Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Suomen moottoriteillä tapahtuu vähemmän onnettomuuksia kuin aiemmin. Vuosien 2012—2016 aikana moottoriteillä tapahtuvien liikennekuolemien määrät ovat laskeneet selvästi. Autojen turvallisuus on parantunut huomattavasti, ja autojen väliset turvallisuuserot ovat tasoittuneet. Turvallisuuden kehityksen lisäksi myös ajomukavuus kovemmissa nopeuksissa on parantunut. Tieliikennelaissa ei tätä kuitenkaan ole huomioitu. Liikenteen sujuvuuden paranemiseksi ehdotan, että korotettua nopeusrajoitusta kokeiltaisiin ruuhkattomilla moottoritieosuuksilla.
Nopeusrajoituksia nostettiin ruuhkattomilla moottoritieosuuksilla Tanskassa 30.4.2004. Nopeusrajoitukset näillä tieosuuksilla nousivat 110 kilometristä tunnissa 130 kilometriin tunnissa. Lakimuutoksessa ruuhkattomiksi moottoriteiksi luettiin hieman alle puolet kaikista Tanskan moottoriteistä. Samalla kolmasosa moottoriteiden kokonaisliikennemäärästä siirtyi uusiin rajoituksiin. Nopeusrajoitusten noston myötä liikennevalvontaa lisättiin.
Tanskassa tuloksena oli, että ylinopeudet, varsinkin ruuhkaisilla moottoriteillä, vähenivät selkeästi. Ylinopeudet vaarantavat liikennettä. On selvää, että jos ihmiset kokevat nopeusrajoitukset oikeudenmukaisiksi ja tarpeellisiksi, niitä myös noudatetaan paremmin. Tanskassa päätös oli poliittisesta tahtotilasta kiinni.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: