4.2.1.1
Vaikutukset kotitalouksien taloudelliseen asemaan
Muutokset pienentäisivät yleistä asumistukea saavien kotitalouksien käytettävissä olevia tuloja. Muutoksen suuruus riippuu kotitalouden koosta, asuinpaikasta, tulotasosta sekä asumismenoista. Muutokset vaikuttavat kaikkiin yleisen asumistuen saajiin, joskin toimeentulotuen saajilla yleisen asumistuen pieneneminen kompensoituu täysimääräisesti toimeentulotuesta. Eniten tuki pienenee jonkin verran työtuloja saavilla tuensaajilla. Alla kuvataan ensin yksittäisten muutosehdotusten vaikutuksia kotitalouksiin ja lopuksi koko kokonaisuuden vaikutukset. Yksittäisten muutosehdotusten vaikutukset on kuvattu numeromääräisesti itsenäisinä, eli niissä ei ole otettu huomioon muiden ehdotettujen muutosten vaikutuksia kuhunkin yksittäiseen muutokseen. Kaikkien ehdotusten kokonaisvaikutuksia kuvataan Yhteisvaikutukset -otsikon alla.
Koska yleinen asumistuki myönnetään ruokakuntakohtaisesti, vaikutusarvioissa esitetyt luokittelut koskevat koko ruokakuntaa. Esimerkiksi opiskelijaruokakunnaksi on määritelty ruokakunta, jossa ainakin yksi henkilö saa opintotukea. Esitetyt luvut eivät siis suoraan kerro useamman henkilön ruokakunnissa kaikkien ruokakunnan jäsenten elämäntilanteesta.
Korvausprosentin laskeminen 70 prosenttiin
Korvausprosentin laskeminen 80 prosentista 70 prosenttiin hyväksyttävien asumismenojen ja perusomavastuun erotuksesta pienentää tuen tasoa kaikilla yleisen asumistuen saajilla. Tuki pienenee muutoksen myötä useimmissa tapauksissa 12,5 prosenttia. Euromääräisesti vaikutus on sitä suurempi, mitä enemmän ruokakunta saa yleistä asumistukea.
Perusomavastuun korottaminen 50 prosenttiin
Perusomavastuun korottaminen 42 prosentista 50 prosenttiin pienentää tuen tasoa niillä tuensaajilla, joilla tulot ylittävät perusomavastuun rajan. Elokuussa 2023 yleistä asumistukea maksettiin 370 598 ruokakunnalle. Näistä niitä, joilla perusomavastuu oli nolla, oli 196 664 ja vastaavasti perusomavastuuta oli lopuilla 173 934 ruokakunnalla. Esimerkiksi pelkkää työmarkkinatukea saavalla yksinasuvalla tai opintotuen lisäksi vain pieniä työtuloja saavalla opiskelijalla perusomavastuu on nolla, joten heihin muutos ei vaikuta. Vaikutus on sitä suurempi mitä suuremmat tulot tuensaajalla on. Esimerkiksi 1 200 euroa kuukaudessa tienaavalla Espoossa asuvalla yksinasuvalla tuki pienenisi vuoden 2023 tasossa noin 8 euroa, mutta 1 800 euroa tienaavalla noin 46 euroa kuukaudessa.
Muutos myös pienentää tulorajaa, jolla yleistä asumistukea vielä saa, eli tiputtaa tuensaajien joukossa eniten tuloja saavat ruokakunnat kokonaan pois tuelta.
Perusomavastuun kaavassa olevien aikuisen ja lapsen kertoimen muuttaminen
Aikuisen kerrointa pienennetään 15 prosenttia ja lapsen kerrointa kasvatetaan 20 prosenttia. Muutos pienentää yksin asuvien tukea keskimäärin noin 6 euroa kuukaudessa. Vastaavasti muutos kasvattaa kahden lapsen yksinhuoltajan tukea keskimäärin noin 31 euroa kuukaudessa ja kahden huoltajan kaksilapsisen perheen tukea noin 23 euroa kuukaudessa. Kertoimien muuttaminen siis lieventää muiden ehdotettujen muutosten vaikutuksia yleistä asumistukea saaviin ruokakuntiin, joissa on lapsia, ja suurentaa vaikutuksia ruokakuntiin, joissa on pelkkiä aikuisia.
