1.1
Laki muussa kuin viranomaisessa tapahtuvasta kuluttajariitojen ratkaisemisesta
1 §.Soveltamisala. Pykälässä määritellään lain soveltamisala.
Pykälän 1 momentin mukaan laki koskee Euroopan unionin komissiolle ADR-direktiivin 20 artiklan 2 kohdan mukaisesti ilmoitettuja tuomioistuimen ulkopuolisia vaihtoehtoisia riidanratkaisuelimiä ja niissä noudatettavaa riidanratkaisumenettelyä.
Kuten direktiivissä, vaihtoehtoisella riidanratkaisuelimellä tarkoitettaisiin laissa komission pitämään luetteloon merkittyä, pysyväksi perustettua elintä, joka antaa mahdollisuuden riidan ratkaisuun vaihtoehtoisessa riidanratkaisumenettelyssä (direktiivin 4 artiklan 1 kohdan h alakohta). Pysyvänä elimenä ei voida pitää esimerkiksi yhtä tiettyä riita-asiaa ratkaisemaan perustettua elintä.
Suomessa toimii useita yksityisiä vaihtoehtoisia riidanratkaisuelimiä. Näitä ovat muun muassa FINE ja sen yhteydessä toimivat lautakunnat sekä Asianajajaliiton yhteydessä toimiva valvontalautakunta, Eläinlääkintävahinkojen arviolautakunta sekä vakuutusyhtiöiden sisäiset riidanratkaisuelimet.
Lakia ei kuitenkaan automaattisesti sovelleta kaikkiin riidanratkaisuelimiin, vaan vain sellaisiin, jotka direktiivissä tarkoitettu viranomainen — Suomessa oikeusministeriö — on ilmoittanut komissiolle ja jotka on sisällytetty komission ylläpitämään luetteloon. Direktiiviä edeltäneiden komission suositusten 98/257/ETY ja 2001/301/ETY nojalla Suomi on ilmoittanut komission tietokantaan kuluttajariitoja käsitteleviksi vaihtoehtoisiksi riidanratkaisuelimiksi kuluttajariitalautakunnan sekä Vakuutuslautakunnan, Pankkilautakunnan ja Arvopaperilautakunnan.
Laki ei vaikuta millään tavalla niiden vaihtoehtoista riidanratkaisutoimintaa harjoittavien tahojen toimintaan, joita ei ilmoiteta komissiolle.
Lain sovellettavaksi tuleminen ei edellytä, että riidanratkaisuelimen toiminta rajoittuu vain kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välisten riitojen ratkaisuun. Kysymyksessä oleva elin voisi esimerkiksi tarjota yleisesti riita-asioiden ratkaisupalveluja, mutta sen olisi myös ratkaistava kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välisiä riitoja.
Lakia ei sovelleta vaihtoehtoista riidanratkaisua tarjoavaan viranomaiseen, vaikka viranomainen olisi ilmoitettu komissiolle direktiivissä tarkoitetuksi riidanratkaisuelimeksi. Tällaisen viranomaisen toiminnasta säädetään kulloinkin kysymyksessä olevaan viranomaiseen sovellettavassa laissa. Esimerkiksi kuluttajariitalautakunnan toiminnasta säädetään kuluttajariitalautakunnasta annetussa laissa.
Laissa säädetään myös sen soveltamisalaan kuuluvassa riidanratkaisuelimessä noudatettavasta menettelystä, esimerkiksi riidanratkaisusta vastaavien henkilöiden puolueettomuudesta sekä valitusasian vireilletulosta ja sen käsittelystä elimessä.
Pykälän 2 momentissa lain soveltamisalaa täsmennetään edelleen. Momentin mukaan lakia sovelletaan kuluttajan ja Suomeen sijoittautuneen elinkeinonharjoittajan välisiä kulutushyödykesopimuksia ja kulutushyödykkeen hankintaa koskeviin riita-asioihin, jotka kuluttaja on saattanut riidanratkaisuelimen käsiteltäviksi. Kuluttaja määritellään kuluttajansuojalain 1 luvun 4 §:n mukaisesti luonnolliseksi henkilöksi, joka hankkii kulutushyödykkeen pääasiassa muuhun tarkoitukseen kuin harjoittamaansa elinkeinotoimintaa varten.
Laki ei tule sovellettavaksi silloin, kun komissiolle ilmoitettu elin käsittelee kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välistä riitaa, jonka elinkeinonharjoittaja on saattanut riidanratkaisuelimen käsiteltäväksi eikä myöskään silloin, kun se käsittelee elinkeinonharjoittajien välistä tai muuta direktiivin soveltamisalan ulkopuolelle jäävää riitaa. Lain soveltamisalaan kuuluva riidanratkaisuelin voi luonnollisesti tästä huolimatta noudattaa lain säännöksiä myös näissä asioissa, mutta laki ei siihen velvoita.
Direktiiviä sovelletaan 2 artiklan 1 kohdan mukaan vain sellaisten unionin jäsenvaltioiden sisäisten ja jäsenvaltioiden rajat ylittävien riitojen ratkaisemiseen, jotka koskevat niiden alueelle sijoittautuneen elinkeinonharjoittajan ja unionissa asuvan kuluttajan välisistä kauppa- tai palvelusopimuksista johtuvia velvoitteita. Tämä tarkoittaa, ettei komission luetteloon ilmoitetun elimen direktiivin mukaan tarvitse käsitellä sellaisia riitoja, joissa elinkeinonharjoittaja on sijoittautunut kolmanteen valtioon tai toiseen unionin jäsenvaltioon, tahi joissa kuluttaja ei asu Euroopan unionin jäsenvaltiossa.
Direktiivin mukaista rajausta ei kuluttajan osalta ole laissa pidetty tarkoituksenmukaisena. Momentin mukaan lakia sovelletaan tämän vuoksi myös sellaisiin riidanratkaisuelimen ratkaistavaksi saatettuihin kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välisiin riita-asioihin, joissa kuluttaja on kolmannesta valtiosta. Lain soveltamisala on siten tältä osin direktiivin soveltamisalaa laajempi.
Direktiivi ei estä yhteen jäsenvaltioon sijoittautunutta riidanratkaisuelintä käsittelemästä myös sellaisia riitoja, joissa on osapuolena toiseen jäsenvaltioon sijoittautunut elinkeinonharjoittaja. Jäsenvaltioilla on kuitenkin velvollisuus varmistaa vain se, että direktiivin soveltamisalaan kuuluvat riidat, joissa on osapuolena niiden alueelle sijoittautunut elinkeinonharjoittaja, voidaan saattaa direktiivin mukaisen riidanratkaisuelimen käsiteltäviksi. Suomessa toimivien vaihtoehtoisten riidanratkaisuelinten ratkaisut ovat suosituksia eivätkä ulkomaille sijoittautuneet elinkeinonharjoittajat välttämättä noudattaisi niitä yhtä hyvin kuin Suomeen sijoittautuneet elinkeinonharjoittajat. Tämän vuoksi lain soveltamisala on elinkeinonharjoittajan osalta rajattu Suomeen sijoittautuneisiin elinkeinonharjoittajiin.
Säännöksen 3 momentissa annetaan oikeusministeriölle valtuus säätää asetuksella siitä, miten riidanratkaisuelimen tulee toimia tullakseen ilmoitetuksi komission luetteloon vaihtoehtoisista riidanratkaisuelimistä. Asetuksella säädettäisiin muun muassa hakemuksen vastaanottavasta viranomaisesta sekä hakemuksen yhteydessä annettavista tiedoista. Momentilla pannaan täytäntöön direktiivin 18 artiklan 1 kohta ja 19 artiklan 1 ja 3 kohdat.
2 §.Riidanratkaisuelimen kokoonpano eräissä tapauksissa. Pykälässä säädetään vaihtoehtoisen riidanratkaisuelimen kokoonpanosta silloin, kun riidanratkaisusta vastaavat henkilöt muodostavat kollegiaalisen elimen, jossa on elinkeinonharjoittajien ja kuluttajien edustajia.
Elimen puolueettomuuden ja uskottavuuden turvaamiseksi elimen sääntömääräisessä kokoonpanossa tulee olla yhtä monta kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien edustajaa. Tasapainon vaatimus ei kuitenkaan estä asian käsittelyä tilanteessa, jossa kokoonpanon yksittäinen jäsen osoittautuu esteelliseksi tai on muusta syystä estynyt osallistumaan käsittelyyn.
Pykälällä pannaan täytäntöön direktiivin 6 artiklan 4 ja 5 kohdat.
3 §.Käsittelyvelvollisuus. Pykälässä säädetään lain soveltamisalaan kuuluvan riidanratkaisuelimen velvollisuudesta käsitellä toimialaansa kuuluvia kuluttajariita-asioita, jotka kuluttaja on saattanut sen ratkaistavaksi.
Yksityiset vaihtoehtoiset riidanratkaisuelimet määrittelevät itse toimialansa menettelysäännöissään, esimerkiksi ohjesäännöissään. Ne käsittelevät yleensä tietyn sektorin kuluttajariita-asioita, kuten Vakuutuslautakunta vakuutuksiin liittyviä ja Pankkilautakunta pankkisuhteisiin liittyviä riita-asioita.
Myös ODR-foorumin kautta tulevat valitukset ovat tämän lain mukaisia kuluttajariitoja, joita elimen tulee käsitellä.
Säännöksestä seuraa vaihtoehtoiselle riidanratkaisuelimelle velvollisuus ottaa käsiteltäväkseen toimialaansa kuuluvia, sen ratkaistavaksi saatettuja asioita. Pykälän mukaan riidanratkaisuelin voi kuitenkin jättää käsittelemättä sen ratkaistavaksi saatetun kuluttajariita-asian, jos peruste käsittelemättä jättämiselle on direktiivin 5 artiklan 4 ja 5 kohtien mukainen ja se on sisällytetty riidanratkaisuelimen menettelysääntöihin. Direktiivin 5 artiklan 4 kohdassa on tyhjentävästi lueteltu ne perusteet, jotka elin voi menettelysääntöihinsä ottaa. Näitä perusteita on tarkemmin selostettu yleisperustelujen 2.2 jaksossa. Tällainen peruste voi olla esimerkiksi se, ettei kuluttaja ole yrittänyt ottaa yhteyttä kyseiseen elinkeinonharjoittajaan pyrkiäkseen ensin ratkaisemaan asian suoraan hänen kanssaan tai se, että riitaa käsitellään tai sitä on aiemmin käsitelty toisessa vaihtoehtoisessa riidanratkaisuelimessä taikka tuomioistuimessa tai se, että riidan käsittely esimerkiksi asian laajuuden vuoksi haittaisi muuten vakavasti vaihtoehtoisen riidanratkaisuelimen toimintaa.
Direktiivin 5 artiklan 4 kohta sallii sen, että elin voi menettelysääntöjensä mukaisesti olla käsittelemättä riita-asioita, joissa vaatimuksen arvo alittaa tai ylittää ennalta määritellyn rahallisen kynnysarvon. Jos riidanratkaisuelimen menettelysäännöissä säädetään esimerkiksi minimi-intressistä, riidanratkaisuelin voi jättää käsittelemättä intressirajan alittavan riita-asian. Kynnysarvoa ei kuitenkaan direktiivin 5 artiklan 5 kohdan mukaan saa asettaa niin korkeaksi, että se merkittävästi haittaisi kuluttajan mahdollisuuksia saada asiansa riidanratkaisuelimen käsiteltäväksi.
Elimen menettelysäännöissä ei voi olla muita kuin direktiivissä mainittuja perusteita jättää sen ratkaistavaksi saatettu asia käsittelemättä. Elimen ei ole kuitenkaan pakko ottaa menettelysääntöihinsä kaikkia direktiivissä mainittuja perusteita.
Päätöksen olla käsittelemättä riita-asiaa on aina perustuttava riidanratkaisuelimen ohjesäännöistä tai muista vastaavista menettelysäännöistä ilmenevään perusteeseen.
4 §.Riidanratkaisusta vastaavan henkilön kelpoisuus. Pykälässä säädetään riidanratkaisusta vastaavien henkilöiden kelpoisuudesta.
Riidanratkaisusta vastaavia henkilöitä ovat ne yksittäiset henkilöt sekä kollegiaalisten elinten jäsenet, jotka päättävät annettavasta ratkaisusuosituksesta tai sovittelevat riitaa. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi esittelijät tai esittelevät sihteerit, joilla ei ole kollegiaalisessa elimessä äänivaltaa, eivät kuulu tämän pykälän soveltamisalaan.
Riidanratkaisusta vastaavalla luonnollisella henkilöllä on säännöksen mukaan oltava tarvittavat tiedot ja taidot kuluttajariitojen vaihtoehtoisen riidanratkaisun alalla sekä yleinen lainsäädännön tuntemus.
Lakimieskoulutuksen omaavalla henkilöllä voidaan lähtökohtaisesti katsoa olevan tämän pykälän edellyttämä ammatillinen kelpoisuus. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että riidanratkaisusta vastaavan henkilön tulisi aina olla lakimies. Myös muu vaihtoehtoisissa riidanratkaisuelimissä käsiteltävien asioiden erityistuntemus tai käytännössä hankittu riittävän pitkä kokemus alalta voi olla riittävä.
Pykälällä pannaan täytäntöön direktiivin 6 artiklan 1 kohdan a alakohta.
5 §.Riidanratkaisuun osallistuvan henkilön riippumattomuus ja puolueettomuus. Pykälän tarkoituksena on varmistaa, että riidanratkaisuun osallistuvat henkilöt täyttävät riippumattomuuden ja puolueettomuuden vaatimukset.
Pykälällä pannaan täytäntöön direktiivin 6 artiklan 1 kohdan b, c ja d alakohta.
Pykälän 1 momentin mukaan riidanratkaisuun osallistuva henkilö on nimitettävä tehtäväänsä toistaiseksi tai toimikaudeksi, joka on riittävän pitkä hänen toimintansa riippumattomuuden varmistamiseksi, eikä häntä saa erottaa tehtävästään ilman painavaa syytä.
Toisin kuin 4 §:ää, säännöstä sovelletaan riidanratkaisusta vastaavien henkilöiden lisäksi myös riidanratkaisuun osallistuviin henkilöihin. Tällöin myös esittelijät ja esittelevät sihteerit kuuluvat säännöksen soveltamisalaan. Riidanratkaisuun osallistuviksi henkilöiksi ei kuitenkaan katsota avustavaa henkilökuntaa, kuten esimerkiksi toimistosihteereitä tai vastaavia henkilöitä, jotka teknisesti avustavat riita-asian käsittelemiseen liittyvissä töissä.
Ehdotettu säännös on sisällöltään laajempi kuin direktiivin vastaava säännös, joka koskee vain riidanratkaisusta vastaavia henkilöitä. Voidaan kuitenkin pitää asianmukaisena, että riippumattomuutta ja puolueettomuutta koskevia säännöksiä sovelletaan myös henkilöihin, jotka eivät suoranaisesti vastaa ratkaisusuositusten antamisesta, mutta osallistuvat merkittävissä määrin niiden sisällölliseen valmisteluun.
Momentissa pyritään varmistamaan riidanratkaisuun osallistuvien henkilöiden riippumattomuus sillä, että heidät on nimitettävä tehtäväänsä toistaiseksi tai toimikaudeksi, joka on riittävän pitkä heidän toimintansa riippumattomuuden varmistamiseksi.
Toimikauden riittävää pituutta ei ole momentissa määritelty. Suomessa kuluttajariitoja ratkaisevien lautakuntien jäsenet nimitetään yleensä määräajaksi. Esimerkiksi Vakuutuslautakunnassa käytettyä kolmen vuoden määräaikaa on pidettävä direktiivin asettamien vaatimusten mukaisena.
Asia arvioidaan kuitenkin kulloinkin vallitsevien olosuhteiden perusteella. Riippumattomuuden vaatimus täyttyy myös lyhyemmissä toimikausissa, mikäli toimikauden pituus johtuu muista, ratkaisutoimintaan liittymättömistä syistä. Jos esimerkiksi kesken kauden tulee tarpeen jäsenen eroamisen vuoksi nimittää uusi jäsen, momentin säännös ei estä jäsenen valitsemista vain jäljellä olevaksi toimikaudeksi, vaikka loppukausi olisikin lyhyt. Vastaavasti myöskään esimerkiksi äitiyslomien tai sairauslomien vuoksi otettujen sijaisten lyhyempien työsuhteiden ei voida katsoa vaarantavan riidanratkaisuun osallistuvien henkilöiden riippumattomuutta tai puolueettomuutta.
