomana.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin verovapauteen liittyvästä luovutuksensaajana olevan yhtiön selvitysvelvollisuudesta haettaessa lainhuutoa kiinteistön luovutuksesta. Perussäännös kiinteistön luovutuksesta kirjaamisviranomaiselle esitettävästä selvityksestä sisältyy varainsiirtoverolain 29 §:n 1 momenttiin. Sen mukaan lainhuutoa ja kirjaamista haettaessa hakijan on esitettävä selvitys veron suorittamisesta ja muu tarpeellinen selvitys veron määrään vaikuttavista seikoista. Veron suorittamisesta ei tarvitse esittää selvitystä, jos kirjaamisviranomainen on saanut sitä koskevan tiedon Verohallinnolta.
Ehdotetun 2 momentin mukaan riittävänä kirjaamisviranomaiselle annettavana selvityksenä siitä, että veroa ei ole suoritettava, pidettäisiin selvitystä, jossa on yksilöity luovutettu omaisuus, ja verovelvollisen vakuutusta siitä, että verovapauden edellytykset täyttyvät. Momentti vastaa periaatteeltaan sitä, mitä 29 §:n 2 momentissa säädetään selvittämisvelvollisuudesta lain 4 §:n 5 momentissa tarkoitetuissa tilanteissa eli kun luonnollisen henkilön omaisuutta siirretään osakeyhtiöön tuloverolain 24 §:ssä tarkoitetussa toimintamuodon muutoksessa, josta veroa ei ole suoritettava.
Hakemusmenettelystä luovuttaessa olisi luovutuksesta kuitenkin annettava varainsiirtoveroilmoitus ja sen liitteenä liiketoimintasiirtoa koskeva sopimus. Jos kiinteistön luovutuksesta kirjaamisviranomaiselle esitetyt tiedot osoittautuvat virheellisiksi, Verohallinto voisi määrätä varainsiirtoveron jälkikäteen normaalimenettelyssä varainsiirtoverolain 33 §:n mukaisesti.
Osakeyhtiölain 31.1.2023 voimaan tullut 17 luvun 2 §:n 1 momentin 3 kohta on mahdollistanut yhtiöittämällä toteutettavan jakautumisen. Verohallinnon ohjeissa otetun tulkintakannanoton mukaan yhtiöittämällä toteutettavaan jakautumiseen voidaan soveltaa elinkeinoverolain 52 d §:n liiketoimintasiirtoa koskevia säännöksiä, jos niiden soveltamisedellytykset täyttyvät, jolloin myös varainsiirtoverolain liiketoimintasiirtoa koskeva verovapaussäännös voi tulla sovellettavaksi.
43 a §. Määräaikainen verovapaus eräissä sosiaali- ja terveydenhuollon uudistukseen liittyvissä yhtiöittämisissä. Lakiin lisättäväksi ehdotetun 43 a §:n 1 momentti sisältäisi verovapautta koskevan perussäännön. Sen johdantolauseen mukaisesti verovapaus koskisi kuntien ja voimaanpanolain 32 §:ssä tarkoitettujen kuntayhtymien yhtiöittämisiä, joissa kunta tai kuntayhtymä luovuttaa kiinteistön omistamalleen osakeyhtiölle sen osakkeita vastaan. Luovutus voisi tapahtua sekä olemassa olevaan, että tarkoitusta varten perustettavaan yhtiöön. Yhtiöoikeudellisesti kyse on osakkeiden merkintähinnan maksamisesta rahan sijasta osakeyhtiölain (624/2006) 2 luvun 6 §:ssä tai, jos luovutus tapahtuu olemassa olevaan yhtiöön, mainitun lain 9 luvun 12 §:ssä tarkoitetulla apporttiomaisuudella. Apporttiomaisuus voi kiinteistövarallisuuden lisäksi käsittää myös muuta yhtiöön siirrettävää varallisuutta.
Verovapaus ei koskisi kiinteistön luovutusta, jos siinä käytetään rahavastiketta. Liiketoimintasiirtoa koskevan säännöksen soveltamisedellytyksiä vastaavasti siirtävälle kunnalle tai kuntayhtymälle voitaisiin siten antaa vastikkeena ainoastaan vastaanottavan yhtiön osakkeita.
