Viimeksi julkaistu 8.5.2024 13.57

Valiokunnan mietintö StVM 4/2024 vp HE 39/2024 vp Sosiaali- ja terveysvaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle Kansaneläkelaitoksesta annetun lain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle Kansaneläkelaitoksesta annetun lain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta (HE 39/2024 vp): Asia on saapunut sosiaali- ja terveysvaliokuntaan mietinnön antamista varten. 

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • tuloksellisuustarkastuspäällikkö Anna-Liisa Pasanen 
    Valtiontalouden tarkastusvirasto
  • lainsäädäntöneuvos Lauri Koskentausta 
    oikeusministeriö
  • hallitussihteeri Annika Juurikko 
    sosiaali- ja terveysministeriö
  • erityisasiantuntija Jussi Syrjänen 
    sosiaali- ja terveysministeriö
  • puheenjohtaja Mira Nieminen 
    Kansaneläkelaitoksen valtuutetut
  • johtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma 
    Kansaneläkelaitos

Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • valtiovarainministeriö
  • sosiaali- ja terveysministeriö

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutoksia Kansaneläkelaitoksesta annettuun lakiin, sähköisestä lääkemääräyksestä annettuun lakiin sekä 15 muuhun lakiin. 

Esityksellä toteutettaisiin pääministeri Orpon hallitusohjelman kirjaus Kansaneläkelaitoksesta annetun lain muuttamisesta Kansaneläkelaitoksen hallinnon osalta parlamentaarisen työryhmän ehdotusten pohjalta ja lisäksi siten, että Kansaneläkelaitoksen palveluita voidaan antaa yhteiskunnan muiden toimijoiden käyttöön turvallisuuden ja huoltovarmuuden parantamiseksi. 

Esityksen mukaan Kansaneläkelaitoksesta annettuun lakiin tehtäisiin tarpeelliset muutokset Kansaneläkelaitoksen hallintoa ja tilintarkastusta koskevien säännösten ajantasaistamiseksi ja täsmentämiseksi. Lakiin lisättäisiin myös säännös Kansaneläkelaitoksen antamasta virka-avusta.  

Lisäksi esitetään, että Kansaneläkelaitoksen biologisten lääkkeiden määräämisen ohjaus- ja valvontatehtävän rahoitus säädettäisiin erilleen Kansaneläkelaitoksen muiden toimintakulujen jaosta ja rahoituksesta. 

Etuuslakeihin esitetään tehtäväksi julkisen hallinnon tiedonhallinnasta annetusta laista johtuvia teknisluonteisia muutoksia. 

Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian.  

VALIOKUNNAN PERUSTELUT

Esityksessä Kansaneläkelaitoksesta annettuun lakiin (731/2001) ehdotetaan tehtäväksi Kansaneläkelaitoksen hallintoa ja tilintarkastusta koskevia muutoksia, jotka perustuvat Kansaneläkelaitosta koskevan lainsäädännön muutostarpeita selvittäneen parlamentaarisen työryhmän yksimielisiin ehdotuksiin (Kansaneläkelaitosta koskevan lainsäädännön muutostarpeita selvittävän parlamentaarisen työryhmän loppuraportti 23.2.2022). Muutosten tavoitteena on sujuvoittaa ja ajantasaistaa Kansaneläkelaitoksen hallintoa ja toimintaa.  

Lisäksi esityksen tavoitteena on mahdollistaa Kansaneläkelaitoksen palvelujen tarjoaminen yhteiskunnan muiden toimijoiden käyttöön turvallisuuden ja huoltovarmuuden parantamiseksi säätämällä Kansaneläkelaitoksen antamasta virka-avusta.  

Esityksessä ehdotetaan myös, että Kansaneläkelaitokselle jo kuuluvan biologisten lääkkeiden määräämisen ohjaus- ja valvontatehtävän rahoituksesta säädetään jatkossa sähköisestä lääkemääräyksestä annetussa laissa, jotta näiden varat olisi erillään Kansaneläkelaitoksen etuusrahastojen toimintakuluista. Lisäksi esityksessä ehdotetaan kumottavaksi tarpeettomina teknistä rajapintaa koskevaa sääntelyä 15 eri laista, koska teknisten rajapintojen käytöstä säädetään nykyisin julkisen hallinnon tiedonhallinnasta annetussa laissa (906/2019).  

Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena ja kannattaa lakiehdotusten hyväksymistä. Valiokunta ehdottaa kuitenkin teknistä korjausta 1. lakiehdotuksen johtolauseeseen. 

Kansaneläkelaitoksen johdon valitsemista ja hallituksen asemaa koskevien muutosten tavoitteena on yhdenmukaistaa valtion ylintä johtoa koskevaa sääntelyä ja vahvistaa Kansaneläkelaitoksen hallituksen asemaa. Voimassa olevan lain mukaan tasavallan presidentti nimittää Kansaneläkelaitoksen pääjohtajan ja johtajat valtuutettujen esityksestä. Kansaneläkelaitoksen hallituksen ja toimivan johdon roolien selkeyttämiseksi esityksessä ehdotetaan, että valtuutetut valitsevat jatkossa pääjohtajan Kansaneläkelaitoksen hallituksen esityksestä ja Kansaneläkelaitoksen hallitus valitsee muut johtajat. Kansaneläkelaitoksen pääjohtajan ja johtajien palvelussuhteet esitetään muutettavaksi määräaikaisiksi. Lisäksi Kansaneläkelaitoksen hallituksen tehtäviin ehdotetaan lisättäväksi Kansaneläkelaitoksen strategian vahvistaminen ja ylimmän johdon sijaisuuksista päättäminen sekä mahdollisuus asettaa tarpeelliseksi katsomiaan neuvottelukuntia.  

Kansaneläkelaitoksen ylimmän johdon nimityspäätöksistä ei saa esityksen mukaan valittaa. Myöskään nykyisin tasavallan presidentin toimivaltaan kuuluviin Kansaneläkelaitoksen pääjohtajan tai johtajan nimityspäätöksiin ei voi hakea muutosta, joten valituskiellon osalta ehdotettu sääntely vastaa nykyistä sääntelyä. Valituskielto on kuitenkin poikkeus virkanimityspäätöksiä koskevaan yleiseen valitusoikeuteen.  

Valituskieltoa on esityksessä (s. 14—15) perusteltu Kansaneläkelaitoksen asemalla julkisoikeudellisena laitoksena, jonka valvonnasta vastaa eduskunnan valitsemat valtuutetut, mikä rajoittaa valtion muiden toimielinten mahdollisuuksia puuttua Kansaneläkelaitoksen toimintaan. Lisäksi valituskieltoa on perusteltu vastaavin perustein kuin valtion virkamieslain (750/1994) 59 §:n 2 momentin poikkeusäännöstä, joka jättää valtion virkamiesjohdon, keskeisten asiantuntijavirkamiesten ja tiettyjen virastojen päälliköiden nimityksen valituskiellon piiriin (HE 77/2018 vp, HaVM 8/2018 vp). Valiokunta yhtyy esityksen näkemykseen siitä, että Kansaneläkelaitoksen pääjohtajan ja muiden johtajien virkoja voidaan pitää valtionhallinnon suunnitelmallisen toiminnan ja johtamisen kannalta erityisen merkittävinä virkoina ja että Kansaneläkelaitoksen johtajien nimityksissä valitusprosesseihin kuluva aika voi hankaloittaa ja aiheuttaa epävarmuutta Kansaneläkelaitokselle säädettyjen, yhteiskunnan toimivuuden kannalta keskeisten tehtävien hoitamiseen. Valituskieltoa voidaan näin ollen pitää perusteltuna.  

