Yleistä
Hallituksen esityksen tarkoituksena on tehdä varhaiskasvatuslakiin tarvittavat muutokset yksityisen varhaiskasvatuksen palveluntuottajan lupa- ja rekisteröintimenettelyn sujuvoittamiseksi. Varhaiskasvatuksen lupa- ja valvontaviranomaisten tiedonsaantioikeuksia ehdotetaan muutettavaksi siten, että mainitut viranomaiset voivat hankkia muilta viranomaisilta välttämättömiä tietoja yksityisen varhaiskasvatuksen harjoittamisen yleisten edellytysten täyttymisen arviointia ja valvontaa sekä lupahakemusten käsittelemistä varten. Lisäksi lakiin on ehdotettu lisättäviksi säännökset lupakäsittelyyn ja rekisteröintiin tarvittavien tietojen toimittamisesta sähköisesti. Harmaan talouden selvitysyksiköstä annettua lakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että selvitysyksikön laatimat taloutta ja toimintaa kuvaavat velvoitteidenhoitoselvitykset ovat käytettävissä yksityisen varhaiskasvatustoiminnan harjoittamisen yleisten edellytysten täyttymisen selvittämisessä ja valvomisessa.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella sivistysvaliokunta pitää hallituksen esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta ehdottaa hallituksen esitykseen sisältyvien lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin huomioin ja muutosesityksin
Lupaprosessin sujuvoittaminen
Hallituksen esitystä on valiokunnan asiantuntijakuulemisessa pidetty yleisesti hyvänä ja kannatettavana. Valiokunta asiantuntijakuulemisessa esitettyihin arvioihin yhtyen katsoo, että ehdotetut säännösmuutokset parantavat lupamenettelyn joustavuutta. Yksityisen varhaiskasvatuksen lupamenettelyn sekä yksityisen varhaiskasvatuksen harjoittamisen yleisten edellytysten täyttymisen arviointia ja valvontaa koskevien prosessien sujuvuuden kannalta on tärkeää, että aluehallintovirastojen tiedonsaantioikeuksia muilta viranomaisilta laajennetaan ja että tiedot voidaan saada jatkossa sähköisesti. Valiokunta pitää hyvänä sitä, että lakiin ehdotetaan kirjattavaksi palveluntuottajan velvollisuus toimittaa lupakäsittelyä ja rekisteröintiä varten tarvittavat tiedot sähköisen asiointipalvelun kautta sekä pitää rekisteriin tallennettavat tiedot ajantasaisina.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että varhaiskasvatuslain muuttamista koskevassa lakiesityksessä aluehallintoviranomaisen tiedonsaanti jää puutteelliseksi, jos sille ei anneta oikeutta saada tietoonsa palveluntuottajan puolesta määräämisvaltaa käyttävien henkilöiden henkilötunnuksia voidakseen niitä hyödyntämällä varmistua siitä, että kyseiset henkilöt täyttävät varhaiskasvatuslain 43 a §:n 1 momentissa säädetyt yleiset edellytykset. Valiokunta ehdottaa sääntelyn täsmentämistä yksityiskohtaisista perusteluista ilmenevällä tavalla.
Hallituksen esityksen mukaan varhaiskasvatuksen palveluntuottajia koskevia tietoja kerätään sosiaali- ja terveydenhuollon tarpeisiin kehitettyyn rekisteriin (Soteri-rekisteri). Valiokunta asiantuntijakuulemiseen viitaten tunnistaa, että ratkaisu ei ole täysin linjassa sen kanssa, että varhaiskasvatus ei ole ollut sosiaalipalvelua vuoden 2012 jälkeen. Saadun selvityksen mukaan lakiehdotuksen valmistelun yhteydessä tehdyssä arvioinnissa päädyttiin hyödyntämään Soteri-rekisteriä, koska sen katsottiin tukevan parhaiten lupa- ja valvontaprosessin sujuvuutta ja olevan myös kustannustehokas järjestelmä. Valiokunta pitää mainittua ratkaisua perusteltuna.
Luotettavuussääntelyä koskevia huomioita
Valiokunnan saamassa asiantuntijalausunnossa on esitetty myös eräitä muita kuin varsinaisesti lupamenettelyn sujuvoittamista koskevia huomioita, kuten tarve täsmentää varhaiskasvatuslain niin sanottuja luotettavuussäännöksiä. Kyseisiä säännöksiä on säädetty harmaan talouden torjumiseksi, ja esimerkkinä viimeaikaisesta säännöksestä on sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetun lain (741/2023) palveluntuottajan luotettavuuden toteamista koskeva 7 §.
Asiantuntijalausunnossa on pidetty puutteena sitä, että ehdotetussa varhaiskasvatuslain 42 §:n 4 momentissa ja myöskään voimassa olevan lain 43 a §:n 1 momentin 3 kohdassa ei ole mainintaa Tullin perimistä maksuista, vaikka kyseiset tiedot tyypillisesti on muihin vastaaviin säännöksiin sisällytetty. Lausunnossa on tuotu esille myös, että varhaiskasvatuslain voimassa olevan 43 a §:n 3 momentin sanamuoto ei mahdollistane velvoitteiden hoidon selvittämistä nykyhetkeä aikaisemmalta ajalta, vaikka veroihin, sosiaalivakuutusmaksuihin ja Tullin perimiin maksuihin liittyvien velvollisuuksien hoitaminen elinkeinoluvan myöntämisen yleisenä edellytyksenä on muissa laeissa yleensä ulotettu joko kolmeen tai viiteen vuoteen.
Valiokunta saamaansa selvitykseen viitaten toteaa, että käsiteltävänä olevaan lakiehdotukseen on sisällytetty ehdotukset säännösmuutoksista, jotka ovat tarpeen sähköisen asioinnin sekä lupa- ja rekisteröintimenettelyn sujuvoittamiseksi. Näin ollen hallituksen esityksessä ei ole kiinnitetty huomiota sitä laajemmin esimerkiksi luotettavuussääntelyyn eikä siten yksityisen varhaiskasvatuksen harjoittamisen yleisiä edellytyksiä koskevaan varhaiskasvatuslain 43 a §:ään. Kyseisten säännösmuutosten valmisteleminen edellyttää muun muassa tiedonsaantia ja henkilötietoja koskevan sääntelyn huolellista tarkastelua ja punnintaa, jota nyt käsiteltävän lakiehdotuksen valmistelussa ei ole pystytty tekemään.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä, että opetus- ja kulttuuriministeriö arvioi tarpeen täydentää varhaiskasvatuksen lainsäädäntöä nykyistä kattavimmilla luotettavuussäännöksillä ja valmistelee asiaa koskevan lakiesityksen mahdollisimman pian.