Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallituksen esitys eduskunnalle eräiden työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan lakien muutoksenhakusäännösten muuttamista koskevaksi lainsäädännöksi (HE 23/2024 vp): Asia on saapunut lakivaliokuntaan mietinnön antamista varten.
Valiokunta on kuullut:
Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon:
Esityksessä ehdotetaan muutettaviksi työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalaan kuuluvien 19 lain muutoksenhakusäännöksissä olevat viittaukset kumottuun hallintolainkäyttölakiin viittauksiksi vuoden 2020 alussa voimaan tulleeseen oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annettuun lakiin. Joihinkin laeista ehdotetaan tehtävän myös eräitä muita, pääosin teknisiä tarkistuksia. Lisäksi oikeudenkäynnistä markkinaoikeudessa annettuun lakiin tehtäisiin eräitä päivityksiä. Ehdotetuilla lakimuutoksilla ei yksityisten yritysten ja muiden yhteisöjen hyväksymisestä työnvälityspalvelujen eurooppalaisen verkoston (Eures) jäseniksi ja yhteistyökumppaneiksi annettuun lakiin lisättävän oikaisuvaatimusmenettelyn lisäksi tavoitella sisällöllisiä muutoksia.
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.7.2024.
Esityksessä on kyse 19 työ- ja elinkeinoministeriön hallinonalaan kuuluvan lain muutoksenhakusäännösten tarkistamisesta. Lisäksi oikeudenkäynnistä markkinaoikeudessa annettuun lakiin tehdään eräitä päivityksiä. Esityksessä on kyse pitkälti ns. säädöshuollollisista teknisistä tarkistuksista, poikkeuksena yksityisten yritysten ja muiden yhteisöjen hyväksymisestä työnvälityspalvelujen eurooppalaisen verkoston (Eures) jäseniksi ja yhteistyökumppaneiksi annettuun lakiin (223/2018) lisättävä säännös oikaisuvaatimuksen tekemisestä työ- ja elinkeinoministeriön päätökseen (1. lakiehdotus). Viimeksi mainitullakaan muutoksella ei esityksen mukaan arvioida olevan olennaisia vaikutuksia oikeusturvaan tai hallinnolliseen taakkaan, sillä laissa tarkoitettuja päätöksiä tehdään sangen rajallisessa määrin, ja hakijalle kielteisiä päätöksiä tehdään hyvin harvoin (HE, s. 7).
Esityksen taustalla on 1.1.2020 voimaan tullut laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (808/2019), joka on kumonnut aiemman yleislain, hallintolainkäyttölain (586/1996). Esityksessä on kyse tarvittavien, oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain mukaisten muutosten tekemisestä niiden työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan lakien muutoksenhakusäännöksiin, joita ei ole muutettu joko mainitun yleislain yhteydessä tai sen jälkeen tehdyissä tai suunnitelluissa muutoksissa. Ehdotetuissa muutoksissa keskeistä on, että viittaukset kumottuun hallintolainkäyttölakiin muutetaan viittauksiksi uuteen yleislakiin. Lisäksi laeista poistetaan uuden yleislain kanssa päällekkäiset ja tarpeettomat säännökset esimerkiksi siitä, että hallinto-oikeuden päätökseen voi hakea muutosta korkeimmalta hallinto-oikeudelta vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan. Tämä pääsääntö sisältyy jo nykyisin oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annettuun lakiin, joten mainitut eri laeissa olevan säännökset valitusluvasta voidaan kumota tarpeettomina. Pelkkä niin sanottu yleisviittaus oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annettuun lakiin merkitsee käytännössä tältä osin valituslupasääntelyä. Käytännössä oikeustila on ollut tällainen 1.1.2020 lähtien, sillä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 127 §:n mukaan muualla lainsäädännössä olevalla viittauksella hallintolainkäyttölakiin tai sitä edeltäneeseen lakiin tarkoitetaan uuden lain voimaan tultua viittausta oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annettuun lakiin. Näillä päivityksillä ei siis tältä osin muuteta oikeustilaa nykyisestä.
Esityksen lausuntopalautetta koskevasta jaksosta (HE, s. 9) käy ilmi, että hallituksen esityksestä on valmistelun aikana poistettu kaksi lakiehdotusta, jotka edelleen sisältävät suoran eli ilman valituslupaa tapahtuvan valitusoikeuden korkeimpaan hallinto-oikeuteen, ja että näitä arvioidaan erillisten säädöshankkeiden yhteydessä. Saamansa selvityksen perusteella lakivaliokunta pitää tärkeänä, että kyseisiä suoran valitusoikeuden sisältäviä säännöksiä arvioidaan jatkossa ottaen huomioon nykyinen pääsääntö valitusluvasta muutoksenhaun edellytyksenä.
Hallituksen esityksen ja saamansa selvityksen perusteella lakivaliokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa esitykseen sisältyvien lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin huomioin ja muutosehdotuksin.
96 §. Muutoksenhaku siviilipalveluskeskuksen päätökseen.
Pykälä sisältää säännökset muutoksenhausta siviilipalveluskeskuksen päätökseen. Pykälän 2 momentin mukaan valitus siviilipalveluskeskuksen siviilipalveluspaikan siirtoa koskevasta päätöksestä on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksiannosta. Valitus ei estä päätöksen täytäntöönpanoa, ellei valitusviranomainen toisin määrää. Lisäksi pykälän 3 momentin mukaan kotiuttamista koskeva valitus ei estä päätöksen täytäntöönpanoa, jollei valitusviranomainen toisin määrää.
Lakivaliokunta kiinnittää huomiota siihen, että 2 ja 3 momentissa käytetty valitusviranomainen-termi viittaa viranomaiselle tehtävään valitukseen, mistä säännöksissä ei ole kyse. Ottaen huomioon myös viranomaisen ja hallintotuomioistuimen periaatteellisesti tärkeä ero, valiokunta ehdottaa, että 2 ja 3 momenttia tarkistetaan siten, että sana valitusviranomainen korvataan sanalla hallintotuomioistuin.
Lakivaliokunnan päätösehdotus:
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut