6
Säännöskohtaiset perustelut
1 §. Soveltamisala.
1 momentti. Tämä laki koskee yrityksille COVID19-pandemian aiheuttamien liiketoiminnan yleisten vaikeuksien helpottamiseksi myönnettävää määräaikaista valtiontukea, jonka Euroopan komissio on erillisen ilmoituksen perusteella hyväksynyt sisämarkkinoille soveltuvaksi (komission päätös SA.56995(2020/N).
Yrityksen käsite olisi sama kuin EU:n kilpailuoikeudessa. Sekä yrityksen että taloudellisen toiminnan käsitteet ovat EU-oikeudessa laajat. Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan yrityksiä ovat kaikki taloudellista toimintaa harjoittavat yksiköt riippumatta niiden oikeudellisesta muodosta tai rahoitustavasta. Ratkaisevaa arvioinnissa on harjoitettavan toiminnan luonne. Taloudellista toimintaa on kaikki toiminta, jossa tavaroita ja palveluja tarjotaan tietyillä markkinoilla. Myös voittoa tavoittelemattomat yksiköt, kuten yhdistykset ja säätiöt, sekä luonnolliset henkilöt, voivat harjoittaa taloudellista toimintaa.
Koska kyse on julkisista varoista myönnettävästä tuesta, siihen tulee soveltaa EU:n valtiontukisääntöjä. Yritysten kustannustuki perustuisi Euroopan komission 24.4.2020 antamaan päätökseen (SA.56995(2020/N)), jolla komissio hyväksyi Suomen puitetukiohjelman COVID19-pandemiaan liittyville valtiontukitoimenpiteille sisämarkkinoille soveltuvaksi. Päätös perustuu Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107 artiklan 3 kohdan b alakohtaan sekä komission tiedonantoon tilapäisiksi puitteiksi valtiontukitoimenpiteille talouden tukemiseksi tämänhetkisessä COVID19-pandemiassa (C(2020) 1863 final).
Tiedonannon ja komission päätöksen mukaan suorina avustuksina myönnettävät tuet ovat yhteensopivia SEUT 107 artiklan 3 kohdan b alakohdan kanssa edellyttäen, että yksittäiselle yritykselle myönnettävä tuki ei ylitä 800 000 euroa ja että tuki myönnetään sellaisen tukiohjelman perusteella, jolla on alustava budjetti. Puitetukiohjelman tavoitteena on tukea yrityksiä, jotka kärsivät äkillisestä maksuvalmiuden heikentymisestä tai jopa sen täydellisestä puutteesta COVID19-pandemian vuoksi. Tukea voidaan myöntää suorina avustuksina, vero- ja sosiaaliturvamaksuetuuksina, takaisinmaksettavina ennakkoina, takauksina, lainoina ja pääomana. Puitetukiohjelman mukaisia tukitoimenpiteitä voidaan yhdistää vähämerkityksistä tukea koskevan niin sanotun de minimis -asetuksen (komission asetus 1407/2013) mukaisen tuen tai yleisen ryhmäpoikkeusasetusten (komission asetus 651/2014) mukaisen tuen kanssa edellyttäen, että mainittujen asetusten säännöksiä ja kasautumissääntöjä noudatetaan.
Tukea ei saa myöntää yrityksille, jotka olivat vaikeuksissa jo 31.12.2019 eli ennen COVID19-pandemian puhkeamista. Tuki tulee myöntää viimeistään 31.12.2020. Tuki, joka on myönnetty komission hyväksymän tukiohjelman nojalla, voidaan yhdistää muihin valtiontukiin. Tukea myöntäviä viranomaisia voivat olla valtion viranomaisten lisäksi myös kunnat. 800 000 euron enimmäismäärää laskettaessa otetaan huomioon kaikki yksittäisen yrityksen ja sen kanssa samaan konserniin kuuluvien yritysten saamat tuet, jotka on myönnetty komission hyväksymän puitetukiohjelman (komission päätös SA.56995(2020/N)) nojalla. Ehdotettua tukea myönnettäessä tulisi siten tarkistaa, että tuen myöntäminen ei johda 800 000 euron enimmäismäärän ylittymiseen. Edellä mainitut ehdot on huomioitu ehdotetun lain 4 §:ssä, joten esityksen voidaan katsoa olevan linjassa komission päätöksen kanssa.
2 momentti: Laki ei teknisistä ja eräistä juridisista syistä koskisi maatalouden alkutuotantoa eikä kalastus- ja vesiviljelyalaa. Kyseiset tuet on rajattu komission puitetukiohjelmaa koskevan päätöksen soveltamisalan ulkopuolelle. Lisäksi maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalalla myönnetään soveltuvin osin vastaavan tyyppistä kustannustukea maatalouden alkutuotannon ja kalatalouden yritystoimintaan, joten on tarkoituksenmukaista tehdä rajaus soveltamisalaan. Maatalouden alkutuotantoon ja kalatalouteen sovelletaan erillisiä valtiontukisääntöjä. Maa- ja metsätalousministeriö vastaa tältä osin komissiolle tehtävistä valtiontuki-ilmoituksista ja tukijärjestelmien valmistelusta
Maatalouden alkutuotannolla tarkoitetaan tässä yhteydessä Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT-sopimus) liitteessä 1 lueteltujen tuotteiden tuottamista, lukuun ottamatta kalastus- ja vesiviljelyalan tuotteita. Kalastus- ja vesiviljelyalalla tarkoitetaan kalastus- ja vesiviljelyalan valtiontukien tarkastelemista koskevista suuntaviivoista annetun Euroopan komission tiedonannon (2015/C 217/01) määritelmiä koskevan kohdan 22 g mukaan talouden alaa, johon kuuluvat kaikki kalastus- tai vesiviljelytuotteiden tuotantoa, jalostusta ja kaupan pitämistä koskevat toiminnot.