Riidanratkaisuun osallistuvien henkilöiden riippumattomuus ja puolueettomuus turvataan myös siten, että heitä ei saa erottaa tehtävistään ilman painavaa syytä.
Työsuhteessa oleviin henkilöihin sovelletaan työsopimuslain (55/2001) 7 luvun säännöksiä irtisanomisesta. Nämä säännökset täyttävät direktiivin erottamisen edellytyksille asettamat vaatimukset. Kollegiaalisten elinten, käytännössä lautakuntien, jäsenet, varajäsenet ja sivutoimiset esittelijät eivät yleensä ole työsuhteessa riidanratkaisuelimeen. Heihin ei siksi sovelleta työsopimuslakia, vaan ehdotetun pykälän säännöksiä.
Säännöksen mukaisena painavana perusteena voidaan pitää esimerkiksi laista tai elimen menettelysäännöistä johtuvien, toimeen olennaisesti vaikuttavien velvoitteiden vakavaa rikkomista tai laiminlyöntiä, kuten salassapitovelvollisuuden rikkomista tai sitä, että riidanratkaisuun osallistuva henkilö ottaa ohjeita toiselta osapuolelta. Samoin painavana perusteena voidaan pitää sitä, ettei henkilö kykene henkilökohtaisista syistä johtuen enää hoitamaan tehtäviään. Myös esimerkiksi sitä, että jäsen siirtyy pois hänet ehdottaneen intressiryhmän palveluksesta, voidaan pitää painavana perusteena, jos tämä vaikuttaa 2 §:n mukaiseen tasapainoon. Tällaisena tilanteena voidaan pitää esimerkiksi sitä, että pankkiasioita käsittelevässä lautakunnassa kuluttajapuolta edustanut jäsen siirtyy pankin palvelukseen.
Pykälän 2 momentin mukaan riidanratkaisuun osallistuva henkilö ei saa ottaa vastaan ohjeita kummaltakaan osapuolelta tai näiden edustajilta eikä hänen saamansa palkkiot saa olla kytköksissä menettelyn tulokseen.
Yksityisessä, tiettyä toimialaa edustavassa riidanratkaisuelimessä jäsenet valitaan yleensä siten, että eri intressiryhmät nimeävät asiantuntevia ehdokkaita. Jäsenien tulee kuitenkin tehtäväänsä hoitaessaan toimia puolueettomasti ottaen ratkaisutoiminnassaan huomioon voimassa oleva lainsäädäntö sekä yleiset sopimusoikeudelliset ja kuluttajansuojaoikeudelliset periaatteet. Jäsenet eivät saa ottaa ohjeita heidät nimenneeltä intressitaholta eivätkä yksittäisen riita-asian osapuolilta. Jäsenet eivät myöskään saa ratkaisutoiminnassaan muulla tavoin ottaa huomioon oman intressiryhmänsä etuja.
Momentissa varmistetaan myös se, ettei ratkaisutoimintaan osallistuvalle henkilölle maksettava palkkio ole sidoksissa menettelyn tulokseen eli esimerkiksi yksittäisen asian lopputulokseen tai ratkaisun sisältöön. Momentti ei kuitenkaan estä palkkioiden perustumista ratkaistujen riita-asioiden lukumäärään.
6 §.Riidanratkaisuun osallistuvan henkilön esteellisyys. Pykälässä säädetään riidanratkaisuun osallistuvan henkilön esteellisyydestä. Pykälällä pannaan täytäntöön direktiivin 6 artiklan 1 kohdan e alakohta ja 2 kohta.
Riidanratkaisuun osallistuvan henkilön käsitettä on selostettu edellä 5 §:n perusteluissa.
Lähtökohtana on se, että riidanratkaisuun osallistuvan henkilön esteellisyyteen sovelletaan oikeudenkäymiskaaren 13 luvun säännöksiä tuomarin esteellisyydestä 7 §:n 2 momenttia lukuun ottamatta. Pykälä vastaa sisällöltään kuluttajariitalautakunnasta annetun lain 9 §:ää. Oikeudenkäymiskaaren esteellisyyssäännökset ovat kattavammat kuin direktiivin vastaavat säännökset.
Oikeudenkäymiskaaren 13 luvun 7 §:n 2 momenttia ei sovelleta arvioitaessa riidanratkaisuun osallistuvan henkilön esteellisyyttä. Kyseisen momentin mukaan tuomari on esteellinen käsittelemään samaa asiaa tai sen osaa uudelleen samassa tuomioistuimessa, jos on perusteltua aihetta epäillä hänellä olevan asiaan ennakkoasenne hänen asiassa aikaisemmin tekemänsä ratkaisun vuoksi tai muun erityisen syyn vuoksi. Vaihtoehtoisissa riidanratkaisuelimissä jo kertaalleen ratkaistu asia voidaan ottaa uusintakäsittelyyn esimerkiksi asiassa saadun uuden selvityksen vuoksi, asiaa voidaan käsitellä uudelleen laajemmassa kokoonpanossa tai käsittelyyn tulee jo ratkaistuun asiaan läheisesti liittyvä uusi asia. Mikäli riidanratkaisuun aiemmin osallistunut henkilö olisi jatkossa esteellinen osallistumaan asian käsittelyyn, vaihtoehtoisten riidanratkaisuelinten toiminta vaikeutuisi merkittävästi.
Oikeudenkäymiskaaren 13 luvussa säädetään esteellisyysperusteiden lisäksi myös menettelystä esteellisyystilanteissa. Näitä menettelysäännöksiä sovelletaan soveltuvin osin myös esteellisyyskysymysten käsittelemiseen vaihtoehtoisissa riidanratkaisuelimissä.
7 §.Asian vireilletulo ja valmistelu. Pykälän 1 momentissa säädetään tavasta, jolla asia tulee vireille riidanratkaisuelimessä. Momentin mukaan asia tulee vireille kirjallisella tai sähköisellä hakemuksella. Momentti edellyttää, että molempien keinojen tulee olla hakijan käytettävissä.
Momentilla pannaan täytäntöön direktiivin 5 artiklan 2 kohdan c alakohta sekä 8 artiklan a kohta.
Riidanratkaisuelimen on 2 momentin mukaan pyydettävä elinkeinonharjoittajaa vastaamaan hakemukseen, ellei se ole ilmeisen tarpeetonta.
Pääsääntönä on, että elinkeinonharjoittajalta on aina pyydettävä vastausta. Ilmeisen tarpeetonta vastauksen pyytäminen on kuitenkin esimerkiksi silloin, jos jo hakemuksen perusteella on selvää, ettei asia kuulu kyseisen riidanratkaisuelimen toimialaan tai asia on käsiteltävänä tai se on jo ratkaistu tuomioistuimessa ja asia jätetään tämän vuoksi käsittelemättä.
Riidanratkaisuelin voi momentin mukaan ratkaista asian, vaikka elinkeinonharjoittaja ei ole antanut vastausta. Se, että elinkeinonharjoittajalle annetaan mahdollisuus vastata hakemukseen, turvaa menettelyn oikeudenmukaisuuden ja vastavuoroisuuden. Asian ratkaiseminen ei siten edellytä, että elinkeinonharjoittaja myös hyödyntää hänelle annettua mahdollisuutta vastata hakemukseen.
Pykälän 3 momentin mukaan osapuolille tulee antaa mahdollisuus kohtuullisessa ajassa lausua aineistosta, joka on toimitettu riidanratkaisuelimelle ja johon riidanratkaisu perustuu.
Säännös vastaa vaihtoehtoisissa riidanratkaisuelimissä jo nykyisin sovellettavia menettelytapoja.
Kohtuullista määräaikaa lausuman antamiselle ei ole momentissa tarkemmin määritelty. Riidanratkaisuelimille jätetään tältä osin harkinnanvaraa arvioida tilanne yksittäisten asioiden edellyttämällä tavalla. Määräaikaa ei tulisi asettaa liian lyhyeksi. Toisaalta usean viikon määräaika lausuman antamiselle voi turhaan pitkittää asian ratkaisemista. Kuluttajalle olisi kuitenkin perusteltua varata pitempi aika lausuman antamiselle kuin elinkeinonharjoittajalle.
