Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Toimitettiin nimenhuuto. Läsnä oli 11 jäsentä.
Todettiin, että kokous ei ollut päätösvaltainen.
Merkittiin, että kokous tuli päätösvaltaiseksi.
Valiokunta kävi valmistavan keskustelun.
Valiokunta hyväksyi kannanoton: Valiokunta pitää valtioneuvoston osittain varauksellista kantaa hyvänä ja kannattaa ehdotuksen tavoitteita vähentää vakavia liikennerikoksia ja -rikkomuksia.
Valiokunta pitää välttämättömänä, että valtioneuvosto tarkoin seuraa käsittelyn aikana ehdotusten muutoksia ja arvioi niitä kriittisesti niin toissijaisuusperiaatteen kuin sisällön ja hallinnollisen taakan osalta. Ehdotuksen tarkoittaman kansallisen yhteyspisteen osalta tulee olla kansallista liikkumavaraa toimivalle ja resurssien kannalta järkevälle toteutukselle.
Valiokunta suhtautuu valtioneuvoston tavoin myönteisesti ehdotukseen massaltaan ja nopeudeltaan rajoitetusta autosta.
Valiokunta korostaa, että ehdotuksia ja niiden vaikutuksia on tarpeen arvioida erityisesti lasten ja nuorten liikenneturvallisuutta koskevien vaikutusten osalta.
Valiokunta pitää valtioneuvoston varauksellista kantaa unionin laajuisesta ajokiellosta perusteltuna ja kantaa tämän lisäksi huolta oikeusturvan toteutumisesta.
Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan korostaen edellä esitettyjä näkökohtia.
Asian käsittely valiokunnassa on päättynyt.
Asia on saapunut liikenne- ja viestintävaliokuntaan lausunnon antamista varten. Lausunto on annettava suurelle valiokunnalle.
Valiokunta päätti ryhtyä käsittelemään asiaa.
Valiokunta hyväksyi kannanoton: Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan.
Valiokunta lopetti asiantuntijakuulemisen.
Valiokunta hyväksyi kannanoton: Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää raskaan liikenteen ilmastotoimia ja päästöjen vähentämistä tärkeänä. Valiokunta katsoo kuitenkin saamansa selvityksen perusteella, että esityksen vaikutuksia Suomessa keskeisten raskaimpien ajoneuvoyhdistelmien kuorma-autojen saatavuuteen ja kuljetuskustannuksiin tulee arvioida kattavasti asian jatkovalmistelussa. Samalla on tarpeen selvittää mahdollista valtioneuvoston kannassa esille tuotua tarvetta sulkea näitä ajoneuvoluokkia ehdotetun sääntelyn soveltamisalan ulkopuolelle tai asettaa niille ehdotettua vähäisempiä vaatimuksia.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä, että energiatehokkuuden ja ympäristövaikutusten kannalta edullisia raskaampia kuljetuksia voidaan hyödyntää myös jatkossa ja että ehdotuksella ei tarpeettomasti heikennetä suomalaisten kuljetusten toimivuutta ja elinkeinoelämän kilpailukykyä.
Valiokunta pitää myös tärkeänä, että ympäristövaikutusten arviointimalleja kehitetään jatkossa siten, että myös raskaampien kuljetusten ympäristöhyödyt tulevat EU-tason ratkaisuissa asianmukaisesti huomioon otetuiksi. Valiokunta pitää myös keskeisenä, että ehdotuksella ei rajoiteta erilaisten raskaan kaluston ympäristöystävällisten käyttövoimavaihtoehtojen, kuten esimerkiksi vedyn, uusiutuvan metaanin tai uusiutuvien nestemäisten sähkö- ja biopolttoaineiden, hyödyntämistä.
Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan korostaen edellä esille tuotuja näkökohtia.
Muita asioita ei ollut.
Ilmoitettiin, että valiokunnan seuraava kokous on erikseen ilmoitettavana ajankohtana.