Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
OECD:n uusimman Pisa-tutkimuksen mukaan suomalaisnuorten osaaminen on edelleen OECD-maiden parhaimmistoa. Esimerkiksi lukutaidossa suomalaisnuorten osaaminen on huipputasoa. Kotimaisesta opetuksesta voi siis olla hyvin ylpeä.
Ylpeydentunteeseen ei voi kuitenkaan tuudittautua. Vaikka suomalaisnuorten osaaminen on ollut erinomaista, on tuloksissa tapahtunut selvää laskua erityisesti matematiikassa. Myös luonnontieteissä Suomen tulokset ovat laskeneet tasaisesti. Vaikka osaaminen on edelleen hyvää, on osaamisen tason lasku varsin huolestuttava trendi.
Suomalaisnuorten osaamisessa korostuvat entisestään sukupuolten väliset erot. Lukutaidossa Suomen tyttöjen ja poikien ero oli jopa OECD-maiden suurin. Oppilaiden asenteet lukemista kohtaan ovat muuttuneet entistä kielteisemmiksi, ja tutkimuksen mukaan pojista jopa 63 % ilmoitti lukevansa vain, jos on pakko. Myös Suomen äidinkielen opettajain liiton mukaan sukupuolten väliset erot ovat korostuneet. Heikkoja kirjoittajia on aiempaa enemmän, ja tytöt kirjoittavat yleisesti paremmin.
Pisa-tutkimuksen tulokset eivät ole absoluuttinen totuus suomalaisnuorten osaamisesta, mutta ne antavat hyvän kuvan osaamisen trendeistä. Huolestuttavaa on varsinkin poikien osaamisen heikkeneminen.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: