Eduskunnan puhemiehelle
Koronavilkku on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tuottama sovellus. Sen avulla käyttäjä saa tiedon, jos sovelluksen arvion mukaan puhelimen haltija on altistunut koronavirukselle. Jos taas henkilöllä todetaan tartunta, sovelluksen avulla tartunnan saanut henkilö voi varoittaa kohtaamiaan ihmisiä mahdollisesta altistuksesta nimettömästi.
Mahdollisesta altistumisesta ilmoituksen saanut henkilö saa sovelluksen avulla toimintaohjeet muun muassa testiin hakeutumisesta. Koronavilkku ohjeistaa seuraamaan vointia kahden viikon ajan, välttämään ihmiskontakteja ja huolehtimaan hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta. Sovelluksen avulla voi tehdä myös oirearvion tai ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon tarkempien ohjeiden saamiseksi.
Koronavilkku on yksi lisätyökalu koronan leviämisen ehkäisyssä, ja sitä ovatkin kansalaiset innokkaasti ladanneet. Sovelluksen tuottamaan tietoon liittyen on kuitenkin noussut epäselvyyksiä, jotka vaativat selvennystä ja vastauksia.
Koronatartunnat ovat Suomessa kasvussa. Koronavilkun myötä tullaan saamaan yhä suurempi joukko altistuneita ihmisiä. Altistuneita kehotetaan välttämään ihmisiä altistustiedon jälkeen. On epäselvyyttä siitä, tarkoittaako ihmiskontaktien välttäminen sitä, että lasten pitäisi olla poissa päiväkodista ja koulusta tai esim. opettajan tai sairaanhoitajan poissa töistä, ja jos pitäisi, niin miten kauan?
Kun altistuneiden määrä tulee kasvamaan niin testausten tarve lisääntyy, mikä vaatii lisää testauskapasiteettia. Tartuntojen lisääntymisen myötä myös jäljitykseen tarvitaan enemmän ihmisiä. ja siihen pitää varautua. Altistuneet itse saattavat olla tai heidän perheessään saattaa olla riskiryhmään kuuluvia, joten mahdollisuus testiin altistumisen jälkeen olisi merkityksellinen. Testauskriteerien tarkentaminen altistumiseen liittyen on tärkeää sekä kansalaisille että ammattilaisille. Koronavilkun kautta saatujen altistustietojen kertominen olisi myös tärkeää kansalaisten tiedon saamisen ja Koronavilkun käyttöön motivoinnin kannalta.
Ponsiosa Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
Miten hallitus on varautunut altistuneiden määrän kasvuun koronan testaus- ja jäljitysresursoinnin suhteen,
miten varmistetaan, että testauskapasiteetti ja jäljityskapasiteetti riittävät, kun altistuneiden määrä kasvaa ja kysyntä testauksiin lisääntyy,
milloin THL julkistaa tarkemmat ohjeet sekä kansalaisille että ammattilaisille siitä, miten toimia Koronavilkun tuottaman altistustiedon jälkeen,
voiko esimerkiksi opettaja tai sairaanhoitaja jatkaa töissä, jos hän saa Koronavilkun kautta tiedon altistumisesta,
jos hän ei voi jäädä omaehtoiseen karanteeniin eikä hänellä ole mahdollisuutta etätyöhön, niin saako työntekijä mitään korvausta,
mitkä ovat testauskriteerit altistustiedon jälkeen,
aikooko hallitus julkaista tiedot altistuneiden määrästä ja niiden alueellisesta ja ikäjakaumasta,
aikooko hallitus julkaista tietoa siitä, kuinka paljon uusia tartuntoja on löytynyt Koronavilkun altistumistiedon seurauksena,
milloin Koronavilkun avulla saatuja tietoja julkistetaan,
miten hallitus on sulkenut pois Koronavilkun väärinkäytösten mahdollisuuden?