Momentin mukaan osapuolille tulee antaa mahdollisuus lausua aineistosta, johon riidanratkaisu perustuu. Kaikesta aineistosta, jonka osapuolet riidanratkaisuelimelle toimittavat, ei aina ole perusteltua pyytää toisen osapuolen lausumaa. Jos elimelle toimitetulla aineistolla ei ole mitään merkitystä riidan ratkaisun kannalta tai kyseinen aineisto on toimitettu jo aiemmin, ei ole tarkoituksenmukaista pitkittää asian käsittelyä varaamalla riidan toiselle osapuolelle mahdollisuutta lausua kyseisestä aineistosta.
Pykälän 2 ja 3 momenteilla pannaan täytäntöön direktiivin 9 artiklan 1 kohdan a alakohta.
Pykälän 4 momentissa asetetaan riidanratkaisuelimelle velvollisuus ilmoittaa riidan osapuolille viipymättä siitä, että se on saanut kaiken asian ratkaisemiseksi tarpeellisen aineiston. Momentilla pannaan täytäntöön direktiivin 8 artiklan d kohta.
Aineistolla tarkoitetaan sekä kirjallisessa muodossa olevaa aineistoa että muunlaista aineistoa, kuten esimerkiksi puhelutallennetta, videota tai jopa riidan kohteena olevaa esinettä, kuten silmälaseja tai hammasproteeseja. Direktiivissä mainitaan vain asiakirjat. Muun aineiston rinnastaminen asiakirjoihin vastaa kuitenkin direktiivin tavoitteita ja tarkoitusta.
Momentin mukaan ilmoitus asianosaisille tulee tehdä viipymättä. Näin osapuolet saavat tiedon siitä, että asian valmistelu on päättynyt ja mahdolliset asiantuntijalausunnot sekä kaikki muu asian ratkaisemiseksi tarvittava selvitys on hankittu. Ilmoituksen myötä osapuolet saavat myös tiedon siitä, että 10 §:n 2 momentin mukainen 90 päivän määräaika, jonka kuluessa riidanratkaisuelimen on annettava ratkaisunsa, on alkanut.
8 §.Asian jättäminen käsittelemättä. Pykälässä säädetään menettelystä, jota riidanratkaisuelimen on noudatettava silloin, kun se tekee päätöksen olla käsittelemättä sen ratkaistavaksi saatettua asiaa.
Riidanratkaisuelin voi 3 §:n mukaisesti ottaa käyttöön menettelysääntöjä, joiden nojalla se voi jättää käsittelemättä sen ratkaistavaksi saatetun riita-asian. Riita-asia voidaan jättää käsittelemättä myös sillä perusteella, ettei se kuulu elimen toimialaan.
Elimen tehtyä päätöksen siitä, ettei se ota käsiteltäväkseen sille toimitettua hakemusta, sen on annettava hakijalle ja tarvittaessa elinkeinonharjoittajalle perusteltu selvitys syistä, joiden vuoksi se ei käsittele asiaa.
Direktiivin mukaan perusteltu selvitys syistä, joiden vuoksi riidanratkaisuelin ei käsittele asiaa, tulee antaa aina molemmille osapuolille. Lakiin tätä velvoitetta ei ole sisällytetty yhtä ehdottomana. Pykälän mukaan perusteltu selvitys siitä, miksi riidanratkaisuelin ei käsittele asiaa, tulee antaa hakijalle aina ja elinkeinonharjoittajalle tarvittaessa. Jos päätös käsittelemättä jättämisestä tehdään esimerkiksi toimialaan kuulumattomuuden perusteella jo ennen kuin elinkeinonharjoittajaa on 7 §:n 2 momentin mukaisesti pyydetty vastaamaan hakemukseen, elinkeinonharjoittaja ei välttämättä ole edes tietoinen kuluttajan tyytymättömyydestä eikä elinkeinonharjoittajalle silloin ole tarkoituksenmukaista lähettää päätöstä käsittelemättä jättämisestä. Jos hakemus kuitenkin tulee riidanratkaisuelimelle ODR-foorumin kautta, taikka selvityksistä ilmenee, että elinkeinonharjoittajaan ollaan jo asian aikaisemmassa käsittelyvaiheessa muutoin oltu yhteydessä tai että elinkeinonharjoittaja on muutoin tietoinen kuluttajan hakemuksesta, päätös käsittelemättä jättämisestä tulisi lähettää myös elinkeinonharjoittajalle.
Direktiivin 5 artiklan 4 kohdan mukaan selvitys syistä, joiden vuoksi elin ei käsittele asiaa, tulisi antaa osapuolille viimeistään kolmen viikon kuluttua siitä, kun vaihtoehtoista riidanratkaisua koskevat asiakirjat on vastaanotettu.
Pykälän mukaan selvitys tulee antaa viimeistään kolmen viikon kuluttua siitä, kun peruste olla käsittelemättä asiaa ilmeni. Pykälän ja direktiivin muotoilut eivät näin ollen ole täysin yhtenevät. Tämä johtuu siitä, että peruste asian käsittelemättä jättämiselle ei aina ilmene hakemuksesta ja siihen liitetyistä asiakirjoista. Jos peruste jättää hakemus käsittelemättä kuitenkin ilmenee jo hakemuksesta, pykälän edellyttämä päätös ja selvitys perusteista tulee antaa hakijalle viimeistään kolmen viikon kuluttua näiden asiakirjojen vastaanottamisesta. Vastaavasti, jos peruste käy ilmi vastapuolen vastauksesta, kolmen viikon määräaika alkaa sanotun vastausasiakirjan vastaanottamisesta.
Tieto perusteesta, jonka vuoksi hakemus tulee jättää käsittelemättä, voi joissakin tapauksissa ilmetä vasta käsittelyn myöhemmässä vaiheessa. Esimerkiksi tieto siitä, että asia on jo ratkaistu toisessa vaihtoehtoisessa riidanratkaisuelimessä tai saatettu tuomioistuimen käsiteltäväksi, saatetaan saada vasta silloin, kun elinkeinonharjoittajan lausuma on saapunut elimelle. Ottaen huomioon direktiivin edellyttämät lyhyet käsittelyajat ja riidanratkaisuelinten rajalliset resurssit ei ole tarkoituksenmukaista, että riidanratkaisuelimen tulisi käsitellä normaalin menettelyn mukaisesti asiat, joissa peruste jättää hakemus käsittelemättä on olemassa, vain sen vuoksi, että peruste on ilmennyt vasta asian myöhemmässä käsittelyvaiheessa.
9 §.Asian käsittelyn raukeaminen. Pykälässä säädetään asian käsittelyn raukeamisesta hakijan peruuttaessa tekemänsä hakemuksen. Säännös vastaa nykyistä käytäntöä. Hakija voi peruuttaa hakemuksensa missä tahansa käsittelyvaiheessa. Yleensä asian käsittelyn raukeamisesta hakijan pyynnöstä ilmoitetaan myös vastapuolena olevalle elinkeinonharjoittajalle.
Säännöksellä pannaan täytäntöön direktiivin 9 artiklan 2 kohdan a alakohta, jonka mukaan vaihtoehtoisissa riidanratkaisumenettelyissä, joissa pyritään ratkaisemaan riita ehdottamalla ratkaisua, osapuolten tulee voida vetäytyä missä vaiheessa tahansa menettelystä, jos ne ovat tyytymättömiä menettelyn tehokkuuteen tai kulkuun. Jos kansallisissa säännöissä määrätään, että elinkeinonharjoittajan osallistuminen vaihtoehtoisiin riidanratkaisumenettelyihin on pakollista, kohtaa sovelletaan vain kuluttajaan.
Elinkeinonharjoittajan osallistuminen vaihtoehtoisiin riidanratkaisumenettelyihin ei ole pakollista. Ottaen huomioon, että asia voidaan 7 §:n 2 momentin mukaan ratkaista, vaikka elinkeinonharjoittaja ei ole antanut vastinetta, elinkeinonharjoittajan osallistuminen menettelyyn on kuitenkin käytännössä pakollista.
10 §.Asian ratkaiseminen. Pykälän 1 momentin mukaan riidanratkaisuelin käsittelee ja ratkaisee asian omien menettelysääntöjensä mukaisesti.
Direktiivi sisältää eräitä menettelyä koskevia säännöksiä, joilla on tarkoitus turvata ratkaisumenettelyssä direktiivin edellyttämä riippumattomuus, puolueettomuus, avoimuus, tehokkuus, nopeus ja oikeudenmukaisuus. Muilta osin vaihtoehtoiset riidanratkaisuelimet kuitenkin voivat noudattaa ratkaisutoiminnassaan omia menettelysääntöjänsä.