3 momentti. Kustannustukeen ja Valtiokonttorin toimintaan sovelletaan myös valtionavustuslakia (688/2001).
2 §. Kustannustuen myöntämisen yleiset edellytykset. Pykälässä säädetään määräaikaisen kustannustuen yleisistä perusteista sekä vähimmäis- ja enimmäismääristä. Kustannustuen määräytyminen perustuu COVID19-pandemian aiheuttamiin äkillisiin taloudellisiin vaikutuksiin.
1 momentti. Tuki kohdennettaisiin toimialoille, joilla huhtikuun 2020 kuukausiliikevaihto on enemmän kuin 10 prosenttia pienempi kuin vertailuajankohdan (1.3.-30.6.2019) keskimääräinen kuukausiliikevaihto. (1 kohta)
Mikäli 1 kohdassa tarkoitetulle toimialalle kuuluvan yrityksen huhtikuun liikevaihto tai tukikauden 1.4.-31.5.2020 keskimääräinen kuukausiliikevaihto on pienentynyt enemmän kuin 30 prosenttia kuin yllämainitun vertailuajankohdan (1.3.-30.6.2019) keskimääräinen kuukausiliikevaihto, yritykselle voitaisiin hakemuksesta myöntää määräaikaista kustannustukea. (2 kohta)
Lisäksi yrityksen vertailuajankohdan 1.3.-30.6.2019 liikevaihdon olisi oltava vähintään 20 000 euroa. (3 kohta) Yrityksen 5 §:n mukaan määräytyvän kustannustuen tulisi ylittää 2 000 euroa. (4 kohta). Tuen edellytyksenä on lisäksi, että yritystä ei koskisi mikään 6 §:ssä säädetyistä tuen myöntämisen esteistä. (5 kohta)
Edellä mainittujen edellytysten täyttyessä yritykselle voidaan hakemuksesta myöntää tukea hakemuksessa yksilöityihin 1.4.-31.5.2020 välisenä aikana syntyneisiin kiinteisiin kustannuksiin ja palkkausmenoihin. Kiinteiden kustannusten korvaus ei saisi ylittää kuukausitasolla puolta yrityksen vertailukuukausien keskimääräisestä liikevaihdosta.
Liikevaihdon lasku todetaan Verohallinnolle annetuista alv-ilmoituksista. Tuen perusteena olevat huhti-toukokuun myyntitiedot sekä vertailuajankohdan myyntitiedot saadaan lähtökohtaisesi Verohallinnon Valtiokonttorille toimitettavista tiedoista. Mikäli hakemusta laadittaessa toukokuun tiedot eivät ole käytettävissä, käytetään huhtikuun lukuja. Jos yrityksen liiketoiminta on kokonaan tai osittain muuta kuin arvonlisäverollista myyntiä, yritys ilmoittaa tiedon huhtikuun myynnistä ja vertailukuukausien myynnistä hakemuksessa. Jollei yritys sovella kuukausikohtaista menettelyä arvonlisäveroilmoittamisessaan, sen tulee todentaa liikevaihto muulla tavalla. Kustannustukea suoritettaisiin käyttämällä laskentaperusteina yritysten kiinteitä kustannuksia ja palkkamenoja jäljempänä 4 §:ssä säädetyllä tavalla.
Veroilmoitustietojen tai niitä vastaavien yrityksen itsensä ilmoittamien tietojen oikeellisuutta varmentaa osaltaan sanktiouhka, joten niitä on lähtökohtaisesti pidettävä luotettavana perustana myös hyvitysmenettelylle. Verohallinnon oikeudesta luovuttaa tietoja hyvityksen suorittamiseksi säädetään erikseen 10 §:ssä. Niiden yritysten osalta, jotka eivät sovella kuukausikohtaista menettelyä arvonlisäverotusilmoituksissaan, on selvitettävä liikevaihto muulla tavoin, esimerkiksi kirjanpidosta saatavilla tiedoilla.
2 momentti. Valtiokonttori voisi yrityksen osoittamista erityisen painavista, COVID19-pandemiaan liittyvistä syistä poiketa 1 momentin 1 kohdasta. Säännöksellä halutaan huomioida tilanteet, joissa lain pääsäännön mukaisesti tuen piiriin kuulumattomalle toimialalle jäävän yrityksen merkittävät taloudelliset ongelmat johtuisivat COVID19-pandemiasta. Tällaiseen yritykseen sovellettaisiin lakia muilta osin.
