Yleistä
Hallituksen esityksen taustalla on pääministeri Marinin hallitusohjelman kirjaus, jonka mukaan hallituskauden aikana tehdään selvitys huippu-urheilulain tarpeellisuudesta liikuntapoliittisen selonteon (VNS 6/2018 vp) mukaisesti. Kyseistä selontekoa koskevassa eduskunnan kirjelmässä (EK 52/2018 vp) on sivistysvaliokunnan mietinnön (SiVM 22/2018 vp) kannanottoehdotuksen kohdan 8 mukaisesti edellytetty, että hallitus arvioi erillisen huippu-urheilulain säätämisen tarpeen. Ministeri Lauri Tarastin tekemän selvityksen johtopäätöksenä on todettu, että edellä mainittu erillislaki ei ole tarpeellinen, sillä mahdollisesti tarvittava lisäsääntely voidaan toteuttaa voimassa olevaa liikuntalakia muuttamalla.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan selvennettäväksi huippu-urheilun määritelmää sekä tehtäviksi eräitä muita muutoksia, joilla selkeytetään ja täsmennetään lain käsitteistöä. Lisäksi esityksessä ehdotetaan muutettaviksi valtion liikuntaneuvostoa, muutoksenhakua ja valtionapuviranomaista koskevia säännöksiä.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella sivistysvaliokunta pitää hallituksen esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta ehdottaa hallituksen esitykseen sisältyvän lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin huomioin ja muutosesityksin.
Liikuntalain tavoitteet
Valiokunta asiantuntijakuulemisessa esitettyyn yhtyen kannattaa hallituksen esityksen muutosehdotuksia lain tavoitteita koskevaan säännökseen.
Lakiin lisättäväksi ehdotetulla tavoitteella edistää kestävää kehitystä liikunnassa ja huippu-urheilussa selvennetään käsitystä kestävästä kehityksestä ekologisena, sosiaalisena ja taloudellisena kokonaisuutena. Muutosesitys vastaa myös liikuntapolitiikan nykyistä käytäntöä, jossa kestävän kehityksen painoarvo korostuu aikaisempaa enemmän hallitusohjelman ja yleisen yhteiskuntapolitiikan tavoitteiden mukaisesti.
Ehdotus lisätä lakiin turvallisen toimintaympäristön vaatimus osaksi liikuntalain tavoitteiden toteuttamisen lähtökohtia tuo lakiin yhden urheiluyhteisön vastuullisuusohjelman keskeisistä elementeistä.
Huippu-urheilun määritelmä
Huippu-urheilusta säädetään liikuntalaissa tällä hetkellä hyvin suppeasti, joten valiokunta pitää perusteltuna täsmentää huippu-urheilun määritelmää. Hallituksen esityksessä määritelmää ehdotetaan muutettavaksi siten, että siihen sisältyvät keskeiset huippu-urheilun edistämistä koskevat tavoitteet, joita ovat valmennuksen ja valmentajakoulutuksen, kaksoisurapolkujen, huippu-urheilun koordinaation, huippu-urheilun tutkimus- ja innovaatiotoiminnan ja huippu-urheilun rahoituksen kehittäminen sekä kansainvälisten urheilutapahtumien järjestämisen tukeminen.
Valiokunnan näkemyksen mukaan ehdotetusta säännöksestä ei riittävästi tule esille huippu-urheilun edistäminen urheilijan näkökulmasta, joten valiokunta ehdottaa sääntelyn täsmentämistä yksityiskohtaisista perusteluista ilmenevällä tavalla.
Alueellinen liikuntaneuvosto
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on käyty keskustelua aluehallintovirastossa asiantuntijaelimenä olevan alueellisen liikuntaneuvoston asettajatahosta, joka voimassa olevan liikuntalain (7 §) mukaan on maakunnan liitto. Kyseistä säännöstä ei hallituksen esityksessä ehdoteta muutettavaksi. Aluehallintoviranomaiset ovat lausunnossaan esittäneet, että aluehallintovirasto olisi luonteva taho mainitun asiantuntijaelimen asettajaksi. Maakuntien liitot puolestaan ovat puoltaneet hallituksen esitystä olla muuttamatta nykytilaa näiltä osin.
Valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena hallituksen esityksessä tehtyä ratkaisua olla muuttamatta alueellisen liikuntaneuvoston asettamista koskevaa säännöstä ja saamaansa selvitykseen viitaten pitää tarpeellisena, että alueellisten liikuntaneuvostojen tehtävästä tehdään selvitys, jonka perusteella voidaan tehdä johtopäätökset mahdollisista muutostarpeista.