6.1
Laki Kevasta
6 §
.
Valvonta
. Pykälässä tällä hetkellä säädetty Kevan toiminnan yleinen valvonta siirrettäisiin valtiovarainministeriöltä Finanssivalvonnan tehtäväksi. Säännökset valtiovarainministeriön toimivaltuuksista tilintarkastajan asettamiseen siirrettäisiin lain 7 §:ään. Pykälän otsikko muutettaisiin vastaamaan sen uutta sisältöä.
Pykälän 1 momentin mukaan Finanssivalvonta valvoisi, että Keva noudattaa Kevasta annettua lakia sekä muuta sitä koskevaa työeläkevakuutustoiminnan lainsäädäntöä ja siihen liittyviä hyviä toimintatapoja. Ehdotettu säännös ei miltään osin laajentaisi Kevaa koskevan lainsäädännön piiriä. Hyvillä toimintatavoilla tarkoitettaisiin tässä samanlaisia, esimerkiksi ammattimaista ja huolellista sekä eettisesti kestävää ja kohtuullista toimintaa koskevia käytäntöjä kuin työeläkevakuutusyhtiöitä koskevalla hyvällä vakuutustavalla, mutta vain siltä osin kuin niitä voidaan soveltaa työeläkevakuuttamiseen ja Kevan toimintaan. Finanssivalvonnan tulisi momentin mukaan erityisesti valvoa, että Kevan toiminta on järjestetty eläketurvaan kuuluvat edut turvaavalla tavalla ja että Kevan hallinnointi- ja ohjausjärjestelmät ovat riittävät ja luotettavat. Finanssivalvonnan suorittama valvonta kattaisi siis lähtökohtaisesti kaikki Kevasta annetussa laissa ja muussa Kevaa koskevassa työeläkevakuutuslainsäädännössä Kevan noudatettavaksi säädetyt velvollisuudet ja tehtävät. Valvonta kattaisi siten esimerkiksi Kevan hallinnon toiminnan ja menettelytavat, hallituksen jäsenten ja toimitusjohtajan kelpoisuusvaatimusten täyttämisen, eläkevarojen käytön ja sijoitustoiminnan sekä sisäisen valvonnan. Koska Finanssivalvonnan suorittama valvonta kattaisi suoraan lain 6 §:n nojalla myös lain 28–30 §:ssä säädettyjen sisäpiiri-ilmoitusta ja sisäpiirirekisteriä koskevien säännösten noudattamisen, niiden valvontaa koskeva lain 31 §:n säännös voitaisiin kumota tarpeettomana. Kevaa koskevia, vakuutustoiminnan harjoittamisen kannalta merkityksellisiä säännöksiä sisältyy myös yleiseen hallinto-oikeudelliseen sääntelyyn kuten hallintolakiin ja viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettuun lakiin (621/1999), joiden valvonta kuuluisi niin ikään Finanssivalvonnan tehtäviin. Sen sijaan Finanssivalvonta ei valvoisi vakuutustoimintaan liittymättömän lainsäädännön noudattamista eli esimerkiksi sitä, noudattaako Keva hankintalainsäädäntöä, työlainsäädäntöä tai tietosuojalainsäädäntöä.