Pykälän 2 momentin mukaan ratkaisusuositus perusteluineen on annettava kirjallisesti viimeistään 90 päivän kuluttua siitä, kun riidanratkaisuelimen käytettävissä on ollut kaikki asian ratkaisemiseksi tarpeellinen aineisto. Momentilla pannaan täytäntöön direktiivin 8 artiklan e kohta sekä 9 artiklan 1 kohdan c alakohta. Kohdan mukaan vaihtoehtoisessa riidanratkaisumenettelyssä saavutetun ratkaisun tulee olla saatavilla 90 kalenteripäivän kuluessa siitä, kun vaihtoehtoinen riidanratkaisuelin on vastaanottanut kaikki valitusasiaan liittyvät asiakirjat (”complete complaint file”).
Momentin muotoilu poikkeaa direktiivin suomenkielisen toisinnon vastaavasta säännöksestä. Direktiivin muotoilun ”valitusasiaan liittyvät asiakirjat” sijaan käytetään lainkohdassa ilmaisua ”asian ratkaisemiseksi tarpeellinen aineisto”. Tämä johtuu siitä, että aineisto voi koostua myös muunlaisista selvityksistä kuin asiakirjoista.
Määräaika alkaa kulua ehdotetun momentin mukaan siitä, kun asian ratkaisemiseksi tarpeellinen aineisto on riidanratkaisuelimen käytettävissä. Tällöin riidanratkaisuelimen on myös 7 §:n 4 momentin mukaan ilmoitettava asiasta riidan osapuolille. Asian ratkaisemiseksi tarpeellinen aineisto sisältää kuluttajan hakemuksen ja sen liitteiden lisäksi elinkeinonharjoittajan vastauksen liitteineen, mahdolliset lisäselvitykset ja asiantuntijalausunnot sekä osapuolten mahdolliset kommentit näistä. Lautakuntamenettelyssä voidaan joutua pyytämään kuluttajaa tarkentamaan vaatimuksiaan ja esittämään lisäselvityksiä. Lisäselvityksiä voidaan pyytää myös elinkeinonharjoittajalta. Lisäksi lautakunnat, joiden jäsenistö koostuu lähinnä lakimiehistä, joutuvat usein pyytämään lausuntoja eri alojen asiantuntijoilta esimerkiksi lääketieteellisistä ja teknisistä kysymyksistä. Osapuolille on varattava mahdollisuus lausua myös näistä riidanratkaisuelimen pyytämistä asiantuntijalausunnoista. Momentin mukainen 90 päivän käsittelyaika alkaa kulua siitä, kun kaikki edellä mainitut selvitykset on saatu ja osapuolille varattu aika kommentoida niitä on kulunut umpeen.
Lähtökohtana on se, että riidanratkaisuelimen tulee antaa ratkaisusuosituksensa osapuolille mahdollisimman pian. Pääsääntöisesti ratkaisusuositus tulee antaa 90 päivän kuluessa. Tällä tarkoitetaan sitä, että ratkaisusuosituksen perusteluineen tulee tässä ajassa olla myös osapuolten saatavilla.
Pykälän 2 momentin mukaan riidanratkaisuelin voi kuitenkin erittäin monimutkaisissa riita-asioissa harkintansa mukaan pidentää 90 päivän määräaikaa. Tarve pidentää määräaikaa arvioidaan tapauskohtaisesti.
Vaihtoehtoiset riidanratkaisuelimet käsittelevät hyvin monenlaisia riita-asioita eikä tämän pykälän mukaista monimutkaisuutta ole mahdollista määritellä tyhjentävästi. Voidaan kuitenkin katsoa olevan sellaisia tekijöitä, jotka monesti tekevät riita-asiasta monimutkaisen.
Riita-asiat, joihin liittyy runsaasti tai laajoja selvityksiä, voivat olla erittäin monimutkaisia. Tällaisia voivat olla muun muassa vakuutusten osalta laajat vesi- tai palovahingot sekä henkilövakuutuksia koskevat riita-asiat, joissa on runsaasti lääketieteellistä selvitystä tai lääketieteellisesti ongelmallinen syy-yhteysarviointi. Myös teknistä ja taloudellista selvittelyä vaativat asiat, kuten uudentyyppisiin tai monimutkaisiin finanssituotteisiin liittyvät riidat, voivat olla erittäin monimutkaisia.
Koska kuluttajat usein tekevät itse hakemukset riidanratkaisuelimelle, hakemukset ja selvitykset voivat toisinaan olla puutteellisia tai poikkeuksellisen vaikeaselkoisia. Toimitettujen selvitysten ja hakemuksen puutteellisuus ja siitä seuraavat vaikeudet tosiseikkojen selvittämisessä ja riitakysymysten määrittämisessä voivat tehdä asiasta monimutkaisen. Riitakysymykset, joissa on esitetty useita erilaisia vaatimuksia tai useita vaihtoehtoisia perusteita vaatimuksen tueksi, voivat olla erittäin monimutkaisia, samoin tapaukset, joihin liittyy useita sopimuksia tai osapuolia. Riitakysymys voi myös olla monitahoinen tai sen arviointi voi koostua useasta eri vaiheesta. Näin on esimerkiksi eläkevakuutusriidoissa.
Rajat ylittävään kauppaan liittyvät riita-asiat, joissa joudutaan ratkaisemaan lainvalintakysymyksiä, voivat myös olla monimutkaisia. Myös asiat, joissa tehdään periaatetason linjauksia tai jotka koskevat täysin uudentyyppisiä riitoja, voivat olla monimutkaisia. Samasta asiasta on riidanratkaisuelimeen voinut tulla useita valituksia tai muutoin ilmenee, että yksittäisessä tapauksessa on kyse periaatteellisesta linjauksesta, jolla on vaikutusta laajemminkin. Tapaukset, jotka on tarpeen käsitellä riidanratkaisuelimessä normaalia suuremmassa kokoonpanossa, voivat olla erityisen monimutkaisia. Lainmuutostilanteisiin, uudentyyppisiin tuotteisiin sekä käytänteiden ja sopimusehtojen muuttamiseen liittyvät riita-asiat edellyttävät usein periaatteellista harkintaa. Tämä voi pidentää käsittelyaikaa.
Riita-asiat, jotka voidaan ratkaista yksinkertaisessa menettelyssä, eivät yleensä ole erittäin monimutkaisia. Mikäli riidanratkaisuelimellä on tietystä asiasta vakiintunutta ratkaisukäytäntöä tai siitä on vakiintunutta oikeuskäytäntöä eikä tapauksessa tarvita asiantuntijalausuntoa tai laajaa selvitystä, asian käsittelylle varattua aikaa ei yleensä tule säännöksen perusteella pidentää. Samoin on tilanne silloin, jos asian ratkaisu on lain tai sopimusehtojen perusteella selvä taikka kyse on yksittäisen tai vain muutaman sopimusehdon tai lainkohdan tulkinnasta, eikä asiaan liity periaatteellista tärkeyttä tai muita vaikeaksi tekeviä piirteitä.
Jos riidanratkaisuelin yksittäisen riita-asian monimutkaisuuden perusteella pidentää 90 päivän määräaikaa, asiasta tulee ilmoittaa riidan osapuolille sekä antaa arvio ratkaisusuosituksen antamisen ajankohdasta. Direktiivin mukaan osapuolille tulee ilmoittaa riidan ratkaisun arvioidusta kestosta, mutta arvioitu ratkaisuajankohta vastaa direktiivin tarkoitusta ja on tiedon saajan kannalta informatiivisempi kuin arvioitu käsittelyaika.
Momentin mukaan ratkaisusuositus perusteluineen on annettava kirjallisesti. Perusteluissa on tuotava esille ne tosiseikat, sopimusehdot, lainkohdat ja oikeudelliset periaatteet, joihin ratkaisu perustuu.
11 §.Ratkaisun tiedoksianto. Ehdotetun pykälän mukaan riidanratkaisuelin velvoitetaan ratkaisustaan ilmoittamisen yhteydessä tiedottamaan osapuolille myös siitä, että sen ratkaisut ovat suosituksia, joiden noudattaminen on osapuolille vapaaehtoista, sekä siitä, ettei osallistuminen riidanratkaisumenettelyyn sulje pois mahdollisuutta saattaa asia myöhemmin tuomioistuimen ratkaistavaksi.
Säännöksellä pannaan täytäntöön direktiivin 9 artiklan 2 kohdan b ja c alakohta siltä osin kuin se on tarpeen.