Yrityksen tulisi osoittaa ne syyt, joiden vuoksi yrityksen tilanne poikkeaa toimialan yleisestä tilanteesta. Lisäksi yrityksen tulisi osoittaa, että liikevaihdon lasku liittyy COVID19-pandemiaan eikä esimerkiksi yrityksen normaaliin kausivaihteluun tai muuhun COVID19-pandemiasta riippumattomaan syyhyn.
3 §. Kustannustuen piiriin kuuluvat toimialat.
1 momentti.Tukea maksetaan toimialoille, joiden liikevaihto on huhtikuussa 2020 laskenut vähintään 10 % vertailuajankohtaan 1.3.-30.6.2019 keskimääräiseen liikevaihtoon nähden COVID19-pandemian vaikutuksesta. Tuen rajoittaminen toimialoihin, joiden liikevaihto on laskenut COVID19-pandemian vaikutuksesta suhteessa vertailuajankohtaan parantaa yleisperusteluissa kuvatulla tavalla merkittävästi tuen kohdentumista, vaikka itse tuki maksetaan aivan vastaavasti yrityskohtaisen liikevaihdon muutoksen perusteella kuin yrityskohtainen tuki.
2 momentti. Tuen piiriin kuuluvista toimialoista säädettäisiin erikseen valtioneuvoston asetuksella. Tuen piiriin kuuluvat toimialat määriteltäisiin huhtikuun liikevaihtotietojen perusteella, jotka ovat käytettävissä 15.6.2020 jälkeen. Valtioneuvoston asetuksessa tapahtuvat toimialavalinnat perustuisivat tähän lakiin.
4 §. Kustannustuen määräytymisperusteet.
1 momentti. Pykälässä säädettäisiin määräaikaisen kustannustuen määräytymisperusteista. Tarkasteltavia tekijöitä olisi useita, jolloin tuki saadaan tarkemmin kohdistettua eduskunnan edellyttämällä tavalla juuri COVID19-pandemiasta kärsiville yrityksille. Yritykselle myönnettävä tuki määritellään seuraavien seikkojen perusteella.
Tarkasteltavana olisivat yrityksen huhtikuun liikevaihto tai yrityksen niin vaatiessa keskimääräinen kuukausikohtainen liikevaihto tukikaudelta (1.4.-31.5.2020) yrityksen tekemien arvonlisäveroilmoitusten mukaan (1 kohta) sekä yrityksen liikevaihto keskimäärin 1.3.-30.6.2019 yrityksen tekemien arvonlisäveroilmoitusten mukaan (vertailuajankohdan liikevaihto) (2 kohta). Mikäli arvonlisäveroilmoituksia ei ole saatavilla, sovelletaan yrityksen omaa ilmoitusta.
Vaikuttavia tekijöitä olisivat lisäksi tukikaudelta maksetut yrityksen työntekijöiden palkkauskulut tulorekisterin tietojen mukaan (tukikauden palkkauskulut) (3 kohta), yrityksen ilmoittamat tukikauden kiinteät kulut (tukikauden kiinteät kustannukset), joihin luetaan vuokrakulut ja muut kulut omassa käytössä olevasta kiinteistö-omaisuudesta, laite- ja esinevuokrat sekä käyttöoikeuskorvaukset ja lisenssimaksut; (4 kohta). Lisäksi vaikuttava tekijä olisi yrityksen ilmoittamat muut myönnetyt valtiontuet (5 kohta) Muiden myönnettyjen valtiontukien seuranta on välttämätöntä tukien vähentämiseksi yritysten kustannustuesta samoin kuin EU:n sääntöjen tarkoittaman ylikompensaation (800 000 euroa yritystä kohden) ennalta ehkäisemiseksi.
Yrityksen on esitettävä hakemuksessaan tuen käsittelemiseksi riittävät tiedot yrityksen kiinteistä kustannuksista. Kiinteisiin kuluihin luetaan vuokrakulut ja muut kulut omassa käytössä olevasta kiinteistö-omaisuudesta sekä laite- ja esinevuokrat. Yrityksen on ilmoitettava myös tiedot jo myönnetyistä Euroopan komission päätöksen (SA.56995(2020/N) mukaisista valtion tuista ja mahdollisista korvauksista, jotka perustuvat yksityisiin, COVID19-pandemiaan liittyviin vakuutuksiin.
5 §. Kustannustuen määrä. Tarkasteltavia tekijöitä olisi useita, jolloin tuki saadaan tarkemmin kohdistettua eduskunnan edellyttämällä tavalla juuri COVID19-pandemiasta kärsiville yrityksille.
1 momentti. Yritysten kustannustukea myönnettäessä tuen määrä lasketaan tukikaudelta siten, että 2 momentissa säädetyn laskelman osoittamasta määrästä vähennetään 3 momentissa säädetyllä tavalla muut yrityksen saamat tuet. Myönnettävä yritysten kustannustuki voi kuitenkin olla enintään 500 000 euroa yritystä kohti. Korvaukseen oikeuttavat kiinteät kustannukset eivät saa ylittää kuukausitasolla puolta yrityksen vertailukuukausien keskimääräisestä liikevaihdosta.
