Viimeksi julkaistu 9.10.2023 13.30

Kirjallinen kysymys KK 124/2023 vp 
Saara Hyrkkö vihr ym. 
 
Kirjallinen kysymys tapahtuma-alan toimintaedellytyksistä

Eduskunnan puhemiehelle

Työturvallisuuslaki syntyi vuonna 2002 tarpeeseen säännellä rakennustyömaiden monimutkaistuvia aliurakointiin ja ulkomaisen työvoiman käyttöön liittyviä vastuukysymyksiä. Vuonna 2019 aluehallintovirasto tiedotti, että se ryhtyy tulkitsemaan tapahtumalavojen pystytystä ja purkamista rakennustyönä. Tämä ei kuitenkaan johtanut valtakunnalliseen tulkintaan, vaan tapahtumia on voitu tuottaa ilman rakennusalan tarpeisiin syntynyttä sääntelyä ja tulkintaa.  

Kesän ja syksyn 2023 aikana edellä mainittu tulkinta on kuitenkin yleistynyt erityisesti Etelä-Suomessa, ja yhä useammin tapahtumien lavojen ja joskus myös telttojen pystytystä on tulkittu rakentamiseksi. Tämä on tarkoittanut, että pystytystyöhön osallistuvilta ulkomaalaisilta on vaadittu rakennusalan veronumerorekisteriin liittymistä, rakennustyömaakokouksia, pystytystyöalueen rajaamista, omavalvontakäyntejä, tunnistekortteja ja rakennustyömaalla edellytettäviä suojavarusteita. Joskus on haluttu edellyttää jopa rakennusalan koulutusta pystytystyöhön osallistuvilta. 

Nyttemmin tulkinta on laajentumassa myös muuhun tapahtumapystytystoimintaan, vaikka asiaan liittyviä lainsäädännöllisiä muutoksia ei ole tapahtunut yli 20 vuoteen. Uudet tulkinnat johtavat esimerkiksi siihen, että kansainvälisen artistin lavaryhmän täytyisi tulla keikkakiertueellaan Suomeen monta päivää aiemmin asioimaan verotoimistossa saadakseen veronumerot. Kiertueiden tiukan aikataulun puitteissa tämä ei välttämättä ole mahdollista. Sama voi koskea myös urheilutapahtumien paviljonkeja tai yritysten messuosastoja pystyttäviä henkilöitä. 

Tapahtumajärjestäjien ympäri Suomen on tällä hetkellä mahdotonta ennakoida, missä ja milloin järjestäjän on noudatettava rakennustyöhön liittyviä velvoitteita. Järjestäjät eivät voi käyttää velvoitteiden mittarina esimerkiksi rakennusluvan tarvetta, sillä aluehallintoviranomainen on todennut, että vaikka kunnan rakennusvalvonta ei lupaa vaatisi, sovelletaan festivaalin pystytykseen kuitenkin valtioneuvoston antamaa asetusta rakennustyön turvallisuudesta (205/2009). Huolimatta siitä, että rakennuslupaa ei vaadita ja rakennusvalvonta ei tulkitse festivaalin pystytystä rakentamiseksi, voidaan festivaalin tai konsertin järjestämistä silti kohdella rakennustyömaana. 

Suomessa järjestetään kesä—elokuussa esimerkiksi rytmimusiikkifestivaaleja yli 400. Tämän lisäksi järjestetään monenlaisia muita tapahtumia, joissa on lavoja käytössä. Yleisenä huolena onkin, saavatko kaikki tapahtumajärjestäjät tarvittavat luvat vai joudutaanko tapahtumia perumaan viime hetkellä aluehallintoviraston epäjohdonmukaisten linjausten tai riittämättömien resurssien takia. 

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Miten hallitus huolehtii, etteivät lainsäädännön tulkinnat kohtuuttomasti haittaa tapahtumien järjestämistä Suomessa ja esimerkiksi kansainvälisten isojen artistien saapumista esiintymään Suomeen, 
aikooko hallitus käynnistää lainsäädäntötyön, jotta ammattimainen tapahtumajärjestäminen ja -tuottaminen tunnistetaan omana toimialanaan eikä esimerkiksi rakentamisena, 
aikooko hallitus uudistaa työturvallisuuslakia, jotta sen tulkinnat eivät niputa tapahtuma- ja rakennusalaa yhteen, 
aikooko hallitus uudistaa kokoontumislakia niin, että ammattimaisen tapahtumajärjestämisen ja vapaaehtoisesti tuotettavien yleisötilaisuuksien välinen ero lainsäädännöllisesti tunnistettaisiin ja 
miten hallitus aikoo toimeenpanna hallitusohjelmatavoitteensa kulttuurin, tapahtumien ja luovien alojen elinvoimasta ja kasvusta, jos lainsäädännön viranomaistulkinnat uhkaavat asettua esteeksi suurten musiikkitapahtumien järjestämiselle ensi kesänä? 
Helsingissä 9.10.2023 
Saara Hyrkkö vihr 
 
Maria Ohisalo vihr