Viimeksi julkaistu 11.12.2024 17.27

Valiokunnan mietintö StVM 29/2024 vp HE 172/2024 vp Sosiaali- ja terveysvaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle työtapaturma- ja ammattitautivakuutuksen, liikennevakuutuksen ja potilasvakuutuksen lainsäädännön muuttamiseksi

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle työtapaturma- ja ammattitautivakuutuksen, liikennevakuutuksen ja potilasvakuutuksen lainsäädännön muuttamiseksi (HE 172/2024 vp): Asia on saapunut sosiaali- ja terveysvaliokuntaan mietinnön antamista varten. 

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • hallitussihteeri Emmi Äärynen 
    sosiaali- ja terveysministeriö
  • yksikön päällikkö, ylitarkastaja Janne Laakkonen 
    Itä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue
  • aktuaarijohtaja Ville Lilja 
    Liikennevakuutuskeskus
  • aktuaarijohtaja Ville Lilja 
    Potilasvakuutuskeskus
  • lakiasiainpäällikkö Sonja Lilius 
    Maatalousyrittäjien eläkelaitos
  • johtaja Mika Tynkkynen 
    Tapaturmavakuutuskeskus TVK

Valiokunta on saanut kirjalliset lausunnot: 

  • oikeusministeriö
  • Finanssivalvonta
  • liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
  • Akava ry
  • Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry
  • Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
  • Onnettomuustietoinstituutti
  • STTK ry
  • Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry

Valiokunta on saanut ilmoituksen, ei lausuttavaa: 

  • Suomen Yrittäjät ry

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi työtapaturma- ja ammattitautilakia, maatalousyrittäjän työtapaturma- ja ammattitautilakia, liikennevakuutuslakia, Liikennevakuutuskeskuksesta annettua lakia, liikenne- ja potilasvahinkolautakunnasta annettua lakia, liikennevakuutuslain perusteella korvattavasta kuntoutuksesta annettua lakia, potilasvakuutuslakia, Potilasvakuutuskeskuksesta annettua lakia ja opiskeluun liittyvissä työhön rinnastettavissa olosuhteissa syntyneen vamman tai sairauden korvaamisesta annettua lakia. 

Esityksessä ehdotetaan lisättäväksi työtapaturma- ja ammattitautilakiin ja maatalousyrittäjän työtapaturma- ja ammattitautilakiin työpaikkaonnettomuuksien tutkintaa koskeva sääntely. Tämän lisäksi ehdotetaan työtapaturma- ja ammattitautivakuutusta, liikennevakuutusta ja potilasvakuutusta koskevaan lainsäädäntöön sekä opiskeluun liittyvissä työhön rinnastettavissa olosuhteissa syntyneen vamman tai sairauden korvaamisesta annettuun lakiin tehtäväksi muutamien vuosien ajalta esiin tulleet lähinnä tekniset ja säädöshuollolliset muutokset. 

Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2025. 

VALIOKUNNAN YLEISPERUSTELUT

Esityksessä ehdotetaan, että työtapaturma- ja ammattitautilakiin (459/2015) lisätään säännökset tapaturmavakuutuskeskuksen työpaikkaonnettomuustutkinnasta, työpaikkaonnettomuustutkinnan johtokunnasta ja tutkintaryhmistä sekä työpaikkaonnettomuuksien tutkintaan liittyvien tietojen käsittelystä. Työpaikkaonnettomuuksien tutkinnan tavoitteena on ehkäistä työtapaturmia ja ammattitauteja tehostamalla niiden selvittämistä sekä parantaa työturvallisuutta. Tutkinnassa selvitetään onnettomuuksien syyt ja seuraukset, ja annetaan suosituksia työturvallisuuden parantamiseksi.  

Esityksen mukaan työpaikkaonnettomuuksien tutkinnalla on Tapaturmavakuutuskeskuksessa pitkät perinteet, mutta asiasta ei ole suoraan säädetty laissa. Työpaikkaonnettomuuksien tutkintatoiminnan jatkaminen edellyttää, että toiminnasta säädetään laissa, koska nykyinen sääntely on erityisesti henkilötietojen käsittelyn osalta puutteellista ja vaatii selventämistä ja täsmentämistä. 

Esityksessä ehdotetaan, että työpaikkaonnettomuuksien tutkinta laajennetaan koskemaan myös Maatalousyrittäjien eläkelaitos Melassa vakuutettuja maatalousyrittäjiä sekä tieteen ja taiteen apurahansaajia. Jatkossa heidän kuolemaan johtaneet työpaikkaonnettomuudet tai Melan ehdotuksesta muut vakavat onnettomuudet ovat tutkinnan kohteena. 

Lisäksi esityksessä ehdotetaan tehtäväksi työtapaturma- ja ammattitautivakuutusta, liikennevakuutusta ja potilasvakuutusta koskevaan lainsäädäntöön sekä opiskelutapaturmalakiin lähinnä teknisiä ja säädöshuollollisia muutoksia.  

Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää esityksen tavoitteita työtapaturmien ja ammattitautien ehkäisemisestä ja yleisen työturvallisuuden kehittämisestä perusteltuina. Tapaturmavakuutuskeskuksen tekemissä työpaikkaonnettomuuksien tutkinnoissa ei ole tarkoitus ottaa kantaa syyllisyyskysymyksiin eikä korvaus- tai oikeudellisiin vastuisiin, vaan tutkia vastaavien tapaturmien välttämiseksi, miksi ja mitä onnettomuudessa on tapahtunut. Valiokunta kannattaa lakiehdotusten hyväksymistä, mutta ehdottaa jäljempänä yksityiskohtaisissa perusteluissa täsmennyksiä 1. ja 2. lakiehdotusten tietojen käsittelyä ja luovutusta koskeviin säännöksiin. 

Esityksellä ei ole kustannusvaikutuksia valtion talouteen. Työpaikkaonnettomuuksien tutkinnasta Tapaturmavakuutuskeskukselle aiheutuvat kustannukset on arvioitu vähäisiksi, ja ne kohdistuvat yhteisesti Tapaturmavakuutuskeskuksen jäseniin eli työtapaturma- ja ammattitautivakuutusta tarjoaviin vakuutuslaitoksiin, Valtiokonttoriin ja Maatalousyrittäjien tapaturmavakuutuslaitokseen, jotka maksavat Tapaturmavakuutuskeskuksen toiminnan yhteisesti.  

