Esityksessä ehdotetaan, että 1.11.2024 voimaan tulevasta seitsemän vuorokauden hoitoon pääsyn enimmäisajasta kiireettömässä perusterveydenhuollon sairaanhoidossa luovutaan, ja tällä hetkellä väliaikaisesti voimassa oleva hoitoon pääsyn 14 vuorokauden enimmäisaika jäisi voimaan toistaiseksi voimassa olevalla lainsäädännöllä. 14 vuorokauden enimmäisaika tuli väliaikaisella sääntelyllä voimaan 1.9.2023. Ennen tätä hoitoon pääsyn enimmäisaika oli perusterveydenhuollossa kolme kuukautta.
Ehdotettu sääntely koskee hyvinvointialueen järjestämisvastuulla olevaa perusterveydenhuoltoa, Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (YTHS) tuottamaa korkeakouluopiskelijoiden opiskeluterveydenhuoltoa sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisen Vankiterveydenhuollon yksikön järjestämää vankiterveydenhuoltoa.
Suun terveydenhuollon hoitoon pääsyä koskevaa sääntelyä ei ehdoteta muutettavaksi. Suun terveydenhuollossa hoitoon pääsyn enimmäisaika on väliaikaisesti neljä kuukautta ajalla 1.9.2023—31.10.2024 ja kolme kuukautta 1.11.2024 alkaen.
Esityksen perustelujen mukaan (s. 32) tavoitteena on turvata kiireettömään hoitoon pääsy kohtuullisessa ajassa julkisessa terveydenhuollossa kuitenkin siten, että sääntelyssä henkilöstövaje ja muut palvelujärjestelmän kantokykyyn ja toimivuuteen liittyvät seikat huomioon ottaen otetaan paremmin huomioon terveydenhuoltojärjestelmän mahdollisuus antaa palvelut laissa säädetyssä enimmäisajassa. Esityksen taloudellisena vaikutuksena (s. 48) vuonna 2024 hyvinvointialueiden rahoitukseen kohdistuisi 5 miljoonan euron vähennys ja 30 miljoonan euron vähennys vuodesta 2025 lukien. Vankiterveydenhuollon yksikön ja YTHS:n rahoitukseen kohdentuisi kummallekin vuodesta 2025 lähtien 300 000 euron vähennys.
Hallituksen esityksessä HE 74/2022 vp, jossa ehdotettiin edellä mainittua portaittaisesti tiukentuvaa sääntelyä hoitoon pääsyn enimmäisajoista, arvioitiin esityksen toimeenpantavuuden kannalta suurimmaksi riskiksi henkilöstön saatavuuteen liittyvät seikat. Esityksessä myös todettiin, että erityisesti perusterveydenhuollon avosairaanhoidon hoitotakuun tiukentamisen onnistunut toimeenpano edellyttää kiistatta lisää pysyvää lääkärityövoimaa ja hoitohenkilöstöä, ja että perusterveydenhuollon veto- ja pitovoiman parantamiseksi ei ole yksinkertaisia, nopeita ratkaisuja. Esityksen eduskuntakäsittelyssä perustuslakivaliokunta totesi, että valtioneuvoston on seurattava tarkoin sääntelyn vaikutuksia perusoikeuksien toteutumiseen sekä hyvinvointialueiden rahoitukseen ja tarvittaessa ryhdyttävä tarvittaviin korjaustoimiin (PeVL 38/2022 vp, kappale 8). Myös sosiaali- ja terveysvaliokunta yhtyi mietinnössään StVM 21/2022 vp (s. 5—8) huoliin henkilöstön riittävyydestä ja niukoista resursseista.
Uusimman Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen hoitoon pääsyä koskevan tilastoraportin (Hoitoonpääsy perusterveydenhuollossa keväällä 2023, THL:n tilastoraportti 25/2023) mukaan maaliskuussa 2023 noin puolet (49 prosenttia) lääkärin avosairaanhoidon kiireettömistä käynneistä toteutui viikon sisällä hoidon tarpeen arvioinnista. Viikon ja kahden viikon sisällä toteutuneiden käyntien välillä oli eroja eri aluehallintovirastojen alueiden välillä. Yli kolme kuukautta avosairaanhoidon lääkärin vastaanottokäyntiä odottaneita oli kaikkien aluehallintovirastojen alueilla maaliskuussa 2023. Suomen kestävän kasvun ohjelman pilarin 4 investoinnin 1 sitova tavoite on, että vuoden 2025 lopussa 80 prosenttia kiireettömän hoidon käynneistä perusterveydenhuollossa toteutuu seitsemän vuorokauden sisällä. Tavoite koskee kaikkien ammattiryhmien käyntejä yhteensä valtakunnallisesti, sisältäen etä- ja läsnäkäynnit. Heinäkuussa 2023 täten mitaten hoitoon pääsy toteutui seitsemässä vuorokaudessa 79 prosenttisesti. Maaliskuussa 2023 luku oli 72 prosenttia.
