Yleistä
Valtion vuoden 2025 talousarvion (HE 109/2024 vp) yleisperustelujen mukaan Suomen talous on ollut taantumassa ja vuositasolla bruttokansantuote (BKT) supistuu edelleen 0,2 % vuonna 2024. Talouden odotetaan kuitenkin toipuvan ja BKT:n kasvavan 1,7 % vuonna 2025. Julkisen talouden alijäämän odotetaan syvenevän 3,7 prosenttiin suhteessa BKT:hen vuonna 2024 mutta pienenevän 3,2 prosenttiin suhteessa BKT:hen vuonna 2025. Talouden taantuma on vähentänyt työllisten määrää, mutta talouskasvun myötä työllisyyden odotetaan kasvavan ja työttömyyden vähenevän. Vuoden 2025 työllisyysasteeksi (15—64-vuotiaat) arvioidaan 73,1 % ja työttömyysasteeksi 7,6 %.
Hallitus on päättänyt julkista taloutta arviolta 9 mrd. eurolla vahvistavasta toimenpidekokonaisuudesta. Hallitusohjelmassa päätetyt toimet vahvistavat julkista taloutta nettomääräisesti arviolta 6 mrd. euroa vuoden 2027 tasolla. Osana toimenpidekokonaisuutta julkisen talouden menoja sopeutetaan hallituksen päätöksin nettomääräisesti noin 4 mrd. euroa. Lisäksi rakennepoliittisilla toimilla tavoitellaan julkisen talouden vahvistumista noin 2 mrd. eurolla vuoden 2027 tasolla. Hallitus on keväällä 2024 päättänyt lisätoimista, joiden on tarkoitus vahvistaa julkista taloutta noin 3 mrd. eurolla vuodesta 2025 alkaen. Lisätoimista noin puolet koostuu menosäästöistä ja puolet verotoimenpiteistä.
Suomen tavoitteena on nostaa tutkimus- ja kehittämismenot (T&K-menot) 4 prosenttiin suhteessa BKT:hen vuoteen 2030 mennessä. Vuoden 2025 talousarvion T&K-rahoitus on yhteensä noin 2,91 mrd. euroa, jossa on noin 280 milj. euron kasvu verrattuna vuodelle 2024 budjetoituun kokonaissummaan.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta käsittelee vuoden 2025 talousarvioesitystä oman toimialansa osalta jäljempänä esitettävin huomioin.
Työllisyys
Hallituksen tavoitteena on nostaa työllisyyttä vähintään 100 000 työllisellä vuoteen 2027 mennessä. Tämän saavuttamiseksi on annettu useita hallituksen esityksiä työelämän lainsäädännön uudistamisesta. Näistä useampi on parhaillaan eduskunnan käsiteltävänä. Valtiovarainministeriön huhtikuussa 2024 tekemän arvion perusteella vuoden 2024 aikana voimaan tulevien toimien arvioitiin vahvistavan keskipitkän aikavälin rakenteellista työllisyyttä noin 74 000 työllisellä.
Vuoden 2025 talousarviota käsiteltäessä työllisyystilanne on haastava. Taantuma on vähentänyt työllisten määrää ja työ- ja elinkeinoministeriön työnvälitystilaston mukaan työttömiä on noin 12 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten. Samaan aikaan työvoimahallinnolle ilmoitettujen avointen työpaikkojen määrä on jatkanut voimakasta laskuaan. Elokuussa 2024 avoimia työpaikkoja oli noin 47 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin.
Julkisten työvoimapalveluiden tarjoaminen on säilynyt vakaalla tasolla ja aktivointiasteeseen luettavien palveluiden piirissä on tammi-elokuussa 2024 ollut keskimäärin noin 108 000 henkilöä, joka vastaa vuoden 2023 aikana keskimäärin palveluissa olleiden henkilöiden määrää. Vuoden 2024 talousarviossa myönnetyt määrärahat on kuitenkin lähes täysimääräisesti sidottu ja palveluiden tarjontaa on osin jouduttu rajoittamaan syksyllä 2024. Vuodenvaihteessa 2024—2025 tapahtuvaan työvoimapalveluiden siirtoon voi myös liittyä haasteita palveluiden täysimääräisen jatkuvuuden osalta siirtymävaiheen yli, joten keskimäärin palveluissa olevien henkilöiden määrä saattaa hieman laskea seuraavan puolen vuoden aikana. Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta painottaa, että työvoimapalveluiden järjestämisvastuun siirtymävaihe on toteutettava siten, että se vaikuttaa mahdollisimman vähän työvoimapalveluiden asiakkaiden saamaan palveluun.
Työvoimapalveluiden järjestämisvastuun siirto
Työ- ja elinkeinoministeriön pääluokka on aikaisempina vuosina pitänyt sisällään julkisista työvoima- ja yrityspalveluista aiheutuvat menot. Vuodesta 2025 alkaen kuntien muodostamat työvoimaviranomaiset vastaavat työvoimapalveluiden järjestämisestä ja rahoitus työvoimapalveluiden järjestämiseen on siirretty momentille 28.90.30 (Valtionosuus kunnille peruspalvelujen järjestämiseen). Kunnille muodostuu näin ollen työvoimapalveluiden järjestämisestä uusi valtionosuustehtävä, jonka rahoitus kohdennetaan niille peruspalveluiden valtionosuuden kautta. Uusiin ja laajeneviin tehtäviin myönnetään uudistuksen voimaatulovaiheessa täysimääräinen valtionosuusrahoitus koko maan tasolla. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että valtionosuuksiin siirretään se määrä rahoitusta, joka olisi budjetoitu valtion talousarviossa työvoimapalveluiden järjestämiseen, mikäli valtio edelleen vastaisi työvoimapalveluiden järjestämisestä vuonna 2025.
Alueellisesti rahoitus jakautuu nykyisestä poikkeavalla tavalla. Uuden tehtävän valtionosuusrahoitus kohdentuu kuntiin kahden kriteerin kautta, joilla molemmilla on yhtä suuri painoarvo. Työikäisen väestön määrä (18—64-vuotiaat) muodostaa yhden kriteerin ja toinen rahoitusta kohdentava kriteeri on laajan määritelmän mukainen työttömien määrä, joka käsittää sekä työttömät työnhakijat että palveluissa olevat. Tämän lisäksi malliin sisältyy kotoutumiskoulutusta koskeva poikkeus, jonka rahoitus kohdennetaan vieraskielisyyskriteerin kautta. Määrärahan käyttöön tulee aikaisempaan verrattuna enemmän joustavuutta. Kunnat voivat halutessaan budjetoida laskennallisesti työvoimapalveluihin kohdentuvaa valtionosuutta suuremman tai pienemmän summan palveluiden järjestämiseen. Lisäksi työvoimapalveluiden järjestämiseen kohdentuvaa rahoitusta voidaan kunnissa käyttää olennaisestikin nykyisestä poikkeavalla jakaumalla eri palveluihin.
Pääosin työvoimapalveluiden järjestämisvastuun siirrosta ja siirtyvien palveluiden kokonaisuudesta on päätetty edellisen vaalikauden lopulla työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain ja kotoutumislain kokonaisuudistuksen hyväksymisen yhteydessä. Tämän jälkeen kuluvalla vaalikaudella tehtäväkokonaisuuteen on kuitenkin tehty hallitusohjelman mukaisia muutoksia. Muutokset koskevat maahanmuuttajaäitien aseman parantamista (+4,94 milj. euroa), kuntien työllistämisvelvoitteen kumoamista (-18,65 milj. euroa) sekä työllisyysmäärärahojen alentamista (-37 milj. euroa). Edellä mainittuja tehtävämuutoksia koskevista hallituksen esityksistä kaksi ensimmäistä on jo käsitelty eduskunnassa ja työllisyysmäärärahojen alentamista vastaavaa tehtävämuutosta koskeva esitys (HE 120/2024 vp), jossa ehdotetaan muutoksia kuntien ja kuntayhtymien mahdollisuuteen saada palkkatukea, on parhaillaan käsiteltävänä eduskunnassa.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta toteaa, että TE-palveluiden järjestämisvastuun siirto kunnille vuoden 2025 alusta on hyvin merkittävä rakenteellinen uudistus, jolla voi olla suuriakin vaikutuksia työvoimapalveluihin. Valiokunta pitää tärkeänä, että uudistuksen tavoitteiden toteutumista, rahoituksen riittävyyttä ja alueellisia vaikutuksia seurataan tarkasti. Lisäksi valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että monien pitkäaikaistyöttömien tosiasialliset työllistymisen esteet liittyvät sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin. Esteet voivat olla esimerkiksi elämänhallintaan, päihteiden käyttöön tai mielenterveyteen liittyviä ongelmia. Näiden asiakasryhmien ongelmia ei yleensä pystytä ratkaisemaan työllisyyspalveluissa, vaan ensisijaisesti hyvinvointialueiden vastuulle kuuluvissa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa.
