Viimeksi julkaistu 30.5.2024 13.12

Kirjallinen kysymys KK 208/2024 vp 
Pekka Aittakumpu kesk ym. 
 
Kirjallinen kysymys nopeusrajoitusten laskemisesta

Eduskunnan puhemiehelle

Maanteiden nopeusrajoituksia ollaan laskemassa. Muutos koskettaa noin viidesosaa teistä, joilla on nopeusrajoitus 100 km/h. Väylävirasto tiedotti 29.5.2024, että nopeusrajoitus tulisi laskemaan 80 km:n tuntinopeuteen noin 1 800 kilometrillä maantieverkkoa. Muutokset kohdistuvat kilometrimääräisesti eniten Lappiin, Pohjois-Pohjanmaalle ja Etelä-Pohjanmaalle. 

Yle uutisoi 28.5., että Väyläviraston mukaan muutos lisää liikenneturvallisuutta. Ylen mukaan muutoksilla voidaan välttää vuosittain seitsemän kuolemaa tai vakavaa loukkaantumista. Myös polttoainekulut ja hiilidioksidipäästöt pienenevät. 

Näyttää siltä, että hallitus on siirtämässä Suomea etanavauhtiin maanteiden huonon kunnon takia. Seurauksena on yritysten pyörien hidastuminen ja ihmisten arjen heikentyminen. Matkanteon ja kuljetusten hidastamisen sijasta Suomessa pitää parantaa maanteiden kuntoa, jotta nopeusrajoituksia voidaan nostaa. Tämä hyödyttäisi niin talouselämää kuin kansalaisia. Esimerkiksi Turun tunnin junan pääomittamisen sijasta rahat kannattaisi käyttää maantieverkon parantamiseen koko Suomessa. 

Lopulta nopeusrajoituksissa on kyse poliittisesta päätöksestä. Väyläviraston suunnitelmien peruminen on mahdollista. 

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Onko nopeusrajoitusten laskemisen vaikutukset yrityksiin ja ihmisten arkeen arvioitu riittävän tarkasti,  
mitä asiantuntijoiden mukaan vaatisi nopeusrajoitusten pitäminen ennallaan ja miksi näitä toimenpiteitä ei tehdä,  
miksi hallitus edelleen pitää jääräpäisesti kiinni tunnin junasta sekä 
onko todella niin, että nopeusrajoituksia aiotaan laskea myös ilmastosyistä? 
Helsingissä 29.5.2024 
Pekka Aittakumpu kesk 
 
Markus Lohi kesk 
 
Vesa Kallio kesk 
 
Timo Mehtälä kesk 
 
Pia Hiltunen sd