Yhtenä merkittävänä syynä viime vuosien yhteispäivystysten ruuhkautumisessa ovat olleet perusterveydenhuollon hoitoon pääsyn ongelmat ja viiveet. Asiakkaat joutuvat hakeutumaan yhteispäivystyksiin silloinkin, kun päivystyksellistä hoidon tarvetta ei ole tai tarve ei ole lääketieteellinen. Tällöin potilas hyötyisi eniten virka-aikaisesta perusterveydenhuollosta, jossa voidaan varmistaa kokonaisvaltainen ja tarvittaessa moniammatillinen arvio ja hoito sekä hoidon jatkuvuus.
YTHS:n osalta hoitoon pääsy on toteutunut muuta perusterveydenhuoltoa paremmin. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan YTHS:n palvelujen kysyntä ja korkeakouluopiskelijoiden määrä on kuitenkin kasvanut viimeisen kolmen vuoden aikana merkittävästi ja kasvaa edelleen. Selvityksen mukaan YTHS ei pysty vastaamaan kohonneeseen kysyntään vain nykyresurssejaan optimoimalla. YTHS:n asiakaskunnassa korostuvat mielenterveyden lievät sekä keskivaikeat oireet. Mielenterveyden palvelukysynnässä on havaittu noin 30 prosentin pysyvä kasvu koronavuosiin verrattuna.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisissa esitystä on sekä kannatettu että vastustettu. Viitaten erityisesti henkilöstön saatavuuteen liittyviin ongelmiin sekä kireään taloustilanteeseen, useat lausunnonantajat ovat kannattaneet esitystä, koska enimmäisaika on vastikään tiukentunut kolmesta kuukaudesta 14 vuorokauteen, ja jo sen toteuttamisessa on hyvinvointialueilla haasteita. Kuulemisissa on myös esitetty, ettei esityksen mukainen 14 vuorokauden enimmäisaika heikennä väestön terveydentilaa, koska hoidon tarpeen ja kiireellisyyden arviointi tulee joka tapauksessa aina tehdä samana päivänä, kun henkilö ottaa perusterveydenhuoltoon yhteyden sekä tarvittaessa aloitetaan tässä vaiheessa tarpeelliset tutkimukset. Suomen Yleislääkärit GPF ry toteaa lausunnossaan, että yleislääketieteen hoidon laadun kannalta kaksi viikkoa on riittävä aika potilaiden hoidon järjestämiseksi. Toisaalta esitystä on vastustettu, koska perusterveydenhuollon hoitoon pääsyn enimmäisajan lyhentämistä voimassa olevan sääntelyn mukaisesti seitsemään vuorokauteen on nähty keinoksi parantaa väestön terveydentilaa ja perustason palvelujen saatavuuden yhdenvertaisuutta sekä vahvistaa palvelujärjestelmän perusterveydenhuoltopainotteisuutta. Seitsemän vuorokauden hoitoon pääsyn enimmäisajasta luopumisen on kuulemisissa todettu vaikeuttavan monien heikommassa asemassa olevien, julkisia terveydenhuoltopalveluita käyttävien ihmisten tilannetta. On kuitenkin huomioitava, että kiireettömän 14 vuorokauden hoitoon pääsyn enimmäisaika on edelleen merkittävä parannus aiempaan ennen 1.9.2023 voimassa olleeseen enimmäisaikaan. Kuulemisissa on ehdotettu myös, että seitsemän vuorokauden hoitoon pääsyn enimmäisajasta ei luovuttaisi, vaan sitä koskevaa siirtymäaikaa pidennettäisiin.