Ansiotulovähennyksen poisto
Ehdotettu 300 euron ansiotulovähennyksen eli yleisen asumistuen ”suojaosan” poisto pienentää tuen tasoa kaikilla tuensaajilla, joilla on työtuloja perusomavastuun alarajan ylittävä määrä. Ansiotulovähennys on tarkoittanut sitä, että työtuloja ei oteta huomioon tuen laskennassa 300 euroon asti. Muutoksen myötä tuki pienenee useimmilla työtuloja saavilla tuensaajilla noin 100 euroa kuukaudessa. Kaikkein pieni- ja suurituloisimmilla tuensaajilla vaikutus on pienempi.
Ansiotulovähennyksen poisto pienentää 300 eurolla asumistuen saantiin oikeuttavien tulojen ylärajaa eli pudottaa tuelta pois alle 300 eurolla nykyisen tuen saannin tuloylärajan alittavat henkilöt. Tuloraja on vuonna 2023 yksinasuvalla Helsingissä 2 119 euroa kuukaudessa, 2 073 euroa kuukaudessa kuntaryhmässä 2, 1 797 euroa kuukaudessa kuntaryhmässä 3 ja 1 671 euroa kuukaudessa kuntaryhmässä 4. Useamman henkilön ruokakunnissa tulorajat ovat suurempia ja riippuvat lasten ja aikuisten määristä.
Helsingin yhdistäminen kuntaryhmään 2
Helsingin yhdistäminen kuntaryhmään 2 laskee yleisen asumistuen hyväksyttävät asumismenot Helsingissä muun pääkaupunkiseudun tasolle. Esimerkiksi yksinasuvalla enimmäisasumismenot tippuvat Helsingissä 582 eurosta 563 euroon vuoden 2023 tasossa. Tuen tasossa tämä tarkoittaa yksinasuvalle enimmäisasumismenot ylittävälle noin 15 euron kuukausittaista laskua. Useamman henkilön ruokakunnissa tuki pienenee euromääräisesti tätä enemmän. Lähes kaikki Helsingissä yleistä asumistukea saavat ylittävät jo nykyiset enimmäisasumismenot, joten muutos vaikuttaa lähes kaikkiin helsinkiläisiin asumistuen saajiin.
Omistusasuntojen asumistuen lakkauttaminen
Omistusasunnoista maksettiin yleistä asumistukea vuoden 2022 lopussa vajaalle 15 000 ruokakunnalle eli 3,9 prosentille kaikista tuensaajaruokakunnista, joskin määrä on ollut melko nopeassa kasvussa todennäköisesti korkotason nousun myötä, ja elokuussa 2023 tukea maksettiin jo 17 000 ruokakunnalle. Kaksi kolmasosaa tuista maksettiin osakeasuntoihin ja yksi kolmasosa omakotitaloihin. Keskimäärin tukea maksettiin vuoden 2022 lopussa noin 190 euroa kuukaudessa noin 362 euron asumismenoihin. Elokuussa 2023 keskimääräinen tuki oli kasvanut noin 242 euroon kuukaudessa ja keskimääräiset asumismenot tuensaajilla 513 euroon kuukaudessa. Nykyisellä korkotasolla tuen poisto siis poistaisi noin 17 000 tuensaajalta keskimäärin noin 240 euron tuen kuukaudessa. Mikäli asumismenojen ja tuensaajien määrän nousevat trendit jatkuvat, vaikutus olisi vuonna 2024 todennäköisesti jonkin verran tätä suurempi.
Kuviossa 6 on esitetty omistusasuntoihin yleistä asumistukea saaneiden osuuden ruokakuntatyypeittäin. Suurin osa tukea saavista on yksin asuvia, mutta myös yksinhuoltajien osuus on varsin korkea, yli neljännes. Yli kahden aikuisen ruokakuntiin tukea maksettiin melko harvoin.
Kuvio 6. Omistusasuntoihin tukea saaneiden ruokakuntatyypit elokuussa 2023. Lähde: Kelasto.
Kokonaisvaikutukset
Kuviossa 7 on esitetty muutosten vaikutukset yleistä asumistukea saavien ruokakuntien määrään elämäntilanteen ja perhetyypin mukaan. Eniten muutokset vaikuttavat ansiotulovähennyksen ja perusomavastuun korotuksen myötä työssäkäyviin ruokakuntiin, joista yli kolmasosan arvioidaan tippuvan kokonaan pois yleiseltä asumistuelta. Keskimäärin tuki muuttuisi työssäkäyvällä ruokakunnalla 133 euroa kuukaudessa. Opiskelijaruokakunnista tuelta tippuisi arviolta 6,5 prosenttia ja työttömistä arviolta 8 prosenttia. Vastaavasti yleinen asumistuki pienenisi opiskelijaruokakunnalla keskimäärin 76 ja työttömällä ruokakunnalla 73 euroa kuukaudessa.
Perhetyypeistä muutokset vaikuttaisivat ruokakunnittain tarkasteltuna eniten kahden vanhemman lapsiperheisiin, joista yli 23 prosenttia tippuisi tuelta kokonaan ja tuen muutos olisi keskimäärin 140 euroa kuukaudessa. Myös lapsettomiin pareihin muutokset olisivat samankaltaisia: 25,5 prosenttia tippuisi tuelta kokonaan ja tuki pienenisi keskimäärin 127 euroa kuukaudessa. Yksinasuvilla tuelta tippuisi kokonaan 11 prosenttia, ja tuki pienenisi keskimäärin 70 euroa kuukaudessa. Yksinhuoltajilla vastaavat luvut olisivat 15 prosenttia ja 111 euroa. Luvut ovat ruokakuntakohtaisia, joten yksinasuvilla muutos olisi kuitenkin euromääräisesti suurin henkilöä kohden.
Kuvio 7. Saajaruokakunnat elämäntilanteen mukaan. Lähde: Kela
Kuviossa 8 kuvataan, kuinka paljon kussakin tuensaajaryhmässä asumistuki keskimäärin kattaa asumismenoista ja kuinka paljon esitetyt muutokset vaikuttavat tähän kattavuuteen.
Kuvio 8.
Kuviossa 9 kuvataan ehdotettujen muutosten aiheuttamaa tuen muutosta suhteessa tuensaajan tuloihin eri tuensaajaryhmissä. Vaikka euromääräisesti suurimmat muutokset kohdistuvat työssäkäyviin ruokakuntiin, suhteessa ruokakunnan tuloihin asumistuen rooli on paljon pienempi eikä näillä ruokakunnilla muutos tuloihin suhteutettuna ole muita ryhmiä suurempi.
Kuvio 9.
Kuviossa 10 esitetään arvioitu muutos yleisen asumistuen saajaruokakunnissa muutosten seurauksena. Yhteensä muutokset pienentäisivät saajamäärää noin 50 000 ruokakunnalla kuukaudessa. Lukumääräisesti suurin vaikutus saajamäärissä on 20–24-vuotiaiden ikäluokkaan, jossa tuensaajia on eniten. Suhteessa saajamääriin vaikutukset ovat kuitenkin suurempia vanhemmissa ikäluokissa. 20–24-vuotiaista tuelta tippuisi noin 9 prosenttia, kun yli 45-vuotiaiden ikäryhmissä suhteellinen osuus on lähellä 20 prosenttia.
Kuvio 10.Arvioitu saajamäärien muutos ikäluokittain. Lähde: Kela
Kuviossa 11 on esitetty saajaruokakuntien arvioidut muutokset maakunnittain. Eniten tuelta tippuu suhteellisesti ruokakuntia Ahvenanmaalla, Etelä-Pohjanmaalla, Etelä-Savossa, Kanta-Hämeessä, Keski-Pohjanmaalla, Kymenlaaksossa ja Satakunnassa. Euromääräisesti muutokset eivät kuitenkaan eroa maakunnittain huomattavasti lukuun ottamatta Uuttamaata ja Ahvenanmaata. Uudellamaalla tuki tippuu keskimäärin 103 euroa ruokakuntaa kohden (Ahvenanmaalla 94 euroa). Manner-Suomen muissa maakunnissa muutos on kaikissa keskimäärin 70–79 euroa ruokakuntaa kohden.
Kuvio 11.
Yllä esitetyt muutokset tuen tasoon sisältävät vain arvioidut vaikutukset yleiseen asumistukeen. Osa yleisen asumistuen saajista saa kuitenkin myös toimeentulotukea. Mikäli kotitalous saisi toimeentulotukea ilman yleisen asumistuen muutoksiakin, kotitalouden käytettävissä olevat tulot eivät käytännössä muutu, koska yleisen asumistuen pieneneminen lisää toimeentulotuen tarvetta, ja siten kotitalouden saamaa toimeentulotukea.
Taulukossa 1 on esitetty yleisen asumistuen keskimääräiset muutokset myös toimeentulotukea saman vuoden aikana saaneilla päätoimen mukaan jaoteltuna. Toimeentulotuen saajamäärät ovat taulukoossa vuositason lukuja eivätkä siten suoraan verrannollisia yllä esitettyihin yleisen asumistuen kuukausittaisiin saajamääriin. Kotitalous on voi saada toimeentulotukea vuoden aikana vain lyhyen aikaa, vaikka saisi yleistä asumistukea koko vuoden. Tällöin toimeentulotuki kompensoi yleisen asumistuen muutoksia vain niinä kuukausina, jolloin henkilö saa toimeentulotukea.
Kuten taulukosta selviää, toimeentulotuen saanti on yleisintä työttömien keskuudessa. Yli 70 % niistä toimeentulotuen saajakotitalouksista, joiden tuloina oli otettu huomioon yleistä asumistukea, oli työttömiä. Suurin osa oli yksinasuvia työttömiä. Myös yksinhuoltajatalouksissa toimeentulotuen saanti on yleistä. Toimeentulotuen saajat ovat keskimäärin muita yleisen asumistuen saajia vanhempia, mikä johtuu erityisesti siitä, että opiskelijoilla toimeentulotuen saanti on suhteellisen harvinaista. Toimeentulotuen saanti huomioon ottaen ehdotusten keskimääräiset vaikutukset ovat siis suhteellisesti suuremmat opiskelijoihin kuin työttömiin.
Kelan arvion mukaan toimeentulotuen saajien määrä lisääntyy muutoksen myötä noin 15 000 kotitaloudella.
