Viimeksi julkaistu 8.5.2023 16.09

Valiokunnan mietintö StVM 51/2022 vp HE 301/2022 vp Sosiaali- ja terveysvaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi sidonnaisuus- ja sivutoimirekisteristä sekä siihen liittyviksi laeiksi

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi sidonnaisuus- ja sivutoimirekisteristä sekä siihen liittyviksi laeiksi (HE 301/2022 vp): Asia on saapunut sosiaali- ja terveysvaliokuntaan mietinnön antamista varten. Asia on lisäksi lähetetty perustuslakivaliokuntaan lausunnon antamista varten. 

Lausunto

Asiasta on annettu seuraava lausunto: 

  • perustuslakivaliokunta 
    PeVL 101/2022 vp

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • neuvotteleva virkamies Eva Aalto 
    sosiaali- ja terveysministeriö
  • neuvotteleva virkamies Petteri Jartti 
    oikeusministeriö
  • apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen 
    Oikeuskanslerinvirasto
  • toimialajohtaja Teemu Mikkola 
    Oikeusrekisterikeskus
  • johtaja Pasi Kumpula 
    Tuomioistuinvirasto
  • puheenjohtaja Juha Mikkola 
    Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta

Valiokunta on saanut kirjalliset lausunnot: 

  • tietosuojavaltuutettu Anu Talus 
    Tietosuojavaltuutetun toimisto
  • Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta
  • Työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunta (TELK)
  • Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry
  • STTK ry
  • Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
  • Suomen Vakuutuslääkärien yhdistys ry

Valiokunta on saanut ilmoituksen, ei lausuttavaa: 

  • Tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunta

Valiokunta on saanut ilmoituksen, ei huomautettavaa: 

  • Akava ry

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki sidonnaisuus- ja sivutoimirekisteristä sekä muutettaviksi sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnasta annettua lakia, tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnasta annettua lakia, työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunnasta annettua lakia sekä liikenne- ja potilasvahinkolautakunnasta annettua lakia. Samalla tuomareiden sidonnaisuus- ja sivutoimirekisteristä annettu laki kumottaisiin. 

Esityksen mukaan sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla toimivien muutoksenhakulautakuntien jäsenten sidonnaisuuksia koskevat tiedot rekisteröitäisiin jatkossa samaan Oikeusrekisterikeskuksen ylläpitämään sähköiseen rekisteriin kuin tuomareiden sidonnaisuudet ja sivutoimet. Tuomioistuimia ja niiden henkilöstöä koskeva sääntely säilyisi entisen sisältöisenä, ja lautakuntien jäsenten sidonnaisuuksien rekisteröinnistä säädettäisiin vastaavasti kuin tuomioistuinten sivutoimisten asiantuntijajäsenten sidonnaisuuksien rekisteröinnistä. 

Esityksen tavoitteena on lisätä muutoksenhakulautakuntien sekä niihin oikeussuojatehtävänsä kannalta läheisesti rinnastuvan liikenne- ja potilasvahinkolautakunnan päätöksenteon avoimuutta ja läpinäkyvyyttä helpottamalla yleisön tiedonsaantia lautakuntien jäsenten mahdollisista sidonnaisuuksista. Lautakuntien jäsenten sidonnaisuuksia koskevat tiedot voisi jatkossa hakea yleisölle avoimesta sähköisestä rekisteristä internetistä siltä osin kuin ne jo tällä hetkellä ovat julkisia. Näin julkiset tiedot olisivat jatkossa kenen tahansa niistä kiinnostuneen vaivattomasti tarkistettavissa. Tämä vahvistaisi yleisön mahdollisuutta valvoa lautakuntien ratkaisutoimintaa ja niille kuuluvaa julkisen vallan käyttöä ja olisi omiaan vahvistamaan kansalaisten luottamusta lautakuntiin. Samalla selkeytettäisiin ja yhdenmukaistettaisiin lautakuntia koskevien lakien säännöksiä sidonnaisuusilmoituksista. 

Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2024. 