12 §.Henkilötietojen käsittely. Lainkohta sisältää informatiivisen viittauksen henkilötietolain (523/1999) säännöksiin. Riidanratkaisuelimen tulee huomioida tietosuojasäännökset muun muassa toimittaessaan lausuntopyyntöön liittyviä asiakirjoja elinkeinonharjoittajalle 7 §:n 2 ja 3 momenttien mukaisesti.
13 §.Käsittelyn maksuttomuus hakijalle. Säännöksen mukaan riidanratkaisukäsittelyn on oltava hakijalle maksutonta. Säännöksellä pannaan täytäntöön direktiivin 8 artiklan c kohta. Direktiivi mahdollistaa nimellisen korvauksen perimisen kuluttajalta. Suomessa vaihtoehtoiset riidanratkaisumenettelyt ovat kuitenkin perinteisesti olleet kuluttajille maksuttomia eikä nyt ole pidetty yleisperustelujen 6.4 jaksossa esitetyistä syistä johtuen tarpeellisena muuttaa käytäntöä tältä osin.
14 §.Avustajan tai edustajan käyttäminen. Pykälän mukaan osapuolet saavat käyttää avustajanaan tai edustajanaan lakimiestä tai muuta henkilöä. Säännöksellä pannaan täytäntöön direktiivin 8 artiklan b kohta sekä 9 artiklan 1 kohdan b alakohta.
Suomessa jokainen voi edustaa itseään oikeudenkäynnissä tai vaihtoehtoisessa riidanratkaisuelimessä. Asiamiehen tai avustajan käyttämistä edellytetään ainoastaan haettaessa korkeimmalta oikeudelta lainvoimaisen tuomion poistamista tai purkamista. Tämän vuoksi ei ole tarpeellista sisällyttää lakiin säännöstä, jossa kielletään asiamiespakkoa koskevien säännösten soveltaminen vaihtoehtoisessa riidanratkaisussa.
Vaihtoehtoisessa riidanratkaisussa menettely on käytännössä muotoutunut vastaamaan maallikkojen tarpeita. Tämä ei kuitenkaan estä lainoppineen tai muun asiamiehen tai avustajan käyttämistä vaihtoehtoisessa riidanratkaisussa. Selvyyden vuoksi tämä todetaan pykälässä nimenomaisesti.
15 §.Menettelystä tiedottaminen. Pykälässä säädetään vaihtoehtoisen riidanratkaisuelimen velvollisuudesta tiedottaa julkisesti toiminnastaan ja menettelytavoistaan. Pykälän tarkoituksena on turvata riidanratkaisuelimen toiminnan avoimuus ja läpinäkyvyys.
Pykälän 1 momentissa säädetään riidanratkaisuelimen velvollisuudesta pitää yllä ajantasaista verkkosivustoa, jolla on helposti saatavilla selkeää ja ymmärrettävää tietoa kyseisestä elimestä ja siellä noudatettavasta menettelystä sekä osapuolten oikeuksista ja velvollisuuksista.
Jotta kuluttajat voisivat hyödyntää täysimääräisesti käytettävissään olevia vaihtoehtoisia riidanratkaisumenettelyjä, kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien olisi oltava tietoisia riidanratkaisuelimistä ja niiden menettelytavoista. Tehokkain tapa välittää tietoa on kattavan ja ajan tasalla olevan verkkosivuston ylläpitäminen. Erityistä huomiota tulee kiinnittää siihen, että tieto on verkkosivustoilla selkeässä ja helposti ymmärrettävässä muodossa.
Riidanratkaisuelimen on ilmoitettava osapuolille myös heidän riidanratkaisumenettelyyn liittyvistä oikeuksistaan, kuten siitä, että heillä on oikeus käyttää avustajanaan tai edustajanaan lakimiestä tai muuta henkilöä ja siitä, että kuluttaja voi peruuttaa hakemuksensa, jolloin asian käsittely raukeaa.
Momentin mukaan riidanratkaisuelimen on pyydettäessä toimitettava edellä tarkoitetut tiedot kuluttajalle ja elinkeinonharjoittajalle kirjallisina tai muussa pysyvässä muodossa.
Riidanratkaisuelimen verkkosivustolla on myös oltava tieto siitä Euroopan komission verkkosivuston osoitteesta, jossa on julkisesti saatavilla luettelo vaihtoehtoisista riidanratkaisuelimistä.
Tällä momentilla pannaan täytäntöön direktiivin 5 artiklan 2 kohta, 7 artiklan 1 kohta, 9 artiklan 1 kohdan b alakohta ja 2 kohdan a alakohta sekä 15 artiklan 1 kohta.
Pykälän 2 momentissa säädetään riidanratkaisuelimen velvollisuudesta asettaa vuotuiset toimintakertomuksensa julkisesti saataville verkkosivustoilleen. Momentissa säädetään myös riidanratkaisuelimen velvollisuudesta antaa kyseiset toimintakertomukset pyydettäessä pysyvällä tavalla.
Toimintakertomuksesta ilmenevien tietojen julkistaminen lisää riidanratkaisuelimen toiminnan avoimuutta. Näiden tietojen julkaisemisella voi olla myös kuluttajariitoja ennalta ehkäisevää merkitystä. Usein toistuvien ja merkittävien kuluttajariitoihin johtavien ongelmien ja niissä annettujen ratkaisusuositusten julkistamisella voidaan parantaa elinkeinonharjoittajien toimintatapaa sekä edistää tietojen ja parhaiden käytäntöjen vaihtoa.
Tällä momentilla pannaan täytäntöön direktiivin 7 artiklan 2 kohta.
Säännöksen 3 momentissa annetaan oikeusministeriölle valtuus säätää asetuksella tarkemmin niistä tiedoista, joita riidanratkaisuelimen on 1 momentin mukaan annettava itsestään ja menettelystään sekä 2 momentin mukaisen toimintakertomuksen sisällöstä.
16 §.Voimaantulo. Pykälän sisältää tavanomaisen voimaantulosäännöksen.
1.2
Laki kuluttajariitalautakunnasta
8 §.Jäsenten nimittäminen tai määrääminen. Pykälään lisätään uusi 3 momentti, jonka mukaan jäseniä, varajäseniä ja sivutoimisia esittelijöitä ei saa erottaa tehtävistään ilman painavaa perustetta.
Säännöksellä pannaan täytäntöön direktiivin 6 artiklan 1 kohdan b alakohta.
Niihin henkilöihin, jotka ovat virkasuhteessa kuluttajariitalautakuntaan, sovelletaan valtion virkamieslain (750/1994) 7 luvun säännöksiä virkasuhteen päättämisestä. Nämä säännökset täyttävät direktiivin erottamisen edellytyksille asettamat vaatimukset. Kuluttajariitalautakunnan jäsenet, varajäsenet sekä sivutoimiset esittelijät eivät kuitenkaan ole virkasuhteessa lautakuntaan. Heihin ei siksi sovelleta virkamieslakia. Lisäämällä pykälään uusi 3 momentti varmistetaan myös niiden riidanratkaisuun osallistuvien henkilöiden riippumattomuus, joihin ei sovelleta valtion virkamieslain säännöksiä.
Säännöksessä tarkoitettu henkilö voidaan erottaa tehtävistään, jos siihen on painava peruste. Tällaisena voitaisiin pitää esimerkiksi laista tai alemman asteisesta säädöksestä johtuvien, toimeen olennaisesti vaikuttavien velvoitteiden vakavaa rikkomista tai laiminlyöntiä, kuten ohjeiden ottamista toiselta osapuolelta tai salassapitovelvollisuuden rikkomista. Samoin se, ettei henkilö kykene henkilökohtaisista syistä johtuen enää hoitamaan tehtäviään, voisi olla peruste erottamiselle.
13 a §.Ilmoitus selvittämisvaiheen päättymisestä. Ehdotetun uuden pykälän mukaan lautakunnan on ilmoitettava riidan osapuolille viipymättä siitä, että se on saanut kaiken asian ratkaisemiseksi tarpeellisen aineiston.
Pykälällä pannaan täytäntöön direktiivin 8 artiklan d kohta.
Perusteltuna on pidetty käyttää pykälässä käsitettä ”aineisto” direktiivissä käytetyn ”asiakirjojen” sijaan, sillä näin katetaan myös muu kuin kirjallinen asian käsittelemiseksi tarpeellinen aineisto. Esimerkkinä tällaisesta aineistosta voidaan mainita puhelutallenne tai video.
