Viimeksi julkaistu 27.2.2023 13.54

Lakialoite LA 88/2022 vp 
Arto Pirttilahti kesk ym. 
 
Lakialoite laiksi tuloverolain 95 §:n muuttamisesta

Eduskunnalle

ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Tässä lakialoitteessa ehdotetaan pelastuslain 2 a §:n mukaisessa sopimuspalokunnan henkilöstössä toimivan henkilön, joka ei saa toiminnastaan yhteiskunnan hyväksi henkilökohtaista korvausta, verokohtelun muutosta lisäämällä ansiotuloverolain (1535/1992) 95 §:ään kohta pelastustoimen vapaaehtois- ja sopimushenkilöstön toimintaan osallistumisen verovähennysoikeudesta. 

PERUSTELUT

Suomessa toimii noin 700 sopimuspalokuntaa, joista 491 on rekisteröityjä yhdistyksiä, joilla on palokuntasopimus paikallisen pelastuslaitoksen kanssa pelastuslain 2 a §:n mukaisesti. Nämä palokunnat hoitavat oman alueensa pelastustoiminnan tehtävät usein yksin sekä tavoittavat kansalaisen ensimmäisenä 95 %:ssa Suomen pinta-alasta pelastustoimen tehtävissä. Osaltaan sopimuspalokunnat hoitavat myös elintärkeää ensivastetoimintaa, jolla tavoitetaan ensihoitotilanteessa potilas nopeasti. 

Numeroiden valossa onkin selvää, että vapaaehtoisuuteen vahvasti perustuva sopimuspalokuntajärjestelmä sekä sivutoiminen henkilöstö ovat välttämättömiä Suomessa tehokkaan pelastustoiminnan järjestämiseksi maanlaajuisesti.  

Suomen järjestelmässä on valtaisa osa palokuntalaisia, jotka eivät saa toiminnastaan lainkaan henkilökohtaista korvausta henkilöstön tehdessä työtä käytännössä yhteiskunnalle ilmaiseksi.  

Näissä palokuntayhdistyksissä kertyneet varat käytetään asianmukaisten varusteiden hankintaan yhdistyksen toimesta, jotta pelastustoimintaa voidaan tuottaa kansalaiselle tehokkaasti, ja osa jopa turvautuu varainhankintatoimintaan, jotta paloasemarakennukset saadaan peruskorjattua. 

Viime vuosien aikana on ongelmia aiheuttanut myös Euroopan unionin oikeuden kiristynyt tulkinta palokuntalaisten tekemästä varallaolosta eli pelastustoimen yksiköiden lähtövalmiuden turvaamisesta, jossa kyseinen aika on luettu varsinaiseksi työssäoloajaksi, mikä on aiheuttanut raskaita kustannuksia pelastuslaitoksille sekä tehnyt tehokkaan varallaolotoiminnan käytännössä mahdottomaksi. 

Lakiehdotuksessa esitetty ratkaisu verovähennysoikeudesta alentaisi yhteiskunnan kustannuksia pelastustoimen vapaaehtoisesti toimivan henkilöstön osalta. Nämä vapaaehtoiset omalta osaltaan ovat paikanneet sitä aukkoa, jota julkinen valta ei ole kyennyt täyttämään. Maailmantilanteen vuoksi Suomen turvallisuustilanne on vaikeutunut, jolloin vapaaehtoisten työpanos on entistäkin arvokkaampi sisäisen turvallisuuden ylläpitämisen kannalta.  

Lakiehdotuksen verovähennysoikeuden avulla olisi myös mahdollista toteuttaa henkilöstön varallaolojärjestelmä tehokkaasti vapaaehtoisluontoisuuden vuoksi, jossa työsuhdetta ja palkanmaksua ei esiintyisi, vaan henkilön korvaus toiminnasta toteutettaisiin verovähennyksen muodossa. Tämä ratkaisu vähentäisi tarvetta 24/7 virkojen perustamiselle läpi valtakunnan, mikä on ollut yksi suuri kustannuspaineen aiheuttaja viime vuosien aikana lain tiukan tulkinnan takia. 

Kustannuksien aleneminen yhteiskunnalle tulisi henkilöiden palkan, sivukulujen, palkanlaskennan sekä näiden kulujen vähentymisenä, käytännössä poistumisesta, hyvinvointialueilla sekä varallaolon olemassaolon myötä. 

Vastaavasti henkilön saama verovähennykseen oikeuttava etu tulisi säätää tasolle, joka vastaisi henkilön saamaa nettopalkkaa pelastustoimintaan osallistumisesta, ammatillisen taidon ylläpitämiseksi tehtäviin harjoituksiin osallistumisesta, varallaolosta sekä muista pelastuslain 2 a §:n mukaisen sopimuksen perusteella tehtävistä toimista. Yhdistystoimintaan osallistumisesta ei saisi verovähennysoikeutta, koska tämän toiminnan kustannukset katetaan normaalisti pelastuslaitoksen sopimuskorvauksesta. 

Vastaavia verotusoikeudellisia etuuksia palokuntalaisille on olemassa jo useassa Euroopan maassa, esimerkiksi Sveitsissä, Portugalissa ja Belgiassa. 

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen: 

Laki tuloverolain 95 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan tuloverolain (1535/1992) 95 §:n 1 momentin 4 kohta sekä 
lisätään 95 §:n 1 momenttiin, sellaisena kuin se on osaksi laissa 1510/2016, uusi 5 kohta seuraavasti: 
95 § 
Tulonhankkimisvähennys 
Verovelvollinen saa vähentää palkkatulostaan: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
4) palkkatulon hankkimisesta tai säilyttämisestä johtuneet muut kuin 2 ja 3 kohdassa tarkoitetut menot vain siltä osin kuin niiden yhteismäärä ylittää tulonhankkimisvähennyksen määrän; 
5) 3 000 euroa pelastuslain (379/2011) 2 a §:ssä tarkoitetun sopimuspalokunnan henkilöstössä toimivan pelastustoimen vapaaehtois- ja sopimushenkilöstön toimintaan osallistumisesta. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20
 Lakiehdotus päättyy 
Helsingissä 21.2.2023 
Arto Pirttilahti kesk 
Ari Koponen ps 
Paula Werning sd 
Ari Torniainen kesk 
Anne Kalmari kesk 
Petri Huru ps 
Timo Heinonen kok 
Esko Kiviranta kesk 
Katja Hänninen vas 
Sari Essayah kd 
Tarja Filatov sd 
Anneli Kiljunen sd 
Leena Meri ps 
Lulu Ranne ps 
Markus Lohi kesk 
Joonas Könttä kesk 
Jari Kinnunen kok 
Arto Satonen kok 
Merja Kyllönen vas 
Jari Myllykoski vas 
Jukka Mäkynen ps 
Päivi Räsänen kd 
Raimo Piirainen sd