Finanssivalvonnan suorittama Kevan valvonta olisi yleiseltä luonteeltaan laillisuusvalvontaa. Sen sijaan esimerkiksi yksittäisten Kevan tekemien eläkepäätösten oikeellisuuden arviointi kuuluisi työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunnalle ja vakuutusoikeudelle. Finanssivalvonnan tietojensaanti- ja tarkastusoikeuteen sovellettaisiin edelleen Finanssivalvonnasta annetun lain 18 ja 24 §:ää. Koska tämä ilmenee kyseisestä laista, Kevasta annetun lain 7 §:stä poistettaisiin asiaa koskeva viittaus tarpeettomana.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin 1 momentista poiketen, että Finanssivalvonnalle siirtyvään valvontatehtävään ei kuitenkaan kuuluisi lain 24 §:ssä tarkoitettu toiminta. Finanssivalvonta ei siis jatkossakaan valvoisi valtion, evankelis-luterilaisen kirkon, Kansaneläkelaitoksen ja Suomen Pankin henkilöstön eläkkeiden maksamiseen tarvittavien varojen määrää ja siirtoa Kevalle eikä näiden henkilöiden eläketurvaan liittyvien tehtävien hoitamisesta Kevalle maksettavan korvauksen määräytymistä tai maksamista. Valtiovarainministeriö, kirkon eläkerahasto, Kansaneläkelaitos ja Suomen Pankki vastaisivat edelleenkin näiden varojen ja korvausten vahvistamisesta ja maksamisesta laissa säädetyin tavoin sekä arvioisivat eläkkeiden hoidon kustannustehokkuudelle ja laatutasolle asetettujen tavoitteiden toteutumista Kevassa.
Pykälän 3 momentin mukaan Finanssivalvonta voisi erityisestä syystä määrätä suoritettavaksi Kevan hallinnon ja tilien erityistilintarkastuksen. Tällainen oikeus on voimassa olevassa laissa säädetty vain valtiovarainministeriölle, mutta nyt vastaava oikeus annettaisiin myös Finanssivalvonnalle. Säännöksen ruotsinkielisen version sanamuotoa tarkennettaisiin.
7 §.Valtiovarainministeriön asettama tilintarkastaja ja erityistilintarkastus
. Pykälä muutettaisiin koskemaan Finanssivalvonnan sijaan valtiovarainministeriötä. Pykälän 1 ja 2 momentiksi siirrettäisiin voimassa olevan lain 6 §:n 3 momentissa oleva säännös valtiovarainministeriön asettamasta tilintarkastajasta, jonka tehtävänä on tarkastaa Kevan esittämät laskelmat valtion, evankelis-luterilaisen kirkon, Kansaneläkelaitoksen ja Suomen Pankin eläkkeiden maksamiseen tarvittavista summista ja Kevan kustannusten korvauksesta sekä muut asianomaisessa säännöksessä luetellut seikat. Säännöksen varsinaista sisältöä ei muutettaisi, mutta siinä oleva viittaus kumottuun evankelis-luterilaisen kirkon eläketurvasta annettuun lakiin (68/2016) ja sen 3 §:n 2 momenttiin korvattaisiin viittauksella evankelis-luterilaisen kirkon eläkerahastosta annettuun lakiin (656/2023) ja sen 14 §:n 3 momenttiin. Myös säännöksen kirjoitusasua selkeytettäisiin ja sen kaksi viimeistä virkettä erotettaisiin omaksi momentikseen. Lisäksi pykälän 3 momentiksi siirrettäisiin voimassa olevan lain 6 §:n 2 momentin säännös valtiovarainministeriön erityisestä syystä määräämästä erityistilintarkastuksesta. Säännöksen soveltamisalaa kuitenkin rajattaisiin Kevan valvonnan siirron johdosta siten, että ministeriön määräämä erityistilintarkastus voisi koskeva vain Kevan tilien mutta ei hallinnon tarkastamista ja ainoastaan lain 24 §:ssä tarkoitettua toimintaa. Samalla säännöksen ruotsinkielisen version sanamuotoa tarkennettaisiin. Myös pykälän otsikko muutettaisiin vastaamaan sen uutta sisältöä.
8 §
.
Yleiset hallintovaatimukset
. Pykälän 1 momentti koskee niitä vaatimuksia, joita hallituksen ja toimitusjohtajan on noudatettava Kevaa johtaessaan. Momentissa lueteltuihin vaatimuksiin lisättäisiin velvollisuus terveiden ja varovaisten toimintaperiaatteiden noudattamiseen. Työeläkevakuutusyhtiöiden johtamiselle on asetettu työeläkevakuutusyhtiöistä annetun lain 9 a §:ssä vastaava vaatimus terveiden ja varovaisten liikeperiaatteiden noudattamiselle, ja se olisi perusteltua ulottaa koskemaan myös Kevaa. Muilta osin pykälä vastaisi voimassa olevaa lakia.
8 b §
.
Päätöksenteko valtuutettujen kokouksessa
. Pykälään lisättäisiin uusi 1 momentti, jonka mukaan valtuutettujen kokous voitaisiin järjestää joko varsinaisena kokouksena tai sähköisessä toimintaympäristössä tapahtuvana sähköisenä kokouksena. Sähköisen kokouksen järjestämisen edellytyksistä säädettäisiin tarkemmin uudessa 10 a §:ssä. Uuden 1 momentin myötä pykälän 1–5 momentti siirtyisi 2–6 momentiksi. Muilta osin pykälä vastaisi voimassa olevaa lakia.
8 c §.Vaalivaliokunta
. Pykälään lisättäisiin uusi 2 momentti siitä, että vaalivaliokunnan kokous voitaisiin järjestää varsinaisen kokouksen sijaan sähköisessä toimintaympäristössä tapahtuvana sähköisenä kokouksena. Sähköisen kokouksen järjestämiselle asetetuista edellytyksistä säädettäisiin 10 a §:ssä. Uuden 2 momentin myötä pykälän nykyinen 2 momentti siirtyisi 3 momentiksi. Momenttiin lisättäisiin nykytilaa selkeyttävä säännös, jonka mukaan vaalivaliokunnan jäsenen henkilökohtainen varavaltuutettu toimisi valiokuntaan valitun henkilön varajäsenenä. Muilta osin pykälää ei muutettaisi.
9 §
.
Hallitus
. Pykälän loppuun lisättäisiin uusi 7 momentti, jonka mukaan kyseessä olevassa laissa hallituksen jäsenestä säädettyä sovellettaisiin vastaavasti hallituksen varajäseneen. Tämä vastaisi Kevan nykykäytäntöä, ja vastaava säännös sisältyy työeläkevakuutusyhtiöistä annetun lain 9 e §:ään. Muilta osin pykälä vastaisi voimassa olevaa lakia.
9 a §.Päätöksenteko hallituksessa
. Pykälän 1 momentissa säädetään siitä, että hallitukselle kuuluvista asioista voidaan päättää joko varsinaisessa kokouksessa taikka sähköisessä toimintaympäristössä tapahtuvassa kokouksessa (sähköinen kokous) tai menettelyssä ennen kokousta (sähköinen päätöksentekomenettely). Momenttiin tehtäisiin lakitekninen muutos, jolla siitä poistettaisiin sähköistä kokousta ja sähköistä päätöksentekomenettelyä koskevat tekstinsisäiset määritelmät. Määritelmien poistaminen tästä lainkohdasta on tarpeen, jotta niitä ei sekoitettaisi valtuutettujen tai vaalivaliokunnan sähköisiä kokouksia koskeviin uusiin säännöksiin (8 b §:n 1 momentti ja 8 c §:n 2 momentti). Jatkossa nämä eri toimielinten järjestämät sähköiset kokoukset eroteltaisiin toisistaan laissa käytetyin pykäläviittauksin. Muilta osin pykälää ei muutettaisi.
10 a §.Sähköinen kokous ja sähköinen päätöksentekomenettely
. Lakiin lisättäisiin uusi pykälä, johon siirrettäisiin sähköistä kokousta ja sähköistä päätöksentekomenettelyä hallituksessa koskevat 9 b §:n säännökset samalla kun ne laajennettaisiin sähköisten kokousten osalta koskemaan myös valtuutettujen ja vaalivaliokunnan kokouksia. Säännösten ollessa yhteisiä kaikille kolmelle toimielimelle niitä ei ole perusteltua sijoittaa hallituksen toimintaa koskeviin pykäliin.
Pykälän 1 momentissa säädettäisiin sähköisen kokouksen järjestämistä koskevista edellytyksistä. Lain 9 b §:n 1 momentissa nykyisin oleva vaatimus läsnäoleviksi todettujen yhdenvertaisesta näkö- ja ääniyhteydestä korvattaisiin kuntalain 99 §:ää vastaavalla laajemmalla säännöksellä. Sen mukaisesti jatkossa sähköisiltä kokouksilta edellytettäisiin sellaista videoneuvottelua tai muuta soveltuvaa teknistä tiedonvälitystapaa, jossa kokouksen puheenjohtaja ja sihteeri voivat luotettavasti todentaa kokoukseen osallistuvat, puheenjohtaja voi johtaa kokousta lain 8 b, 8 c ja 9 a §:ssä säädetyllä tavalla ja kokoukseen osallistuvat voivat seurata kokouksen kulkua ja osallistua asioiden käsittelyyn. Tarkemmat määräykset sähköisen kokouksen toteuttamisen yksityiskohdista ja esimerkiksi siitä, miten kokoukseen osallistumiseen tarvittavista teknisistä välineistä ja yhteyksistä käytännössä huolehditaan, annettaisiin Kevan hallintosäännössä tai muissa ohjeissa.
Pykälän 2–4 momentti vastaisi voimassa olevan lain 9 b §:n 2–4 momenttia. Niissä tarkoitettu sähköinen päätöksentekomenettely olisi jatkossakin mahdollinen vain hallituksen kokouksissa.
14 §.Toimitusjohtaja.
Pykälään lisättäisiin uusi 2 momentti toimitusjohtajalta edellytettävistä vaatimuksista. Momentin mukaan toimitusjohtajan olisi oltava hyvämaineinen ja hänellä tulisi olla hyvä työeläkevakuutustoiminnan, sijoitustoiminnan ja liikkeenjohdon tuntemus. Lisäksi edellytettäisiin, ettei hän ole Kevan valtuutettu tai hallituksen jäsen eikä Kevan vastuullinen matemaatikko. Vastaavia vaatimuksia on asetettu hallituksen jäsenille lain 9 §:n 3 momentissa ja työeläkevakuutusyhtiöiden toimitusjohtajille työeläkevakuutusyhtiöistä annetun lain 11 §:ssä, joten ne olisi perusteltua ulottaa koskemaan myös Kevan toimitusjohtajaa. Vaatimuksella liikkeenjohdon tuntemuksesta ei kuitenkaan tarkoitettaisi nimenomaan yritys- tai liiketoiminnan johtamisen tuntemusta. Uuden 2 momentin myötä pykälän 2–4 momentti siirtyisi 3–5 momentiksi. Muilta osin pykälää ei muutettaisi.
14 a §.Johdon erityiset kelpoisuusvaatimukset
. Lakiin lisättäisiin uusi 14 a §, jossa asetettaisiin Kevan hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle pitkälti vastaavanlaiset erityiset kelpoisuusvaatimukset kuin työeläkevakuutusyhtiöiden johdolle työeläkevakuutusyhtiöistä annetun lain 12 §:ssä. Viimeksi mainitun pykälän 3 ja 5 momenttia vastaavia säännöksiä ei kuitenkaan lisättäisi Kevasta annettuun lakiin, sillä sosiaali- ja terveysministeriössä on parhaillaan käynnissä niiden muuttamista koskeva säädösvalmistelu. Pykälässä säädettyjä erityisiä kelpoisuusvaatimuksia sovellettaisiin myös hallituksen varajäseniin Kevasta annetun lain 9 §:ään ehdotettavan uuden 7 momentin nojalla.
Pykälän 1 momentin mukaan hallituksen jäsenenä tai toimitusjohtajana ei saisi olla oikeushenkilö tai alaikäinen eikä sellainen henkilö, jolle on määrätty edunvalvoja, jonka toimintakelpoisuutta on rajoitettu tai joka on konkurssissa. Kelpoisuuden rajoitukset johtuvat osin holhoustoimesta annetusta laista (442/1999), jonka 3 §:n mukaan alaikäisen ja muuten vajaavaltaisen henkilön taloudellisia ja muita mainitussa laissa tarkoitettuja asioita hoitaa edunvalvoja. Muulle kuin vajaavaltaiselle voidaan määrätä edunvalvoja, jos hän tarvitsee tukea asioidensa hoitamisessa. Jos edunvalvojan määrääminen ei ole riittävä toimenpide, hänen toimintakelpoisuuttaan voidaan rajoittaa mainitussa laissa tarkoitetulla tavalla. Lähtökohtana olisi, että henkilö, joka ei pysty huolehtimaan omista asioistaan, ei voisi tulla valituksi myöskään Kevan hallituksen jäseneksi tai toimitusjohtajaksi. Momentissa tarkoitetun konkurssista aiheutuvan kelpoisuuden puutteen ajallisesta kestosta säädetään tarkemmin konkurssilain (120/2004) 4 luvun 13 §:ssä. Momentissa olisi myös säännös siitä, että hallituksen jäsenen on oltava luonnollinen henkilö. Lisäksi momentissa viitattaisiin liiketoimintakiellon vaikutuksesta Kevan hallituksen jäsenten ja toimitusjohtajan kelpoisuuteen liiketoimintakiellosta annettuun lakiin (1059/1985). Kyseisen lain 4 §:n 1 momentin mukaan liiketoimintakieltoon asetettu ei saa toimia yhteisön hallituksen jäsenenä, varajäsenenä tai toimitusjohtajana. Saman 4 §:n 3 momentin mukaan tuomioistuin voi erityisistä syistä määrätä, että kielto ei koske tiettyä liiketoimintaa, tiettyjä tehtäviä tai toimintaa tietyssä yhteisössä.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin, että vähintään puolella hallituksen jäsenistä ja toimitusjohtajalla tulisi oltava asuinpaikka Euroopan talousalueella, jollei Finanssivalvonta myönnä tästä vaatimuksesta poikkeusta. Finanssivalvonta voisi myöntää poikkeuksen, jos se ei vaarantaisi Kevan tehokasta valvontaa eikä Kevan toiminnan hoitamista terveiden ja varovaisten toimintaperiaatteiden mukaisesti. Pykälän 3 momentin mukaan hallituksen jäsen tai toimitusjohtaja ei saisi olla työeläkevakuutusyhtiön hallintoneuvoston tai hallituksen jäsen.
17 §
.
Ilmoitusvelvollisuus hallituksen jäseniä ja toimitusjohtajaa koskevista muutoksista Finanssivalvonnalle
. Lakiin lisättäisiin uusi pykälä siitä aiemmin kumotun 17 §:n tilalle. Uuden pykälän mukaan Kevan olisi ilmoitettava hallituksen jäseniä ja toimitusjohtajaa koskevista muutoksista viipymättä Finanssivalvonnalle. Tässä ilmoituksessa olisi myös esitettävä selvitys siitä, että hallituksen jäsenet ja toimitusjohtaja täyttävät lain 9, 14 ja 14 a §:n mukaiset vaatimukset. Säännös vastaisi työeläkevakuutusyhtiöistä annetun lain 9 g §:ää ja on tarpeen Finanssivalvonnalle siirtyvän valvontatehtävän toteuttamiseksi.
24 §
.
Valtion, evankelis-luterilaisen kirkon, Kansaneläkelaitoksen ja Suomen Pankin eläkemenojen maksu ja Kevan kustannusten korvaus.
Pykälän 3 momenttia muutettaisiin siten, että jatkossa valtiovarainministeriö, evankelis-luterilaisen kirkon eläkerahasto, Kansaneläkelaitos ja Suomen Pankki arvioisivat niiden henkilöstön eläkkeiden hoidon kustannustehokkuudelle ja laatutasolle asetettujen tavoitteiden toteutumista Kevassa vuosittain ja erityisestä viiden vuoden välein tehtävästä arvioinnista luovuttaisiin. Momentissa tällä hetkellä säädetty laajempi viisivuotistarkastelu on liittynyt erityisesti Kevalle jo yli vuosikymmen sitten siirtyneiden tehtävien seurantaan eikä sille ole enää tarvetta. Momentissa tarkoitettua Kevan toimintaa arvioitaisiin jatkossa suppeammassa muodossa vuosittain tehtävän seurannan muodossa, kuten tälläkin hetkellä tehdään. Kevan tulisi edelleen toimittaa valtiovarainministeriölle, kirkon eläkerahastolle, Kansaneläkelaitokselle ja Suomen Pankille tämän arvioinnin suorittamiseksi tarvittavat riittävät tiedot. Muilta osin pykälä vastaisi voimassa olevaa lakia.
25 a §.Riskiarvio.
Pykälän 2 momenttia muutettaisiin vastaamaan Kevan valvontaan ehdotettuja muutoksia. Jatkossa momentissa tarkoitetut yhteenvedot ja johtopäätökset tulisi toimittaa vain Finanssivalvonnalle eikä enää valtiovarainministeriölle. Muilta osin pykälä vastaisi voimassa olevaa lakia.
34 a §.Vastuullinen matemaatikko
. Pykälässä säädettäisiin Kevan vastuullisen matemaatikon tehtävistä ja kelpoisuudesta. Ehdotettu sääntely vastaisi soveltuvin osin työeläkevakuutusyhtiöiden vastuullisia vakuutusmatemaatikkoja koskevia vakuutusyhtiölain 6 ja 31 luvun säännöksiä.
Pykälän 1 momentin mukaan vastuullisen matemaatikon tehtävänä olisi huolehtia Kevassa sovellettavien vakuutusmatemaattisten menetelmien asianmukaisuudesta sekä siitä, että lain 19 §:ssä tarkoitettujen maksujen perusteet täyttävät lain vaatimukset. Pykälän 2 momentin mukaan vastuullisen matemaatikon tulisi tehdä vuosittain Kevan hallitukselle arvio siitä, että Kevan jäsenyhteisöjen palveluksessa olevan henkilöstön eläketurvan rahoitusta on hoidettu eläketurvaan kuuluvat edut turvaavalla tavalla siten, että maksut riittävät kattamaan eläkemenot pitkällä aikavälillä. Koska näiden etujen rahoitus perustuu eläkevastuurahaston ohella myös tuleviin maksuihin, maksujen tason turvaavuutta arvioitaessa on otettava huomioon rahoituksen ylisukupolvisuus. Kevan valtuutetut päättävät lain 8 a §:n 3 momentin 5 kohdan nojalla jäsenyhteisöjen maksuosuuksista Kevan hallituksen esityksestä 19 §:ää noudattaen. Koska Kevalla ei ole vastaavanlaista päätösvaltaa muiden kuin jäsenyhteisöjensä maksuihin, edellä kuvatut vastuullisen matemaatikon lakisääteiset velvollisuudet säädettäisiin koskemaan vain Kevan jäsenyhteisöjen palveluksessa olevan henkilöstön eläketurvan rahoitusta ja maksuja.
Pykälän 3 momentin nojalla Kevan vastuulliseen matemaatikkoon sovellettaisiin vakuutusyhtiölain 31 luvun 5–7, 7 a, 7 b, 8 ja 9 §:n mukaisia vakuutusmatemaatikkoa koskevia kelpoisuusvaatimuksia ja mahdollisia kurinpidollisia seuraamuksia. Siten sosiaali- ja terveysministeriö vahvistaisi antamallaan todistuksella vastuullisen matemaatikon kelpoisuuden vakuutusmatemaatikon tutkintolautakunnan esityksestä. Kevan vastuullisena matemaatikkona voisi toimia myös henkilö, jonka kelpoisuus olisi vakuutusyhtiölain 31 luvun 7 §:n nojalla rinnastettavissa sosiaali- ja terveysministeriön vahvistamaan kelpoisuuteen. Vastuullisen matemaatikon nimittämisestä ja eroamisesta olisi ilmoitettava Finanssivalvonnalle. Eroamisen syyllä tai tavalla ei olisi merkitystä, vaan ilmoitusvelvollisuus koskisi sekä vastuullisen matemaatikon omasta että Kevan aloitteesta tapahtuvia eroamisia.
36 a §.Finanssivalvonnan määräyksenantovaltuus
. Lakiin lisättäisiin uusi pykälä Finanssivalvonnan määräyksenantovaltuuksista. Sääntely vastaisi osittain työeläkevakuutusyhtiöistä annetun lain 12 j §:n mukaisia, työeläkevakuutusyhtiöihin kohdistuvia Finanssivalvonnan määräyksenantovaltuuksia.
Pykälän 1 momentin mukaan Finanssivalvonta voisi antaa tarkempia määräyksiä ilmoituksista, joita Keva olisi 17 §:n nojalla velvollinen antamaan hallituksen jäseniä ja toimitusjohtajaa koskevista muutoksista ja siitä, miten hallituksen jäsenet tai toimitusjohtaja täyttävät heille laissa säädetyt edellytykset. Lisäksi Finanssivalvonta voisi antaa määräyksiä Kevan sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä, sisäpiiri-ilmoituksen sisällöstä ja tekotavasta sekä sisäpiirirekisterin sisällöstä ja tietojen merkintätavasta. Sisäpiiri-ilmoitusta ja sisäpiirirekisteriä koskevien säännösten noudattamisen valvonta on jo tällä hetkellä säädetty Finanssivalvonnan tehtäväksi lain 31 §:ssä, joka nyt poistettaisiin laista tarpeettomana. Edelleen momentissa säädettäisiin, että Finanssivalvonta voisi antaa määräyksiä Kevan tehtäviin kuuluvan työkyvyttömyysriskin vähentämiseen liittyvästä toiminnasta. Nämä tehtävät liittyvät työn ja työpaikan kehittämiseen sekä henkilöstön työkykyä tukeviin toimiin, ja niiden on lain esitöiden mukaan kohdistuttava ensisijaisesti johtamisen, työn, työprosessien ja työyhteisön toimivuuden kehittämiseen sekä tähän liittyviin työkyvyn ylläpitohankkeisiin (HE 278/2018 vp, s. 11). Esitöiden mukaan Kevan hallituksessa on käsiteltävä periaatteet työkyvyttömyyden ennaltaehkäisyyn tarkoitettujen toimenpiteiden kohdentamisesta ja tarjoamisesta asiakkaille, ja Kevan on myös seurattava näiden palvelujen vaikuttavuutta. Jatkossa Keva raportoisi työkyvyttömyysriskin vähentämiseen ja työkykyjohtamisen kehittämiseen liittyvistä palveluista valtiovarainministeriön sijaan Finanssivalvonnalle.
6.2
Laki Finanssivalvonnasta
4 §.Valvottavat.
Pykälässä säädetään Finanssivalvonnan valvonnan alaisina olevista yhteisöistä. Keva ehdotetaan lisättäväksi pykälän 3 momentin mukaisiin toimilupavalvottaviin rinnastettaviin valvottaviin, jotta siihen voitaisiin soveltaa 3 luvun 28, 29, 31 ja 32 §:ssä säädettyjä Finanssivalvonnan valvontavaltuuksia. Pääsääntöisesti Kevaa käsiteltäisiin kuitenkin muuna valvottavana, minkä vuoksi Keva lisättäisiin myös 4 momentissa tarkoitettuihin muihin valvottaviin. Jälkimmäisessä momentissa Keva mainittaisiin samassa 8 kohdassa yhdessä Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen ja Merimieseläkekassan kanssa. Vastaavasti pykälän 6 momentista poistettaisiin säännös Finanssivalvonnan tällä hetkellä suorittamasta Kevan rahoitustoiminnan suunnittelun ja sijoitustoiminnan sekä sisäpiirirekisteriä ja sisäpiiri-ilmoituksia koskevien säännösten valvonnasta, koska ne sisältyisivät Finanssivalvonnan 3 ja 4 momentin nojalla suorittamaan Kevan toiminnan valvontaan. Lisäksi 6 momentin viimeisestä virkkeestä poistettaisiin tarpeeton viittaus Kevasta annettuun lakiin sekä muutettaisiin vanhan kirkkolain (1054/1993) säädösnumero vastaamaan voimassa olevaa kirkkolakia (652/2023). Muilta osin pykälää ei muutettaisi.
5 §
.
Muut finanssimarkkinoilla toimivat
. Pykälän 1 momentissa säädetään muista finanssimarkkinoilla toimivista tahoista. Luettelon 27 kohdasta poistettaisiin tarpeettomana viittaus kumotun kunnallisen eläkelain (549/2003) 165 c §:ään, sillä asiasta on nykyisin säädetty Kevasta annetun lain 30 §:ssä ja Finanssivalvonta valvoisi Kevaa Finanssivalvonnasta annetun lain 4 §:ään tehtävien muutosten nojalla. Lisäksi kyseisen kohdan sanamuotoa tarkennettaisiin. Muilta osin pykälä vastaisi voimassa olevaa lakia.
28 §
.
Johdon toiminnan rajoittaminen
. Pykälässä säädetään Finanssivalvonnan toimivallasta kieltää henkilöä toimimasta enintään viiden vuoden aikana valvottavan tahon hallituksen jäsenenä ja varajäsenenä, toimitusjohtajana ja toimitusjohtajan sijaisena sekä toimitusjohtajan välittömään alaisuuteen kuuluvissa tehtävissä, jos henkilö on 1 momentin mukaisesti osoittanut tehtävänsä hoidossa ilmeistä taitamattomuutta tai varomattomuutta vaarantaen vakavasti finanssimarkkinoiden toiminnan tai jos hän ei täytä laissa säädettyjä ammattitaito- ja luotettavuusvaatimuksia. Pykälän 2 momenttia muutettaisiin siten, että tämä Finanssivalvonnan toimivalta koskisi jatkossa myös Kevan johtoa. Lisäksi momenttiin tehtäisiin tekninen muutos, jolla vastaavasti-sana korvattaisiin myös-sanalla. Muilta osin pykälää ei muutettaisi.
29 §
.
Asiamiehen asettaminen
. Pykälän mukaan Finanssivalvonta voi asettaa asiamiehen valvomaan valvottavan toimintaa, jos sen asioiden hoidossa on esiintynyt taitamattomuutta, varomattomuutta tai väärinkäytöksiä taikka muu erityinen syy sitä edellyttää. Pykälän 5 momenttiin lisättäisiin myös Keva siten, että pykälässä säädetty koskisi jatkossa myös sitä. Muilta osin pykälää ei muutettaisi, mutta siihen tehtäisiin muutama tekninen tarkennus.
31 §
.
Tilintarkastajan ilmoitusvelvollisuus
. Pykälässä säädetään valvottavan tahon tilintarkastajan velvollisuudesta ilmoittaa viipymättä Finanssivalvonnalle tietoonsa tulleista seikoista tai päätöksistä, joiden voidaan katsoa olennaisesti rikkovan valvottavan toiminnan harjoittamista koskevia säännöksiä tai määräyksiä, jotka voivat vaarantaa valvottavan toiminnan jatkumisen tai jotka voivat johtaa muun kuin vakiomuotoisen tilintarkastuslausunnon tai huomautuksen esittämiseen. Pykälän 4 momenttia muutettaisiin siten, että kyseinen ilmoitusvelvollisuus koskisi myös Kevan tilintarkastajaa. Muilta osin pykälä vastaisi voimassa olevaa lakia.
32 §
.
Koollekutsumis- ja läsnäolo-oikeus.
Pykälä antaa Finanssivalvonnan edustajalle oikeuden olla läsnä valvottavan tahon päätös- ja hallintovaltaa käyttävien elinten kokouksissa sekä oikeuden kutsua ne tarvittaessa koolle. Pykälän 2 momenttiin lisättäisiin Keva siten, että Finanssivalvonnalla olisi vastaavat koollekutsumis- ja läsnäolo-oikeudet myös Kevan kokouksissa. Samalla momentin ruotsinkielisen version sanamuotoon tehtäisiin tekninen korjaus. Muilta osin pykälää ei muutettaisi.