2 momentti. Yritysten kustannustuen määrä ennen 3 momentissa tehtäviä vähennyksiä laske-taan seuraavalla kaavalla (liikevaihto on kyseisen ajankohdan keskimääräinen liikevaihto):
Yhtälö tuottaa ensin keskimääräisen liikevaihdon aleneman, joka on suhdeluku, esim. 0.4, mikä siis vastaa 40 prosentin liikevaihdon alenemaa. Tästä vähennetään omavastuuosuus 0.3, mikä vastaa liikevaihdon lasku 30 prosentilla. Kerroin olisi tällöin 0.1.
Mikäli liikevaihdon alenemaa kuvaavan yhtälön tulos olisi 0.3 tai pienempi, se vähennettynä 0.3:lla antaisi tulokseksi nolla tai vähemmän. Näin ollen omavastuuosuus toteuttaa yhtälössä sen lakiesityksen tavoitteen, että tuen edellytyksenä olevan liikevaihdon aleneman on oltava enemmän kuin 30 prosenttia.
3 momentti. Yrityksen kustannustukea myönnettäessä vähennetään 2 momentin perusteella määräytyvästä kustannustuesta seuraavat muut tuet:
kunnan 1.4.2020 jälkeen myöntämä yksinyrittäjätuki, ja muu COVID19-pandemian vaikutuksia lievittämään tarkoitettu tuki
ELY-keskuksen 7.4.-31.12.2020 jälkeen myöntämästä, COVID19-pandemian aiheuttamasta markkina- ja tuotantohäiriötilanteen tilanneanalyysiin ja kehittämistoimenpiteisiin tarkoitetusta tuesta 70 prosenttia,
Business Finlandin 19.3.-31.12.2020 jälkeen myöntämästä, COVID19-pandemian aiheuttamasta markkina- ja tuotantohäiriötilanteen esiselvityksiin ja kehittämistoimenpiteisiin tarkoitetusta tuesta 70 prosenttia,
ravitsemisyritysten uudelleentyöllistämisen tukemisesta ja toiminnan rajoitusten hyvittämisestä annetun lain mukaan myönnetty tuki, (403/2020)
muu COVID19-pandemian vaikutuksia lievittämään säädetty tai valtion talousarviossa osoitettu tuki ja COVID19-pandemiaan liittyvä vakuutuskorvaus.
Työ- ja elinkeinoministeriö on osoittanut kunnille valtiontukea yksinyrittäjien tuen myöntämiseksi. Tuen määrä on 2000 euroa hakijaa kohti. Business Finlandin ja ELY-keskusten tuet ovat niin sanottuja korona-tki-tukia eli kohdennettu pääasiassa yritysten tutkimus- ja kehitys-hankkeisiin liiketoiminnan häiriötilanteessa COVID19-pandemiassa. Tästä syystä niitä ei vähennetä täysimääräisesti, koska ne kattavat osin erin kustannuksia kuin yleinen kustannustuki. Ravitsemisalan tukea koskeva laki on eduskuntakäsittelyssä.
Opetus- ja kulttuuriministeriö on avannut haun kohdennettuun yleisavustuksena COVID19-pandemista kärsineille museoille, orkestereille ja teattereille. Hakemuksia on tullut n. 600, joista noin puolet on osakeyhtiöitä. Yhteenlaskettu haettu summa on yli 23 milj. ja käytettävissä oleva määräraha on 9,3 milj. euroa. Lisäksi Ahvenanmaa on ilmoittanut myöntävänsä COVID19-pandemian johdosta eräitä tukia. Kunnat ovat myös voineet myöntää yksinyrittäjäntukia mutta myös tapauskohtaisesti muita COVID19-pandemiaan liittyviä tukia.
6 §. Kustannustuen myöntämisen esteet. Pykälässä säädettäisiin tuen myöntämisen esteistä. Tarkoituksena on, että tukea ei myönnettäisi yritykselle, joka on ollut 31.12.2019 taloudellisissa vaikeuksissa kuten esimerkiksi laiminlyönyt verotukseen liittyviä velvoitteitaan. Tämä ehkäisisi myös harmaata taloutta. Lisäksi vireillä oleva konkurssimenettely estäisi tuen myöntämisen.
Yrityksen tulisi esittää tiedot taloudellisesta tilanteestaan sen arvioimiseksi, ettei tuen myöntämiselle ole 6 §:ssä tarkoitettuja esteitä, erityisesti ettei yritys ole 6 § 1 momentissa tarkoitettu vaikeuksissa oleva yritys.
Euroopan komission päätöksessä edellytetään, että tukea ei saa myöntää yritykselle, joka oli vaikeuksissa 31.12.2019. Edellä mainitusta johtuen 1 pykälässä suljettaisiin tuen ulkopuolelle ne yritykset, jotka olivat taloudellisissa vaikeuksissa ennen COVID19-pandemiaa. Vaikeuksissa olevalla yrityksellä tarkoitetaan EU:n yleisen ryhmäpoikkeusasetuksen 2 artiklan 18 kohdassa tarkoitettua yritystä. Määritelmän mukaan yrityksen katsotaan olevan vaikeuksissa, jos a) se on menettänyt yli puolet osakepääomastaan (yhtiöt, jonka osakkaiden vastuu on rajoitettu), b) se on menettänyt yli puolet tilinpäätöksen mukaisista omista varoistaan kertyneiden tappioiden vuoksi (yhtiöt, joissa ainakaan joidenkin osakkaiden vastuuta yhtiön velasta ei ole rajattu), c) yritys on yleistäytäntöönpanomenettelyn kohteena, d) yritys on saanut pelastamistukea eikä ole vielä maksanut lainaa takaisin tai lopettanut takausta, tai on saanut rakenneuudistustukea ja on vielä rakenneuudistussuunnitelman kohteena, e) muun kuin pk-yrityksen velkaantumisaste on kahden viime vuoden ajan ollut yli 7,5 ja käyttökatteen suhde nettorahoituskuluihin ollut alle 1,0. Alle 3-vuotiaisiin pk-yrityksiin sovelletaan vain c)-kohtaa.
Tukea ei myönnettäisi pykälän 2 momentin 1 kohdan mukaan, jos yritys ei ole merkittynä ennakkoperintälain (1118/1996) 25 §:ssä tarkoitettuun ennakkoperintärekisteriin. Verohallinto merkitsee hakemuksen perusteella ennakkoperintärekisteriin elinkeinotoimintaa, maataloutta tai muuta tulonhankkimistoimintaa harjoittavat henkilöt, yritykset ja yhteisöt. Ennakkoperintärekisteriin kuuluminen ei ole pakollista. Syy siihen, että yritys ei ole merkittynä ennakkoperintärekisteriin, on kuitenkin pääosin seurausta siitä, että yritys on joko poistettu tai sitä ei ole voitu merkitä rekisteriin verotusta koskevien laiminlyöntien johdosta.
Verohallinto voi poistaa toimijan ennakkoperintärekisteristä laiminlyöntien vuoksi. Ennakkoperintärekisteristä voidaan poistaa tai siihen voidaan jättää merkitsemättä toimija, joka olennaisesti laiminlyö verojen maksamisen, verotusta koskevan ilmoittamisvelvollisuuden, kirjanpito- tai muistiinpanovelvollisuuden tai muun verotukseen liittyvän velvollisuuden. Rekisteristä voidaan poistaa tai siihen jättää merkitsemättä henkilö, jonka johtamat yritykset ovat aiemmin laiminlyöneet velvollisuutensa verotuksessa. Yritys voidaan jättää rekisteröimättä tai se voidaan poistaa rekisteristä yritystä johtavan henkilön aiempien laiminlyöntien perusteella.
Pykälän 2 momentin 2 kohdan mukaan tukea ei myönnettäisi, jos yritys on laiminlyönyt verotusta koskevan ilmoittamisvelvollisuuden. Pykälässä tarkoitettu laiminlyönti olisi esimerkiksi kysymyksessä, jos yritys jättää antamatta verotusmenettelystä annetun lain 2 (1558/1995) luvussa tai oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annetun lain (768/2016) 4 luvussa tarkoitetun veroilmoituksen tai muun ilmoituksen. Tukea ei myöskään myönnettäisi, jos yritys ei ole antanut tulotietojärjestelmästä annetun lain (53/2018) 6 §:ssä tarkoitettua ilmoitusta maksamistaan palkoista tulorekisteriin. Yrityksellä olisi mahdollisuus korjata laiminlyönnit antamalla puuttuvat ilmoitukset Verohallinnolle tai tulorekisteriin.
Pykälän 2 momentin 3 kohdan mukaan tukea ei myönnettäisi, jos yrityksellä on verotustietojen julkisuudesta ja salassapidosta annetun lain (1346/1999) 3 a luvussa tarkoitettuun verovelkarekisteriin merkittyjä verovelkatietoja. Verovelkarekisteriin merkitään verovelkaa koskevana tietona tieto siitä, onko yrityksellä vähintään 10 000 euroa sellaisia erääntyneitä ja suorittamatta olevia Verohallinnon kantamia veroja ja maksuja, joista ei ole Verohallinnon tekemää maksujärjestelyä tai muutoksenhakuviranomaisen täytäntöönpanon keskeytystä koskevaa määräystä. Yritystä koskevat tiedot voidaan merkitä verovelkarekisteriin aikaisintaan kahden viikon kuluttua siitä päivästä, jona yrityksen katsotaan saaneen tietoonsa veronkantolain (11/2018) 70 §:ssä tarkoitetun yhteenvedon, jossa yritystä on muistutettu laiminlyönnin merkitsemisestä verovelkarekisteriin.
Pykälän 2 momentin 4 kohdan mukaan tuen myöntämisen estäisi lisäksi, jos yrityksellä on maksamattomia veroja perittävänä ulosotossa. Myös alle 10 000 euron suuruiset verovelat estäisivät siten tuen saamisen, jos verovelat ovat perittävänä ulosotossa. Verohallinto lähettää tavallisesti useamman maksukehotuksen ennen kuin vero siirretään ulosottoperintään. Verohallinto ei myöskään lähetä veroa ulosottoon, jos yritys on pyytänyt maksujärjestelyä. Yritys voisi siten saada tukea, jos se on pyytänyt Verohallinnolta maksujärjestelyä maksamattomille veroilleen, eikä tuen saamiselle ole muita esteitä.
Pykälän 2 momentin 5 kohdassa säädettäisiin verotusta koskevien laiminlyöntien lisäksi, että konkurssi estäisi tuen myöntämisen. Tukea ei myönnettäisi, jos yritys on asetettu konkurssiin tai sillä on vireillä tuomioistuimessa konkurssiin asettamista koskeva asia.
7 §. Kustannustuen hakeminen. 1 momentti. Hakemus tuen saamiseksi tulee tehdä Valtiokonttorille viimeistään 31 päivänä elokuuta 2020.
2. momentti. Valtiokonttori myöntää tuen ensi sijassa hakemuksessa ilmoitettujen tietojen perusteella. Yrityksen on esitettävä hakemuksessaan tuen myöntämiseksi ja maksamiseksi välttämättömät tiedot ja selvitykset tuenhakukaudelta. Yrityksen on esitettävä hakemuksessaan tuen käsittelemiseksi riittävät tiedot tuen myöntämisen edellyttämistä kustannuksista, tiedot jo myönnetyistä valtion tuista, mahdollisista korvauksista, jotka perustuvat yksityisiin vakuutuksiin, sekä siitä että sillä ei ole tämän lain 6 §:n 1 momentissa tarkoitettuja taloudellisia vaikeuksia.
8 §. Hakemuksen käsittely ja päätöksenteko. Valtiokonttori ratkaisee asian hakemuksesta ensisijaisesti hakemuksessa ilmoitettujen ja muilta viranomaisilta saamiensa tietojen perusteella. Valtiokonttori valvoo 1 pykälän mukaisen Euroopan komission päätöksen mukaisen tuen yrityskohtaista enimmäismäärää.
9 §. Muutoksenhaku. Päätökseen kustannustuesta saa hakea oikaisua Valtiokonttorilta hallintolaissa (434/2003) säädetyn mukaisesti. Päätös saadaan panna täytäntöön lainvoimaa vailla olevana oikaisuvaatimuksesta huolimatta.
Oikaisuvaatimukseen annettuun päätökseen saa hakea muutosta valittamalla. Muutoksenhausta hallintotuomioistuimeen säädetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019).
Hallintolain (434/2003) 49 b § edellyttää, että oikaisumenettelyn noudattamisesta on säädettävä erikseen, jos sen noudattamista pidetään tarpeellisena asianomaisen lain kannalta. Koska tämän lain tavoitteisiin kuuluu, että yrityksen oikeus tukeen ratkaistaan mahdollisimman tehokkaasti, 1 momentti käsittää säännöksen oikaisumenettelyn noudattamisesta. Siten yrityksen ei tarvitse turvautua hallinnollisesti raskaaseen valitustiehen silloin, kun katsoo, että asiassa on tehty virhe tai muu puute. Ennen valitusta hakija voi kääntyä päätöksen tehneen Valtiokonttorin puoleen oikaisuvaatimuksella. Oikaisuvaatimusmenettely on myös Valtiokonttorin kannalta perusteltu tämän lain tarkoittamissa kysymyksissä ottaen huomioon päätöksien lukuisuuden ja niiden ripeää käsittelyä koskevan tavoitteen. Edellä esitettyyn liittyen momentti mahdollistaa hallintopäätöksen täytäntöönpanon oikaisuvaatimuksesta huolimatta. Käytännössä tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että viranomainen saa tehdä oikeana pitämän suorituksen yritykselle, vaikka tämä vaatisi oikaisuvaatimuksessaan suurempaa suoritusta.
Hallintolain 49 b §:n 3 momentti turvaa valitusoikeuden oikaisuvaatimukseen tehtyyn päätökseen. Tähän viitataan 2 momentissa.
10 §. Salassa pidettävien tietojen luovuttaminen viranomaisten kesken.
1 momentin mukaan Valtiokonttorilla olisi salassapitosäännösten estämättä oikeus saada muilta viranomaisilta tukihakemusten käsittelemiseksi ja tarkastamiseksi välttämättömiä tietoja valtionavustuslain nojalla. Tällaisia tietoja voisivat olla esimerkiksi Verohallinnon tiedot. Business Finlandilta tai ELY-keskuksilta saatavat tiedot myönnetyistä tuista ovat julkisia.
Verotustiedot ovat verotustietojen julkisuudesta ja salassapidosta annetun lain (1346/1999) 1 ja 4 §:n mukaisesti salassa pidettäviä Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 29 §:n mukaisesti. Ehdotetun 2 momentin mukaisesti Verohallinnon on lisäksi annettava edellä tässä laissa tarkoitetut tarpeelliset ja välttämättömät tiedot Valtiokonttorille siltä osin kuin tiedot ovat saatavissa Verohallinnolla.
Verohallinto antaisi Valtiokonttorille yrityksen tunnistetiedot. Näillä tarkoitetaan yrityksen nimeä ja yritys- ja yhteisötunnusta. Verohallinto antaa myös tiedon yrityksen Verohallinnolle ilmoittamasta tilinumerosta, joka on annettu Verohallinnolle veronpalautuksen maksamista varten. Verohallinnolle annetun tilinumeron käyttäminen tuen maksamisessa vähentää hallinnollisia kustannuksia, kun maksajan ei olisi välttämätöntä kysyä esimerkiksi tilinumeroa erikseen yritykseltä.
Säännös kattaisi tukiasian käsittelyä varten tarpeelliset tiedot Verohallinnolle annetuilta arvonlisäveroilmoituksilta. Lisäksi Verohallinto antaisi tiedot yrityksen työntekijöiden määrästä, sekä yrityksen maksamasta palkkasummasta. Työntekijöiden määrää ja yrityksen maksamia palkkoja koskevat tiedot vastaavat niitä tietoja, joita yritys on ilmoittanut tulorekisteriin. Tietoja käytetään kustannustuen laskennassa. Tiedot annetaan vain niiltä ajanjaksoilta kuin se on tuen myöntämisen, maksamisen ja valvomisen kannalta tarpeellista.
Verohallinto antaisi myös tarpeelliset tiedot 5 §:ssä säädettyjen tuen myöntämisen esteiden selvittämiseksi. Laissa tarkoitettavat tiedot olisivat tiedot Verohallinnon ylläpitämästä ennakkoperintärekisteristä, tiedot verovelkarekisteristä ja tieto sellaisesta verovelasta, joka on lähetetty perittäväksi ulosottotoimin. Ennakkoperintärekisteristä säädetään ennakkoperintälain 25−28 pykälissä. Verohallinto voi antaa rekisteriä koskevia tietoja yleisesti verotustietojen julkisuudesta ja salassapidosta annetun lain 7 §:n nojalla. Verovelkarekisterillä tarkoitetaan verotustietojen julkisuudesta ja salassapidosta annetun lain 3 a luvun mukaista yritysten verovelkareksiteriä ja rekisteriin merkittyjä tietoja. Rekisterin tietosisältö on kuvattu lain 20 b §:ssä ja säännös koskisi nimenomaan verovelkarekisteriin merkittyä verovelkaa. Verohallinto voi lähettää maksamatta jätetyn veron perittäväksi ulosottotoimin veronkantolain 41 §:n mukaisesti. Ehdotetun säännöksen 6 kohdalla tarkoitettaisiin tietoa niistä tilanteista, kun Verohallinto on käyttänyt tätä veronkantolain mukaista perintäkeinoa. Verohallinto voisi antaa myös tuen myöntämisen, maksaminen ja valvomisen kannalta välttämättömiä tietoja. Tällainen tieto olisi esimerkiksi Verohallinnolla oleva tieto yrityksen konkurssista.
Ehdotetun säännöksen 2 momentin 3−6 kohdissa tarkoitettujen tietojen käsittely mahdollistaa osaltaan sen, että tuen myöntämisessä, maksamisessa ja valvonnassa voidaan ottaa huomioon myös tuen myöntämiseen liittyviä riskejä harmaan talouden torjunnan kannalta. Verohallinto voi antaa myös muita tietoja tuen myöntämiseen, maksamiseen ja valvontaan, jos ne ovat välttämättömiä harmaan talouden estämiseksi.
Verohallinnosta tiedot annettaisiin yhtenä tai useampana kertapoimintana Valtiokonttorille eikä Verohallinto rakentaisi erityistä järjestelmää tietojen antamiseksi. Tällaisen tiedoston Verohallinto luovuttaisi suojattuna tai muuten yleisesti käytössä olevalla tietoturvallisella tavalla toimivaltaisen viranomaisen tietohallinnosta vastaavalle virkamiehelle. Toimivaltainen viranomainen tarvittaessa pyytäisi yksittäisissä tapauksissa selvennyksiä tai lisätietoja, jos tiedot ovat välttämättömiä tuen käsittelyssä.
Verohallinnon Valtiokonttorille kertapoimintana luovuttamat tiedostot olisivat salassa pidettäviä. Siltä osin kuin tiedostot käsittävät yleisen tietosuoja-asetuksen (2016/679) 4 artiklan 1 kohdassa tarkoitettuja henkilötietoja, ne muodostavat asetuksen 4 artiklan 6 kohdan määritelmän mukaisen henkilötietorekisterin. Tämän momentin nojalla henkilötietoja olisivat luonnollisen henkilön yksityisliikkeenä (elinkeinonharjoittajana) – eli muuten kuin oikeushenkilömuodossa – harjoittamaa yritystä koskevat tiedot siltä osin kuin ne eivät ole julkisia.
Tällaisia olisivat tiedot yrityksen pankkitilistä, joka yksityisliikkeessä kuuluu luonnollisen henkilölle, sekä yksityisliikkeen kuukausikohtaiset tiedot liikevaihdosta, työntekijäluvusta ja palkkasummista. Koska kyse on tietosuoja-asetuksen tarkoittamasta henkilötietorekisteristä, sen osalta noudatettaisiin asetuksen edellyttämiä tietosuoja- ja muita menettelyitä. Valtiokonttorilla nimitetyllä tietosuojavastaavalla olisi myös tämän rekisterin osalta tietosuoja-asetuksen 39 artiklassa tarkoitetut tehtävät. Niin ikään rekisteriä koskeva informaatio lisättäisiin valtiokonttorin tietosuojasuojaselosteeseen. Ehdotetun pykälän suhdetta tietosuoja-asetukseen käsitellään lähemmin jaksossa 8.3.
Business Finland, ELY-keskukset, kunnat, maa- ja metsätalousministeriö, opetusministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö luovuttaisivat Valtiokonttorille sen pyynnöstä salassapitosäännösten estämättä 5 §:ssä tarkoitetun tuen kohteen olevien yritysten tunnistetiedot sekä muun tuen vähentämiseksi kustannustuesta tarvittavat tiedot 5 §:n 4 momentissa haetuista ja myönnetyistä tuista sekä tiedot näiden tukien maksatuksista. Tämä on tarpeen, jotta viimeistään tuen käyttöä koskevan loppuselvityksen yhteydessä voitaisiin suorittaa tukien niin sanottu yhteensovittaminen, eli vähentää jo maksetut COVID19-pandemiaan liittyvät tuet yleisestä kustannustuesta 5 §:n 4 momentin edellyttämällä tavalla. Muu tietojen luovutus tapahtuisi valtionavustuslain 31 §:n nojalla. Osa edellä mainituista tiedoista (ELY-keskusten myöntämä tuki) on saatavilla myös julkisista lähteistä.
11 §. Kustannustuen määrään perustuva rajoitus varojenjaolle. Yritykselle tämän lain nojalla myönnetyn tuen määrä vähentää päättyvältä tilikaudelta laadittavassa tilinpäätöksessä varojenjakoon käytettävissä olevaa vapaata omaa pääomaa, jollei yritys palauta saamaansa tukea valtiolle ennen tilinpäätöksen vahvistamista.
Kustannustukea ei tule käyttää voitonjakoon omistajille tai muuhun varojenjakoon yrityksestä. Tästä kiellosta säädetään pykälässä edellyttämällä, että myönnetyn tuen määrä vähentää rajoitusvelvoitteen jälkeen päättyvältä tilikaudelta laadittavassa tilinpäätöksessä varojenjakoon käytettävissä olevaa vapaata omaa pääomaa. Rajoitus kohdistuu näin varojenjakoon tilikaudelta, joka on kulumassa rajoitusvelvoitteen aikana. Jos yrityksen tilikausi on esimerkiksi kalenterivuosi, niin rajoitus on otettava huomioon vuoden 2020 tilinpäätöksen nojalla tehtävässä varojenjakopäätöksessä keväällä 2021.
Rajoituksesta ilmoitettaisiin pien- ja mikroyrityksen tilinpäätöksessä esitettävistä tiedoista annetun asetuksen (1753/2015) 1 luvun 1 §:n 5 momentin 2 kohdan tarkoittamassa oman pääoman muutoslaskelmassa. Vastaava informointivelvollisuus on pienyritystä suuremmalla yrityksellä kirjanpitoasetuksen (1339/1997) 2 luvun §:n 1 momentin 1 kohdan nojalla.
Pykälän tarkoittaman varojenjakorajoituksen yritys voisi kuitenkin välttää suorittamalla tuen täysimääräisenä takaisin valtiolle. Tämä suoritus olisi tehtävä ennen tilinpäätöksen vahvistamista, jotta se olisi tehokas.
Rajoituksen rikkominen perustaa yrityksen johtoon kuuluvalle henkilökohtaisen vahingonkorvausvastuun väärästä jakopäätöksestä yritykseen sovellettavan yhteisölain mukaisesti. Jos rajoitusta loukataan, on varoja saanut omistaja tai muu taho niistä palautusvelvollinen siten kuin yritykseen sovellettavassa yhteisölaissa säädetään.
12 §. Viranomaistehtävät. Valtiokonttori myöntäisi ja maksaisi hakemuksen perusteella määräaikaisen yritysten kustannustuen ja vastaa tarkastuksesta sekä takaisinperinnästä.
Työ- ja elinkeinoministeriö sekä valtiovarainministeriö arvioisivat tuen vaikutukset ja mahdolliset muutostarpeet välittömästi, kun riittävä tietopohja tuen vaikutuksista on saatavissa.
13 §. Avustusrikokset. Kysymyksessä olevaa tukea tulisi pitää rikoslain rikoksia julkista taloutta vastaan koskevan 29 luvun 9 §:n määritelmäsäännöksen 2 momentissa tarkoitettuna avustuksena. Luvun 5 §:n avustuspetosta ja muitakin avustusrikoksia koskevat rangaistussäännökset voisivat siten tulla sovellettaviksi laissa tarkoitettua tukea koskeviin mahdollisiin väärinkäytöksiin. Tämän vuoksi olisi perusteltua sisällyttää lakiin viittaussäännös näihin rikoslain rangaistussäännöksiin.
14 §. Voimaantulo.
Ehdotetaan, että laki tulee voimaan mahdollisimman pian.
Laki on voimassa 31.12.2020 saakka, joka on myös EU:n valtiontukisääntelyn COVID19-pademiaa koskevien lievennysten määräaika.