Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee asetusta maanteiden ja rautateiden runkoverkosta ja niiden palvelutasosta. Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi runkoverkkoasetus, jolla säädettäisiin valtakunnalliseen runkoverkkoon kuuluvista maanteistä ja rautateistä. Lisäksi runkoverkkoasetuksella säädettäisiin runkoverkolla noudatettavasta palvelutasosta siihen kuuluvilla maanteillä ja rautateillä. Asetusehdotus on parhaillaan lausuntokierroksella. Asetusluonnoksessa ovat mukana Pirkanmaan ja koko Länsi-Suomen kannalta keskeiset valtatie- ja ratayhteydet lukuun ottamatta valtatietä 11 Tampereelta Poriin. Puutteena on pidettävä myös sitä, että raideyhteys Toijala—Turku ei ole esityksessä mukana.
Tampereen ja Porin välinen valtatie 11 on itä—länsisuuntainen noin sata kilometriä pitkä, tärkeä tavaraliikenteen reitti erityisesti Porin syväsatamiin. Tie on kaksikaistainen valtatie, jonka liikennemäärät Tampereen päässä Nokialla ja Sastamalassa ovat kasvussa lisääntyvän työmatka- ja asiointiliikenteen vuoksi. Myös Porin päässä kaupungin lähialueen liikennemäärät ovat merkittäviä. Liikenneturvallisuuden kannalta erityisen vaarallisia valtatiellä 11 ovat Murhasaaren kohta Nokialla sekä jatkuvasti lisääntyvät hirvi- ja peurakolarit puutteellisten riista-aitojen vuoksi.
Valtatie 11 voisi muodostaa Eurooppateiden jatkamisen Suomen puolelle siten, että Norjan Stjördalista Ruotsin Sundsvalliin kulkeva E14-tie jatkuisi Suomen puolella Porin sataman ja kaupungin kautta Tampereelle valtatietä 11 myöten. E14 voisi tarvittaessa jatkua valtatietä 12 myöten Tampereelta Lahteen ja Kouvolaan ja sieltä edelleen tieyhteytenä jatkuen tien E18 kautta Venäjän rajalle.
Pirkanmaan liitto ja Satakuntaliitto ovat vuonna 2014 esittäneet Liikennevirastolle, että se tekisi esityksen Yhdistyneiden kansakuntien alaiselle Euroopan talouskomissiolle E14-tien jatkamisesta Suomeen. Perusteluna tälle ovat, että Suomessa ei ole etelärannikkoa lukuun ottamatta poikittaista Eurooppatietä ja että E14-tieyhteys mahdollistaisi kuljetusyhteyksien vahvistamisen Suomesta ja Ruotsista Atlantille sekä Suomen ja Ruotsin kautta Venäjältä Atlantille.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: