Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Valtioneuvoston selonteko YK:n kestävän kehityksen toimintaohjelma Agenda2030:n toimeenpanosta (VNS 7/2024 vp): Asia on saapunut liikenne- ja viestintävaliokuntaan lausunnon antamista varten. Lausunto on annettava tulevaisuusvaliokunnalle.
Valiokunta on kuullut:
Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon:
(1) Valtioneuvoston selonteko sisältää kattavan kuvauksen YK:n kestävän kehityksen toimintaohjelma Agenda2030:n toteuttamisen tilanteesta Suomen osalta. Saadun selvityksen mukaan Suomi arvioitiin vuonna 2024 neljännen kerran peräkkäin kestävän kehityksen tavoitteiden toimeenpanossa parhaiten onnistuneeksi maaksi YK:n vuosittain tekemässä SDG Index -maavertailussa. Maailmanlaajuisesti arvioituna sen sijaan vain noin 17 prosentissa asetetuista tavoitteista ollaan tällä hetkellä selkeästi tavoitteiden saavuttamisen kannalta suotuisalla kehitysuralla. Saadun selvityksen mukaan Agenda2030:n ja sen kestävän kehityksen tavoitteiden maailmanlaajuista toimeenpanoa seurataan vuosittain YK:n kestävän kehityksen korkean tason seurantakokouksessa, jossa Suomen maaraportti esitellään seuraavan kerran heinäkuussa 2025.
(2) Valiokunta on kuullut asiasta asiantuntijoita oman toimialansa osalta. Saadun selvityksen mukaan valiokunnan toimialaan liittyvät muun muassa kestävän kehityksen tavoite 9 (Rakentaa kestävää infrastruktuuria sekä edistää kestävää teollisuutta ja innovaatioita) sekä tavoite 11 (Taata turvalliset ja kestävät kaupungit sekä asuinyhdyskunnat). Selonteon mukaan tavoitetta 9 pyritään edistämään esimerkiksi liikenteen investointiohjelmalla, jolla panostetaan väyläverkon kehittämiseen, korjausvelan kasvun torjumiseen ja raideliikenteen kilpailukykyyn. Tavoitteeseen liittyvät myös datatalouden ja digitalisaation hyödyntäminen ja tältä osin Digitaalisen kompassin selonteko VNS 10/2022 vp ohjaa Suomen digitalisaatiokehitystä. Tavoitetta 11 pyritään edistämään muun muassa investoinneilla liikenneväylien rakentamiseen ja korjaamiseen sekä julkisen liikenteen kehittämiseen. Tätä tavoitetta tukee myös maankäyttöä, asumista ja liikennettä koskeva MAL-sopimusmenettely suurimpien kaupunkiseutujen kanssa. Molempia tavoitteita 9 ja 11 pyritään edistämään myös 12-vuotisen liikennejärjestelmäsuunnitelman päivityksellä, jonka tavoitteiksi on asetettu toimivuus, turvallisuus ja kestävyys.
(3) Liikenteen päästöjen vähenemiseen tähtäävät toimet edistävät osaltaan tavoitetta 13 (Toimia kiireellisesti ilmastonmuutosta ja sen vaikutuksia vastaan). Lisäksi liikenneturvallisuutta parantavana toimena liikenneturvallisuusstrategian toimeenpano edistää tavoitteen 3 (Taata terveellinen elämä ja hyvinvointi kaiken ikäisille) saavuttamista.
(4) Valiokunnan saaman selvityksen mukaan selonteossa ei ole tehty uusia linjauksia tarvittavista toimenpiteistä sen toimialalla. Valiokunnan näkemyksen mukaan selonteossa on tuotu esille liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan kannalta Suomen keskeisimmät jo käynnissä olevat ja suunnitellut toimet liittyen Agenda2030 toimeenpanoon. Valiokunnalla ei ole huomautettavaa selontekoon ja sen sisältöön.
Liikenne- ja viestintävaliokunta esittää,
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut