Yleistä. Hallituksen esityksen mukaan kirjelähetyksiä koskeva postitoiminta edellyttäisi jatkossa toimiluvan sijasta ilmoitusta Viestintävirastolle. Kyse on postitoiminnan sääntelyn uudistamisen ensimmäisestä suppeammasta vaiheesta, jossa pelkästään luovutaan nykyisestä toimilupajärjestelmästä. Pääosin asiantuntijakuulemisessa on oltu nyt käsittelyssä olevaan esitykseen tyytyväisiä, ja valiokunnan saaman selvityksen mukaan keskeisiä toimijoita on kuultu kattavasti esityksen valmistelun aikana.
Saadun selvityksen mukaan ministeriössä on parhaillaan valmisteilla postilain (415/2011) uudistamisen ns. toinen vaihe, jossa postitoimintaa koskevaa sääntelyä uudistetaan laajemmin. Kyseisessä jatkovalmistelussa on tällä hetkellä kuitenkin menossa vasta esiselvitysvaihe, joten tehtävät lainsäädäntölinjaukset eivät ole vielä selvillä. Asiantuntijakuulemisissa on tuotu esille useita sellaisia seikkoja, jotka asiantuntijoiden mukaan tulisi huomioida uudistuksen toisessa vaiheessa.
Kilpailu kirjepostimarkkinoilla on ollut Suomessa periaatteessa avointa jo vuoden 1994 alusta, mutta postitoiminta on ollut toimiluvanvaraista. Käytännössä kirjejakelua on kuitenkin sääntelyn raskaudesta johtuen tähän mennessä hoitanut vain Posti Oy. Valiokunta pitää kannatettavina esityksen tavoitteita keventää nykyistä sääntelyä, helpottaa uusien yritysten markkinoille tuloa ja palvelujen joustavampaa kehittämistä sekä vähentää postiyritysten ja viranomaisten hallinnollista taakkaa. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan on todennäköistä, että kilpailu tulee kuitenkin ainakin ensivaiheessa keskittymään ennen kaikkea ns. sopimusasiakkaiden kirjelähetyksiin, joten esityksellä ei liene ainakaan alkuvaiheessa huomattavia vaikutuksia kuluttajien käyttämiin postipalveluihin.
Kirjelähetysten määrä on selkeästi vähentynyt viime vuosina sähköisen viestinnän yleistymisen ja yleisen digitalisaation myötä. Samaan aikaan digitaalisen sisällön määrän lisääntyminen on vähentänyt myös lehtitilauksia ja niiden jakelutarvetta. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan perinteisen postin volyymit ja postin liikevaihto ovat laskeneet tämän kehityksen myötä kiihtyvästi useita prosentteja vuosittain ja viime vuonna jo noin 10 %. Verkkokaupan kehittyminen saattaa jossain määrin lisätä pakettijakelun määrää jatkossa, mutta kokonaisuutena tämä toimintaympäristön muutos asettaa haasteita postitoiminnan kannattavuudelle ja koko maan laajuisen palvelutason ylläpitämiselle.
Postin jakeluverkostoa voidaan pitää yhteiskunnan perusinfrastruktuurina, ja postin jakelulla on kansalaisten ja yritystoiminnan kannalta keskeinen merkitys. Myöskin monet viranomaistoiminnot perustuvat edelleen kirjejakeluun. Valiokunta korostaa, että sääntelyn keventämisestä ja markkinatilanteen muuttumisesta huolimatta on tärkeää pystyä jatkossakin varmistamaan kansalaisille luotettavat, laadukkaat ja edulliset postipalvelut koko maassa.
Valiokunta korostaa, että postimarkkinoilla tulee olla jatkossa mahdollisimman tasapuoliset kilpailun edellytykset ja eri toimijoihin tulee siten lähtökohtaisesti soveltaa yhtenäisiä sääntöjä. Suomen maantieteellisistä olosuhteista ja sekä ihmisten että yritysten maantieteellisestä sijoittumisesta johtuen osa postipalveluista joudutaan palvelutason turvaamiseksi kuitenkin todennäköisesti jatkossakin toteuttamaan yleispalveluvelvollisuuden kautta. Yleispalvelun ja mahdollisten jakeluvelvoitteiden määrittely siten, että riittävä palvelutaso turvataan aiheuttamatta ongelmia jakelukustannusten kasvamisen tai yleispalvelun rahoituksen kannalta on haaste, johon tulee erityisesti kiinnittää huomiota postilain ns. toisen vaiheen jatkovalmistelussa. Valiokunta toteaa, että koska postin lähetyskustannuksilla on keskeinen merkitys myös monien yritysten toiminnan kustannusrakenteessa ja siten myös yritysten kilpailuedellytysten kannalta, tavoitteena tulee olla postipalvelujen hintatason kohtuullisuus.
Palvelun laatu. Valiokunta korostaa palvelun laadun merkitystä postitoiminnassa. Valiokunta katsoo, että palvelun laatua tulee mitata, seurata ja kehittää muidenkin kriteerien osalta kuin lähetysten perille saapumisen ajallisen arvioinnin osalta. Kilpailun lisääntyessä tarvitaan postitoiminnan läpinäkyvyyttä, mikä edellyttää myös riittävän tilastotiedon saatavilla oloa. Palvelun laatua ovat yhtä lailla myös jakelun muu kuin ajallinen luotettavuus sekä palvelun käyttäjien kokemukset palvelun sujuvuudesta, palvelujen paikallisesta saatavuudesta ja asiakaspalvelusta. Postilain uudistamisen myöhemmässä vaiheessa tulee löytää keinot, joilla palvelun laatutaso voi kehittyä ja on riittävä koko maassa.
Eräitä muita kysymyksiä. Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa saaman selvityksen mukaan nyt käsittelyssä olevalla esityksellä ei ole suoria vaikutuksia Posti Oy:n henkilöstön asemaan.
Valiokunta kiinnittää myös huomiota perustuslaillisesti turvatun kansalaisten kirjesalaisuuden keskeiseen merkitykseen ja siihen, että asiantuntijakuulemisessa esityksen on arvioitu turvaavan kirjesalaisuuden suojan toteutumisen. Valiokunta pitää ensiarvoisen tärkeänä, että kaikilla postiyrityksillä on esityksen mukaan yhtäläinen velvollisuus noudattaa perustuslain luottamuksellisen viestin salaisuuden suojaa sekä postilain kirjesalaisuutta ja vaitiolovelvollisuutta koskevia säännöksiä. Luottamuksellisen viestin suojan turvaamiseksi esityksessä säädetään velvoitteet virheellisesti jaettujen lähetysten palauttamisesta sekä lähetysten merkitsemisestä siten, että ne erottuvat muiden postiyritysten lähetyksistä.
Tulossa oleva postilain uudistamisen toinen vaihe. Asiantuntijakuulemisessa on kiinnitetty huomiota postilain jatkovalmistelussa huomioon otettavina seikkoina mm. postin jakeluverkostoon pääsemiseen ja sitä koskevaan hinnoitteluun, osoiterekisterin ja postilokeroiden avoimuuteen, osoitteenmuutos- ja jakelunkeskeytyspalvelun toteutukseen mahdollisesti yhden luukun periaatteella sekä mm. toimintaympäristön ja palveluntarjonnan muutokset sekä käyttäjien tarpeet huomioivan yleispalvelun määrittelemistarpeeseen. Lisäksi on tuotu esille, että postialan sääntelyllä ja sen valvonnalla tulee huolehtia myös siitä, että mikään yksittäinen postiyritys ei aiheuta omalla toiminnallaan markkinoille pääsyn esteitä.
Valiokunta toteaa, että näitä kysymyksiä koskevilla ratkaisuilla on keskeinen merkitys markkinoille pääsyn ja tasapuolisten kilpailuedellytysten toteutumisen kannalta. Valmistelussa tulee löytää keinot postipalvelujen tasapuolisen ja asiakkaiden tarpeista lähtevän alueellisen saatavuuden sekä palvelujen laadun varmistamiseen. Postilain soveltamisalan ulkopuolelta erityisesti haja-asutusalueiden osalta tulee valmistelussa ottaa asiakokonaisuuteen läheisesti kuuluvana huomioon myös lehtijakelun toteuttaminen jatkossa. Markkinoiden toimivuuden ja palvelujen tasapuolisen saatavuuden kannalta myös Viestintäviraston tehtävillä postilain noudattamista valvovana viranomaisena on keskeinen merkitys.
Valiokunta pitää tärkeänä, että esityksen valmistelussa tehdään kattavat vaikutusarvioinnit eri ratkaisuvaihtoehdoista Suomen olosuhteet kokonaisuutena huomioivien linjausten perustaksi. On kuitenkin tärkeää, että toisen vaiheen postilain muutosesitykset annetaan mahdollisimman pian. Valiokunta pitää myös tarpeellisena, että sitä pidetään riittävästi ajan tasalla lain valmistelun etenemisestä.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.