Esityksessä ehdotetaan Kansaneläkelaitoksesta annettuun lakiin uutta säännöstä Kansaneläkelaitoksen virka-avusta. Esityksen mukaan säännöksen tarkoituksena on varmistaa, että Kansaneläkelaitos voi avustaa muuta viranomaista tai organisaatiota, kun se on estynyt suorittamasta lakisääteisiä julkisia hallintotehtäviään häiriö- tai kriisitilanteen aikana esimerkiksi kyberhyökkäyksen tai sähkökatkon aiheuttaman tietojärjestelmähäiriön vuoksi. Virka-avun antaminen ei kuitenkaan saa häiritä Kansaneläkelaitoksen lakisääteisten tehtävien hoitamista.  

Valiokunta pitää huoltovarmuuden ja kansallisen turvallisuuden näkökulmasta perusteltuna, että yhteiskunnan häiriötilanteissa Kansaneläkelaitoksen IT- ja tiedonhallintapalveluihin kohdistamaa panostusta voivat hyödyntää myös muut viranomaiset tai julkista tehtävää hoitavat organisaatiot. Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on kuitenkin kiinnitetty huomiota siihen, että virka-apua koskevan säännösehdotuksen sanamuoto ("virka-avun tulee liittyä 2 §:ssä säädettyihin Kansaneläkelaitoksen tehtäviin") jättää jossain määrin avoimeksi, mihin kaikkeen virka-apua voidaan antaa, erityisesti kun otetaan huomioon Kansaneläkelaitoksen tehtäviä koskevan Kansaneläkelaitoksesta annetun lain 2 §:n varsin yleispiirteinen sääntely. Valiokunta pitää tärkeänä, että Kansaneläkelaitoksen tehtäviä koskevaa sääntelyä ja samalla virka-avun käyttöalaa tarkennetaan Kansaneläkelaitosta koskevan lainsäädännön jatkovalmistelussa.  

Esityksessä ehdotetaan lakkautettavaksi Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen nimeämistä ammattitilintarkastajista ja kansanedustajatilintarkastajista koostuva toimielin parlamentaarisen työryhmän ehdotuksen mukaisesti, koska Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen ja heidän nimeämiensä tilintarkastajien toiminnassa on päällekkäisyyttä. Jatkossa Kansaneläkelaitoksen vuositilintarkastuksesta vastaavat esityksen mukaan valtuutettujen valitsemat ammattitilintarkastaja tai tilintarkastusyhteisö. Tilintarkastusta koskevia muutoksia sovelletaan esityksen mukaan ensimmäiseltä tilikaudelta, joka alkaa lain voimaantulon jälkeen. 

Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on kiinnitetty huomiota siihen, että tilintarkastusta koskevista muutoksista huolimatta esitykseen ei sisälly parlamentaarisen työryhmän ehdottamaa muutosta, jonka mukaan Valtiontalouden tarkastusvirastolle (VTV) annettaisiin oikeus suorittaa Kansaneläkelaitokseen kohdistuvaa ulkoista ja riippumatonta tarkastusta. Parlamentaarisen työryhmän tilaaman asiantuntijaselvityksen mukaan VTV:n suorittama tuloksellisuustarkastus täydentäisi ja parantaisi tiedonsaantia, tukisi eduskunnan budjettivaltaa sekä edistäisi toimintatapojen ja lainsäädännön kehittämistä.  

Valiokunnan sosiaali- ja terveysministeriöltä saaman selvityksen mukaan nyt käsiteltävään hallituksen esitykseen päädyttiin sisällyttämään parlamentaarisen työryhmän loppuraportin sisältämistä yksimielisistä linjauksista teknisluontoisimmat muutosehdotukset. Selvityksen mukaan VTV:n tarkastusoikeus liittyy kiinteästi Kansaneläkelaitoksen valtiosääntöoikeudelliseen asemaan ja edellyttää vielä tarkempaa jatkovalmistelua. Selvityksen mukaan niin VTV:n tarkastusoikeutta kuin muitakin parlamentaarisen työryhmän yksimielisesti tekemiä toimenpide-ehdotuksia koskien muun muassa Kansaneläkelaitoksen tehtäviä sekä tiedonsaanti- ja -käsittelyoikeuksia koskevia muutostarpeita sisältyvät seuraavaan Kansaneläkelaitosta koskevan lainsäädännön uudistamisvaiheeseen. 

Sosiaali- ja terveysvaliokunta toteaa, että valiokunta on Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen toimintakertomuksia käsitellessään useaan otteeseen painottanut Kansaneläkelaitoksen valvontaa ja ohjausta sekä Kansaneläkelaitoksen asemaa koskevien muutostarpeiden selvittämistä (StVM 3/2018 vp, StVM 40/2018 vp, StVM 43/2020 vp, StVM 35/2021 vp, StVM 55/2022 vp). Valiokunta pitää tärkeänä, että nyt käsiteltävänä olevaan esitykseen sisältymättömät parlamentaarisen työryhmän ehdotusten toteuttamiseksi tarpeelliset lainsäädäntömuutokset valmistellaan viipymättä ja annetaan mahdollisimman pian eduskunnan käsiteltäväksi. 

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 39/2024 vp sisältyvät 2.—17. lakiehdotuksen. Eduskunta hyväksyy muutettuna hallituksen esitykseen HE 39/2024 vp sisältyvän 1. lakiehdotuksen. 

Valiokunnan muutosehdotus

1. Laki Kansaneläkelaitoksesta annetun lain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
muutetaan Kansaneläkelaitoksesta annetun lain (731/2001) 5 §:n 4 kohta, 7 §:n 1 momentti, 9 §, 12 §:n otsikko ja 1 momentti sekä 12 f §:n 3 momentti, sellaisena kuin niistä ovat Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 5 §:n 4 kohta laissa 1162/2015,  Muutosehdotus päättyy7 §:n 1 momentti osaksi laeissa 1192/2003 ja 1342/2007, 9 § osaksi laissa 1342/2007 sekä 12 f §:n 3 momentti laissa 1201/2013 sekä  
lisätään 18 §:äänValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi , sellaisena kuin se on laeissa 1342/2007 ja 1162/2015, Muutosehdotus päättyy uusi 3—5 momentti sekä lakiin uusi 22 b § seuraavasti:  
5 § 
Valtuutettujen tehtävät 
Valtuutettujen tehtävänä on: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
4) valita tilintarkastaja ja tarvittaessa varatilintarkastaja tarkastamaan Kansaneläkelaitoksen kirjanpitoa, tilinpäätöstä ja hallintoa 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
7 § 
Hallituksen tehtävät 
Hallitus johtaa ja kehittää Kansaneläkelaitoksen toimintaa. Hallituksen tehtävänä on muun ohella: 
1) vahvistaa vuosittain laitoksen toiminta- ja taloussuunnitelma; 
2) laatia vuosittain laitoksen toimintakertomus ja tilinpäätös;  
3) vahvistaa laitoksen työjärjestys, jossa annetaan tarkemmat määräykset hallinnosta ja asioiden käsittelystä; 
4) päättää laitoksen varojen sijoitustoiminnan yleisistä periaatteista; 
5) päättää kiinteän omaisuuden ostamisesta ja myymisestä; 
6) päättää pääjohtajan ja johtajien välisestä työnjaosta; 
7) ottaa työsopimussuhteeseen johtoryhmän jäsenenä olevat johtavat toimihenkilöt; 
8) vahvistaa pääjohtajan ja muiden johtajien palkka- ja muut edut; 
9) vahvistaa toimihenkilöiden palkkausta, työaikaa, vuosilomia ja matkakulujen korvaamista koskevat perusteet; 
10) päättää muut periaatteellista laatua olevat tai muuten tärkeät asiat; 
11) vahvistaa Kansaneläkelaitoksen strategia; 
12) päättää ylimmän johdon sijaisuuksista. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
9 § 
Ylin johto 
Kansaneläkelaitosta johtaa pääjohtaja. Kansaneläkelaitoksessa voi olla myös muita johtajia. 
Pääjohtajan ja johtajan virka on ennen sen täyttämistä julistettava haettavaksi. Pääjohtajan nimittävät valtuutetut hallituksen esityksestä. Pääjohtajan toimikausi on seitsemän vuotta. Muun johtajan nimittää hallitus. Johtajan toimikausi on viisi vuotta. Pääjohtajan tai johtajan nimittämistä koskevaan päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. 
