Julkisen talouden suunnitelman (JTS) yleislinjaukset ovat sinänsä hyviä. Pandemiasta johtuvan poikkeustilan ja epävarmuuden takia JTS esittelee julkisen talouden keskipitkän aikavälin kehitysarvion, eikä se sisällä itsessään vakausohjelmaa. Siihen ei sisälly uusia merkittäviä poliittisia päätöksiä. Hallituksen tavoitteita tai suunnitelmia näiden tavoitteiden saavuttamiseksi ei esitetä. Ensin pelastetaan ihmishenget ja yritykset, ja vakiomuotoinen vakausohjelma ja poliittisten linjausten tarkastelu toteutetaan vasta budjettiriihessä.
Pitkän aikavälin skenaario tulisi olla ykkösprioriteetti
Perussuomalaisten mielestä oikea aika tarkastella pitkää aikaväliä on kuitenkin juuri nyt. Ilman tuota tarkastelua on riskinä, että tukitoimet mitoitetaan tai suunnataan väärin, jolloin elinkelvottomille yrityksille jaetaan tukia, samalla kun elinkelpoiset jätetään elvyttämättä. Talousvaliokunnan ja perustuslakivaliokunnan edellyttämä ravintoloiden tukeminen viivästyi niin pahasti, että moni ravintola ehtii mennä konkurssiin nimenomaan viivyttelyn seurauksena. Samaan aikaan kuitenkin jaettiin puutteellisien kriteeristöjen perusteella tukia Business Finlandin kautta.
Julkisen talouden kestävyys uhattuna neljästä suunnasta
Hallitus menee kuitenkin pahasti metsään neljässä kohdassa: kasvuennusteessa, epidemiastrategiassaan, eurooppalaisissa ratkaisuissa ja hallitusohjelmansa mukaisissa menoissa. Jokainen näistä uhkaa julkisen talouden kestävyyttä. Erityisen huolestuttavaa on se, että jo yhdenkin uhan täysimääräinen laukeaminen saattaa heikentää merkittävästi pitkän aikavälin julkisen taloutemme kestävyyttä. Avaamme nämä kohdat seuraavissa kappaleissa.
Kasvuennuste voi pettää
Teknisluontoiseksi itseään luonnehtiva JTS lähtee oletuksesta, että epidemian takia tehtyjä eristystoimia jatketaan vain kolme kuukautta, ja sitten talous palautuisi lähes normaaliksi. Silti jo pelkästään eristystoimien pidentäminen kuuden kuukauden ajaksi odotettavasti nostaisi Suomen julkisyhteisöjen velka/BKT-suhdelukua vaalikauden loppuun mennessä 100 prosentin tuntumaan. Kolme kuukautta on kohta kulunut, joten hallituksen on näin ollen pakko purkaa eristämispolitiikkaa. Entä jos kansalaiset eivät siltikään käytä palveluita entisellä tavalla ja yritykset investoi entiseen tahtiin? Myös vientiyritystemme tilauskannan elpyminen on huomattavan epävarmaa. Talous ei ehkä olisi enää pysähtynyt, mutta kävisi hyvin hitailla kierroksilla. Tämä heijastuisi voimakkaasti työllisyyteen. Tällöin ainoa keino olisi yrittää ylläpitää ne tuottavuutta lisäävät käytännöt, joita eristystoimien aikana otettiin käyttöön.
Hallituksen hybridistrategia olikin laumasuojastrategia
JTS olettaa myös, että Suomen ulkopuolisen maailman talous palaisi pandemiasta Suomen kanssa suunnilleen samaan aikaan ja lähes entisessä kunnossa. Tätä pidämme hyvin epävarmana, ja todennäköisempi asioiden kehityskulku on se, että taloudet lähtevät kasvuun huomattavan eritahtisesti mm. finanssikriisin jälkeen euroalue toipui muuta maailmaa hitaammin. Tähän viittaa myös se kehityskulku, jossa voimakkaita koronatoimia tehneet maat ovat nyt liittoutumassa, koska ovat saaneet taudin nopeasti hallintaansa. Laumasuojastrategiaa tai epidemian hidastamisstrategiaa käyttävät maat uhkaavat jäädä hiipuvan talouskasvun ja muiden maiden eristämistoimien alaisiksi. Valitettavasti Suomen ns. hybridistrategia näyttäisi tosiasiassa pyrkivän ensisijaisesti laumasuojaan ja toissijaisesti hidastamaan epidemiaa. Tämä olisi talouden kannalta huonoista vaihtoehdoista kaikkein huonoin. Harvaan asutussa Suomessa pitäisi myös useiden muiden maiden tavoin toteuttaa alueellista epidemiastrategiaa, mikä mahdollistaisi nopeamman elpymisen.
Eurokriisin hoitoa pandemian verukkeella
Hallitus on ilmoittanut kannattavansa niin sanottuja eurooppalaisia ratkaisuja. Ne käytännössä tarkoittavat, että Euroopan valmiiksi velkaisimmat maat, joihin koronakriisi on vielä osunut keskimääräistä pahemmin, saisivat Suomelta ja muilta mailta suoraa rahallista tukea, lainatakauksia tai korkotukea. Käytännössä tämä tuki pahentaisi kyseisten maiden ylivelkaisuutta, ja korkealla todennäköisyydellä nämä takaukset realisoituisivat Suomen tappioksi. Eurooppaan on muodostunut kahden kastin valtioita: niitä, joiden odotetaan pärjäävän omillaan ja auttavan vielä muita, ja niitä, jotka ovat pysyvästi autettavia ja joiden ei tarvitse ottaa vastuuta omasta politiikastaan.
Suuri osa näistä eurooppalaisista ratkaisuista on parhaillaan päättäjien työpöydällä. Ei niihin voida ottaa kantaa vasta syksyllä budjettiriihen yhteydessä. Eikö eurokriisistä taaskaan opittu yhtään mitään? Jälleen kerran Suomea talutetaan takaamaan muiden lainat ja osallistumaan muiden menoihin. Ennen kuin me edes pystymme varmuudella sanomaan, kuuluuko Suomi pandemiassa vähällä pääsevien joukkoon, meille sälytetään tämän oletuksen perusteella laskuja. Perussuomalaiset johdonmukaisesti vastustavat velkojen ja takausten yhteisvastuullistamista, eurobondeja ja erilaisia eurooppalaisia yhteisvelkavälineitä.
Etenkin uusia pysyviä menoja tulisi välttää
Hallitus on toistaiseksi ilmoittanut tarkastelevansa ohjelmaansa ja sen menoja vasta syksyn budjettiriihessä. Sitä ennen on kuitenkin korkealla todennäköisyydellä syntynyt EU-tasolla sitova ilmastosopimus päästöjen vähentämisestä ja ilmastorahasto. Suomessa toteutettaneen perussuomalaisten vastustama latauspisteiden asentamiseen velvoittava laki ja kohtuuttomia energiaverojen korotuksia. Perussuomalaisten kannalta olennaisimpiin säästökohteisiin, kuten humanitaariseen maahanmuuttoon, toisen asteen maksuttomaan koulutukseen sekä liian kunnianhimoisiin ilmastotavoitteisiin, ei hallitus ole valitettavasti kajonnut.
Hallitusohjelma oli vastuuton jo viime vuoden lopulla, nousukauden taituttua yleiseurooppalaiseksi taantuman ja olemattoman trendikasvun sekamuodoksi. Pandemian myötä ohjelmaan ei usko enää kukaan, mutta pystyykö hallitus laskemaan siitä irti? Miksi myös eurooppalaisten ilmastoratkaisujen osalta päätösten aika on jo nyt? Kaikista pysyvistä menoista pitäisi pystyä karsimaan tällaisella hetkellä. EU käyttää valitettavasti kriisiä hyväkseen vyöryttämällä nettomaksajamaille yhä lisää vastuita.
Kertaluonteiset tulevaisuusinvestoinnit, joista osa on tosiasiallisesti pysyviä menolisäyksiä, piti rahoittaa pääosin osakemyynneistä saatavilla tuloilla. Osakekurssien laskun myötä myynneistä aiotaan onneksi kuitenkin pidättäytyä tänä vuonna, eli investoinnit toteutetaan sittenkin velaksi, ja toivotaan, että osakkeita päästäisiin myymään seuraavana vuonna. Perussuomalaisten mielestä tulevaisuusinvestointeja olisi pitänyt lykätä tai perua.
Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonala
Aivan ensimmäisenä huomiona hämmästelemme sitä, että edellisten hallituskausien aikana TEM:n alaisuudesta on siirretty huomattavan paljon määrärahoja OKM:n alaisuuteen erilaisten koulutusta koskevien momenttimuutosten varjolla. Edelleen kehyskauden loppupuolella aiotaan siirtää 10 miljoonan määräraha jatkuvan oppimisen kokonaisuuteen OKM:lle. Olisi hyvä selvittää, ovatko edellisten hallituskausien aikana tehdyt muutokset olleet järkeviä ja onko määrärahoilla saavutettu parempia tuloksia OKM:n alaisuudessa kuin TEM:n alaisuudessa. Kyse on ollut kuitenkin mittavista muutoksista.
Muun muassa näistä seikoista johtuen TEM:n pääluokan budjetti ja vastuut ovat pienentyneet. Kehyskauden aikana pääluokan määrärahojen kokonaistaso laskee 3,4 miljardista 2,8 miljardiin.
Arviota Finnveran tappiokorvausmenoista nostettava
Finnvera Oyj:n rahoitusvaltuuksia korotetaan 12 miljardiin euroon. Finnveran sinällään välttämättömien takausvastuiden kasvattamisen yhteydessä JTS on varautunut niistä myöhemmin syntyviin tappioihin korottamalla arviota tappiokorvausmenoista hieman yli 150 miljoonalla eurolla vuodessa. Asiantuntijalausuntojen valossa on todennäköistä, että tappiot ja siten myös Finnveran pääomittamisen tarve tulevat olemaan merkittävästi suurempia hallituskauden aikana. Kuulemisessa esillä olleen arvion perusteella tappiokorvausmenot on mitoitettu juurikin positiivisimpien skenaarioiden mukaan.
On odotettavissa, että tulevissa kehyksissä tappiokorvausmenoihin joudutaan varaamaan 2—3-kertainen summa, jolloin vuosittainen tappiokorvausmeno nousisi noin 150 miljoonasta 300—450 miljoonaan. Tämä arvio perustuu Finnveran takaussalkun sisältöön ja asiantuntija-arvioon.
Vaikka tukitoimien ajan kehyksien tuomat rajoittimet eivät ole käytössä, eivätkä esimerkiksi automaattiset vakauttajat kuulu muutenkaan kehysten piiriin, lopulta nekin päätyvät julkisen talouden kestävyyttä rasittamaan.
Business Finland ja yritysten tukeminen
Hallituksella on, osittain pandemian yllättävyyden takia, esiintynyt takeltelua talouden tukitoimissa. Tämä on ymmärrettävää, kunhan peruuttamattomia virheitä ei pääse syntymään ja tehdyistä virheistä ollaan rehellisiä ja otetaan opiksi. On tarpeen määritellä tarkemmin sitä, minkälaisia yrityksiä tuetaan ja millä kriteereillä.
Asiantuntijalausuntojen valossa on selvää, että yrityksiä, erityisesti pieniä yrityksiä, pitäisi tukea enemmän etupainotteisesti. Näin vältettäisiin konkurssit ja suurtyöttömyys. Tukitoimissa joudutaan huomioimaan määrällisen riittävyyden ja ajallisen kiireen ohella myös tukemisen mielekkyys. Tukiohjelmien suunnittelussa on tärkeää pyrkiä minimoimaan tukihakemukset sellaisilta yrityksiltä, jotka eivät tukea tarvitse tai joiden vaikeudet johtuvat tosiasiallisesti jostain muusta syystä kuin pandemiasta. Mitä vähemmän on hakemuksia, jotka pitäisi hylätä, sen pienempi riski, että ne tulisivat hyväksytyiksi. Asiantuntijalausunnoissa on tuotu esiin esimerkiksi sataprosenttisen rahoituksen ongelmallisuus. Myös ehdollisuutta ja jaksottamista, ja keinoja keskeyttää perusteettomiksi osoittautuvat tuet, pitäisi lisätä.
Myös jatkossa Business Finlandin toiminnan täytyy kestää lähempi tarkastelu. Tässä tapauksessa kriisiä ei kannata jättää käyttämättä, vaan samassa yhteydessä tulee määritellä Business Finlandin toimintaa ja strategiaa uudelleen. Business Finland voi parhaassa tapauksessa olla Suomen talouden sekä kasvun ajuri tai huonoimmassa tapauksessa paikka, josta ns. kasvuyritykset hakevat vuoden liikevaihtonsa avustuksena.
Kriisi on opettanut meille, että esimerkiksi EU:n yritystukia koskevat säännöt joustavat pakkotilanteessa. Suomi ei voi perustella heikkoa kriisivarautumistaan vetoamalla meille ulkopuolelta annettuihin sääntöihin. Luottaminen ulkopuoliseen viisauteen tai apuun ei kannata, ja huomion kiinnittäminen muun muassa huoltovarmuuteen, omavaraisuusasteeseen ja euroalueen riskeihin on nousemassa kilpailutekijäksi. Business Finland voisi kohdistaa tukiaan esimerkiksi juurikin huoltovarmuuden ja omavaraisuusasteen nostamiseen pyrkiviin innovaatioihin.