VALIOKUNNAN YLEISPERUSTELUT

Esityksen tavoitteena on parantaa kansalaisten tiedonsaantia sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla toimivien muutoksenhakulautakuntien jäsenten sekä liikenne- ja potilasvahinkolautakunnan jäsenten lakisääteisen ilmoittamisvelvollisuutensa nojalla ilmoittamista sidonnaisuuksista siltä osin kuin nämä eivät ole salassa pidettäviä. Tällä pyritään parantamaan kansalaisten mahdollisuuksia valvoa lautakuntien julkisen vallan käyttöä sekä kansalaisten edellytyksiä hyödyntää tarkoitettuja tietoja omien oikeuksiensa ja etujensa valvomisessa. Tuomioistuinten ja lautakuntien sidonnaisuusilmoituksien rekisteröinti keskitettäisiin samaan rekisteriin, mitä kansalaisten näkökulmasta voidaan pitää selkeänä ratkaisuna. Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää tavoitteita tärkeinä ja katsoo lakiehdotusten edistävän lautakuntien päätöksenteon avoimuutta ja läpinäkyvyyttä.  

Perustuslakivaliokunta antoi esityksestä lausunnon (PeVL 101/2022 vp), eikä sillä ollut huomauttamista sääntelyn perusteista. Sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa perustuslakivaliokunnan lausunnon perusteella muutoksia sääntelyn eräiden velvollisuuksien perusteista säätämiseen ja eräiden tietojen käsittelyä koskeviin säännöksiin. 

Perustuslakivaliokunta toteaa (kappale 8), että sosiaali- ja terveysvaliokunnan on syytä varmistua huolellisesti sääntelyn yhteensopivuudesta EU:n tietosuoja-asetuksen kanssa kiinnittäen erityistä huomiota rekisterinpitäjän määrittelyyn. Sosiaali- ja terveysvaliokunta toteaa saadun selvityksen perusteella, että ehdotettavan rekisterin vaatiman käsittelyn tarkoitukset ja keinot määritellään ensisijaisesti rekisteriä koskevassa laissa. Rekisterinpitäjän määrittelytehtäviin kuuluu tosiasiassa siten lähinnä käsittelyssä sovellettavien menetelmien ja käytäntöjen määrittely rekisteriä koskevan lain ja tietosuojalainsäädännön vaatimuksien rajoissa. Sosiaali- ja terveysministeriö ei osallistu käsittelyn tarkoituksen ja keinojen määrittelyyn. Oikeusrekisterikeskus ylläpitää, rekisterialan erikoisosaamiseensa perustuen, rekisteriin liittyviä teknisiä määrittelyjä ja toimii rekisterin teknisenä pääkäyttäjänä. 

VALIOKUNNAN YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

1. Laki sidonnaisuus- ja sivutoimirekisteristä

1 §. Rekisterinpitäjä ja rekisterin tarkoitus.

Valiokunta ehdottaa perustuslakivaliokunnan lausunnon (kappale 5) perusteella pykälään uutta 2 momenttia, jossa täsmennetään sidonnaisuuksilla tarkoitettavan valtion virkamieslain 8 a §:n 1 momentissa säädettyjä seikkoja ja sivutoimilla mainitun lain 18 §:n 4 momentissa tarkoitettuja toimia.  

2 §. Ilmoitusvelvollisuus.

Valiokunta ehdottaa perustuslakivaliokunnan lausunnon (kappale 4) perusteella pykälään uutta 2 momenttia, jossa yksilön velvollisuuksien lakiperustaisuuden vaatimuksen vuoksi täsmennetään säännösviittauksin, mitä tietoja ilmoitusvelvollisuus koskee. 

4 §. Rekisteritietojen julkisuus ja luovuttaminen.

Pykälän 1 momentti ehdotetaan perustuslakivaliokunnan lausunnon (kappale 19) perusteella selvyyden vuoksi muutettavaksi siten, että henkilötietojen luovuttamiseen sidonnaisuus- ja sivutoimirekisteristä sovelletaan, mitä viranomaisten toiminnan julkisuudesta säädetään. Momentista ehdotetaan poistettavaksi virke, joka perustuslakivaliokunnan mielestä voi luoda virheellisen kuvan sen oikeusvaikutuksista ja johtaa virheellisiin vastakohtaispäätelmiin.  

Pykälän 2 momentista ehdotetaan perustuslakivaliokunnan lausunnon perusteella poistettavaksi luovutusrajoitus, joka koskee tietoja muun muassa asunto-osakeyhtiön luottamus- tai hallintotehtävissä toimimisesta. Valiokunta pitää perustuslakivaliokunnan tavoin riittävänä, että näiden asumiseen välillisesti liittyvien tietojen julkaisuun kohdistuvat ehdotetut kategoriset julkisuuden rajoitukset kohdistuvat vain rekisterilakiehdotuksen 4 §:n 4 momentissa tarkoitettuun julkaisemiseen tietoverkossa. Valiokunta ehdottaa tätä tarkoittavan rajoituksen säätämistä pykälän 4 momentissa. 

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 301/2022 vp sisältyvät 2.—5. lakiehdotuksen. Eduskunta hyväksyy muutettuna hallituksen esitykseen HE 301/2022 vp sisältyvän 1. lakiehdotuksen. (Valiokunnan muutosehdotukset) 

Valiokunnan muutosehdotukset

1. Laki sidonnaisuus- ja sivutoimirekisteristä 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään: 
1 § 
Rekisterinpitäjä ja rekisterin tarkoitus 
Oikeusrekisterikeskus on yleiseen käyttöön tarkoitetun sidonnaisuus- ja sivutoimirekisterin rekisterinpitäjä. Rekisteröinnillä toteutetaan tuomareiden sidonnaisuuksien ja sivutoimien, tuomioistuinten asiantuntijajäsenten ja käräjäoikeuden lautamiesten sidonnaisuuksien sekä tuomioistuinten esittelijöiden sivutoimien julkisuutta. 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Sidonnaisuuksilla tarkoitetaan valtion virkamieslain (750/1994) 8 a §:n 1 momentissa säädettyjä seikkoja ja sivutoimilla mainitun lain 18 §:n 4 momentissa tarkoitettuja toimia. Muutosehdotus päättyy (Uusi 2 mom.) 
Lisäksi rekisteröinnillä toteutetaan sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnan, tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnan ja työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunnan (muutoksenhakulautakunnat) jäsenten sidonnaisuuksien julkisuutta. Mitä tässä laissa säädetään muutoksenhakulautakunnasta, sovelletaan myös liikenne- ja potilasvahinkolautakuntaan. 
2 § 
Ilmoitusvelvollisuus 
Velvollisia ilmoittamaan tietoja rekisteriin ovat: 
1) tuomari, tuomioistuimen asiantuntijajäsen ja käräjäoikeuden lautamies, joka on velvollinen antamaan tuomioistuinlain (673/2016) 11 luvun 12 §:ssä tarkoitetun sidonnaisuusilmoituksen; 
2) tuomioistuin, joka on myöntänyt tuomioistuinlain 9 luvun 5 §:ssä tarkoitetun sivutoimiluvan; 
3) tuomari ja tuomioistuimen esittelijä, jolle on maksettu tuomioistuinlain 9 luvun 7 §:ssä tarkoitettua sivutoimituloa; 
4) muutoksenhakulautakunnan jäsen, joka on velvollinen antamaan valtion virkamieslain (750/1994) 8 a §:n 1 momentissa tarkoitetun sidonnaisuusilmoituksen. 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Tuomarin, tuomioistuimen asiantuntijajäsenen, käräjäoikeuden lautamiehen ja muutoksenhakulautakunnan jäsenen on ilmoitettava valtion virkamieslain (750/1994) 8 a §:n 1 momentissa tarkoitetut tiedot sekä tämän lain 3 §:n 2 momentissa tarkoitetut tiedot. Tuomarin on lisäksi ilmoitettava tuomioistuinlain 9 luvun 7 §:ssä tarkoitetut sivutoimesta saatua tuloa koskevat tiedot. Tuomioistuimen esittelijän on ilmoitettava tuomioistuinlain 9 luvun 7 §:ssä tarkoitetut sivutoimesta saatua tuloa koskevat tiedot sekä tämän lain 3 §:n 2 momentissa tarkoitetut tiedot sivutoimen ja sidonnaisuuden alkamista ja päättymistä koskevia tietoja lukuun ottamatta. Sivutoimiluvan myöntäneen tuomioistuimen on ilmoitettava myöntämänsä sivutoimiluvan alkamispäivä, sivutoimiluvan kohde sekä sivutoimen päättyessä sen päättymispäivä. Muutosehdotus päättyy (Uusi 2 mom.) 
Tiedot ilmoitetaan Oikeusrekisterikeskukselle. Muutoksenhakulautakunnan jäsen ilmoittaa tiedot kuitenkin sosiaali- ja terveysministeriölle. Tiedot voidaan ilmoittaa merkitsemällä ne sidonnaisuus- ja sivutoimirekisteriin. 
3 § 
Rekisteriin merkittävät tiedot 
Rekisteriin merkitään tiedot tuomarin, tuomioistuimen asiantuntijajäsenen, käräjäoikeuden lautamiehen ja muutoksenhakulautakunnan jäsenen sidonnaisuuksista sekä tuomarille ja tuomioistuimen esittelijälle myönnetyistä sivutoimiluvista ja sivutoimista saaduista tuloista. 