Taulukko 1: Toimeentulotuen saajat päätoimen mukaan
Yleisen asumistuen keskimääräiset muutokset toimeentulotuen saajilla päätoimen mukaan jaoteltuna |
Hakijan päätoimi | Yleisen asumistuen muutos keskimäärin per kotitalous per kk | Kotitalouksien lkm |
Eläkkeellä iän perusteella | -85,98 € | 595 |
Hoitovapaalla | -90,89 € | 4 244 |
Muut työvoiman ulkopuolella olevat | -73,63 € | 320 |
Omaa perheenjäsentä hoitavat | -96,95 € | 522 |
Opiskelijat, koululaiset | -61,05 € | 11 452 |
Pitkäaikaisesti sairaat | -59,85 € | 9 400 |
Työkyvyttömyyseläkettä saavat | -85,54 € | 1 666 |
Työlliset | -109,33 € | 21 476 |
Työttömät | -62,12 € | 130 309 |
Varusmiehet, siviilipalvelusmiehet | -47,27 € | 1 062 |
Äitiys-, isyys- tai vanhempainvapaalla | -86,26 € | |
Yhteensä | | 183 583 |
Kuvio 12 havainnollistaa muutosten vaikutuksia käytettävissä oleviin tuloihin ja tuen määrään eri tulotasoilla. Kuvio on laskennallinen esimerkki, joka perustuu tulojen vuosikeskiarvoon eikä sitä tule käsittää edustavana kuvauksena tarkoista euromääräisistä vaikutuksista todellisissa tilanteissa. Yleinen asumistuki tarkistetaan vain kerran vuodessa, elleivät tulot muutu merkittävästi, ja verotus lasketaan vuositasolla, joten käytännössä tulojen vaikutus etuuksiin ei ole yhtä suoraviivainen kuin kuvio esittää. Kuvio kuitenkin havainnollistaa sitä, kuinka tukitason muutos on pienin kokonaan työttömällä henkilöllä, jolla ei ole lainkaan työtuloja. Suurin muutos on noin 900–1 400 euron työtuloilla. Tätä pienemmillä tuloilla toimeentulotuki kompensoi yleisen asumistuen pienenemistä, ja tätä suuremmilla tuloilla asumistukea ei jäisi muutosten myötä enää maksettavaksi. Nykytilassa esimerkin henkilö saisi yleistä asumistukea yli 2 000 euron kuukausittaisilla työtuloilla, mutta muutoksen myötä tuki lakkaisi jo noin 1 400 euron työtuloilla. Laskelmat on tehty vuoden 2023 tasossa ja vuoden 2023 lainsäädännöllä.
Kuvio 12: Yleinen asumistuki ja käytettävissä olevat tulot työtulojen mukaan. Lähde: SISU-mikrosimulaatiomallin esimerkkilaskelmat / STM
Lapsivaikutukset
Esitykseen sisältyvät ehdotukset, jotka alentavat asumistuen määrää vaikuttavat tukea saavien huoltajien taloudellisiin mahdollisuuksiin huolehtia lapsista ja esitys on näin ollen merkityksellinen lasten ja nuorten hyvinvoinnin kannalta.
Lapsiperheköyhyys koskettaa nykyisin noin 10 prosenttia lapsista. Köyhyysriskissä ovat erityisesti pienten lasten perheet, monilapsiset perheet ja yhden aikuisen kotitaloudet. Lapsiperheköyhyyden eri mittarit yhdistyvät usein vanhempien vajaatyöllisyyteen. Vanhempien työllisyyttä tukemalla voidaan vähentää lapsiperheköyhyyttä. Työllisyysasteen nostaminen on hallitusohjelman keskeisiä tavoitteita. Samoin hallitusohjelma sisältää kirjauksia muun muassa työn ja perheen yhteensovittamista tukevien palveluiden kehittämisestä siten, että lapsiperheiden vanhempien työllistymisen esteitä poistuu, matalan kynnyksen perhepalveluiden kehittämisestä, perhekeskustoimintamallin hyödyntämisestä, varhaisen tuen ja moniammatillisen lapsiperhetyön lisäämisestä sekä lastensuojelun avopalveluita painottavan palvelurakenteen edistämisestä.
Lapsiperheisiin kohdistuvat muutokset heikentävät staattisesti arvioituna lapsiperheiden kulutusmahdollisuuksia.
Staattisen arvioinnin ominaisuus on, että se ei huomioi kannustinten muutoksiin liittyviä käyttäytymismuutoksia ja työllisyysvaikutuksia. Käyttäytymisvaikutusten huomioimatta jättäminen liioittelee ehdotettujen muutosten haitallisia vaikutuksia lapsiperheille ja jättää työllisyyden vahvistumiseen liittyvät positiiviset vaikutukset huomioitta. Käyttäytymisvaikutuksiin liittyy epävarmuutta, mutta arvioiden riskit ovat symmetrisiä tarkoittaen, että vaikutukset voivat olla arvioitua pienempiä tai suurempia.
Koska suuri enemmistö yleisen asumistuen saajista on yksin asuvia, muutosten vaikutukset kohdistuvat lapsiperheisiin vähemmän kuin muuhun työikäiseen väestöön. Yhteensä lapsiperheitä oli vuoden 2022 lopun reilusta 380 000 saajaruokakunnasta reilut 80 000. Noin 23 000 saajaruokakuntaa oli kahden vanhemman perheitä, ja noin 57 0000 yksinhuoltajatalouksia. Muutokset siis vaikuttavat merkittävään määrään pienituloisten kotitalouksien lapsia, etenkin yksinhuoltajien lapsia. Yhteensä muutokset vaikuttavat noin 167 000 lapseen, joista noin 107 000 asuu yksinhuoltajatalouksissa.
Kahden vanhemman perheissä tuki pienenee keskimäärin 140 euroa kuukaudessa, ja yksinhuoltajilla keskimäärin 111 euroa kuukaudessa. Muutokset ovat lapsiperheissä kotitaloutta kohden euromääräisesti laskettuna keskimäärin suurempia kuin yksinasuvilla, mutta henkilöä kohden pienempiä. Suhteellisesti tuki pienenee yksinhuoltajilla noin 25 prosenttia (vertailun vuoksi yksinasuvilla 24 prosenttia) ja kahden vanhemman perheillä 29 prosenttia (lapsettomilla pareilla 37 prosenttia).
Lapsiperheissä keskimääräiset asumistuen laskennassa huomioon otetut tulot ovat selvästi suurempia kuin yksinasuvilla ja lapsettomilla pareilla. Lapsiperheiden yleisen asumistuen laskennassa huomioon otetut tulot olivat vuoden 2022 lopussa keskimäärin 1 722 euroa kuukaudessa, kun yksinasuvilla tulot olivat keskimäärin 727 euroa. Yksinhuoltajilla keskimääräinen tulo oli noin 1 500 euroa kuukaudessa. Lapsiperheillä asumismenojen osuus kotitalouden tuloista on myös sekä ennen että jälkeen asumistuen huomioon ottamisen keskimäärin selvästi pienempi kuin yksinasuvilla.
Muutokset siis pienentäisivät merkittävästi pienituloisten lapsiperheiden tukea, ja siten lisäisi lapsiperheiden pienituloisuutta. Tuen saajien joukossa ruokakunnat, joissa on lapsia, ovat keskimäärin parempituloisia kuin lapsettomat ruokakunnat, mikä suurentaa lapsiperheisiin kohdistuvaa vaikutusta, koska ansiotulovähennyksen poista ja perusomavastuun korottaminen kohdistuvat nimenomaan jonkin verran muitakin tuloja kuin vähimmäismääräisiä etuuksia saaviin tuensaajiin. Toisaalta perusomavastuun aikuisen ja lapsen parametreihin tehtävät muutokset lieventävät lapsiperheisiin kohdistuvia vaikutuksia. Kaikkein pienituloisimmat lapsiperheet, etenkin yksinhuoltajat, saavat jo nykyään yleisesti toimeentulotukea, jolloin toimeentulotuen merkitys näiden kotitalouksien taloudessa kasvaisi, mutta toisaalta käytettävissä olevat tulot eivät muuttuisi.
Vaikutukset vammaisiin henkilöihin
Esitykseen sisältyvät ehdotukset pienentävät maksettavan asumistuen määrää ja näin ollen myös vammaisille henkilöille maksettavia tukia. Esitys on merkityksellinen vammaisten henkilöiden työllisyyttä ja toimeentuloa koskevien kysymysten kannalta. Lisäksi, erityisesti lausuntopalautteen perusteella, arvioitavaksi on tullut myös se, onko asumistuen ansiotulon poistamisella vaikutusta henkilökohtaisen avun saantiin ja henkilökohtaisen avustajan tehtävässä työllistyvien toimeentuloon.
