Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi asevelvollisuuslakia (1438/2007). Esityksen tavoitteena on mahdollistaa Suomen turvallisuusympäristössä ilmenevän välttämättömän tarpeen sitä edellyttäessä Rajavartiolaitoksen alaisuuteen sijoitettujen asevelvollisten kertausharjoitukseen määrääminen rajaturvallisuuden välttämättömäksi ylläpitämiseksi voimassa olevassa laissa säädettyä kolmea kuukautta nopeammin.
Hallituksen esityksessä kuvataan Suomen turvallisuustilanteen muutosta ja monimuotoisia uhkia kuten maahantulon välineellistämistä hybridivaikuttamisen keinona (s. 4). Hallintovaliokunta toteaa, että tapahtumat Suomen turvallisuusympäristössä ovat osoittaneet, että viranomaisten oikea-aikaisen ja riittävästi resursoidun toimintakyvyn turvaaminen on kansallisen turvallisuuden kannalta tärkeää. Lakia ja sen välttämättömyyttä on tarkasteltava yleisen turvallisuustilanteen ja erityisesti Venäjän Suomeen kohdistaman välineellistetyn maahantulon näkökulmasta. Valiokunta tuo tässä yhteydessä myös esiin lausunnossaan HaVL 6/2024 vp todetun asian siitä, että Suomella on EU:n ja NATO:n ulkorajavaltiona korostettu vastuu ulkorajoista ja Schengen-valtiona myös Schengenin toimivuudesta ja kestävyydestä.
Voimassa olevan asevelvollisuuslain 32 §:ssä säädetään kertausharjoitukseen määräämisestä. Kertausharjoitukseen voidaan määrätä reserviin kuuluva asevelvollinen. Määräys osallistua kertausharjoitukseen lähetetään asevelvolliselle vähintään kolme kuukautta ennen harjoituksen alkamista. Määräajasta voidaan asevelvollisen suostumuksella poiketa. Suomen turvallisuusympäristössä ilmenevän välttämättömän tarpeen sitä edellyttäessä voidaan reserviin kuuluvia asevelvollisia määrätä lain 48 §:n 4 kohdassa tarkoitettuun kertausharjoitukseen 2 momentissa säädetystä määräajasta poiketen. Välttämättömänä tarpeena on pidetty lain 32 §:n 3 momenttia koskevassa hallituksen esityksessä (HE 44/2016 vp) esimerkiksi Suomen lähialueella tapahtuva luonteeltaan sotilaallista uhkaavaa tilannetta, johon on pystyttävä reagoimaan riittävän nopeasti.
Esityksessä ehdotetaan nyt lain 32 §:ää muutettavaksi siten, että myös rajaturvallisuuden välttämättömän ylläpitämisen perusteella pidettäviin kertausharjoituksiin on mahdollista määrätä Rajavartiolaitoksen alaisuuteen sijoitettuja reserviläisiä laissa säädettyä määräaikaa nopeammin, kun Suomen turvallisuusympäristössä ilmenevä välttämätön tarve sitä edellyttää. Lisäksi lakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että 48 §:ään lisätään uusi Rajavartiolaitoksen alaisuuteen sijoitettuja reserviläisiä koskeva kertausharjoitusperuste.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan esitetyillä muutoksilla ei ole tarkoitus laajentaa tai luoda uusia toimivaltuuksia esityksen mukaisiin kertausharjoituksiin määrätyille. Nämä toimivat Rajavartiolaitoksen henkilöstön tukena ja valvonnassa niillä toimivaltuuksilla, joista on säädetty voimassa olevassa laissa.
Hallintovaliokunta pitää tärkeänä, että rajajoukkoihin sijoitettuja reserviläisiä käytetään rajavartiomiehen välittömässä ohjauksessa ja valvonnassa sellaisiin tehtäviin, joihin he ovat saaneet riittävän koulutuksen varusmiesaikana tai kertausharjoituksissa. Rajavartiomiehen välitön ohjaus ja valvonta varmistaa toiminnan oikeudellisen perustan sekä mahdollistaa myös tarvittavan lisäkoulutuksen antamisen.
Valiokunta pitää myös tärkeänä, että reserviläisillä on käytössään tehtävien edellyttämä varustus, johon he ovat saaneet tarvittavan käyttökoulutuksen. Osa lausunnonantajista esittää asevelvollisille oikeutta ampuma-aseen kantamiseen, jota voidaan tulevissa lainsäädäntömuutoksissa arvioida. Valiokunta pitää kannatettavana nopeampaa kutsumista kertausharjoituksiin turvallisuustilanteen niin vaatiessa, mutta kiinnittää samalla huomiota myös siihen, että reserviläisellä on tällöin mahdollisuus järjestää tarvittavat siviilielämänsä asiat ennen kertausharjoitukseen tuloa.
Hallintovaliokunta pitää välttämättömänä huolehtia viranomaisten riittävästä toimintakyvystä ja resursseista Suomen täysivaltaisuuden, kansallisen turvallisuuden ja rajaturvallisuuden varmistamiseksi. Tästä syystä valiokunta pitää esitystä tavoitteiltaan kannatettavana sekä nykyisessä turvallisuustilanteessa tarpeellisena.