Rekisteriin merkitään asianomaisen henkilön nimi, virka- tai tehtävänimike, tiedot siitä tuomioistuimesta tai muutoksenhakulautakunnasta, jossa hän työskentelee, sekä sivutoimen ja muun kuin taloudellisen sidonnaisuuden alkamis- ja päättymispäivä. Rekisteriin voidaan rekisteröidyn yksilöimiseksi merkitä myös henkilötunnus. 
4 § 
Rekisteritietojen julkisuus ja luovuttaminen 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Henkilötietojen luovuttamiseen sidonnaisuus- ja sivutoimirekisteristä sovelletaan, mitä viranomaisten toiminnan julkisuudesta säädetään. Muutosehdotus päättyy 
Rekisteröidyn henkilötunnus voidaan rekisteröidyn yksilöimiseksi luovuttaa ainoastaan niille tahoille, joilla 3 momentin mukaan on oikeus saada rekisteröityä koskevia tietoja salassapitosäännösten estämättä. Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi Tieto rekisteröidyn luottamus- tai hallintotehtävästä tai muusta tehtävästä asunto-osakeyhtiölaissa (1599/2009) tarkoitetun asunto-osakeyhtiön tai keskinäisen kiinteistöosakeyhtiön hallintoelimessä, asumisoikeusasunnoista annetussa laissa (393/2021) tarkoitetun asumisoikeusyhteisön hallintoelimessä, varhaiskasvatuslaissa (540/2018) tarkoitettuun varhaiskasvatukseen liittyvässä toiminnassa tai perusopetuslaissa (628/1998) tarkoitettuun esi- tai perusopetukseen liittyvässä toiminnassa voidaan sidonnaisuuksien selvittämiseksi ja valvomiseksi luovuttaa ainoastaan niille tahoille, joilla 3 momentin mukaan on oikeus saada rekisteröityä koskevia tietoja salassapitosäännösten estämättä. Poistoehdotus päättyy 
Nimittävällä viranomaisella ja, jos tämä on tasavallan presidentti tai valtioneuvosto, oikeusministeriöllä sekä tuomioistuimen päällikkötuomarilla on oikeus salassapitosäännösten estämättä saada rekisteristä sidonnaisuuksien selvittämiseksi ja valvomiseksi tarpeelliset valtion virkamieslain 8 a §:n 4 momentissa tarkoitetut tiedot sekä ilmoitusvelvollisen ilmoittamat muut tiedot. Muutoksenhakulautakuntien jäsenten osalta kuitenkin nimittävällä viranomaisella, sosiaali- ja terveysministeriöllä sekä sillä muutoksenhakulautakunnalla, jonka jäsentä tieto koskee, on oikeus salassapitosäännösten estämättä saada rekisteristä sidonnaisuuksien selvittämiseksi ja valvomiseksi tarpeelliset mainitussa lainkohdassa tarkoitetut tiedot sekä ilmoitusvelvollisen ilmoittamat muut tiedot. Tuomioistuimen päällikkötuomarilla on lisäksi oikeus saada rekisteristä salassapitosäännösten estämättä sivutoimien selvittämiseksi ja valvomiseksi tarpeelliset mainitun lain 18 §:n 5 momentissa tarkoitetut tiedot. 
Sen estämättä, mitä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 16 §:n 3 momentissa säädetään, rekisteristä voidaan luovuttaa jäljennöksiä sekä tietoja yleisen tietoverkon kautta. Yleisen tietoverkon kautta Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi ei kuitenkaan luovuteta tietoa rekisteröidyn luottamus- tai hallintotehtävästä tai muusta tehtävästä asunto-osakeyhtiölaissa (1599/2009) tarkoitetun asunto-osakeyhtiön tai keskinäisen kiinteistöosakeyhtiön hallintoelimessä, asumisoikeusasunnoista annetussa laissa (393/2021) tarkoitetun asumisoikeusyhteisön hallintoelimessä, varhaiskasvatuslaissa (540/2018) tarkoitettuun varhaiskasvatukseen liittyvässä toiminnassa tai perusopetuslaissa (628/1998) tarkoitettuun esi- tai perusopetukseen liittyvässä toiminnassa Muutosehdotus päättyy.  
5 § 
Tietojen poistaminen rekisteristä 
Sidonnaisuuksia ja sivutoimia koskevat tiedot on poistettava rekisteristä kolmen vuoden kuluttua sidonnaisuuksien ja sivutoimien päättymisestä. Kaikki henkilöä koskevat tiedot on poistettava rekisteristä kolmen vuoden kuluttua siitä, kun henkilön toimiminen tuomioistuinlaitoksen palveluksessa tai jäsenyys muutoksenhakulautakunnassa on päättynyt, jollei henkilön 2 §:n 1 momentissa tarkoitettu ilmoitusvelvollisuus ole tämän jälkeen alkanut uudestaan. 
6 § 
Voimaantulo 
Tämä laki tulee voimaan   päivänä     kuuta 20  . 
Tällä lailla kumotaan tuomareiden sidonnaisuus- ja sivutoimirekisteristä annettu laki (565/2015). 
Jos laissa tai asetuksessa viitataan kumottuun lakiin tai tuomareiden sidonnaisuus- ja sivutoimirekisteriin, tämän lain tultua voimaan noudatetaan tämän lain vastaavaa säännöstä ja viittaus koskee tässä laissa tarkoitettua rekisteriä. 
 Lakiehdotus päättyy 