Vastaanottavana yhtiönä voi olla luovuttajana olevan kunnan tai kuntayhtymän yksin tai yhdessä useamman kunnan tai kuntayhtymän kanssa omistama yhtiö.
Momentin johdantolauseessa mainitut voimaanpanolain 32 §:ssä tarkoitetut vapaaehtoiset kuntayhtymät ovat muita kuin voimaanpanolain 20 §:ssä tarkoitettuja, voimaanpanolailla kumotun erikoissairaanhoitolain 7 §:ssä mainittuja kuntayhtymiä ja kehitysvammaisten erityishuollosta annetussa laissa tarkoitetut erityishuoltopiirit. Erikoissairaanhoitolain mukaan kunnan oli mainitun lain mukaisen erikoissairaanhoidon järjestämiseksi kuuluttava johonkin 7 §:ssä nimetyn sairaanhoitopiirin kuntayhtymään.
Voimaanpanolain 32 §:ssä tarkoitettuja kuntayhtymiä ei uudistuksessa siirretty hyvinvointialueille, vaan ne säilyivät itsenäisinä oikeushenkilöinä ja niihin kohdistuu samat jaksossa 2.4.2. kuvatut omistamiinsa toimitiloihin liittyvät velvoitteet kuin kuntiin. Näihin kuntayhtymiin lukeutuvat muun muassa kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta annetun lain (169/2007) eli niin sanotun Paras-lainsäädännön säännöksiin liittyen perustetut kuntayhtymät.
Yhtiöittämisten tulisi tapahtua viimeistään vuoden 2030 loppuun mennessä, jotta ne olisivat verovapauden piirissä. Näin kunnille varattaisiin riittävä siirtymäaika tarvittavien järjestelyjen toteuttamiselle. Kunnan omistamien kiinteistöjen osalta siirtymäaika, jonka aikana vuokrauksen hyvinvointialueille ei katsota tapahtuvan kilpailutilanteessa markkinoilla, päättyy vuoden 2026 lopussa, jos hyvinvointialue käyttää oikeuttaan pidentää vuokrasopimuksen voimassaoloaikaa vuodella. Kunnan ja kuntayhtymän velvollisuudesta yhtiöittää kilpailutilanteessa markkinoilla harjoittamansa toiminta sekä sitä koskevista poikkeuksista säädetään kuntalain 126 ja 127 §:ssä. Se, onko kyseessä kilpailutilanteessa markkinoilla harjoitettu toiminta, on ratkaistava viime kädessä kussakin yksittäistapauksessa erikseen (HE 32/2013 vp, s. 31).
Momentin 1 ja 2 kohdissa säädettäisiin verovapauden edellyttämistä kiinteistöjen käyttöä koskevista vaatimuksista.
Momentin 1 kohta koskisi kiinteistöjä, jotka ovat ennen 1.1.2023 olleet kunnan tai voimaanpanolain 20 tai 32 §:ssä tarkoitetun kuntayhtymän järjestämän sosiaali- ja terveydenhuollon tai pelastustoimen käytössä. Verovapaus edellyttäisi mainittua käyttötarkoitusta koskevan vaatimuksen lisäksi, että kiinteistö on ollut pääasiallisesti tuollaisen toiminnan käytössä, jolloin pääasiallisuutta olisi arvioitava toimitiloina käytettyjen rakennusten pinta-alojen perusteella. Verovapaus edellyttäisi edelleen, että kiinteistö on voimaanpanolain 22 tai 25 §:n perusteella vuokrattu hyvinvointialueelle. Verovapaus voisi koskea myös sellaisia kiinteistöjä, jotka valmistuvat ja jotka tosiasiallisesti otetaan hyvinvointialueen vastuulla olevan sosiaali- ja terveydenhuollon tai pelastustoimen käyttöön voimaanpanolain 22 §:n mukaisen siirtymäkauden aikana ja vuokrataan kyseisen lainkohdan nojalla hyvinvointialueelle.
Verovapauden esteenä ei olisi pidettävä sitä, että kunnan tai kuntayhtymän sosiaali- ja terveydenhuollon tai pelastustoimen käytössä olleet toimitilat ovat 31.12.2022 olleet väliaikaisesti poissa tuollaisesta käytöstä peruskorjauksen tai muiden korjaustoimien johdosta.
Momentin 2 kohta koskisi kiinteistöjä, jotka ovat olleet 1 kohdassa mainitussa toiminnan käytössä sellaisella yhteisöllä, joka on harjoittanut toimintaa kunnan tai vapaaehtoisen kuntayhtymän kanssa tehdyn kilpailutukseen perustuvan sopimuksen nojalla. Myös näissä tilanteissa verovapaus edellyttäisi, että kiinteistöt ovat pääasiallisesti mainitun toiminnan käytössä.
Pykälän 2 momentin mukaan pykälää sovellettaessa kiinteistöön rinnastettaisiin kiinteistön osa samoin kuin kiinteistöyhtiön osakkeet, jos yhtiön toimitilat ovat olleet 1 momentin mukaisessa käytössä. Kiinteistön osan luovutuksessa verovapauden esteenä ei olisi pidettävä sitä, että luovutus mahdollisesti koskee hallinnanjakosopimuksella hallittua kiinteistöä. Voimaanpanolain mukainen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen toimitilojen vuokraaminen voi koskea kokonaisen kiinteistön ohella myös sitä kiinteistön osaa, joka on kyseisen toiminnan käytössä. Kun yhtiöittämisvaatimus koskee vain kiinteistön osaa, joka on ollut pääasiallisesti 1 momentin mukaisessa käytössä, ei verovapauden esteenä olisi myöskään se, että koko kiinteistö ei olisi ollut pääasiallisesti kyseisessä käytössä.
Pykälän 3 momentissa säädettäisiin verovapauteen liittyvästä luovutuksensaajana olevan yhtiön selvittämisvelvollisuudesta lainhuutoa haettaessa. Riittävänä kirjaamisviranomaiselle annettavana selvityksenä siitä, että veroa ei ole suoritettava, pidettäisiin apporttiomaisuuden luovutuskirjaa, jossa on yksilöity luovutettava omaisuus, ja verovelvollisen vakuutusta siitä, että verovapauden edellytykset täyttyvät. Tässäkin tapauksessa Verohallinto voisi määrätä varainsiirtoveron jälkikäteen normaalimenettelyssä varainsiirtoverolain 33 §:n mukaisesti, jos annetut tiedot osoittautuvat virheellisiksi.
Verovapaus toteutettaisiin suoran verovapauden muodossa, poiketen esimerkiksi vanhan kuntalain yhtiöittämisvelvollisuutta koskevan sääntelyn voimaantulovaiheeseen liittyneestä hallinnollisesti raskaasta hakemuspohjaisesta verovapausmenettelystä. Kyseiseen sääntelyyn sisältyi mahdollisuus saada Verohallinnolta päätös siitä, että veroa ei ollut suoritettava, jos hakemus oli tehty ja selvitys verovapauden edellytyksistä esitetty ennen veron suorittamista. Ehdotukseen ei sisälly vastaavaa ehdotusta, mutta kunta tai vastaanottava yhtiö voivat hakea Verohallinnolta varainsiirtoverolain 39 §:n mukaisesti sitovaa ennakkoratkaisua velvollisuudesta suorittaa veroa, jos verovapaussäännöksen soveltuvuuteen koetaan liittyvän epävarmuutta.
Kirjaamisviranomaiselle annettavan selvityksen lisäksi luovutuksensaajalla on velvollisuus antaa varainsiirtoverolain 30 §:ssä säädetty veroilmoitus kiinteistön luovutuksesta ja, milloin kysymys on kiinteistöyhtiön osakkeiden luovutuksesta, näistä arvopapereista ja ilmoitettava sillä lainkohdassa säädetyt ja muut Verohallinnon määräämät tiedot, joihin tulisi sisältyä myös apporttiomaisuuden luovutuskirja. Ilmoittamisvelvollisuudella varmistetaan, että luovutukset tulevat Verohallinnon tietoon ja verovapauden edellytysten täyttyminen voidaan valvoa.