2.1
Ehdotus ns. liikkuvien EU:n kansalaisten äänioikeudesta ja vaalikelpoisuudesta paikallisvaaleissa annetun neuvoston direktiivin muuttamiseksi (KOM(2021) 733, alkup. 94/80/EC).
Komissio esittää paikallisvaaleja koskevan direktiiviehdotuksensa 12 artiklassa EU:n liikkuvien kansalaisten vaalitietojen saamisen helpottamista. Artiklassa velvoitettaisiin jäsenvaltiot nimeämään vastuulliset viranomaiset ja säädettäisiin näiden velvollisuudesta tiedottaa oikea-aikaisesti äänestäjiksi tai ehdokkaiksi rekisteröityneille liikkuville EU:n kansalaisille seuraavista erityisistä ja räätälöidyistä tiedoista:
a) rekisteröinnin tila;
b) (kun ne ovat saatavilla), vaalien päivämäärä, äänestystapa ja paikat, missä voi äänestää;
c) äänestäjien ja ehdokkaiden oikeuksia sekä velvollisuuksia koskevat asiaankuuluvat säännöt, mukaan lukien kiellot ja yhteensopimattomuudet, sekä sovellettavat seuraamukset vaaleja koskevien sääntöjen rikkomisesta;
d) keinot saada lisätietoja vaalien järjestämisestä, mukaan lukien ehdokasluettelo.
Johdonmukaisuuden varmistamiseksi ehdotuksen tarkoituksena olisi laajentaa saavutettavuutta koskevat laatuvaatimukset koskemaan jäsenvaltioiden EU:n liikkuville kansalaisille toimittamaa virallista vaalitietoa. Sen lisäksi, että tietoa olisi toimitettava asuinpaikkana olevan jäsenvaltion virallisella kielellä, tietoa olisi toimitettava myös sellaisella EU:n virallisella kielellä, jota suurin osa sen alueella oleskelevista EU:n kansalaisista laajasti ymmärtää. Ehdotuksessa asetettaisiin saavutettavuusvaatimukset vammaisille ja ikääntyneille kansalaisille annettaville tiedoille.
Hallinnollisen taakan vähentämiseksi direktiiviehdotuksessa (8 ja 9 artiklat) otettaisiin käyttöön vakiomuotoiset mallit virallisia ilmoituksia varten, jotka liikkuvien EU:n kansalaisten on tehtävä rekisteröityäkseen äänestäjiksi ja ehdokkaiksi. Tietoja täydennettäisiin yhteystiedoilla, joiden avulla jäsenvaltiot voivat täyttää ilmoitusvelvollisuutensa. Muutoksen myötä jäsenvaltiot voisivat siten myös käyttää sähköisiä kanavia suoraan tiedonvälitykseen liikkuville EU:n kansalaisille.
Direktiiviehdotuksessa (8 artiklan 5 kohdassa) estettäisiin EU:n liikkuvien kansalaisten poistaminen vaaliluettelosta ainoastaan sen perusteella, että he ovat ilmoittautuneet äänestäjiksi paikallisvaaleissa asuinvaltiossaan.
Direktiivin 2, 8 ja 9 artiklassa siirrettäisiin komissiolle toimivaltaa antaa delegoituja säädöksiä sen varmistamiseksi, että paikallisten hallinnollisten perusyksiköiden luettelo pysyy ajan tasalla, ja että ilmoitusten mallit, joilla liikkuvat EU-kansalaiset virallisesti rekisteröityvät äänestäjiksi tai ehdokkaiksi, sisältävät edelleen asiaankuuluvia tietoja. Direktiivin 16 artiklassa säädettäisiin siirretyn säädösvallan mukaisesti.
Syrjimättömyysperiaatteen mukaisesti direktiivin 10 artiklassa edellytettäisiin, että jäsenvaltiot varmistavat liikkuvien EU:n kansalaisten yhtäläisen pääsyn kaikkiin äänestystapoihin, jotka ovat jäsenvaltioiden omien kansalaisten saatavilla paikallisvaaleissa.
Direktiivin 8 artiklan 3 kohdasta poistettaisiin ilmaisu ”automaattisesti”, mikä on yhdenmukaista automaattisen päätöksenteon rajoituksia koskevien yleisen tietosuoja-asetuksen säännösten kanssa. Sen varmistamiseksi, että jäsenvaltioiden kansalaisilla on yhtäläiset mahdollisuudet saada tietoja, jäsenvaltioiden olisi lisäksi ilmoitettava liikkuville EU:n kansalaisille heidän poistamisestaan vaaliluettelosta, jos tällainen velvoite on olemassa koskien jäsenvaltioiden omia kansalaisia.
Ehdotuksessa esitetään myös direktiivin 11 artiklan 1 kohdan muuttamista siten, että jäsenvaltiot velvoitettaisiin käyttämään selkeää kieltä ilmoittaessaan liikkuville EU:n kansalaisille heidän äänestäjäksi rekisteröintinsä tilasta. Jäsenvaltioille asetetun velvollisuuden laajuutta selvennettäisiin. Direktiivin 11 artiklan uuden kohdan mukaan äänestäjillä ja ehdokkailla olisi direktiivin 3 artiklan nojalla oikeus korjata mahdolliset epäjohdonmukaisuudet tai virheet vaaliluetteloihin tai ehdokasluetteloihin sisältyvissä tiedoissa samoin ehdoin kuin jäsenvaltion kansalaisilla.
Direktiivin 14 artiklassa edellytettäisiin, että jäsenvaltiot valvovat täytäntöönpanoa säännöllisesti ja raportoivat siitä. Direktiivin 15 artiklassa säädetään direktiivin soveltamisen arvioinnista kahden vuoden kuluessa Euroopan parlamentin vuoden 2029 vaaleista.
2.2
Ehdotus ns. liikkuvien EU:n kansalaisten äänioikeudesta ja vaalikelpoisuudesta Euroopan parlamentin vaaleissa annetun neuvoston direktiivin muuttamiseksi (KOM(2021) 732, alkup. 93/109/EC)
Komissio esittää europarlamenttivaaleja koskevan direktiiviehdotuksensa 12 artiklassa EU:n liikkuvien kansalaisten vaalitietojen saamisen helpottamista säätämällä tiukemmat vaatimukset vaalitietojen toimittamiseksi liikkuville EU:n kansalaisille. Artiklassa velvoitettaisiin jäsenvaltiot nimeämään vastuulliset viranomaiset, joiden velvollisuus olisi tiedottaa alueellaan asuville liikkuville EU-kansalaisille europarlamenttivaalien äänestäjäksi tai ehdokkaaksi rekisteröitymistä koskevista edellytyksistä ja yksityiskohtaisista säännöistä.
Direktiivin 12 artiklassa säädettäisiin jäsenvaltioiden nimeämien viranomaisten velvollisuudesta tiedottaa vaaleissa äänestäjiksi tai ehdokkaiksi rekisteröityneille liikkuville EU:n kansalaisille seuraavista erityisistä ja räätälöidyistä tiedoista:
a) rekisteröinnin tila;
b) vaalien päivämäärä ja äänestystapa ja -paikka;
c) äänestäjiä ja ehdokkaita koskevia oikeuksia ja velvollisuuksia koskevat asiaankuuluvat säännöt, mukaan lukien kiellot sekä yhteensopimattomuudet ja sovellettavat seuraamukset, jos vaalisääntöjä rikotaan;
d) keinot lisätietojen saamiseksi vaalien järjestämisestä, mukaan lukien ehdokasluettelo.
Asetuksen (EU) 2018/1724 (yhteistä digitaalista palveluväylää koskeva asetus) mukaisesti jäsenvaltioiden tulee varmistaa, että käyttäjillä on helppo pääsy kansallisilla verkkosivuilla käyttäjäystävällisiin, paikkaansa pitäviin, ajantasaistettuihin ja riittävän kattaviin tietoihin europarlamenttivaaleihin osallistumisesta. Sen lisäksi, että tietoa on toimitettava asuinpaikkana olevan jäsenvaltion virallisilla kielillä, tietoa olisi saavutettavuuden lisäämiseksi ja tiedonsaannin parantamiseksi annettava myös sellaisella EU:n virallisella kielellä, jota suuri määrä jäsenvaltion alueella oleskelevista unionin kansalaisista laajalti ymmärtää, edellä mainitun asetuksen (EU) 2018/1724 9 artiklan laatuvaatimusten mukaisesti.
Jatkossa jäsenvaltiot voisivat suoraan viestiä liikkuville EU-kansalaisille sähköisten viestintäkanavien avulla. Tämä olisi mahdollista muutosten myötä saataville tulevien yhteystietojen ja muiden muuttuneiden tietojen avulla, joita EU:n liikkuvilta kansalaisilta edellytettäisiin äänestäjäksi ja ehdokkaaksi rekisteröitymiseksi. Ehdotuksessa asetettaisiin saavutettavuusvaatimukset vammaisille ja ikääntyneille kansalaisille annettaville tiedoille.
Hallinnollisten esteiden vähentämiseksi direktiiviehdotuksessa (9 ja 10 artikla) otettaisiin käyttöön vakiomuotoiset mallit virallisia ilmoituksia varten, jotka liikkuvien EU:n kansalaisten on tehtävä rekisteröityäkseen äänestäjiksi ja ehdokkaiksi. Liikkuvien EU:n kansalaisten tunnistamisen helpottamiseksi, yleisen tietosuoja-asetuksen 5 artiklan 1 kohdan d alakohdassa vahvistetun täsmällisyysperiaatteen mukaisesti, tietoja täydennettäisiin henkilötunnuksella tai vaihtoehtoisesti henkilökortilla taikka matkustusdokumentilla ja sen sarjanumerolla. Ilmoitus sisältäisi myös yhteystiedot, joiden avulla jäsenvaltiot voisivat täyttää ilmoitusvelvollisuutensa.
Direktiivin 13 artiklaan tehtävillä muutoksilla pyritään virtaviivaistamaan nykyistä tiedonvaihtojärjestelmää, joka koskee liikkuvien EU:n kansalaisten vaalioikeuksia. Tätä varten toteutettuja toimenpiteitä olisivat muun muassa liitteessä III esitetyn yksilöllisen tietokokonaisuuden laatiminen, johon lisätään nykyisten tietojen lisäksi kotijäsenvaltion antama henkilötunnus, henkilökortti tai matkustustodistus sekä rekisteröinnin päivämäärä. Lisäksi muutoksissa viitataan nimenomaisesti sähköisiin välineisiin, joita komissio jäsenvaltioille tarjoaa tukeakseen tiedonvaihdon tietoturvaa.
Direktiivin 17 artiklassa säädettäisiin täytäntöönpanon säännöllisestä seurannasta ja raportoinnista jäsenvaltioissa. Direktiivin 18 artiklassa säädettäisiin direktiivin soveltamisen arvioinnista kahden vuoden kuluessa vuoden 2029 europarlamenttivaaleista.
Direktiivin 9, 10 ja 13 artiklassa siirrettäisiin komissiolle toimivaltaa antaa delegoituja säädöksiä sen varmistamiseksi, että liikkuvien EU:n kansalaisten äänestäjiksi ja ehdokkaiksi rekisteröintiä varten toimittamien virallisten ilmoitusten mallit sisältävät asiankuuluvat tiedot jäsenvaltioiden välisen tiedonvaihdon jatkumiseksi. Direktiivin 20 artiklassa vahvistettaisiin siirretyn säädösvallan delegoinnin käyttämisestä.
Syrjimättömyysperiaatteen mukaisesti direktiivin 14 artiklassa säädettäisiin jäsenvaltioiden vastuusta varmistaa liikkuvien EU:n kansalaisten pääsy samoihin ennakkoäänestyskeinoihin, kirjeäänestyksiin, sähköisiin äänestyksiin ja internetäänestyksiin, jotka ovat jäsenvaltion kansalaisten saatavilla europarlamenttivaaleissa.
Ehdotuksella poistettaisiin direktiivin 9 artiklan 4 kohdasta ilmaisu ”automaattisesti”. Tämä on linjassa yleisen tietosuoja-asetuksen automaattista päätöksentekoa koskevien säännösten kanssa.
Lisäksi jäsenvaltiot olisivat velvollisia ilmoittamaan liikkuville EU:n kansalaisille heidän poistamisestaan vaaliluettelosta, jos tällainen velvoite koskee jäsenvaltion menettelyjä sen omien kansalaisten osalta.
Ehdotuksella pyritään lisäämään liikkuvien EU:n kansalaisten tietoisuutta vaalioikeuksistaan. Direktiivin 11 artiklaan tehtävät muutokset edellyttävät, että jäsenvaltiot tiedottavat EU:n liikkuville kansalaisille selkeästi ja oikea-aikaisesti rekisteröitymisestä ja oikeussuojakeinoista hylkäämistapauksissa. Siinä selvennettäisiin myös jäsenvaltioiden velvollisuuksien laajuutta korvaamalla ilmaisu ”toimi” ilmaisulla ”päätös”. Direktiivin 11 artiklan uuden kohdan nojalla säädettäisiin, että 3 artiklan soveltamisalaan kuuluvilla äänestäjillä ja ehdokkailla olisi oikeus korjata mahdolliset epäjohdonmukaisuudet tai virheet vaaliluetteloissa tai ehdokaslistoilla samoin ehdoin kuin on jäsenvaltion kansalaisilla.
Ehdotuksessa esitetään myös vanhentuneen kielen ja viittausten mukauttamista (direktiivin 2 artiklan 5 ja 6 kohta, 3 artiklan a alakohta, 4 artiklan 1 kohta ja 5, 8, 9, 10, 11 ja 16) korvaamalla viittaukset Euroopan yhteisön perustamissopimukseen viittauksiin perustamissopimukseen Euroopan unionin toiminnasta ja käyttämällä sukupuolineutraalia kieltä.
Tarkistuksilla poistettaisiin myös nykyinen 15 artikla, koska kyseisessä säännöksessä viitataan vuoden 1994 europarlamenttivaaleihin.