Ansiotulovähennyksen poistamisella on sekä työnteon kannustimia parantavia että heikentäviä vaikutuksia. Vammaiset ja osatyökykyiset henkilöt työskentelevät yleensä osa-aikaisesti, ja heidän työnteon kannustimiin muutos vaikuttaa siten heikentävästi. Sama koskee vammaisten henkilökohtaista apua, koska henkilökohtaisena avustajana työskenteleminen on usein osa-aikatyötä.
Sukupuolivaikutukset
Taulukossa 2 on esitetty muutosten vaikutukset eri tuensaajaryhmiin sukupuolittain jaoteltuna. Keskimäärin muutokset pienentävät tukea miehillä arviolta 76 euroa kuukaudessa ja naisilta 93 euroa kuukaudessa. Vaikutukset kohdistuvat sekä saajamäärien että tuen tason keskimääräisten muutosten osalta muita ryhmiä voimakkaammin työssäkäyviin ja yksinhuoltajiin. Tuensaajien selvä enemmistö näissä ryhmissä on naisia. Myös kaikista tuensaajista eli ehdotettujen muutosten kohteena olevista enemmistö on naisia. Tämä kuvastaa sitä, että osa-aikatöiden tekeminen on yleistä juuri naisilla, ja matalapalkkaiset alat ovat usein naisvaltaisia. Myös asumistukea saavista opiskelijoista selvä enemmistö on naisia. Kokonaan työttömistä, esimerkiksi pitkään työmarkkinatukea saaneista pitkäaikaistyöttömistä, enemmistö on sen sijaan miehiä. Kun ehdotetut muutokset ovat euromääräisesti lievempiä kaikkein heikoimmassa työmarkkina-asemassa oleviin työttömiin kuin jonkin verran työtuloja saaviin ruokakuntiin, kohdistuvat muutokset voimakkaammin juuri naisiin.
Taulukko 2: Vaikutukset sukupuolittain. Lähde: Kela
| Saajia/kk | Miehiä | Naisia | Saajien muutos, miehet | Saajien muutos, naiset | Tuen muutos, e/kk, miehet | Tuen muutos, e/kk, naiset |
Opiskelijat | 125 000 | 56 150 | 68 850 | -3 300 | -4 900 | -71 | -78 |
Työttömät | 114 000 | 66 300 | 47 700 | -5 300 | -3 900 | -66 | -77 |
Työssäkäyvät | 87 000 | 26 500 | 60 500 | -9 800 | -19 900 | -128 | -140 |
| | | | | | | |
Yksinhuoltajat | 59 600 | 4 500 | 55 100 | -750 | -8 250 | -103 | -114 |
Yksinasuvat | 261 000 | 139 000 | 122 000 | -14 400 | -15 100 | -66 | -74 |
Kahden vanhemman perheet | 24 700 | | | | | | |
Lapsettomat parit / muut | 25 300 | | | | | | |
| | | | | | | |
Yhteensä | | | | | | -76 | -93 |
Yhteisvaikutukset muiden sosiaaliturvamuutosten kanssa
Tässä esityksessä on kuvattu yleisen asumistuen muutosehdotusten vaikutuksia itsenäisenä kokonaisuutena. Ehdotetuilla muutoksilla on kuitenkin yhteisvaikutuksia myös muiden hallituksen esittämien sosiaaliturvamuutosten kanssa. Sosiaali- ja terveysministeriö valmistelee syksyllä 2023 valmisteltavista sosiaaliturvamuutoksista muistion, jossa kuvataan kaikkien muutosten yhteisvaikutuksia kotitalouksiin.