Työpaikkaonnettomuuksien tutkinta ehdotetaan säädettäväksi Tapaturmavakuutuskeskuksen lakisääteiseksi tehtäväksi lisäämällä työtapaturma- ja ammattitautilain 209 §:n 13 kohtaan työpaikkaonnettomuuksien tutkinta sekä lakiin uusi 236 a § työpaikkaonnettomuuksien tutkinnasta. Lisäksi ehdotetaan säädettäväksi uusi 236 b § työpaikkaonnettomuuksien tutkinnan johtokunnasta ja sekä uusi 236 c § työpaikkaonnettomuuksien tutkinnan tutkintaryhmistä. Työtapaturma- ja ammattitautilain 259 §:ää koskien Tapaturmavakuutuskeskuksen tiedonsaantia ehdotetaan täydennettäväksi työpaikkaonnettomuuksien tutkinnan osalta. 

Lisäksi maatalousyrittäjän työtapaturma- ja ammattitautilakiin (873/2015) ehdotetaan lisättäväksi uusi 154 a §, jonka mukaan kyseisen lain mukaiseen lakisääteiseen vakuuttamisvelvollisuuteen perustuvan vakuutuksen perusteella korvattuihin kuolemaan johtaneisiin tai muihin erityisen vakaviin työpaikkaonnettomuuksiin sovelletaan työtapaturma- ja ammattitautilain uusia työpaikkaonnettomuuksien tutkintaa koskevia säännöksiä. 

Esityksen mukaan (s. 23—28) Tapaturmavakuutuskeskuksen työtapaturma- ja ammattitautilakiin ehdotetun 236 a §:n mukainen oikeus käsitellä henkilötietoja perustuu tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan c alakohtaan (rekisterinpitäjän lakisääteinen velvoite) ja erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvien tietojen osalta 9 artiklan 2 kohdan g alakohtaan (käsittely on tarpeen tärkeää yleistä etua koskevasta syystä unionin oikeuden tai jäsenvaltion lainsäädännön nojalla). Oikeus käsitellä erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvia tietoja sidotaan perusteluiden mukaan tietosuojalain 6 §:n 1 momentin 2 kohtaan. Edelleen erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvien tietojen käsittelyn edellyttävät asianmukaiset suojatoimet varmistetaan esityksen mukaan tietosuojalain 6 §:n 2 momentissa luetelluilla asianmukaisilla ja erityisillä suojatoimenpiteillä, joina pidetään esityksen mukaan työpaikkaonnettomuuksien johtokunnalle ja tutkintaryhmille säädettävää rikosoikeudellista virkavastuuta ja vahingonkorvausvastuuta sekä työtapaturma- ja ammattitautilain 248 §:ssä säädettyä salassapito- ja vaitiolovelvollisuutta sekä hyväksikäyttökieltoa. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan myös työpaikkaonnettomuuksien tutkinnan johtokunnan ja tutkintaryhmän oikeus käsitellä henkilötietoja perustuu Tapaturmavakuutuskeskuksen alaisina asiantuntijaryhminä samoihin, esityksessä kuvattuihin Tapaturmavakuutuksen henkilötietojen käsittelyä koskeviin oikeusperusteisiin. 

Työtapaturma- ja ammattitautilakiin ehdotetun 259 §:ssä säädetään Tapaturmavakuutuskeskuksen oikeudesta saada tietoja työpaikkaonnettomuuksien tutkintatoimintaa varten. Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa osa asiantuntijoista piti pykälässä säädettyä erityisten henkilötietoryhmien tiedonsaantia liian laajana työpaikkaonnettomuuksien tutkinnan toteuttamiseksi. Valiokunnan sosiaali- ja terveysministeriöltä saaman selvityksen mukaan tiedonsaantia erityisten henkilötietoryhmiin kuuluvien tietojen osalta on täsmennetty luettelemalla pykälässä nimenomaisesti ne tiedot, jotka Tapaturmavakuutuskeskuksella on oikeus saada tutkinnan toteuttamiseksi. Kaikki luetellut tiedot ovat saadun selvityksen mukaan tutkinnan kannalta välttämättömiä. Myös kuolemansyynselvityksestä ilmenevät tutkinnalle välttämättömät tiedot ovat erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvia tietoja, kuten henkilön terveydentila, mahdollinen sairaus, työkyky onnettomuushetkellä ja muut vastaavat tiedot, eikä tiedonsaantia voida selvityksen mukaan rajata näiden tietojen ulkopuolelle. Valiokunta kuitenkin korostaa, ettei tietojen saanti- ja käsittelyoikeus koske muita valtiosääntöisesti arkaluonteisia tai muitakaan henkilötietoja kuin niitä tietoja, jotka 1. lakiehdotuksen 259 §:ssä on nimenomaisesti mainittu.  

Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on tuotu lisäksi esille, että 2. lakiehdotuksen 154 a §:n 4 momentin ehdotus Melan oikeudesta saada 147 §:n mukaisen tehtävän hoitamista varten työtapaturma- ja ammattitautilain 236 c §:ssä tarkoitettu salassa pidettävä tutkintaraportti niiden työpaikkaonnettomuuksien osalta, jotka ovat sattuneet maatalousyrittäjille tai apurahansaajille, on liian laaja ja sitä tulisi rajata siten, että tiedonsaantioikeus ei pidä sisällään tietosuoja-asetuksen 9 artiklassa tarkoitettuja erityisiä henkilötietoja. Esityksen perusteluissa on todettu, että maatalousyrittäjän työtapaturma- ja ammattitautilain 147 §:n mukaan Melan lakisääteisenä tehtävänä on maatalousyrittäjien ja apurahansaajien etuja palvelevan työsuojelun edistäminen muun muassa koulutuksia järjestämällä ja tiedottamalla. Valiokunta toteaa, että kyseinen pykälä koskee työturvallisuuskuluja ja siitä käy vain välillisesti ilmi Melan tehtävä maatalousyrittäjien ja apurahansaajien etuja palvelevaa työsuojelua ja työolosuhteiden kehittämistä koskevaan tutkimukseen, koulutukseen ja tiedottamiseen. Valiokunta pitää Melalle ehdotettua tiedonsaantioikeutta epäselvänä ja ehdottaa, että kyseinen kohta poistetaan lakiehdotuksesta. 