2. Laki työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunnasta annetun lain 3 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunnasta annetun lain (677/2005) 3 §:n 4 momentti, sellaisena kuin se on laissa 792/2017, ja 
lisätään 3 §:ään, sellaisena kuin se on laeissa 1333/2011, 1218/2016, 792/2017 ja 1474/2019, uusi 5 momentti seuraavasti: 
3 § 
Puheenjohtajien ja jäsenten nimittäminen 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Muutoksenhakulautakunnan jäseneksi esitettävän on ennen tehtävään nimittämistä annettava sosiaali- ja terveysministeriölle valtion virkamieslain (750/1994) 8 a §:n 1 momentissa tarkoitettu selvitys sidonnaisuuksistaan. Jäseneksi nimitetyn on lisäksi toimitettava ilmoitus tiedoksi muutoksenhakulautakunnalle. Tehtävän aikana tapahtuneista sidonnaisuuksia koskevista muutoksista jäsenen on viipymättä ilmoitettava sosiaali- ja terveysministeriölle ja muutoksenhakulautakunnalle. Jäsenen on myös muutoin annettava vastaava selvitys sosiaali- ja terveysministeriön tai muutoksenhakulautakunnan sitä pyytäessä. 
Sidonnaisuuksia koskevien tietojen rekisteröinnistä säädetään sidonnaisuus- ja sivutoimirekisteristä annetussa laissa (  /  ). 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan   päivänä     kuuta 20  . 
 Lakiehdotus päättyy 

3. Laki sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnasta annetun lain 3 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnasta annetun lain (1299/2006) 3 §:n 6 momentti, sellaisena kuin se on laissa 794/2017, ja 
lisätään 3 §:ään, sellaisena kuin se on laissa 794/2017, uusi 7 momentti seuraavasti: 
3 § 
Jäsenten kelpoisuus ja nimittäminen 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Muutoksenhakulautakunnan jäseneksi esitettävän on ennen tehtävään nimittämistä annettava sosiaali- ja terveysministeriölle valtion virkamieslain (750/1994) 8 a §:n 1 momentissa tarkoitettu selvitys sidonnaisuuksistaan. Jäseneksi nimitetyn on lisäksi toimitettava ilmoitus tiedoksi muutoksenhakulautakunnalle. Tehtävän aikana tapahtuneista sidonnaisuuksia koskevista muutoksista jäsenen on viipymättä ilmoitettava sosiaali- ja terveysministeriölle ja muutoksenhakulautakunnalle. Jäsenen on myös muutoin annettava vastaava selvitys sosiaali- ja terveysministeriön tai muutoksenhakulautakunnan sitä pyytäessä. 
Sidonnaisuuksia koskevien tietojen rekisteröinnistä säädetään sidonnaisuus- ja sivutoimirekisteristä annetussa laissa (  /  ). 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan   päivänä kuuta 20 . 
 Lakiehdotus päättyy 