Pykälän mukaan ilmoitus asianosaisille tulee tehdä viipymättä sen jälkeen, kun kaikki aineisto on saatu. Näin osapuolet saisivat tiedon siitä, että asian selvitysvaihe on päättynyt ja mahdolliset asiantuntijalausunnot sekä kaikki muu asian ratkaisemiseksi tarvittava selvitys on hankittu. Ilmoituksen myötä osapuolet saavat myös tiedon siitä, että 17 a §:n mukainen 90 päivän määräaika, jonka kuluessa kuluttajariitalautakunnan on annettava ratkaisunsa, on alkanut.
14 §.Asian jättäminen ratkaisematta tai käsittelemättä. Pykälän 2 momenttiin lisätään uusi 6 kohta, jonka mukaan lautakunta voi jättää asian käsittelemättä, jos kuluttaja ei ole ensin ollut yhteydessä kuluttajaneuvontaan asian selvittämiseksi.
Direktiivi ei estä sitä, että vaihtoehtoisen riidanratkaisumenettelyn aloittamiselle asetetaan tiettyjä ennakkoedellytyksiä, jotka osapuolten on täytettävä. Direktiivissä yhtenä tällaisena ennakkoedellytyksenä on 7 artiklan 1 kohdan j alakohdassa mainittu vaatimus, jonka mukaan kuluttajan on yritettävä ratkaista asia suoraan elinkeinonharjoittajan kanssa. Tällaisena ennakkoedellytyksenä voidaan pitää myös velvollisuutta ottaa ensin yhteyttä kuluttajaneuvontaan.
Sekä direktiivissä että siihen liittyvässä ODR-asetuksessa painotetaan kuluttajariitojen tehokasta ja nopeaa ratkaisemista. Tähän liittyy myös asetuksen johdanto-osan 17 kappaleessa oleva kehotus rohkaista kuluttajia ottamaan yhteyttä elinkeinonharjoittajaan millä tahansa asianmukaisella keinolla ennen valituksensa toimittamista vaihtoehtoiselle riidanratkaisuelimelle, jotta riita voitaisiin ratkaista sovintoteitse. Uusi säännös liittyy sanottuun pyrkimykseen ratkaista riita-asiat nopeasti ja sovinnollisesti.
Maistraattien yhteydessä toimiva kuluttajaneuvonta palvelee kuluttajia ja elinkeinonharjoittajia antamalla tietoa ja neuvontaa kuluttajille merkittävistä asioista sekä kuluttajien oikeudellisesta asemasta. Kuluttajaneuvonnassa selvitetään kuluttajaoikeusneuvojan avustuksella riidan kohde ja pyritään ratkaisemaan asia sovinnollisesti. Kuluttajaneuvonta on maksutonta.
Uudella perusteella jättää asia käsittelemättä pyritään ohjaamaan kuluttajariitalautakunnan käsiteltäviksi vain sellaiset riitaiset asiat, joihin ei ole mahdollista löytää sovinnollista ratkaisua. Kuluttajaneuvonnassa asian selvittäminen on lautakuntamenettelyä joustavampaa ja nopeampaa, jolloin riita voidaan useissa tapauksissa saada ratkaistua jo varhaisessa vaiheessa. Lautakuntaan tulevien asioiden käsittely myös nopeutuisi, koska riidan esiselvittely olisi jo tapahtunut kuluttajaneuvonnassa.
Hakemuksen saavuttua lautakuntaan tulee ilman aiheetonta viivytystä selvittää, kuuluuko asia lautakunnan toimivaltaan sekä se, onko kuluttaja ollut asian johdosta yhteydessä kuluttajaneuvontaan, ellei se ilmene jo hakemuksesta. Jos ilmenee, ettei hän ole ollut sinne yhteydessä, asiassa tulee pääsääntöisesti tehdä päätös käsittelemättä jättämisestä. Mikäli asia jää kuluttajaneuvonnan toimivallan ulkopuolelle tai on epäselvää, kuuluuko asia kuluttajaneuvonnan toimivaltaan, asia olisi otettava käsiteltäväksi lautakunnassa. Asiat, joissa vanhentumisaika on kulumassa umpeen tai kuluttajan asuinpaikka on muualla kuin Suomessa, olisi myös aiheellista ottaa suoraan lautakunnan käsittelyyn.
Lautakunta voisi kuitenkin ottaa käsiteltäväkseen myös sellaisen asian, josta ei ole oltu yhteydessä kuluttajaneuvontaan. Esimerkiksi lakimiehen tai muun vastaavan asiantuntevan asiamiehen kuluttajan puolesta tekemä hakemus voisi olla tarkoituksenmukaista ottaa suoraan lautakuntakäsittelyyn, kuten myös asia, jota on jo käsitelty Euroopan kuluttajakeskuksessa. Jos hakemuksesta ilmenee, että kuluttaja on jo ollut yhteydessä FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan, voitaisiin asia ottaa suoraan käsittelyyn. Asian luonne voi olla myös sellainen, ettei sen ohjaaminen kuluttajaneuvontaan edistäisi asian ratkaisemista, esimerkiksi jos selvityksistä ilmenee, että tilanne on jo niin tulehtunut, ettei edellytyksiä sovinnolliselle lopputulokselle ole tai että asia on monimutkainen ja edellyttää runsaasti selvityksiä.
Jos asia ei selviä kuluttajaneuvonnassa, hakemus tulee kuluttajan pyynnöstä ottaa käsiteltäväksi lautakunnassa. Selvyyden vuoksi on syytä todeta, että asian käsittely kuluttajaneuvonnassa ei muodosta tämän momentin 2 kohdan mukaista perustetta olla käsittelemättä asiaa lautakunnassa. Säännös ei näin ollen estä riita-asian saattamista lautakunnan ratkaistavaksi. Kuluttajalla on aina viime kädessä oikeus saada asiansa kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi.
Pykälään lisätään uusi 4 momentti, jonka mukaan lautakunnan on annettava hakijalle ja tarvittaessa elinkeinonharjoittajalle perusteltu päätös käsittelemättä jättämisestä viimeistään kolmen viikon kuluttua siitä, kun peruste olla käsittelemättä hakemusta ilmeni. Tällä momentilla pannaan täytäntöön direktiivin 5 artiklan 4 kohta.
Momentti koskee kaikkia niitä tapauksia, joissa lautakunta voi jättää sen ratkaistavaksi saatetun asian käsittelemättä. Perusteltu päätös sisältää sekä päätöksen olla käsittelemättä asiaa että selvityksen niistä syistä, joihin päätös perustuu.
Direktiivin mukaan perusteltu selvitys syistä, joiden vuoksi riidanratkaisuelin ei käsittele asiaa, tulisi antaa aina molemmille osapuolille. Ehdotetun säännöksen mukaan selvitystä ei kuitenkaan ole tarpeen antaa aina molemmille osapuolille. Momentin mukaan perusteltu päätös tulee antaa hakijalle aina ja elinkeinonharjoittajalle tarvittaessa. Jos päätös käsittelemättä jättämisestä tehdään esimerkiksi sillä perusteella, ettei kuluttaja ole ollut yhteydessä kuluttajaneuvontaan jo ennen kuin elinkeinonharjoittajaa on 12 §:n 2 momentin mukaisesti pyydetty vastaamaan hakemukseen, elinkeinonharjoittaja ei välttämättä ole edes tietoinen kuluttajan tyytymättömyydestä eikä elinkeinonharjoittajalle silloin ole tarkoituksenmukaista lähettää päätöstä käsittelemättä jättämisestä. Päätöksen lähettäminen näissä tilanteissa aina myös elinkeinonharjoittajalle olisi tarpeetonta ja lisäisi kuluja. Jos hakemus kuitenkin tulee lautakunnalle ODR-foorumin kautta, elinkeinonharjoittajaan ollaan jo asian aikaisemmassa käsittelyvaiheessa oltu yhteydessä. Selvityksistä voi myös muutoin ilmetä, että elinkeinonharjoittaja on tietoinen kuluttajan hakemuksesta. Näissä tilanteissa päätös käsittelemättä jättämisestä tulee lähettää myös elinkeinonharjoittajalle.
Direktiivin mukaan selvitys syistä, joiden vuoksi elin ei käsittele asiaa, tulisi antaa osapuolille kolmen viikon kuluessa siitä, kun vaihtoehtoista riidanratkaisua koskevat asiakirjat on vastaanotettu.