Sukupuolten tasa-arvo
Valtiovarainministeriö edellyttää, että ministeriöt sisällyttävät talousarvioehdotuksensa pääluokkaperusteluihin yhteenvetotarkastelun sukupuolivaikutuksiltaan merkittävästä talousarvioesitykseen liittyvästä toiminnasta. Erityisesti huomiota on kiinnitettävä sukupuolten välisen tasa-arvon yhteiskunnallisiin vaikuttavuustavoitteisiin hallinnonalalla ja niihin hallinnonalan menoihin, joilla voi olla vaikutusta sukupuolten tasa-arvon toteutumiseen.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on osana sukupuolinäkökulman valtavirtaistamisen seurantaa selvittänyt sosiaali- ja terveysministeriön toimeksiannosta vuosittain ministeriöiden yhteenvetotarkastelujen laatua ja sisältöjä erityisesti sukupuolten tasa-arvoa edistävien tavoitteiden, toimenpiteiden ja määrärahojen näkökulmasta. Vuoden 2025 talousarvioesityksen osalta kaikilla ministeriöillä on jonkinlainen sukupuolinäkökulma talousarvioesityksen pääluokkaperusteluissa sekä erikseen otsikoitu kappale, jossa on tarkasteltu sukupuolten tasa-arvoa suhteessa määrärahojen jakautumiseen hallinnonalalla. Tarkastelujen laajuus ja sisältö kuitenkin vaihtelevat ministeriöittäin.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta painottaa, että tasa-arvon edistäminen tulee huomioida osana talousarvioprosessia. Valiokunta pitää tärkeänä, että tasa-arvoyhteenvetojen laatimisen käytäntöjen kehittämistä jatketaan määrätietoisesti, jotta niistä saadaan entistä kattavammat ja keskenään yhteismitalliset.
Vuoden 2025 talousarviossa valtion verotuloja kasvattaa yleisen arvonlisäverokannan korotus, joka tuli voimaan jo syyskuun 2024 alussa ja 10 prosentin alennettuun arvonlisäverokantaan kuuluvien hyödykkeiden verokannan korottaminen vuonna 2025 (sanoma- ja aikakausilehtiä lukuun ottamatta) sekä makeisten ja suklaan arvonlisäverokannan korottaminen kesällä 2025 alennetusta 14 prosentin arvonlisäverokannasta yleiseen arvonlisäverokantaan. Arvonlisäverokantojen korotusten yhteydessä inkontinenssisuojien, kuukautissuojien ja lasten vaippojen arvonlisäverokantaa alennetaan. Valiokunta pitää verokannan alentamista tervetulleena ratkaisuna tasa-arvon näkökulmasta.
Työsuojelu
Työsuojelun aluehallintoviranomaisten toimintamenoihin on vuoden 2025 talousarvioesityksessä osoitettu 29,07 milj. euron määräraha. Vuoden 2024 talousarvioon verrattuna määräraha on yli 600 000 euroa pienempi. Vähenevä määrärahakehitys heijastuu työsuojelun vastuualueiden toimintaan.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisissa on tuotu esille, että ennakoivalla taloussuunnittelulla, tehostetulla seurannalla ja systemaattisella henkilöstösuunnittelulla työsuojeluviranomaisten toimintakyky on pystytty turvaamaan eri vastuualueilla. Toisaalta on myös huomautettu, että viime vuosina on toteutettu useita lakiuudistuksia, joiden yhteydessä työsuojeluviranomainen on saanut uusia tehtäviä, kuten esimerkiksi luonnonmarja-alan valvonta sekä työperäiset ihmiskaupparikokset.