4. Laki tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnasta annetun lain 5 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnasta annetun lain (1316/2010) 5 §:n 5 momentti, sellaisena kuin se on laissa 793/2017, ja 
lisätään 5 §:ään, sellaisena kuin se on laissa 793/2017, uusi 6 momentti seuraavasti: 
5 § 
Muutoksenhakulautakunnan nimittäminen 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Muutoksenhakulautakunnan jäseneksi esitettävän on ennen tehtävään nimittämistä annettava sosiaali- ja terveysministeriölle valtion virkamieslain (750/1994) 8 a §:n 1 momentissa tarkoitettu selvitys sidonnaisuuksistaan. Jäseneksi nimitetyn on lisäksi toimitettava ilmoitus tiedoksi muutoksenhakulautakunnalle. Tehtävän aikana tapahtuneista sidonnaisuuksia koskevista muutoksista jäsenen on viipymättä ilmoitettava sosiaali- ja terveysministeriölle ja muutoksenhakulautakunnalle. Jäsenen on myös muutoin annettava vastaava selvitys sosiaali- ja terveysministeriön tai muutoksenhakulautakunnan sitä pyytäessä. 
Sidonnaisuuksia koskevien tietojen rekisteröinnistä säädetään sidonnaisuus- ja sivutoimirekisteristä annetussa laissa (  /  ). 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan   päivänä     kuuta 20  . 
 Lakiehdotus päättyy 

5. Laki liikenne- ja potilasvahinkolautakunnasta annetun lain 5 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan liikenne- ja potilasvahinkolautakunnasta annetun lain (959/2019) 5 §:n 2 momentti ja 
lisätään 5 §:ään uusi 5 momentti seuraavasti: 
5 § 
Puheenjohtajien ja jäsenten nimittäminen, lautakunnan jäsenyydestä vapautuminen ja eroamisikä 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Lautakunnan jäseneksi esitettävän on ennen tehtävään nimittämistä annettava sosiaali- ja terveysministeriölle valtion virkamieslain (750/1994) 8 a §:n 1 momentissa tarkoitettu selvitys sidonnaisuuksistaan. Jäseneksi nimitetyn on lisäksi toimitettava ilmoitus tiedoksi lautakunnalle. Tehtävän aikana tapahtuneista sidonnaisuuksia koskevista muutoksista jäsenen on viipymättä ilmoitettava sosiaali- ja terveysministeriölle ja lautakunnalle. Jäsenen on myös muutoin annettava vastaava selvitys sosiaali- ja terveysministeriön tai lautakunnan sitä pyytäessä.  
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Sidonnaisuuksia koskevien tietojen rekisteröinnistä säädetään sidonnaisuus- ja sivutoimirekisteristä annetussa laissa (  /  ). 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan   päivänä     kuuta 20  . 
 Lakiehdotus päättyy 
Helsingissä 16.2.2023 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Markus Lohi kesk 
 
varapuheenjohtaja 
Mia Laiho kok 
 
jäsen 
Pekka Aittakumpu kesk 
 
jäsen 
Kim Berg sd 
 
jäsen 
Kaisa Juuso ps 
 
jäsen 
Arja Juvonen ps 
 
jäsen 
Pia Kauma kok 
 
jäsen 
Noora Koponen vihr 
 
jäsen 
Terhi Koulumies kok 
 
jäsen 
Merja Kyllönen vas 
 
jäsen 
Aki Lindén sd 
 
jäsen 
Hanna-Leena Mattila kesk 
 
jäsen 
Ilmari Nurminen sd (osittain) 
 
jäsen 
Veronica Rehn-Kivi 
 
jäsen 
Minna Reijonen ps 
 
jäsen 
Heidi Viljanen sd 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Harri Sintonen