Pääjohtajan ja johtajien kelpoisuusvaatimuksista säädetään valtioneuvoston asetuksella. Valtioneuvosto voi erityisistä syistä antaa erivapauden asetuksella säädettävistä kelpoisuusvaatimuksista. 
Pääjohtaja vastaa Kansaneläkelaitoksen strategisesta suunnittelusta sekä operatiivisesta johtamisesta ja kehittämisestä, asioiden esittelystä hallitukselle ja hallituksen päätösten toimeenpanosta sekä valmistelee työjärjestyksen hallituksen päätettäväksi. 
12 § 
Kansaneläkelaitoksen neuvottelukunnat 
Kansaneläkelaitoksen hallitus voi asettaa neuvottelukuntia, joiden tehtävänä on edistää ja kehittää sosiaaliturvan toteuttamiseen osallistuvien viranomaisten ja yhteisöjen yhteistyötä sekä palvelujen käyttäjien näkökulman huomioon ottamista. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
12 f § 
Muiden toimintakulujen jako ja rahoitus 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Mitä edellä 1 ja 2 momentissa säädetään, ei kuitenkaan sovelleta rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspisteen toimintakuluihin eikä sähköisestä lääkemääräyksestä annetussa laissa (61/2007) säädetyn biologisten lääkkeiden määräämisen ohjaus- ja valvontatehtävästä aiheutuviin toimintakuluihin. Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspisteen rahoituksesta säädetään laissa rajat ylittävästä terveydenhuollosta (1201/2013). Kansaneläkelaitoksen biologisten lääkkeiden määräämisen ohjaus- ja valvontatehtävän rahoituksesta säädetään laissa sähköisestä lääkemääräyksestä. 
18 § 
Tilintarkastus 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Tilintarkastajan ja hänen varahenkilönsä tulee olla KHT- tai JHT-tilintarkastajia. Jos tilintarkastajaksi valitaan tilintarkastusyhteisö, ei varatilintarkastajaa tarvitse valita. Tällöin päävastuullisen tilintarkastajan ja hänen varahenkilönsä tulee olla KHT- tai JHT- tilintarkastaja. 
Tilintarkastaja toimii samalla Kansaneläkelaitoksen valvontatilintarkastajana. 
Tilintarkastajan toimikauden tai peräkkäisten toimikausien yhteenlaskettu kesto saa olla enintään kuusi vuotta. Enimmäisajan jälkeen tilintarkastaja saa osallistua uudelleen Kansaneläke-laitoksen tilintarkastukseen aikaisintaan kahden vuoden kuluttua tilintarkastustehtävän päättymisestä. Jos tilintarkastajaksi on valittu tilintarkastusyhteisö, tätä momenttia sovelletaan ainoastaan päävastuulliseen tilintarkastajaan. 
22 b § 
Kansaneläkelaitoksen antama virka-apu 
Kansaneläkelaitos voi antaa pyynnöstä virka-apua muulle viranomaiselle tai organisaatiolle, joka on estynyt suorittamasta laissa säädettyä julkista hallintotehtäväänsä. Virka-avun tulee liittyä 2 §:ssä säädettyihin Kansaneläkelaitoksen tehtäviin. Virka-avun antaminen ei saa aiheuttaa häiriötä Kansaneläkelaitoksen lakisääteisten tehtävien hoitamiselle. 
Virka-apupyyntö on yksilöitävä ja siitä on käytävä ilmi: 
1) mihin tehtävään virka-apua pyydetään; 
2) tehtävän kiireellisyys, ajankohta ja arvioitu kesto; 
3) perusteltu arvio tehtävän asianmukaisen suorittamisen edellyttämästä henkilöstöstä ja välineistöstä; 
4) pyynnön perusteet. 
Virka-apupyyntö on tehtävä kirjallisesti. Pyyntö voidaan tehdä suullisesti, jos se on välttämätöntä asian kiireellisyyden vuoksi. Suullinen pyyntö on viipymättä annettava myös kirjallisena.  
Päätöksen virka-avun antamisesta tekee pääjohtaja.  
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20  . 
Tämän lain 9 §:n 2 momenttia ei sovelleta ennen tämän lain voimaantuloa alkaneisiin palvelussuhteisiin. Tämän lain 18 §:n 3—5 momenttia sovelletaan ensimmäiseltä tilikaudelta, joka alkaa lain voimaantulon jälkeen. 
 Lakiehdotus päättyy 

2. Laki sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
lisätään sähköisestä lääkemääräyksestä annettuun lakiin (61/2007) uusi 24 c § seuraavasti:  
24 c § 
Biologisten lääkkeiden määräämisen ohjaus- ja valvontatehtävän rahoitus  
Valtio rahoittaa kustannukset, jotka aiheutuvat Kansaneläkelaitokselle biologisten lääkkeiden määräämisen ohjaus- ja valvontatehtävän hoitamisesta. Näitä varoja ei jaeta Kansaneläkelaitoksen etuusrahastojen toimintakuluiksi.  
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20  . 
 Lakiehdotus päättyy 

3. Laki eläketukilain 22 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan eläketukilain (1351/2016) 22 §, sellaisena kuin se on laissa 225/2020 seuraavasti:  
22 § 
Eläketukea koskevat menettelysäännökset ja muutoksenhaku 
Kansaneläkelaitoksen toimeenpanemaan eläketukeen sovelletaan, mitä takuueläkkeestä annetussa laissa säädetään päätöksen antamisesta, viivästyskorotuksesta ja viivästysajasta, tietojen saamisesta, tietojen luovutuksesta ja salassapidosta, rekisteröidyn oikeuden rajaamisesta, tietojen käytöstä, kuoleman jälkeen maksettujen etuuksien palauttamisesta, takaisinperinnästä ja takaisinperittävän saatavan vanhentumisesta sekä päätöksen oikaisusta, muutoksenhakumenettelystä ja lainvoimaisen päätöksen poistamisesta. 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20  . 
 Lakiehdotus päättyy 

4. Laki sairausvakuutuslain 19 luvun 7 §:n 2 momentin ja 10 §:n kumoamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään: 
1 § 
Tällä lailla kumotaan sairausvakuutuslain (1224/2004) 19 luvun 7 §:n 2 momentti ja 10 §, sellaisena kuin ne ovat 19 luvun 7 §:n 2 momentti laissa 513/2010 ja 10 § osaksi laissa 1319/2018. 
2 § 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20  . 
 Lakiehdotus päättyy 

5. Laki eläkkeensaajan asumistuesta annetun lain 48 §:n kumoamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään: 
1 § 
Tällä lailla kumotaan eläkkeensaajan asumistuesta annetun lain (571/2007) 48 § sellaisena kuin se on osaksi laissa 1154/2007. 
2 § 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20  . 
 Lakiehdotus päättyy 

6. Laki työttömyysturvalain 13 luvun 5 §:n kumoamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään: 
1 § 
Tällä lailla kumotaan työttömyysturvalain (1290/2002) 13 luvun 5 §. 
2 § 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20  . 
 Lakiehdotus päättyy 

7. Laki yleisestä asumistuesta annetun lain 46 §:n kumoamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:  
1 § 
Tällä lailla kumotaan yleisestä asumistuesta annetun lain (938/2014) 46 §. 
2 § 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20  . 
 Lakiehdotus päättyy 

8. Laki lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annetun lain 24 a §:n kumoamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:  
1 § 
Tällä lailla kumotaan lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annetun lain (1128/1996) 24 a § sellaisena, kuin se on laissa 693/2002. 
2 § 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20  . 
 Lakiehdotus päättyy 

9. Laki lapsilisälain 16 a §:n kumoamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:  
1 § 
Tällä lailla kumotaan lapsilisälain (796/1992) 16 a §, sellaisena kuin se on laissa 694/2002. 
2 § 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20   . 
 Lakiehdotus päättyy 

10. Laki elatustukilain 37 §:n kumoamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään: 
1 § 
Tällä lailla kumotaan elatustukilain (580/2008) 37 §. 
2 § 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20  . 
 Lakiehdotus päättyy 

11. Laki äitiysavustuslain 14 a §:n kumoamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:  
1 § 
Tällä lailla kumotaan äitiysavustuslain (477/1993) 14 a §, sellaisena kuin se on laissa 695/2002. 
2 § 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20  . 
 Lakiehdotus päättyy 

12. Laki sotilasavustuslain 22 d §:n kumoamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:  
1 § 
Tällä lailla kumotaan sotilasavustuslain (781/1993) 22 d §, sellaisena kuin se on laissa 690/2002. 
2 § 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20  . 
 Lakiehdotus päättyy 

13. Laki Kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista ja kuntoutusrahaetuuksista annetun lain 62 §:n kumoamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään: 
1 § 
Tällä lailla kumotaan Kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista ja kuntoutusrahaetuuksista annetun lain (566/2005) 62 §. 
2 § 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20  . 
 Lakiehdotus päättyy 

14. Laki vammaisetuuksista annetun lain 45 a §:n kumoamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään: 
1 § 
Tällä lailla kumotaan vammaisetuuksista annetun lain (570/2007) 45 a §, sellaisena kuin se on laissa 1331/2011. 
2 § 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20  . 
 Lakiehdotus päättyy 

15. Laki aikuiskoulutusetuuksista annetun lain 29 §:n 2 momentin kumoamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:  
1 § 
Tällä lailla kumotaan aikuiskoulutustuesta annetun lain (1276/2000) 29 §:n 2 momentti. 
2 § 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20  . 
 Lakiehdotus päättyy 

16. Laki työttömyysetuuksien rahoituksesta annetun lain 22 e ja 22 g §:n kumoamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:  
1 § 
Tällä lailla kumotaan työttömyysetuuksien rahoituksesta annetun lain (555/1998) 22 e ja 22 g §, sellaisena kuin niistä ovat 22 e § laeissa 542/2012 ja 522/2018, sekä 22 g § laeissa 363/2006 ja 522/2018. 
2 § 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20  . 
 Lakiehdotus päättyy 

17. Laki kansaneläkelain 94 §:n kumoamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:  
1 § 
Tällä lailla kumotaan kansaneläkelain (568/2007) 94 §, sellaisena kuin se on osaksi laissa1151/ 2007.  
2 § 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20  . 
 Lakiehdotus päättyy 
Helsingissä 8.5.2024 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

varapuheenjohtaja 
Mia Laiho kok 
 
jäsen 
Li Andersson vas 
 
jäsen 
Kim Berg sd 
 
jäsen 
Bella Forsgrén vihr 
 
jäsen 
Hilkka Kemppi kesk 
 
jäsen 
Terhi Koulumies kok 
 
jäsen 
Hanna-Leena Mattila kesk 
 
jäsen 
Ville Merinen sd 
 
jäsen 
Ilmari Nurminen sd 
 
jäsen 
Minna Reijonen ps 
 
jäsen 
Anne Rintamäki ps 
 
jäsen 
Päivi Räsänen kd 
 
jäsen 
Pia Sillanpää ps 
 
jäsen 
Oskari Valtola kok 
 
jäsen 
Henrik Wickström 
 
jäsen 
Ville Väyrynen kok 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Sanna Pekkarinen