Työsuojeluviranomaisten vuosittaisista menoista noin 90 prosenttia koostuu henkilöstömenoista ja noin 75 prosenttia työsuojeluviranomaisten henkilöstöstä toimii työsuojelun kenttävalvontaan tekevissä tarkastajatehtävissä. Pienenevällä määrärahalla on vääjäämättä vaikutuksia henkilöstömäärään ja vuosittaisiin valvontatoimiin. Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta pitää tärkeänä, että työsuojeluviranomaisten resurssien riittävyyttä seurataan.
Muuta
Valiokunnan asiantuntijakuulemisissa nousi esiin vammaispalvelulaki ja siihen liittyen vammaisten henkilöiden yhdenvertaisuus sekä osallisuus yhteiskuntaan ja itsenäiseen elämään. Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta pitää erityisen tärkeänä, että vammaispalvelulain soveltamisella vahvistetaan vammaisten henkilöiden työelämäosallisuutta. Vammaisten henkilöiden työelämäosallisuuden mahdollistamisen ja vahvistamisen tulee olla vammaispalvelulain ja sen eri palveluiden läpäisevää.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisissa kritisoitiin voimakkaasti sosiaaliturvan rahoitusosuuksiin esitettyjä muutoksia, joilla sosiaaliturvarahastojen säästöjä ollaan kanavoimassa valtiontalouden tueksi. Valiokunta pitää tärkeänä muutosten tavoitetta taittaa valtion velkaantumiskehitystä. Sosiaaliturvarahastojen menojen alentuminen ei vähennä valtion ja kuntien velkaantumista ilman säästöjen kanavointia. Valiokunta kiinnittää kuitenkin asiantuntijakuulemisten perusteella huomiota siihen, että työperusteisen sosiaaliturvan vakuutusmaksut on tarkoitettu ansiosidonnaisten etuuksien rahoittamiseen, joten ehdotettua muutosta voidaan pitää hankalana vakuutusperiaatteen näkökulmasta, ja se uhkaa hämärtää sosiaalivakuutusmaksujen ja etuuksien välistä yhteyttä.
Lisäksi asiantuntijakuulemisissa nousi esiin huoli talousarvion koulutukseen kohdistuvista leikkauksista, erityisesti ammatillisen koulutuksen osalta aikuisten täydennys- ja muuntokoulutus. Koulutukseen kohdistuvien leikkausten nähtiin uhkaavan työntekijöiden mahdollisuuksia osaamisen kehittämiseen ja sitä kautta vaarantavan osaavan työvoiman saatavuutta. Valiokunta pitää tärkeänä, että osaavan työvoiman riittävyydestä huolehditaan myös jatkossa turvaamalla aikuisten jatkuvan oppimisen edellytyksiä. Tästä näkökulmasta on myönteistä, että Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus Jotpalle ehdotetaan 10 miljoonan euron määrärahaa työn ohessa tapahtuvan opiskelun pilotointi- ja kehittämishankkeeseen.
Myös talousarvion sisältämät leikkaukset kuntien kotoutumiskorvauksiin aiheuttivat huolta ja niiden pelättiin aiheuttavan kunnissa ja hyvinvointialueilla säästöpaineita, jotka saattavat vaikuttaa kotoutuja-asiakkaiden saamiin palveluihin, ja sitä kautta heidän kotoutumisen ja työllistymisen edellytyksiin. Valiokunta pitää kuitenkin tärkeänä esityksen tavoitetta julkisen talouden vahvistamisesta ja toteaa, että laskennallisten korvausten vähenemisen myötä myös kuntien ja hyvinvointialueiden tehtäviä vähennettäisiin. Kuntien ja hyvinvointialueiden velvollisuutta kotoutumisen edistämisen suunnitteluun, kehittämiseen ja seurantaan kevennettäisiin. Muutokset pyritään toteuttamaan niin, että ne eivät heikennä kielikoulutusta, varhaiskasvatuksen tai opetuksen palveluita tai työllisyyttä edistäviä palveluita.