Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Huhtikuussa 2021 tapahtui alle viikon sisällä kaksi vakavaa liikenneonnettomuutta, joissa suojatietä ylittämässä ollut henkilö menehtyi yhteentörmäyksessä kuorma-auton kanssa. Molemmissa tapauksissa paloi vihreä valo yhtä aikaa niin kääntyvälle kuorma-autolle kuin tietä ylittämässä olleelle henkilöllekin.
Viimeisten 15 vuoden aikana onnettomuuksia risteysalueiden suojateillä, joissa liikennevalot ovat olleet toiminnassa, on tapahtunut keskimäärin yli 100 vuodessa. Pyöräilijöinä kuolleiden määrä on noussut yli 50 prosentilla viimeisten kymmenen vuoden aikana. Viimeisten kolmen vuoden aikana on kuollut vuosittain keskimäärin 25 ja loukkaantunut 620 pyöräilijää. Noin puolet pyöräilijöiden kuolemantapauksista tapahtui yhteentörmäyksessä auton kanssa juuri risteysalueella.
Tilastoissa näkyvä kehityssuunta on erityisen ikävä, sillä suojateiden olisi nimensä mukaisesti toimittava turvallisena tienylityspaikkana. Sen sijaan tienylityksen salliva vihreä valo luo usein virheellisen turvallisuudentunteen, että tien voi huoletta ylittää. Onkin syytä pohtia, millaisia ratkaisuja olisi löydettävissä, että loukkaantumisilta ja kuolemantapauksilta jatkossa vältytään.
Kuorma-auton ohjauskopista näkyvyys suojatielle on heikentynyt etenkin oikealle käännyttäessä, jolloin suojatietä ylittävä henkilö jää helposti kuljettajan auton "kuolleeseen kulmaan". Alan etujärjestön mukaan katvealueiden poistoon voitaisiin pyrkiä ajoneuvotekniikkaa parantamalla ja ohjauskopin näkyvyyttä kehittämällä.
Törmäysvaroitin jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden varalta on tulossa EU:n turvallisuusasetuksen myötä pakolliseksi uusiin kuorma- ja linja-autoihin vuonna 2024. Alan toimijoiden mukaan olisi mahdollista luoda kannusteita, joilla olemassa olevaa kalustoa voitaisiin vaihtaa ripeämmin entistä turvallisempiin ajoneuvoihin. Myös kuljettajien ammattipätevyyskoulutuksissa tulisi korostaa turvallista ajoa kaupunkiympäristössä.
Myös kunnat ovat tienpitäjän roolissa vastuussa liikenneturvallisuudesta. Valtakunnallista ohjausta tulisikin kehittää, jotta turvallisuutta edistävät parhaat käytänteet tulisivat yhdenmukaisesti käyttöön alueellisesti. Tämän lisäksi vilkkaiden sekä koulujen lähistöllä olevien liikennevaloristeyksien ja muiden tienylityspaikkojen turvallisuuteen on kiinnitettävä erityistä huomiota. Näissä paikoissa vihreän valon ei ole välttämätöntä palaa samaan aikaan sekä autoilijalle että jalankulkijalle tai pyöräilijälle. Myös oranssilla vilkkuvia huomiovaloja, jotka varoittavat kuljettajaa suojatiellä olevasta henkilöstä, tulisi ottaa laajemmin käyttöön erityisesti vaarallisimmiksi koetuissa risteyksissä.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: