Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Runsasluminen talvi on haastanut monia kaupunkeja lumen hävittämisessä.
Helsingin kaupunki on valitettavasti valinnut huonoimman mahdollisen tavan päästä lumesta eroon. Helsingin kaupunki ajattaa julkisuudessa olleiden tietojen mukaan nimittäin lähes 1 000 kuorma-autolastillista puhdistamatonta lunta päivässä Itämereen Hernesaaren kärjestä.
Ympäristökeskuksen tutkimus vuodelta 2012 on huolestuttavaa luettavaa. Tutkimuksen mukaan lumessa on paljon asfalttia, tiemerkintämassoja, maalin jäämiä sekä rengaspölyjätettä. Tämän lisäksi on riski, että mukana on myös valtavasti muovia, tupakantumppeja ja jopa isompia jätteitä. Näin siksi, että Helsingin kaupunki ei puhdista eikä edes siivilöi lunta millään lailla, vaan lumi kipataan suoraan kaduilta mereen.
Lumikautena 2009—2010 Hernesaaren vastaanottopaikan pohjaan kertyi noin kolmen metrin paksuinen hiekkakerros. Vaikka merivastaanottopaikat ruopataan 2—3 vuoden välein, leviävät roskat virtausten mukana muualle mereen.
Monessa naapurimaassamme lumen kaataminen mereen on lailla kielletty. Näin on esimerkiksi koko Ruotsissa sekä Kööpenhaminassa ja Oslossa. Lisäksi kielto on voimassa Kanadassa sekä paikoitellen Yhdysvalloissa.
Lisäksi esimerkiksi Espoo on keksinyt Helsinkiä vastuullisemman lumenpoistotavan. Siellä kerättyä lunta tuhotaan muun muassa lumensulatuskoneella. Vaikka laite kuluttaakin polttoöljyä, niin ainakin maalaisjärjellä ajatellen tuntuu menetelmä mereen kaatamista ympäristöystävällisemmältä.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: