Viimeksi julkaistu 26.10.2023 15.36

Kirjallinen kysymys KK 166/2023 vp 
Johan Kvarnström sd 
 
Kirjallinen kysymys junaliikenteen nettiyhteyksien parantamisesta

Eduskunnan puhemiehelle

Junaliikennettä koskevassa poliittisessa keskustelussa puhutaan paljon matka-ajan pituudesta. Esimerkiksi Helsingin ja Turun välille suunniteltu niin sanottu Tunnin juna jakaa mielipiteitä. Se ei suoriudu kyseisestä matkasta 60 minuutissa, mutta se lyhentää matka-aikaa hieman ja maksaa monta miljardia euroa. Valitettavasti keskustelussa vähemmälle huomiolle jää se, miten junassa vietetyn ajan voi käyttää, erityisesti työmatkaliikenteessä. 

Suomen kaukojunissa moni on joutunut toteamaan tai kuullut sanottavan: "Yhteys pätkii taas, huoh..." Nopean nettiyhteyden saatavuus Suomessa on yleisesti ottaen hyvä, mutta junissa sen toiminta on hyvin epävarmaa. Siksi ne, jotka haluaisivat pystyä hoitamaan osan työtehtävistään junassa, eivät voi käyttää junassa viettämäänsä aikaa tehokkaasti. 

Monet suomalaiset kulkevat työmatkansa junalla, mikä on ympäristön ja ilmaston kannalta parempi vaihtoehto kuin se, että he kulkisivat työmatkansa autolla. Joukkoliikenteen houkuttelevuutta lisäisi se, jos junissa olisi nopea, toimiva ja vakaa nettiyhteys. Junan matka-ajan voi käyttää tehokkaasti työntekoon, jos verkkoyhteys on riittävän hyvä. 

Junien nettiyhteyksien parantamiseksi ja kehittämiseksi tehdään töitä, mutta merkittävät edistysaskeleet jäävät saavuttamatta, koska vastuun jakaantumisesta VR:n ja matkapuhelinoperaattoreiden välillä on epäselvyyttä. VR uudistaa junien wlan-tekniikkaa parhaillaan, mikä on hienoa, mutta se ei riitä tekemään nettiyhteyksistä luotettavia. Helsingin Sanomat kirjoitti 6.7.2023, että VR tarvitsee matkapuhelinoperaattoreiden apua seuraavan askeleen ottamiseen, mutta ongelmana ovat epäselvyydet siitä, kuka maksaa muut tarvittavat investoinnit. 

Kun Orpon hallituksella on neljän miljardin euron suuruinen investointiohjelma, josta suurin osa käytetään liikennehankkeisiin, mukaan lukien suuri panostus kannattamattomaan niin sanottuun Tunnin junaan, junien toimiviin nettiyhteyksiin panostaminen olisi syytä asettaa etusijalle. Sen sijaan, että Helsingin ja Turun välistä matka-aikaa lyhennetään hyvin kalliiseen hintaan, matka-aikaa voitaisiin tehostaa pienemmällä investoinnilla junien nettiyhteyksien parantamiseen. 

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Mitä hallitus tekee junien nettiyhteyksien parantamiseksi ja 
voiko hallitus ottaa vastuuta rautatieliikenteen harjoittajan ja matkapuhelinoperaattoreiden välisen verkkoyhteyksien parantamista koskevan vastuunjaon ongelmien selvittämisestä ja toimia niiden sovittelevana ja liikkeellepanevana yhteistyökumppanina liikenne- ja viestintäministeriön kautta? 
Helsingissä 25.10.2023 
Johan Kvarnström sd