Työtapaturma- ja ammattitautilain muuttamista koskevan lakiehdotuksen 236 b §:n mukaan maatalousyrittäjien eläkelaitos Mela on mukana työpaikkaonnettomuuksien tutkinnan johtokunnassa ja Melan edustaja on asiantuntijana paikalla aina tutkittavan onnettomuuden koskiessa Melan vakuutettuja eli maatalousyrittäjiä tai apurahansaajia. Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa tuotiin esille, että maatalousyrittäjän koti tulisi 2. lakiehdotuksen 154 a §:ssä nimenomaisesti poissulkea yksityisyyden suojan piirissä olevana tutkinnan soveltamisalan ulkopuolelle. Valiokunta toteaa, että työpaikkaonnettomuuksien tutkintojen tarkoituksena on 1. lakiehdotuksen 236 a §:n sekä 2. lakiehdotuksen 154 a §:n perusteella erityisen vakavien onnettomuuksien tutkinta työntekopaikalla, joka tarkoittaa maatalousyrittäjien osalta juuri tuotantotiloissa ja muissa näihin rinnastettavissa työn tekemisen tiloissa tapahtuvia erityisen vakavia onnettomuuksia, ei maataloustilan yhteydessä olevissa yksityisissä tiloissa tapahtuvia onnettomuuksia. Valiokunta toteaa, että sosiaali- ja terveysministeriö on valiokunnalle antamassaan selvityksessä korostanut, että työpaikkaonnettomuuksien tutkinnassa yleisenä periaatteena on tehdä tutkintaa yhteistoiminnassa asianosaisten kanssa.  

VALIOKUNNAN YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

1. Laki työtapaturma- ja ammattitautilain muuttamisesta

236 a §. Työpaikkaonnettomuuksien tutkinta.

Pykälän 4 momentin mukaan Tapaturmavakuutuskeskuksella on oikeus käsitellä työpaikkaonnettomuuksien tutkinnan tarkoituksiin välttämättömiä henkilötietoja ja tietosuoja-asetuksen 9 artiklan mukaisia erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvia tietoja. Valiokunta toteaa, että yleisen tietosuoja-asetuksen yleisen käsittelyperiaatteiden mukaan henkilötietojen on oltava asianmukaisia ja olennaisia ja rajoitettuja siihen, mikä on tarpeellista suhteessa niihin tarkoituksiin, joita varten niitä käsitellään. Perustuslakivaliokunnan lausuntokäytännön mukaisesti henkilötietojen suoja voidaan turvata ensisijaisesti tietosuoja-asetuksen ja tietosuojalain nojalla, ja kansallisesta erityissääntelystä tulee lähtökohtaisesti pidättäytyä. Valiokunta on arkaluonteisten tietojen käsittelyn osalta katsonut, että käsittely on syytä rajata täsmällisillä ja tarkkarajaisilla säännöksillä vain välttämättömään (ks. PeVL 14/2018 vp). Lisäksi yleisen tietosuoja-asetuksen yleisten käsittelyperiaatteiden mukaisesti henkilötiedot on kerättävä tiettyä, nimenomaista ja laillista tarkoitusta varten, eikä niitä saa käsitellä myöhemmin näiden tarkoitusten kanssa yhteensopimattomalla tavalla. Valiokunta ehdottaa pykälän 4 momenttia muutettavaksi niin, että Tapaturmavakuutuskeskuksella on oikeus käsitellä henkilötietoja työpaikkaonnettomuuden tutkinnan toteuttamiseksi ja erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvia tietoja vain, jos käsittely on työpaikkaonnettomuuden tutkinnan toteuttamisen kannalta välttämätöntä.  

236 c §. Työpaikkaonnettomuuksien tutkinnan tutkintaryhmät.

Valiokunta ehdottaa pykälän 2 momentin sanajärjestystä selkeytettäväksi. 

259 §. Tapaturmavakuutuskeskuksen oikeus saada tietoja.

Valiokunta ehdottaa pykälän 3 momenttia täsmennettäväksi niin, että Tapaturmavakuutuskeskuksen tiedonsaantioikeus kohdistuu lääkäriltä ja muulta terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetussa laissa tarkoitetulta ammattihenkilöltä saatavaan välttämättömään lausuntoon koskien onnettomuuteen osallisen potilasasiakirjoja, terveydentilaa, työkykyä ja hoitoa. 

2. Laki maatalousyrittäjän työtapaturma- ja ammattitautilain muuttamisesta

154 a §. Kuolemaan johtaneiden vahinkotapahtumien ja erityisen vakavien työpaikkaonnettomuuksien tutkinta.

Valiokunta ehdottaa pykälän 3 momenttia muutettavaksi niin, että maatalousyrittäjien tapaturmavakuutuslaitoksella on velvollisuus luovuttaa Tapaturmavakuutuskeskukselle työpaikkaonnettomuuden tutkinnan toteuttamiseksi tarpeelliset henkilötiedot ja erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvia tietoja siltä osin kuin se on työpaikkaonnettomuuden tutkinnan toteuttamisen kannalta välttämätöntä. Tällöin säännöksen sanamuoto on yhtenäinen 1. lakiehdotuksessa tapaturmavakuutuskeskusta koskevien työpaikkaonnettomuuksien tutkintaa ja sen tiedonsaantia koskevien säännösten kanssa ja vastaa myös tietosuoja-asetuksen mukaisen oikeusperustan osalta 1. lakiehdotuksen osalta todettua. 

Lisäksi valiokunta ehdottaa edellä yleisperusteluissa todetuilla perusteilla, että pykälän 4 momentista poistetaan Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen oikeus saada Tapaturmavakuutuskeskukselta yksittäisestä työpaikkaonnettomuuden tutkinnasta laadittu salassa pidettävä tutkintaraportti.  

