Viimeksi julkaistu 19.4.2021 19.14

Lakialoite LA 7/2020 vp 
Mia Laiho kok ym. 
 
Lakialoite laeiksi nuorisolain 17 §:n ja liikuntalain 10 §:n muuttamisesta

Eduskunnalle

ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Lakialoitteessa esitetään, että nuorisolain 17 §:ään ja liikuntalain 10 §:ään lisätään valtakunnallisten avustusten myöntämisperusteiden edellytyksiin vaatimukset siitä, että nuorisolain soveltuessa nuorten ja liikuntalain soveltuessa alaikäisten kanssa toimiva järjestö sitoutuu tupakka- ja nikotiinituotteiden sekä muiden päihteiden käytön ehkäisemiseen kaikessa toiminnassaan. 

PERUSTELUT

Tupakka- ja nikotiinituotteet ovat väestömme suurin yksittäinen terveysriski ja ennenaikaisten kuolemien aiheuttaja. Tupakka ja nuuska aiheuttavat merkittävän riskin syöpä-, verisuoni- ja keuhkotaudeille. Nuuska sisältää myös lukuisia syöpävaarallisia aineita ja raskasmetalleja, jotka altistavat suun ja nielun alueen syöville. Nikotiini on hyvin myrkyllinen kemikaali ja synnyttää käyttäjälle nopeasti voimakkaan riippuvuuden. Muista päihteistä alkoholin käyttö nuorten keskuudessa on vähentynyt, mutta samaan aikaan huumekokeilut ja niiden käyttö ovat lisääntyneet (Kouluterveyskysely 2019).  

Väestötasolla nuorten tupakointi on vähentynyt, mutta tyttöjen osuus on kasvanut ja käyttö on keskittynyt alempaan sosioekonomiseen ryhmään. Samanaikaisesti nuorten nuuskakokeilut ja nuuskan käyttö ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti. Vuonna 2019 kymmenen prosenttia pojista ja kolme prosenttia tytöistä käytti päivittäin nuuskaa. Nuuskan käyttö on yleisempää urheilevilla, erityisesti joukkuelajeja harrastavilla pojilla. Suomen syöpäyhdistyksen selvityksessä nuuskan käyttö liitetään usein urheiluun ja erityisesti joukkueurheiluun. Lasten ja nuorten parissa toimivat liikunta- ja nuorisojärjestöjen toimijat ja urheilijat ovat usein tärkeitä roolimalleja lapsille ja nuorille. Nuorten kasvua kokonaisvaltaiseen ja päihteettömään urheilijan elämäntapaan on tärkeää tukea jo harrastuksen alkumetreiltä lähtien. Terveyttä edistävien toimijoiden tulee edelleen tukea lajiliitoissa ja urheiluseuroissa tehtävää työtä.  

Nuorisolaissa säädetään nuorisotyön ja -toiminnan edistämisestä ja nuorisopolitiikasta sekä niihin liittyvästä valtionhallinnon ja kunnan vastuusta ja yhteistyöstä sekä valtionrahoituksesta. Valtakunnallisen nuorisoalan järjestön toimintaan tarkoitetun valtionavustuksen saamisen edellytyksenä on, että opetus- ja kulttuuriministeriö hyväksyy järjestön valtionapukelpoiseksi. 

Valtionapukelpoiseksi voidaan nuorisolain nojalla hyväksyä sellainen nuorisoalan järjestö, joka toteuttaa nuorisolain 2 §:ssä säädettyjä tavoitteita ja lähtökohtia. Valtakunnallisen nuorisoalan järjestön valtionapukelpoisuutta harkittaessa otetaan huomioon järjestön toiminnan valtakunnallisuus, laatu, laajuus ja yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja se, miten järjestö edistää nuorten yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja osallisuutta. 

Liikuntalaissa säädetään liikunnan ja huippu-urheilun edistämisestä sekä valtionhallinnon ja kunnan vastuusta, yhteistyöstä, valtion hallintoelimistä ja valtionrahoituksesta liikunnan toimialalla. Lain tavoitteena on edistää väestön mahdollisuuksia liikkua ja harrastaa sekä tukea nuorten kasvua, kehitystä ja koko väestön terveyttä. Tavoitteiden lähtökohtina ovat tasa-arvo, yhdenvertaisuus, yhteisöllisyys ja terveet elämäntavat. 

Liikuntalain 10 §:ssä säädetään liikuntaa edistävän järjestön valtionapukelpoisuudesta. Liikuntaa edistävän järjestön valtionavustuksen saamisen edellytyksenä on, että opetus- ja kulttuuriministeriö hyväksyy järjestön valtionapukelpoiseksi.  

Valtionapukelpoiseksi järjestöksi voidaan liikuntalain nojalla hyväksyä sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on liikunnan edistäminen ja joka toimii 2 §:ssä säädetyn tavoitteen mukaisesti.  

Valtionapukelpoisuutta harkittaessa otetaan huomioon järjestön toiminnan laatu, laajuus ja yhteiskunnallinen vaikuttavuus sekä se, miten järjestö edistää yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa. Lajiliitoista avustettaviksi voidaan hyväksyä vain yksi valtakunnallinen liitto kustakin lajista. Opetus- ja kulttuuriministeriö voi peruuttaa järjestön valtionapukelpoisuuden, jos sen toiminta ei yhtäjaksoisesti kahtena vuonna täytä laissa tai sen nojalla säädettyjä valtionavustuksen saamisen edellytyksiä.  

Aloitteessa ehdotetaan nuorisolain 17 §:n 2 momenttia muutettavaksi siten, että jatkossa nuorten kanssa toimivan järjestön valtionavustuksen saamisen edellytyksenä on sitoutuminen tupakka- ja nikotiinituotteiden sekä muiden päihteiden käytön ehkäisemiseen kaikessa toiminnassaan. Lisäksi liikuntalain 10 §:n 2 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että vastaava sitoutuminen lisätään alaikäisten kanssa toimivan järjestön valtionavustuksen saamisen edellytyksiin. Velvoite koskisi myös saman pykälän 3 momentissa tarkoitettuja lajiliittoja. 

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta hyväksyy seuraavat lakiehdotukset: 

1. Laki nuorisolain 17 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan nuorisolain (1285/2016) 17 §:n 2 momentti seuraavasti: 
17 § 
Valtakunnallisen nuorisoalan järjestön valtionapukelpoisuus 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Valtionapukelpoiseksi voidaan hyväksyä sellainen nuorisoalan järjestö, joka toteuttaa 2 §:ssä säädettyjä tavoitteita ja lähtökohtia ja sitoutuu tupakka- ja nikotiinituotteiden sekä muiden päihteiden käytön ehkäisemiseen kaikessa toiminnassaan. Valtakunnallisen nuorisoalan järjestön valtionapukelpoisuutta harkittaessa otetaan huomioon järjestön toiminnan valtakunnallisuus, laatu, laajuus ja yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja se, miten järjestö edistää nuorten yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa, osallisuutta ja päihteetöntä elämää. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 

2. Laki liikuntalain 10 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan liikuntalain (390/2015) 10 §:n 2 momentti seuraavasti: 
10 § 
Liikuntaa edistävän järjestön valtionapukelpoisuus 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Valtionapukelpoiseksi järjestöksi voidaan hyväksyä sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on liikunnan edistäminen ja joka toimii 2 §:ssä säädetyn tavoitteen mukaisesti. Mikäli yhdistyksen toiminta on osittain tai kokonaan kohdistettu alaikäisille, on valtionapukelpoisuuden edellytyksenä lisäksi se, että yhdistys sitoutuu tupakka- ja nikotiinituotteiden sekä muiden päihteiden käytön ehkäisemiseen kaikessa toiminnassaan. Valtionapukelpoisuutta harkittaessa otetaan huomioon järjestön toiminnan laatu, laajuus ja yhteiskunnallinen vaikuttavuus sekä se, miten järjestö edistää yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20
 Lakiehdotus päättyy 
Helsingissä 28.2.2020 
Mia Laiho kok 
Paula Risikko kok 
Timo Heinonen kok 
Ilkka Kanerva kok 
Sinuhe Wallinheimo kok 
Heikki Autto kok 
Kari Tolvanen kok 
Marko Kilpi kok 
Ben Zyskowicz kok 
Pauli Kiuru kok 
Terhi Koulumies kok 
Arto Satonen kok 
Juhana Vartiainen kok 
Kalle Jokinen kok 
Markku Eestilä kok 
Petteri Orpo kok 
Kai Mykkänen kok 
Pia Kauma kok 
Pihla Keto-Huovinen kok 
Mari-Leena Talvitie kok 
Hanna-Leena Mattila kesk 
Mikko Kinnunen kesk 
Pasi Kivisaari kesk 
Hanna Huttunen kesk 
Antero Laukkanen kd 
Sari Tanus kd 
Sofia Vikman kok 
Mirka Soinikoski vihr 
Sandra Bergqvist 
Veronica Rehn-Kivi 
Markus Lohi kesk 
Heidi Viljanen sd 
Sebastian Tynkkynen ps 
Kaisa Juuso ps