Viimeksi julkaistu 18.1.2023 14.12

Kirjallinen kysymys KK 686/2022 vp 
Arja Juvonen ps 
 
Kirjallinen kysymys sähkökäyttöisten autojen käyttövoimaverotuksen kohtuullistamisesta ja käyttövoimaveron poistamisesta diesel- ja kaasuautoilta

Eduskunnan puhemiehelle

Käyttövoimavero on ajoneuvoverolain perusteella perittävän ajoneuvoveron osa, jota peritään muilta kuin bensiiniä polttoaineena käyttäviltä henkilöautoilta. Käyttövoimaveroa kerätään metaania eli kaasua, kaasuöljyä eli dieseliä, sähköä tai vetyä käyttäviltä henkilöautoilta. Kyseistä veroa kerätään myös hybridiajoneuvoilta, jotka käyttävät bensiinin tai dieselin lisäksi jotain em. polttoaineista. Henkilöauton käyttövoimavero polttoainetyypeittäin on auton alkavaa sataa kiloa kohden päivältä seuraava: diesel 5,5 senttiä, dieselsähkö 4,9 senttiä, kaasu 3,1 senttiä, sähkö 1,5 senttiä, ja bensiinisähkö 0,5 senttiä. Diesel-kaasuhybridiä verotetaan, kuten yksinomaan dieseliä käyttävää henkilöautoa. 

Trafin mukaan nolla- ja vähäpäästöisiä uusia teknologioita ovat täyssähköautot, ladattavat hybridit, kaasuautot ja polttokennoautot.Sähköisen latausdieselhybridin hankintahinta on korkeampi kuin samanmallisen dieselauton. Vastaavasti hybridiauto on painavampi sähkömoottorien ja akustojen takia. Esimerkiksi eräällä automerkillä ladattava dieselhybridi on 160—300 kg painavampi. Ladattavassa dieselhybridissä on keskimäärin noin 40 euroa/vuosi kalliimpi käyttövoimavero kuin pelkällä polttomoottorilla kulkevalla autolla. 

Kaasubensiinihybrideissä tai kaasuautoissa nykyisessä markkinatilanteessa käytetään polttoaineena pääosin biokaasua, koska maakaasun hinta on ollut biokaasua korkeampi jo pitkään. Siitä huolimatta ympäristöystävällistä polttoainetta käyttävän vähäpäästöisen auton käytöstä täytyy maksaa käyttövoimavero. 

Alempi polttoaineverokanta on ollut perusteena dieselkäyttöisten autojen käyttövoimaverolle. Huolimatta lievemmästä verokohtelusta dieselpolttoaine on ollut jo pitkään lähes yhtä kallista tai kalliimpaa kuin bensiini. Jo helmikuussa dieselin hinta uhkaa kohota entisestään Venäjän öljytuotteiden tuontikiellon tullessa voimaan EU-alueella.  

Dieselmoottorin hyötyteho on suurempi kuin bensiinimoottorilla, ja se kuluttaa vastaavan ko-koista bensiinimoottoria vähemmän energiaa. Dieselmoottorin hiilidioksidipäästöt ovat 15—20 prosenttia vastaavankokoista bensiiniautoa alemmat. Kun uusiutuvaa dieseliä valmistetaan yhä yleisemmin jäte- ja tähderaaka-aineista, kasvihuonekaasujen vähenemä fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna voi olla jopa 90 prosenttia. 

Viittaan myös tekemääni lakialoitteeseen (LA 42/2012 vp), joka koskee sähköautojen verotusta. Autoveron poistamisen lisäksi ehdotin sähköauton käyttövoimaveron laskemista 1,5 sentistä 0,5 senttiin sähköautojen yleistymisen edistämiseksi. 

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä sähkökäyttöisten autojen käyttövoimaverotuksen kohtuullistamiseksi ja käyttövoimaveron poistamiseksi diesel- ja kaasuautoilta? 
Helsingissä 18.1.2023 
Arja Juvonen ps