Valiokunta toteaa, että vastikään voimaan tullut 14 vuorokauden enimmäisaika on ollut suuri muutos ja merkittävä parannus pitkään voimassa olleeseen kolmen kuukauden enimmäisaikaan verrattuna. Se tukee siten yhdenvertaisuuden parantumista, mutta sen toteuttaminen haastaa edelleen palvelujärjestelmää. Julkisen terveydenhuollon hoitoon pääsyn ajat vaihtelevat edelleen eri puolilla Suomea, eikä kaikkialla päästä voimassa olevaan 14 vuorokauden enimmäisaikaan. Oikea-aikaiseen hoitoon pääsyyn liittyvät tavoitteet ovat siten valiokunnan näkemyksen mukaan edelleen kannatettavia ja ajankohtaisia ja vaativat toimia yhdenvertaisen hoitoon pääsyn parantamiseksi sekä terveyserojen kaventamiseksi. Valiokunta korostaa, että riittävät resurssit ja resurssien kohdentaminen ovat keskeisiä hoitoon pääsyn varmistamiseksi. Lainsäädäntö hoitoon pääsyn tiukentumisesta on tullut voimaan aikana, jolloin hyvinvointialueiden käynnistysvaihe on meneillään, covid-19-pandemiasta on hoitovelkaa, taloustilanne on tiukka ja terveydenhuollon työntekijöistä käydään kovaa valtakunnallista kilpailua ja mm. työvoimakustannukset ovat kasvaneet merkittävästi. Valiokunta toteaa, että hyvinvointialueilla on lakisääteiset mahdollisuudet käyttää hoitoon pääsyn turvaamiseksi myös esimerkiksi ostopalveluja ja palveluseteliä. Jos hoitoon pääsyn enimmäisaika on henkilöstövajeeseen nähden liian tiukka, luo se kuitenkin painetta hallitsemattomalle ostopalvelujen käytölle, joka osaltaan lisää kilpailua henkilöstöstä ja kasvattaa edelleen henkilöstökuluja. Kriittisen henkilöstövajeen ennakoidaan eläköitymisen myötä jatkuvan myös tulevaisuudessa. Näin ollen valiokunta pitää esitystä perusteltuna ja puoltaa lakiehdotuksia muuttamattomina. Valiokunta korostaa, että jatkossakin laissa säädetty 14 vuorokautta on hoitoon pääsyn enimmäisaika, ja terveydenhuoltolain 51 §:n edellyttämässä yksilöllisessä hoidon tarpeen arvioinnissa tulee arvioida myös se, tarvitseeko potilas hoitoa nopeammin. Valiokunta ehdottaa hoitoon pääsyn enimmäisajan toteutumisen seurannasta lausumaa. (Valiokunnan lausumaehdotus 1)
Valiokunta painottaa, että henkilöstön saatavuutta sekä palvelujen toteutusta tulee kehittää määrätietoisesti, jotta lääketieteellisesti tarpeelliseksi todetun perusterveydenhuollon kiireetön sairaanhoito olisi koko maassa kaikille väestöryhmille oikea-aikaista ja vaikuttavaa. Valiokunta korostaa, että hoitoon pääsyä koskevia enimmäisaikoja on noudatettava myös silloin, kun hoitoon hakeutuminen koskee mielenterveyden ongelmaa. Hallituksen esityksen mukaan (s. 42) mielenterveyteen liittyvä oireilu on kasvanut selvästi viime vuosina. Mielenterveys- ja päihdehäiriöissä oikea-aikainen hoitoon pääsy on tärkeää. Hoidon viivästyminen johtaa nopeastikin oireilun vaikeutumiseen ja toimintakyvyn heikkenemiseen. Koska mielenterveys- ja päihdeongelma itsessään vaikeuttaa hoitoon hakeutumista, on tärkeää, että palveluun pääsee ilman viiveitä ja kynnyksiä. Nopeuttamalla hoitoon pääsyä voidaan merkittävästi ehkäistä sairauksien kroonistumista ja pitkäaikaishaittoja, kuten työkyvyttömyyden kehittymistä. Työkyvyttömyyden ehkäiseminen on tärkeää myös työllisyyden vahvistamisen näkökulmasta. Hallitusohjelmassa oleva lasten ja nuorten terapiatakuu tulee parantamaan hoitoon pääsyä heidän osaltaan.
Valiokunta toteaa, että terveydenhuollossa vallitseva henkilöstöpula on hoitoon pääsyn ja potilaiden oikeuksien toteutumisen kannalta keskeisin ongelma, jota tulee lievittää mahdollisimman nopeasti. Henkilöstöpulan ratkaiseminen edellyttää monipuolisia ja pitkäjänteisiä toimenpiteitä liittyen muun muassa uudenlaisiin palvelujen toteutustapoihin (ml. digitaaliset ja liikkuvat palvelut sekä etäpalvelut), koulutuspaikkojen lisäämiseen, henkilöstön väliseen työnjakoon, hoidon jatkuvuuteen ja vaikuttavuuteen, alan veto- ja pitovoiman edistämiseen, rekrytoinnin laajentamiseen sekä tiedolla johtamiseen. Muutoksessa onnistuminen edellyttää laaja-alaista perusterveydenhuollon kehittämistä.
Hoidon laadun ja kustannusvaikuttavuuden edistämiseksi tarvitaan valiokunnan näkemyksen mukaan toimia myös hoidon jatkuvuuden parantamiseksi. Henkilökohtaisten hoitosuhteiden jatkuvuus on tärkeä alan vetovoimatekijä. Valiokunta ehdottaa asiassa lausumaa. (Valiokunnan lausumaehdotus 2)