Momentin mukaan perusteltu päätös tulee antaa viimeistään kolmen viikon kuluttua siitä, kun peruste olla käsittelemättä hakemusta ilmeni. Momentin ja direktiivin muotoilu eivät näin ollen ole täysin yhtenevät.
Peruste asian käsittelemättä jättämiselle ei aina ilmene hakemuksesta ja siihen liitetyistä asiakirjoista. Jos peruste jättää hakemus käsittelemättä ilmenee jo hakemuksesta, säännöksen edellyttämä perusteltu päätös tulee antaa hakijalle viimeistään kolmen viikon kuluttua näiden asiakirjojen vastaanottamisesta. Vastaavasti, jos peruste käy ilmi vastapuolen vastauksesta, kolmen viikon määräaika alkaa sanotun vastausasiakirjan vastaanottamisesta. Tieto perusteesta, jonka vuoksi hakemus tulee jättää käsittelemättä, voi joissakin tapauksissa ilmetä vasta käsittelyn myöhemmässä vaiheessa. Esimerkiksi tieto siitä, että asia on jo ratkaistu toisessa vaihtoehtoisessa riidanratkaisuelimessä tai saatettu tuomioistuimen käsiteltäväksi, saatetaan saada vasta sen jälkeen, kun elinkeinonharjoittajan lausuma saapuu elimelle. Tällöin päätös käsittelemättä jättämisestä on mahdollista antaa vasta sen jälkeen, kun tieto asiasta on saatu.
Momentissa säädetään lisäksi, että jos päätöstä käsittelemättä jättämisestä 2 momentin 6 kohdan perusteella ei ole tehty viimeistään kolmen viikon kuluttua hakemuksen saapumisesta, hakemusta ei voida kyseisen kohdan perusteella jättää käsittelemättä. Tällä pyritään varmistamaan se, että kyseisen perusteen olemassaolo selvitetään viipymättä hakemuksen saavuttua lautakuntaan eikä asian siirtyminen lautakunnasta kuluttajaneuvontaan vaaranna kuluttajan oikeusturvaa asian kokonaiskäsittelyajan tarpeettoman pitkittymisen muodossa.
Pykälään lisätään uusi 5 momentti, jossa säädetään asian käsittelyn raukeamisesta hakijan peruuttaessa tekemänsä hakemuksen. Säännös vastaa nykyistä käytäntöä. Hakija voi peruuttaa hakemuksen missä tahansa käsittelyvaiheessa. Säännöksellä pannaan täytäntöön direktiivin 9 artiklan 2 kohdan a alakohta.
17 a §.Ratkaisusuosituksen antaminen. Pykälän mukaan ratkaisusuositus perusteluineen on annettava kirjallisesti viimeistään 90 päivän kuluttua siitä, kun lautakunnan käytettävissä on ollut kaikki asian ratkaisemiseksi tarpeellinen aineisto.
Pykälällä pannaan täytäntöön direktiivin 8 artiklan e kohta ja 9 artiklan 1 kohdan c alakohta. Direktiivin mukaan vaihtoehtoisessa riidanratkaisumenettelyssä saavutetun ratkaisun tulee olla saatavilla 90 kalenteripäivän kuluessa siitä, kun vaihtoehtoinen riidanratkaisuelin on vastaanottanut kaikki valitusasiaan liittyvät asiakirjat (”complete complaint file”). Pykälän muotoilu poikkeaa direktiivin suomenkielisen toisinnon vastaavasta säännöksestä. Ilmaisun ”valitusasiaan liittyvät asiakirjat” sijaan pykälässä käytetään ilmaisua ”asian ratkaisemiseksi tarpeellinen aineisto”. Tämä johtuu siitä, että aineisto voi koostua myös muunlaisista selvityksistä kuin asiakirjoista.
Ratkaisu on annettava niin pian kuin mahdollista ja viimeistään 90 päivän kuluttua siitä kun asian ratkaisemiseksi tarpeellinen aineisto on lautakunnan käytettävissä. Ratkaisun on tässä määräajassa oltava myös osapuolten saatavilla.
Määräaika alkaa kulua siitä, kun asian ratkaisemiseksi tarpeellinen aineisto on lautakunnan käytettävissä. Tällöin riidanratkaisuelimen on myös 13 a §:n mukaan ilmoitettava asiasta riidan osapuolille. Asian ratkaisemiseksi tarpeellinen aineisto sisältää kuluttajan hakemuksen ja sen liitteiden lisäksi elinkeinonharjoittajan vastauksen liitteineen, mahdolliset lisäselvitykset ja asiantuntijalausunnot sekä osapuolten mahdolliset kommentit näistä. Lautakuntamenettelyssä voidaan joutua pyytämään kuluttajaa tarkentamaan vaatimuksiaan ja esittämään lisäselvityksiä. Lisäselvityksiä voidaan pyytää myös elinkeinonharjoittajalta. Lisäksi lautakunta voi joutua pyytämään lausuntoja eri alojen asiantuntijoilta esimerkiksi lääketieteellisistä kysymyksistä. Osapuolille on varattava mahdollisuus lausua myös näistä lisäselvityksistä ja lautakunnan pyytämistä asiantuntijalausunnoista. Pykälän mukainen 90 päivän käsittelyaika alkaa kulua siitä, kun kaikki edellä mainitut selvitykset on saatu ja osapuolille varattu aika lausua niistä on kulunut umpeen.
Jos asia on erittäin monimutkainen, lautakunta voi harkintansa mukaan pidentää 90 päivän määräaikaa. Osapuolille tulee tällöin ilmoittaa määräajan pidentämisestä sekä ratkaisusuosituksen antamisen arvioidusta ajankohdasta.
Tarve pidentää käsittelyaikaa 90 päivästä on arvioitava tapauskohtaisesti. Käsittelyaikaa voidaan pidentää vain erittäin monimutkaisissa riita-asioissa. Kuluttajariitalautakunta käsittelee hyvin monenlaisia riita-asioita eikä tämän pykälän mukaista monimutkaisuutta ole mahdollista määritellä tyhjentävästi. Voidaan kuitenkin katsoa olevan sellaisia tekijöitä, jotka monesti tekevät asiasta monimutkaisen. Seikkoja, joiden vuoksi riita voi muodostua erittäin monimutkaiseksi käsitellään 1. lakiehdotuksen 10 §:n perusteluissa. Perusteluissa mainitut esimerkit sopivat soveltuvin osin myös kuluttajariitalautakunnassa käsiteltäviin asioihin.
Jos lautakunta yksittäisen riita-asian monimutkaisuuden perusteella pidentää 90 päivän määräaikaa, asiasta tulee ilmoittaa riidan osapuolille sekä antaa arvio ratkaisusuosituksen antamisen ajankohdasta. Direktiivin mukaan osapuolille tulisi ilmoittaa riidan ratkaisun arvioidusta kestosta, mutta arvioitu ratkaisuajankohta vastaa direktiivin tarkoitusta ja on tiedon saajan kannalta informatiivisempi kuin arvioitu käsittelyaika.
Pykälän mukaan ratkaisusuositus perusteluineen on annettava kirjallisesti. Perusteluissa on tuotava esille ne tosiseikat, sopimusehdot, lainkohdat ja oikeudelliset periaatteet, joihin ratkaisu perustuu.
20 §.Päätöksen luonne ja valituskielto. Pykälään lisätään uusi 2 momentti, jossa säädetään siitä, että ilmoittaessaan osapuolille ratkaisustaan lautakunnan on samalla mainittava 1 momentin mukaisesta valituskiellosta sekä siitä, että lautakunnan ratkaisut ovat suosituksia.
Momentilla pannaan täytäntöön direktiivin 9 artiklan 1 kohdan c alakohta sekä 2 kohdan b ja c alakohta siltä osin kuin se on tarpeen.
25 §.Tarkemmat säännökset ja määräykset. Pykälän 1 momentin mukaan lautakunnan toimintaan liittyvästä tiedottamisesta sekä eräistä osapuolille annettavista tiedoista säädetään tarkemmin oikeusministeriön asetuksella.
Säännöksellä pannaan täytäntöön direktiivin 5 artiklan 2 kohta, 7 artiklan 1 ja 2 kohdat, 9 artiklan 1 kohdan b alakohta ja 2 kohdan a alakohta sekä 15 artiklan 1 kohta.