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 172/2024 vp sisältyvät 3.—9. lakiehdotuksen. Eduskunta hyväksyy muutettuna hallituksen esitykseen HE 172/2024 vp sisältyvät 1. ja 2. lakiehdotuksen. (Valiokunnan muutosehdotukset

Valiokunnan muutosehdotukset

1. Laki työtapaturma- ja ammattitautilain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
kumotaan työtapaturma- ja ammattitautilain (459/2015) 160 §:n 3 momentti, 260 §:n 3 momentti ja 264 §,  
muutetaan 158 §, 162 §:n otsikko ja 1 momentti, 166 §:n 1 momentti, 167 §, 209 §:n 3 momentin 13 kohta, 213 §:n 1 momentti, 231 §:n 1 momentin 1 ja 2 kohta, 234 §, 252 §:n 3 momentti ja 259 §, sellaisena kuin niistä on 252 §:n 3 momentti laissa 1650/2015, sekä  
lisätään 187 §:ään uusi 4 momentti ja lakiin uusi 236 a—236 c § seuraavasti:  
158 § 
Vakuutuksen voimassaolo 
Vakuutus tehdään jatkuvaksi ja vakuutuskautena on kalenterivuosi. Kesken vuotta voimaan tulevan vakuutuksen ensimmäinen vakuutuskausi päättyy kuitenkin vakuutuksen alkamista seuraavan kalenterivuoden viimeisenä päivänä. 
162 § 
Vakuutuksen siirtäminen toiseen vakuutusyhtiöön 
Vakuutuksenottaja voi siirtää vakuutuksen toiseen vakuutusyhtiöön kirjallisesti erityisellä siirtoilmoituksella. Vakuutus voidaan siirtää siten, että se päättyy maalis-, kesä-, syys- tai joulukuun viimeisenä päivänä, ei kuitenkaan ennen ensimmäisen vakuutuskauden päättymistä. Vakuutuksenottaja tekee siirtoilmoituksen uudelle vakuutusyhtiölle, jonka on toimitettava se vanhaan vakuutusyhtiöön viimeistään kolme kalenterikuukautta ennen edellä mainittuja päiviä. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
166 § 
Vakuutusyhtiön maksuperusteet 
Vakuutusyhtiöllä on oltava vakuutusmaksujen laskuperusteet (maksuperusteet), joista ilmenee, miten vakuutusmaksut määrätään. Maksuperusteita on sovellettava yhdenmukaisesti kaikkiin vakuutuksenottajiin. Maksuperusteissa on oltava yksiselitteiset vakuutusmaksujen laskentakaavat ja niistä on ilmettävä vakuutusmaksun määräämistä koskevat menettelytavat. Menettelytavoissa on määriteltävä myös, miten maksuperusteita sovelletaan vakuutuksenottajaa koskevien erityisten olosuhteiden tai olosuhteiden muutosten johdosta.  
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
167 § 
Tilastohistoria 
Kun vakuutusyhtiö on saanut vakuutuksen myöntämistä koskevan tarjouspyynnön vakuutuksenottajalta, sillä on oikeus saada maksutta vakuutusyhtiöltä, jossa vakuutus on tai on ollut, kunkin tarjouspyynnön kohteena olevan pakollisen vakuutuksen palkka- sekä vahinkotapahtuma- ja korvaustiedot. Nämä tiedot on oikeus saada viideltä viimeiseltä täydeltä sekä kuluvalta vakuutuskaudelta (tilastohistoria). Vakuutusyhtiön on toimitettava tilastohistoria viivytyksettä, kuitenkin viimeistään seitsemän päivän kuluessa siitä, kun tarjousta tekevä vakuutusyhtiö on sitä pyytänyt.  
Kun vakuutuksenottaja siirtää vakuutuksensa toiseen vakuutusyhtiöön, vakuutusyhtiön, jossa vakuutus päättyy, on toimitettava tilastohistoriaan kuuluvat kunkin pakollisen vakuutuksen palkkatiedot viimeiseltä täydeltä ja kuluvalta vakuutuskaudelta uudelle vakuutusyhtiölle seitsemän päivän kuluessa vakuutuksen 162 §:n 1 momentissa tarkoitetusta viimeisestä siirtopäivästä. 
Kun vakuutuksenottaja on siirtänyt vakuutuksensa toiseen vakuutusyhtiöön, tämä voi pyytää aikaisemmilta vakuutusyhtiöiltä omien maksuperusteidensa mukaan erikoismaksuperusteisen vakuutuksenottajan siirtyneiden vakuutusten tilastohistorian. Vakuutusyhtiön on luovutettava tilastohistoria seitsemän päivän kuluessa pyynnöstä. 
Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella annetaan tarkemmat säännökset tilastohistoriaan kuuluvista tiedoista ja säädetään siitä, miten ja missä muodossa tiedot toimitetaan. 
187 § 
Vapaaehtoiset työajan ja vapaa-ajan vakuutukset 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Mitä 139 §:n 1 momentissa säädetään työnantajan oikeudesta ansionmenetyskorvaukseen, sovelletaan vain vapaa-ajan vakuutuksen ottaneeseen työnantajaan. 
209 § 
Tapaturmavakuutuskeskuksen tehtävät 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Lisäksi Tapaturmavakuutuskeskuksen tehtävänä on: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
13) harjoittaa lain toimeenpanoon ja tämän lain mukaisten vahinkojen ehkäisyyn liittyvää 236 §:n mukaista tilasto- ja tutkimustoimintaa sekä 236 a §:n mukaista työpaikkaonnettomuuksien tutkintaa; 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
213 § 
Tapaturmavakuutuskeskuksen toimintakustannusten kattaminen 
Jäsenvakuutusyhtiöt, Valtiokonttori ja maatalousyrittäjien tapaturmavakuutuslaitos ovat velvollisia suorittamaan vuosittain Tapaturmavakuutuskeskukselle maksun Tapaturmavakuutuskeskuksen toimintakustannusten kattamiseksi. Toimintakustannuksilla tarkoitetaan tässä pykälässä muita kuin 231 §:n mukaisesti jakojärjestelmällä rahoitettavia Tapaturmavakuutuskeskuksen toimintakustannuksia.  
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
231 § 
Jakojärjestelmä 
Tämän lain mukaista vakuutustoimintaa harjoittavien vakuutusyhtiöiden on osallistuttava vuosittain tässä pykälässä tarkoitettujen kustannusten kattamiseen vakuutusmaksutulon mukaisessa suhteessa siten kuin 2—10 momentissa säädetään (jakojärjestelmä). Vakuutusmaksutulolla tarkoitetaan tässä pykälässä vakuutusyhtiön tuloslaskelmaan sisältyvää tämän lain mukaisen vakuutuksen vakuutusmaksutuloa. Katettavat kustannukset ovat:  
1) vakuuttamattomassa työssä sattuneista vahinkotapahtumista ja vakuuttamisvelvollisuuden valvonnasta sekä niiden hoitamisesta aiheutuvat kustannukset, joista on vähennetty 183 ja 184 §:n nojalla saadut maksut; 
2) Suomea sitovasta kansainvälisestä sopimuksesta johtuvista asuin- ja oleskelupaikan vakuutuslaitoksen ja yhteyselimen tehtävistä sekä niiden hoitamisesta aiheutuneet kustannukset; 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
32 luku 
Erinäiset säännökset 
234 § 
Tilastotutkimus 
Finanssivalvonnan tulee julkaista vähintään kolmen vuoden välein selvitys, josta ilmenee kunkin vakuutusyhtiön tämän lain mukaisen vakuutuksen toteutunut tulos vähintään viiden edeltävän kalenterivuoden jaksolta. 
236 a § 
Työpaikkaonnettomuuksien tutkinta 
Tämän lain mukaisesti korvattujen vahinkotapahtumien syistä tehtävässä tutkinnassa (työpaikkaonnettomuuksien tutkinta) selvitetään tapahtumien kulku, syyt ja seuraukset sekä esitetään niihin perustuvat suositukset työturvallisuuden edistämiseksi.  
Tapaturmavakuutuskeskus huolehtii työpaikkaonnettomuuksien tutkinnan operatiivisen toiminnan järjestämisestä, tutkinnan kehittämisestä sekä tutkintaan liittyvästä viestinnästä ja koulutuksesta. 
Työpaikkaonnettomuuksien tutkinnan tutkintaryhmä laatii salassa pidettävän tutkintaraportin ja lisäksi työpaikkaonnettomuuksien tutkinnan johtokunta voi Tapaturmavakuutuskeskuksen asiantuntijan esityksestä päättää julkisen tutkintaselostuksen sisällöstä ja sen julkaisemisesta onnettomuuden vakavuuteen nähden sopivassa laajuudessa. Tapaturmavakuutuskeskuksella on oikeus käyttää työpaikkaonnettomuuden tutkinnassa saatuja tietoja myös 236 §:n mukaisen tutkimustoiminnan mukaisissa analyyseissä ja yhteenvedoissa. 
Tapaturmavakuutuskeskuksella on oikeus käsitellä henkilötietoja työpaikkaonnettomuuksien tutkinnan Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi toteuttamiseksi ja erityisiin Muutosehdotus päättyy henkilötietoryhmiin kuuluvia tietojaValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi  vain, jos käsittely on työpaikkaonnettomuuden tutkinnan toteuttamisen kannalta välttämätöntä Muutosehdotus päättyy
Tapaturmavakuutuskeskuksen tehtävänä on myös tutkia maatalousyrittäjän työtapaturma- ja ammattitautilain nojalla korvattuja kuolemaan johtaneita vahinkotapahtumia sekä erityisen vakavia työpaikkaonnettomuuksia. 
236 b § 
Työpaikkaonnettomuuksien tutkinnan johtokunta 
Tapaturmavakuutuskeskuksen hallitus asettaa työpaikkaonnettomuuksien tutkintaa varten johtokunnan. Johtokunnan tehtävänä on työpaikkaonnettomuuksien tutkinnan yleinen johtaminen Tapaturmavakuutuskeskuksen hallituksen antamien tutkinnan linjauksien mukaisesti. Johtokunta päättää yksittäisen työpaikkaonnettomuuden tutkinnan aloittamisesta, tutkintaryhmän kokoonpanosta, julkisen tutkintaselostuksen sisällöstä ja sen julkaisemisesta Tapaturmavakuutuskeskuksen asiantuntijan esityksestä. 
Johtokunnan toimikausi on kolme vuotta. Työpaikkaonnettomuuksien tutkinnan johtokuntaan nimetään enintään 11 jäsentä. Jäsenistä enintään kolme nimetään työnantajien ja enintään kolme työntekijöiden ja toimihenkilöiden keskeisimpien keskusjärjestöjen esityksistä. Enintään viisi jäsentä, joista yksi edustaa Maatalousyrittäjien eläkelaitosta, nimetään vakuutuslaitosten esityksistä. Tapaturmavakuutuskeskuksesta nimetään johtokuntaan yksi jäsen, joka toimii johtokunnan esittelijänä. 
Johtokunnan jäseneen sovelletaan rikosoikeudellista virkavastuuta koskevia säännöksiä hänen suorittaessaan tässä laissa tarkoitettuja tehtäviä. Vahingonkorvausvastuusta säädetään vahingonkorvauslaissa. Lisäksi johtokuntaan sovelletaan, mitä 248 §:ssä säädetään. 
236 c § 
Työpaikkaonnettomuuksien tutkinnan tutkintaryhmät 
Tapaturmavakuutuskeskuksella on oikeus perustaa työpaikkaonnettomuuksien tutkintaa varten tutkintaryhmiä. Kun työpaikkaonnettomuuksien tutkinnan johtokunta on päättänyt yksittäisen tapauksen tutkintaan ottamisesta, Tapaturmavakuutuskeskus määrää tutkintaryhmän johtajaksi yhden Tapaturmavakuutuskeskuksen asiantuntijan. Johtokunta päättää muusta tutkintaryhmän kokoonpanosta Tapaturmavakuutuksen asiantuntijan esityksestä. Tutkintaryhmässä on tarpeellinen määrä jäseniä, joilla on riittävä asiantuntemus työelämästä ja tutkinnan kannalta keskeisiltä aloilta. 
Tutkintaryhmät Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi Tapaturmavakuutuskeskuksen asiantuntijan johdolla  Poistoehdotus päättyyvastaavat työpaikkaonnettomuuden tutkinnasta yksittäisissä tapauksissa Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Tapaturmavakuutuskeskuksen asiantuntijan johdolla Muutosehdotus päättyy ja laativat salassa pidettävän tutkintaraportin. Tutkintaryhmät toimivat tutkintaa suorittaessaan itsenäisesti, riippumattomasti ja puolueettomasti. 
Tutkintaryhmän jäseneen sovelletaan rikosoikeudellista virkavastuuta koskevia säännöksiä hänen suorittaessaan tässä laissa tarkoitettuja tehtäviä. Vahingonkorvausvastuusta säädetään vahingonkorvauslaissa. Lisäksi tutkintaryhmään sovelletaan, mitä 248 §:ssä säädetään. 
252 § 
Vakuutuslaitoksen ja muutoksenhakuelimen oikeus saada tietoja 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Vakuutuslaitoksella on oikeus saada Verohallinnolta 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetut tiedot työntekijän ansioista, vaikka verotusta ei olisi vielä vahvistettu. 
259 § 
Tapaturmavakuutuskeskuksen oikeus saada tietoja 
Tapaturmavakuutuskeskuksella on oikeus saada Työterveyslaitokselta, työsuojeluviranomaiselta ja poliisilta sellaisia työtapaturmien ja ammattitautien syitä ja seurauksia koskevia tietoja, jotka ovat välttämättömiä 236 §:ssä tarkoitettuja tutkimuksia ja laskelmia varten. 
Tapaturmavakuutuskeskuksella on salassapitosäännösten ja muiden tiedon saantia koskevien rajoitusten estämättä oikeus saada maksutta työpaikkaonnettomuuksien tutkintaa varten: 
1) poliisi- ja esitutkinnan aineistosta ja kuolemansyynselvityksestä välttämättömät tiedot työpaikkaonnettomuudesta, tapahtumien kulkuun, syihin ja seurauksiin vaikuttaneista tekijöistä, välttämättömät tiedot onnettomuuteen osallisen terveydentilasta sekä muut näihin rinnastettavat välttämättömät tiedot; 
2) osalliselta työnantajalta, työntekijältä, työsuojeluviranomaiselta ja vakuutuslaitokselta välttämättömät tiedot työpaikkaonnettomuudesta, tapahtumien kulkuun, syihin ja seurauksiin vaikuttaneista tekijöistä, tieto korvattavasta vahinkotapahtumasta sekä muut näihin rinnastettavat välttämättömät tiedot; 
3) työpaikkaonnettomuuden silminnäkijältä tai muulta, jolla muutoin on tietoa onnettomuudesta, välttämättömät tiedot tapahtumien kulkuun, syihin ja seurauksiin vaikuttaneista tekijöistä sekä muut näihin rinnastettavat välttämättömät tiedot. 
Lisäksi Tapaturmavakuutuskeskuksella on salassapitosäännösten ja muiden tiedon saantia koskevien rajoitusten estämättä oikeus saada työpaikkaonnettomuuksien tutkintaa varten Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi välttämätön lausunto Muutosehdotus päättyy lääkäriltä ja muulta terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetussa laissa tarkoitetulta ammattihenkilöltä Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi koskien Muutosehdotus päättyy onnettomuuteen osallisen Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi potilasasiakirjoja, terveydentilaa, työkykyä ja hoitoa Muutosehdotus päättyy. Tapaturmavakuutuskeskuksella on myös oikeus tehdä työpaikkaonnettomuuksien tutkintaa varten tutkimuksia ja tarkastuksia työpaikalla. 
Edellä 1—3 momentissa tarkoitetut tiedot on annettava pyynnöstä, ja ne on yksilöitävä vahingoittuneen henkilötunnuksella. 
Tapaturmavakuutuskeskuksella on sen jälkeen, kun vakuutusyhtiö on asetettu selvitystilaan tai konkurssiin, oikeus saada salassapitosäännösten ja muiden tietojen saantia koskevien rajoitusten estämättä vakuutusyhtiön selvitysmiehiltä ja konkurssipesästä 229 ja 230 §:ssä säädettyjen tehtäviensä hoitamiseksi välttämättömät tiedot. 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20  . 
Tämän lain voimaan tullessa voimassa olleen 158 §:n mukaiset määräaikaiset vakuutukset ovat voimassa vakuutussopimuksen alkuperäisen määräajan loppuun. 
Tämän lain 187 §:n 4 momenttia sovelletaan kaikkiin tämän lain voimaan tullessa vireillä olleisiin asioihin. 
 Lakiehdotus päättyy 

2. Laki maatalousyrittäjän työtapaturma- ja ammattitautilain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
kumotaan maatalousyrittäjän työtapaturma- ja ammattitautilain (873/2015) 160 §, 
muutetaan 157 §:n 3 momentti, sellaisena kuin se on laissa 1651/2015, ja  
lisätään lakiin uusi 154 a § seuraavasti:  
154 a § 
Kuolemaan johtaneiden vahinkotapahtumien ja erityisen vakavien työpaikkaonnettomuuksien tutkinta 
Edellä 5 §:ssä tarkoitettuun lakisääteiseen vakuuttamisvelvollisuuteen perustuvan vakuutuksen perusteella korvattuihin kuolemaan johtaneisiin vahinkotapahtumiin sovelletaan, mitä työtapaturma- ja ammattitautilain 236 a—236 c §:ssä säädetään työpaikkaonnettomuuksien tutkinnasta. Kuolemaan johtanutta vahinkotapahtumaa ei kuitenkaan tarvitse tutkia mainitun lain mukaisesti, jos vahinkotapahtumalla ei voida arvioida olevan saavutettavissa merkittävää lisätietoa vastaavan kaltaisten työpaikkaonnettomuuksien ennaltaehkäisemiseksi tai maatalousyrittäjien tai apurahansaajien työturvallisuuden edistämiseksi. 
Maatalousyrittäjien tapaturmavakuutuslaitoksen esityksestä myös muu kuin kuolemaan johtanut vahinkotapahtuma voidaan tutkia Tapaturmavakuutuskeskuksessa, jos kysymyksessä on erityisen vakava työpaikkaonnettomuus, jonka tutkimisen arvioidaan olevan tärkeää vastaavien työpaikkaonnettomuuksien ennaltaehkäisemiseksi tai maatalousyrittäjien ja apurahansaajien työturvallisuuden edistämiseksi. Työtapaturma- ja ammattitautilain 236 c §:ssä tarkoitetussa tutkintaryhmässä on tämän lain mukaista vahinkotapahtumaa tutkittaessa oltava riittävä maatalousyrittäjätyötä tai apurahansaajan työtä koskeva asiantuntemus. 
Maatalousyrittäjien tapaturmavakuutuslaitoksella on velvollisuus luovuttaa Tapaturmavakuutuskeskukselle työpaikkaonnettomuuden tutkinnan toteuttamiseksi Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi tarpeelliset Muutosehdotus päättyy henkilötiedot Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi ja Muutosehdotus päättyy erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvia tietojaValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi  siltä osin kuin se on työpaikkaonnettomuuden tutkinnan toteuttamisen kannalta välttämätöntä Muutosehdotus päättyy
Kuolemaan johtaneiden ja erityisen vakavien työpaikkaonnettomuuksien tutkintaan sovelletaan, mitä työtapaturma- ja ammattitautilain 259 §:ssä säädetään Tapaturmavakuutuskeskuksen oikeudesta saada ja käsitellä tietoja. Mitä mainitussa pykälässä säädetään oikeudesta saada tietoja työnantajalta, sovelletaan myös vahingoittuneen kanssa samassa yrityksessä työskennelleeseen tai työskentelevään maatalousyrittäjään. Työtapaturma- ja ammattitautilain 236 c §:ssä tarkoitetulla tutkintaryhmällä on oikeus tehdä tutkimuksia ja tarkastuksia maatalousyrittäjän tai apurahansaajan työpaikalla. Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi Maatalousyrittäjien eläkelaitoksella on oikeus saada 147 §:n mukaisen tehtävän hoitamista varten Tapaturmavakuutuskeskukselta työtapaturma- ja ammattitautilain 236 c §:ssä tarkoitettu yksittäisestä työpaikkaonnettomuuden tutkinnasta laadittu salassa pidettävä tutkintaraportti niiden työpaikkaonnettomuuksien osalta, jotka ovat sattuneet maatalousyrittäjille tai apurahansaajille. Poistoehdotus päättyy 
157 § 
Maatalousyrittäjien tapaturmavakuutuslaitoksen ja muutoksenhakuelimen oikeus saada tietoja 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Maatalousyrittäjien tapaturmavakuutuslaitoksella on oikeus saada Verohallinnolta 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetut tiedot työntekijän ansioista, vaikka verotusta ei olisi vielä vahvistettu. 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20  . 
 Lakiehdotus päättyy 

3. Laki liikennevakuutuslain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
kumotaan liikennevakuutuslain (460/2016) 82 §:n 6 momentti ja 83 § sekä  
muutetaan 75 §:n 2 momentin 1 kohta ja 89 §:n 1 momentti, sellaisena kuin niistä on 75 §:n 2 momentin 1 kohta laissa 218/2024, seuraavasti:  
75 § 
Jakojärjestelmä ja siitä katettavat kustannukset 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Jakojärjestelmällä katettavat kustannukset (jakojärjestelmäkustannukset) ovat:  
1) Liikennevakuutuskeskuksen vastuulla olevista vahingoista ja niiden hoitamisesta aiheutuvat kustannukset ilman 2—6 kohdassa tarkoitettuja korvauksia, sekä 27 ja 28 §:n mukaisten maksujen esittämisestä, laskuttamisesta ja perimisestä aiheutuvat kustannukset, joista on vähennetty sekä 27 ja 28 §:n mukaiset maksut että raja- ja siirtoliikennevakuutuksien maksut; 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
89 § 
Finanssivalvonnan tilastotutkimus 
Finanssivalvonnan tulee julkaista vähintään kolmen vuoden välein selvitys, josta ilmenee kunkin vakuutusyhtiön liikennevakuutuksen toteutunut tulos vähintään viideltä edeltävältä kalenterivuodelta. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20  . 
 Lakiehdotus päättyy 

4. Laki Liikennevakuutuskeskuksesta annetun lain 3 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan Liikennevakuutuskeskuksesta annetun lain (461/2016) 3 §:n 1 momentti seuraavasti:  
3 § 
Liikennevakuutuskeskuksen kustannuksista ja maksuvalmiudesta vastaaminen 
Liikennevakuutuskeskuksen jäsenet vastaavat Liikennevakuutuskeskuksen kustannuksista lukuun ottamatta tie- ja maastoliikenneonnettomuuksien tutkinnasta annetussa laissa Liikennevakuutuskeskukselle säädetyistä tehtävistä syntyviä kustannuksia ja liikennevakuutuslain 75 §:n mukaisesti jakojärjestelmällä rahoitettavia kustannuksia. Valtiokonttori vastaa kuitenkin vain niistä kustannuksista, jotka liittyvät sen liikennevakuutuslaista johtuvien tehtävien toimeenpanoon. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20  . 
 Lakiehdotus päättyy 

5. Laki liikenne- ja potilasvahinkolautakunnasta annetun lain 3 ja 17 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan liikenne- ja potilasvahinkolautakunnasta annetun lain (959/2019) 3 §:n 1 momentti ja  
lisätään 17 §:ään uusi 2 momentti seuraavasti:  
3 § 
Jäsenet 
Lautakunnassa on puheenjohtaja, kuusi varapuheenjohtajaa ja neljätoista muuta jäsentä sekä riittävä määrä varajäseniä. Puheenjohtaja ja yksi varapuheenjohtajista ovat päätoimisia. Lautakunnan muut jäsenet ovat sivutoimisia. Varajäseneen sovelletaan, mitä tässä laissa säädetään lautakunnan jäsenestä. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
17 § 
Salassapitovelvollisuus ja oikeus tietojen luovuttamiseen 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunnan käsitellessä potilasvahinkoasioita sovelletaan sitä, mitä potilasvakuutuslain 35 §:n 2 momentissa säädetään Potilasvakuutuskeskuksen oikeudesta lähettää päätös tiedoksi. 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20  . 
 Lakiehdotus päättyy 

6. Laki liikennevakuutuslain perusteella korvattavasta kuntoutuksesta annetun lain 7 ja 16 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan liikennevakuutuslain perusteella korvattavasta kuntoutuksesta annetun lain (626/1991) 7 §:n 2 momentin 7 kohta ja 16 §:n 4 momentti, sellaisena kuin niistä on 16 §:n 4 momentti laissa 965/2019, seuraavasti:  
7 § 
Työ- tai toimintakykyyn liittyvä kuntoutus 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Kuntoutuksen kustannuksina korvataan: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
7) vammaiselle tuetusta asumisesta aiheutuvat lisäkustannukset; 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
16 § 
Muutoksenhaku 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Vakuutuslaitoksen päätökseen tyytymätön voi pyytää asiasta liikenne- ja potilasvahinkolautakunnan ratkaisusuositusta kirjallisella hakemuksella vuoden kuluessa vakuutuslaitoksen päätöksen antamisesta. Jos asia saatetaan vireille lautakunnassa, muutoksenhakuajan kuluminen keskeytyy käsittelyn ajaksi. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20  . 
 Lakiehdotus päättyy 

7. Laki potilasvakuutuslain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
kumotaan potilasvakuutuslain (948/2019) 54 §:n 5 momentti sekä  
muutetaan 48 §:n 2 momentin 1 ja 3 kohta, sellaisina kuin ne ovat laissa 1146/2020, seuraavasti:  
48 § 
Jakojärjestelmä ja siitä katettavat kustannukset 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Jakojärjestelmällä katettavat kustannukset (jakojärjestelmäkustannukset) ovat:  
1) Potilasvakuutuskeskuksen 22 §:n 3 momentin mukaisesti maksamista vahinkotapahtumista ja niiden hoitamisesta aiheutuneet kustannukset ilman tämän momentin 2—4 kohdassa tarkoitettuja korvauksia sekä 19 ja 20 §:n mukaisten maksujen esittämisestä, laskuttamisesta ja perimisestä aiheutuvat kustannukset, joista on vähennetty 19 ja 20 §:n nojalla saadut maksut; 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
3) tämän lain mukaan korvattavat vahingonkorvauslain 5 luvun 2 §:ssä tarkoitetut tarpeellisen sairaanhoidon kustannukset, jotka maksetaan, kun vahinkotapahtuman sattumispäivää seuraavan kalenterivuoden alusta on kulunut yli yhdeksän vuotta; 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20  . 
 Lakiehdotus päättyy 

8. Laki Potilasvakuutuskeskuksesta annetun lain 3 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan Potilasvakuutuskeskuksesta annetun lain (949/2019) 3  §:n 1 momentti seuraavasti:  
3 § 
Potilasvakuutuskeskuksen kustannuksista vastaaminen 
Potilasvakuutuskeskuksen jäsenet vastaavat Potilasvakuutuskeskuksen toiminnasta aiheutuvista kustannuksista lukuun ottamatta potilasvakuutuslain 48 §:n mukaisesti jakojärjestelmällä rahoitettavia kustannuksia. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20  . 
 Lakiehdotus päättyy 

9. Laki opiskeluun liittyvissä työhön rinnastettavissa olosuhteissa syntyneen vamman tai sairauden korvaamisesta annetun lain 1 ja 2 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan opiskeluun liittyvissä työhön rinnastettavissa olosuhteissa syntyneen vamman tai sairauden korvaamisesta annetun lain (460/2015) 1 §:n 1 momentti ja 2 § seuraavasti:  
1 § 
Tämän lain mukaan maksetaan korvausta vahinkotapahtumasta, jota ei korvata työtapaturma- ja ammattitautilain (459/2015) mukaan ja joka on aiheuttanut vamman tai sairauden henkilölle, joka osallistuu seuraavien lakien mukaisesti järjestettyyn koulutukseen: 
1) ammatillisesta koulutuksesta annettu laki (531/2017); 
2) tutkintokoulutukseen valmentavasta koulutuksesta annettu laki (1215/2020); 
3) ammattikorkeakoululaki (932/2014); 
4) yliopistolaki (558/2009); 
5) perusopetuslaki (628/1998), lukuun ottamatta siinä tarkoitettua esiopetusta, perusopetukseen valmistavaa opetusta ja vuosiluokkia 1—6; 
6) lukiolaki (714/2018). 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
2 § 
Poiketen siitä, mitä 1 §:ssä säädetään, työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain (380/2023) 7 luvussa tarkoitetussa työvoimakoulutuksessa olevaan henkilöön sovelletaan korvattavien olosuhteiden osalta, mitä työtapaturma- ja ammattitautilaissa säädetään työntekijästä. 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20  . 
 Lakiehdotus päättyy 
Helsingissä 10.12.2024 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Krista Kiuru sd 
 
varapuheenjohtaja 
Mia Laiho kok 
 
jäsen 
Maaret Castrén kok 
 
jäsen 
Bella Forsgrén vihr 
 
jäsen 
Hanna-Leena Mattila kesk 
 
jäsen 
Ilmari Nurminen sd 
 
jäsen 
Minna Reijonen ps 
 
jäsen 
Anne Rintamäki ps 
 
jäsen 
Päivi Räsänen kd 
 
jäsen 
Pia Sillanpää ps 
 
jäsen 
Henrik Wickström 
 
varajäsen 
Mari Kaunistola kok 
 
varajäsen 
Suna Kymäläinen sd 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Sanna Pekkarinen