2.2.1
Soveltamisala
Direktiiviehdotuksessa on kyse verosuunnittelun alalla toimivien välittäjien ja toissijaisesti verovelvollisten velvoittamisesta raportoimaan veroviranomaisille tietoa, jota vaihdettaisiin automaattisesti jäsenvaltioiden kesken. Direktiiviehdotuksen soveltamisalaan kuuluisivat sekä luonnollisten henkilöiden että yritysten välittömät verot.
Ilmoittamisvelvollisuus koskisi vain rajatylittäviä järjestelyjä eli järjestelyä tai järjestelyjen sarjaa, joka koskisi joko useampaa kuin yhtä jäsenvaltiota tai jäsenvaltiota ja kolmatta valtiota.
Ilmoittamisvelvollisuus koskisi järjestelyjä, jotka täyttäisivät ainakin yhden direktiiviehdotuksen liitteessä esitetyistä tunnusmerkeistä. Ehdotuksen liitteen mukaan tunnusmerkit voisivat olla joko yleisiä (luokka A) tai neljään eri kategoriaan jaoteltuja erityisiä tunnusmerkkejä (luokat B—D). Yleiset tunnusmerkit ja luokan B erityiset tunnusmerkit voitaisiin ottaa huomioon vain, jos ne läpäisevät pääasiallista hyötyä mittaavan testin. Pääasiallista hyötyä mittaava testi katsottaisiin läpäistyksi, kun järjestelyn tai järjestelyjen sarjan pääasiallisena hyötynä olisi verotuksellisen edun saaminen, jos voitaisiin osoittaa, että kyseisestä järjestelystä tai järjestelyjen sarjasta voidaan odottaa saatavan verotuksellista etua esimerkiksi hyödyntämällä järjestelyn tai järjestelyjen sarjan erityistä rakennetta. Direktiiviehdotuksessa ei oteta kantaa siihen, mitä olisi pidettävä veronkiertona jäsenvaltioiden kansallisen lainsäädännön mukaan.
Yleisiin tunnusmerkkeihin (luokka A) lukeutuisivat muun muassa järjestelyt, joista välittäjällä olisi oikeus saada maksu verotuksellisen edun määrän perusteella tai joihin liittyisi vakiomuotoisten asiakirjojen, kuten vakiolomakkeiden, käyttöä eikä niitä olisi tarpeen räätälöidä, jotta verovelvollinen voisi toteuttaa järjestelyn. Luokan B mukaisia erityisiä tunnusmerkkejä olisivat muun muassa järjestelyt, joissa verovelvollinen käyttäisi tappioita vähentääkseen verotaakkaansa tai joilla tuloja muunnettaisiin alhaisemman verotuksen kohteena oleviksi tulovirroiksi. Rajatylittäviin liiketoimiin liittyvät erityiset tunnusmerkit (luokka C) sisältäisivät muun muassa tilanteet, joissa useampi kuin yksi verovelvollinen voisi hakea vapautusta kaksinkertaisesta verotuksesta samasta tulosta eri lainkäyttöalueilla. Luokan D erityiset tunnusmerkit liittyisivät automaattista tietojenvaihtoa koskeviin sopimuksiin unionissa ja luokan E siirtohinnoitteluun.
Ilmoittamisvelvollisuus kuuluisi ensisijaisesti välittäjälle. Direktiiviehdotuksen tarkoittama välittäjä olisi henkilö, jolla olisi verovelvolliseen nähden vastuu raportoitavan järjestelyn verotuksellisten näkökohtien toteuttamisen suunnittelusta, edistämisestä, organisoinnista tai hallinnoinnista verotukseen liittyvien palvelujen tarjoamisen yhteydessä. Virka-apudirektiivin mukaan henkilöllä tarkoitetaan muun muassa luonnollista henkilöä, oikeushenkilöä ja henkilöiden yhteenliittymää. Välittäjällä tarkoitettaisiin ehdotuksen mukaan myös kaikkia henkilöitä, jotka antaisivat joko suoraan tai välillisesti aineellista apua, tukea tai neuvontaa verotuksellisten näkökohtien suunnittelussa, edistämisessä, organisoinnissa tai hallinnoinnissa. Lisäksi välittäjän olisi direktiiviehdotuksen mukaan oltava sijoittautunut unionin alueelle esimerkiksi perustamisen tai verotuksellisen kotipaikan kautta.
Ilmoitus raportoitavasta järjestelystä olisi ehdotuksen mukaan tehtävä viiden työpäivän kuluttua siitä päivästä, jona välittäjä antaisi raportoitavan järjestelyn tai järjestelyjen sarjan verovelvollisen käyttöön toteuttamista varten.
Raportoitavat tiedot sisältäisivät muun muassa välittäjien ja verovelvollisten tunnistetiedot, yksityiskohtaiset tiedot järjestelyyn soveltuvista tunnusmerkeistä, tiivistelmän raportoitavan järjestelyn sisällöstä ja sellaisen yleisen kuvauksen olennaisista liiketoimista tai järjestelyistä, joka ei johtaisi esimerkiksi liike-, elinkeino- tai ammattisalaisuuden tai kaupallisen menettelyn paljastamiseen, kaavaillun toteutuspäivämäärän ja liiketoimen arvon. Lisäksi toimitettavissa tiedoissa tulisi yksilöidä ne muut mahdolliset jäsenvaltiot sekä ne muissa jäsenvaltioissa mahdollisesti olevat henkilöt, joita järjestely todennäköisesti koskisi.
Välittäjä voitaisiin direktiiviehdotuksen mukaan vapauttaa tietojen toimittamisesta, mikäli välittäjä olisi jäsenvaltion kansallisen lainsäädännön nojalla oikeutettu asianajosalaisuuteen. Välittäjien olisi tällöin ehdotuksen mukaan tiedotettava verovelvollisille vastuun siirtymisestä.
Mikäli järjestelyssä ei olisi osallisena direktiiviehdotuksessa tarkoitettua välittäjää, tietojen toimittaminen olisi ehdotuksen mukaan verovelvollisen vastuulla.
Direktiiviehdotuksessa määritellään myös ilmoittamisvelvollisuuden määräytyminen tilanteissa, joissa mukana olisi enemmän kuin yksi välittäjä tai verovelvollinen.
2.2.2
Menettely
Direktiiviehdotus ei sisällä tarkempia säännöksiä siitä, kuinka välittäjien tai verovelvollisten ilmoittamisvelvollisuus jäsenvaltioille käytännössä täytettäisiin.
Jäsenvaltioiden olisi direktiiviehdotuksen mukaan säädettävä seuraamuksista, joita aiheutuisi direktiiviin perustuvien kansallisten sääntöjen rikkomisesta ja toteutettava kaikki tarvittavat toimenpiteet niiden täytäntöönpanon varmistamiseksi. Seuraamusten olisi oltava tehokkaita, oikeasuhteisia ja varoittavia.
Direktiiviehdotuksen mukaan jäsenvaltioiden olisi neljännesvuosittain vaihdettava keskenään raportoitavat tiedot automaattista tietojenvaihtoa käyttäen. Tietojenvaihdon yhteisenä välineenä käytettäisiin neuvoston direktiivissä (EU) 2015/2376 vahvistettua mekanismia eli yhteistä tietoliikenneverkkoa (Common Communication Network, CCN). Direktiiviehdotuksen mukaan komissiolle annettaisiin pääsy tiettyyn määrään tietoja. Komissiolle ei annettaisi pääsyä välittäjien ja verovelvollisten tunnistetietoihin, tiivistelmään raportoitavan järjestelyn sisällöstä tai tietoihin muissa jäsenvaltioissa mahdollisesti olevista henkilöistä, joita järjestely todennäköisesti koskisi.
2.2.4
Säännösten voimaantulo ja rajoitettu takautuva soveltaminen
Direktiiviehdotuksen mukaan jäsenvaltioiden olisi saatettava direktiivin edellyttämät lait, asetukset ja hallinnolliset määräykset voimaan viimeistään 31 päivänä joulukuuta 2018.
Direktiiviehdotuksen mukaan jäsenvaltioiden olisi velvoitettava välittäjät ja verovelvolliset toimittamaan tiedot raportoitavista järjestelyistä, jotka toteutettiin sen jälkeen, kun poliittinen yhteisymmärrys direktiivistä saavutettiin, kuitenkin ennen säännösten voimaantuloa 31 päivä joulukuuta 2018.