Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Valtiovarainministeriön asettama työryhmä on esittänyt, että Suomessa otettaisiin käyttöön henkilötunnus, josta ei enää kävisi ilmi henkilön ikä, syntymäaika, sukupuoli tai muuta henkilöön liittyvää tietoa. Nykyinen henkilötunnus on yksilöllinen ja se on tarkoitettu pysyväksi. Uudenmuotoinen henkilötunnus korvaisi nykyisin käytössä olevat henkilötunnukset vuosien 2023—2027 siirtymäajan jälkeen.
Uudistamishanketta on perusteltu sillä, että nykyisestä henkilötunnuksesta ilmenevät tarpeettomasti syntymäaika ja sukupuoli. Henkilötunnuksen avulla ihminen voidaan yksilöidä ja tunnistaa. On erikoinen väite, että syntymäaika ja sukupuoli olisivat tähän tarkoitukseen tarpeettomia. Henkilötunnuksen uudistus aiheuttaisi Finanssiala ry:n alustavan arvion mukaan miljardiluokan kustannukset sekä julkiselle että yksityiselle sektorille, sillä järjestelmät pitäisi muokata vastaamaan uudistusta. Valtiovarainministeriön työryhmä ei ole kuullut yksityisiä toimijoita, ja sen vuoksi erityisesti yksityistä puolta koskevat arviot kustannuksista ovat erittäin puutteellisia. Henkilötunnus on merkitty moniin kansalaisten asiakirjoihin, kuten passeihin ja ajokortteihin, jotka menisivät uusiksi. Tietojärjestelmät pitäisi muokata vastaamaan uudistusta. Jättimäinen hanke johtaisi varmasti myös vaikeuksiin tietojenkäsittelyssä ja niissä rekistereissä, joissa nykyisiä henkilötunnuksia on käytetty. Todennäköisesti edessä olisi myös tietoturvaongelmia.
Uudistuksen ajoitus on huonoin mahdollinen. On vastuutonta ajaa eteenpäin tämän tyyppistä miljardiluokan hanketta keskellä koronakriisiä julkisen talouden heiketessä voimakkaasti. Henkilötunnusuudistus aiheuttaisi valtavia kustannuksia julkiselle sektorille ja kaikille yrityksille ja yhteisöille, joilla on käytössään henkilötunnuksia sisältäviä rekistereitä ja asiakasjärjestelmiä. On väärin luoda uusia menoeriä yrityksille, jotka käyvät henkiinjäämiskamppailua nykyisessä talousahdingossa. Valtion taholta on ristiriitaista toimintaa pyrkiä pelastamaan yrityksiä koronaviruksen talousvaikutuksilta ja samanaikaisesti luoda uusia valtavan kokoisia menoeriä.
Hallitusohjelman mukaan kyseisellä muutoksella pyritään "yhteiskunnan eheyden vahvistamiseen". Sukupuoleen liittyvää syrjintää voidaan kuitenkin paremmin ehkäistä muilla keinoilla, kuin poistamalla koko väestöltä henkilötunnuksen sukupuolisidonnaisuus.
Suomen lainsäädäntö ei tunne muita sukupuolia kuin kaksi, naisen ja miehen. Geneettinen sukupuoli ratkeaa hedelmöittymisen hetkellä. Lääketieteen ja biologian kannalta katsottuna henkilötunnuksen sukupuolisidonnaisuus on keskeinen tekijä ihmisen tunnistamisessa.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: