Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Toimitettiin nimenhuuto. Läsnä oli 11 jäsentä.
Todettiin, että kokous ei ollut päätösvaltainen.
Merkittiin, että kokous tuli päätösvaltaiseksi.
Sihteeri esitteli mietintöluonnoksen.
Valiokunta kävi yleiskeskustelun.
Yksityiskohtaisessa käsittelyssä ed. Eskelinen ehdotti ed. Furuholmin kannattamana, että esitys hyväksytään muutoin mietintöluonnoksen mukaisena paitsi 1 §:n 2 momentin 1-3 kohta ja 7 § muutettuna ja että hyväksytään yksi lausuma.
Ed. Eskelisen pykälä- ja lausumaehdotuksista äänestettiin erikseen mietintöluonnos JAA - ed. Eskelisen ehdotus EI. Äänestyksissä mietintöluonnos voitti äänin 9 - 8.
Mietintöön jätettiin vastalause: ed. Eskelinen /sd, Asell /sd, Mikkonen /sd, Perholehto /sd, Ovaska /kesk, Aittakumpu /kesk, Furuholm /vas, Harjanne /vihr
Valiokunta päätti yksimielisesti pitää käsittelyä asian ratkaisevana käsittelynä.
Asian käsittely valiokunnassa on päättynyt.
Valiokunta kävi valmistavan keskustelun.
Valiokunta hyväksyi kannanoton: Liikenne- ja viestintävaliokunnalla ei ole huomauttamista valtioneuvoston toimintalinjaan. Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että lentoliikenteen ilmatilan käyttövaatimuksia ja suorituskykyyn perustuvaa navigointia koskeva EU-asetus (EU) 2018/1048 sääntelee ja osin rajoittaa lähestymiseen käytettävien maalaitteiden käyttöä vuodesta 2030 alkaen. Kyseiseen sääntelyyn sisältyy mahdollisuus ja osin velvollisuuskin säilyttää ja ylläpitää kansallisesti vaihtoehtoisia suunnistuksen apulaitteita ja infrastruktuuria, mikäli ilmaliikenteen hallinta- ja lennonvarmistuspalvelun tarjoaminen tätä välttämättä edellyttää. Valiokunta pitää erittäin tärkeänä, että vaihtoehtoisia ratkaisuja lennonvarmistuksen toimintaan ja lentoliikenteen turvallisuuden varmistamiseen on tarpeen mukaan käytettävissä ympäri maata, jos satelliittipohjaista järjestelmää ei jostain syystä pystytä käyttämään. Valiokunta pitää keskeisenä, että tämä huomioidaan kansallisissa suunnitelmissa ja ohjeistuksissa. Tarvittaessa tulee vaikuttaa aktiivisesti EU-sääntelyn sisältöön.
Valiokunnassa olivat kuultavina:
Valiokuntaan on saapunut kirjallinen lausunto:
Valiokunta lopetti asiantuntijakuulemisen.
Asia on saapunut liikenne- ja viestintävaliokuntaan lausunnon antamista varten tarkastusvaliokunnalle. Määräaika: 20.9.2024.
Yksityishenkilöiden GPS-häirintälaitteiden käyttö, haitat ja sääntely
Estyneenä poissa oli:
Valiokunta keskusteli asian jatkokäsittelystä.
Muita asioita ei ollut.
Ilmoitettiin, että valiokunnan seuraava kokous on perjantaina 7.6.2024 klo 11.15.