Viimeksi julkaistu 14.11.2024 14.39

Valiokunnan mietintö TyVM 12/2024 vp HE 118/2024 vp Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle Työkanava Oy -nimistä osakeyhtiötä koskevan lainsäädännön kumoamiseksi

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle Työkanava Oy -nimistä osakeyhtiötä koskevan lainsäädännön kumoamiseksi (HE 118/2024 vp): Asia on saapunut työelämä- ja tasa-arvovaliokuntaan mietinnön antamista varten. 

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • työmarkkinaneuvos Kimmo Ruth 
    työ- ja elinkeinoministeriö
  • työkanavakoordinaattori Tiina Jaakola 
    Pohjanmaan TE-toimisto
  • yhteiskuntavaikuttamisen päällikkö Elena Gorschkow 
    STTK ry
  • johtava asiantuntija Vesa Rantahalvari 
    Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry
  • Työkanava Oy:n entinen toimitusjohtaja Sari Nikkola 
  • muutoskoordinaattori Seija Lehtonen 
    Suomen Kuntaliitto

Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • valtiovarainministeriö
  • sosiaali- ja terveysministeriö
  • Kansaneläkelaitos
  • Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
  • Akava ry
  • Suomen Yrittäjät ry
  • valtakunnallinen TYP-verkosto
  • SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry
  • Vammaisfoorumi ry

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan kumottavaksi Työkanava Oy -nimisestä osakeyhtiöstä annettu laki ja muutettaviksi työttömyysturvalakia ja työvoimapalveluiden järjestämisestä annettua lakia.  

Esityksen tarkoituksena on kumota Työkanava Oy -nimistä osakeyhtiötä koskeva lainsäädäntö. Työkanava Oy on vuonna 2022 perustettu työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalalle kuuluva valtion kokonaan omistama erityistehtäväyhtiö. Yhtiön tehtävänä on edistää osatyökykyisten henkilöiden työllistymistä ja tukea osatyökykyisten siirtymistä edelleen avoimille työmarkkinoille. 

Työkanava Oy:n toiminta lakkautettaisiin osana valtiontalouden säästötoimia. Työkanava Oy:n työllistämistoiminta ei ole käynnistynyt yhtiölle asetettujen tavoitteiden mukaisesti.  

Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2025. 

VALIOKUNNAN YLEISPERUSTELUT

Yleistä

Hallituksen esityksessä ehdotetaan kumottavaksi Työkanava Oy -nimisestä osakeyhtiöstä annettu laki (242/2022), jäljempänä Työkanava-laki. Tähän liittyen myös työttömyysturvalakia ja työvoimapalveluiden järjestämisestä annettua lakia ehdotetaan muutettavaksi. 

Työkanava Oy on työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalalle kuuluva valtion kokonaan omistama erityistehtäväyhtiö. Yhtiön tehtävänä on edistää osatyökykyisten henkilöiden työllistymistä ja tukea osatyökykyisten siirtymistä edelleen avoimille työmarkkinoille. Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että Työkanava Oy:n toiminta lakkautetaan osana valtiontalouden säästötoimia.  

Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta on käsitellessään Työkanava-lakia koskenutta hallituksen esitystä (HE 198/2021 vp) pitänyt esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta on kannattanut hallituksen esityksen tavoitteita, kuten osatyökykyisten työstä-työhön siirtymistä avoimille työmarkkinoille. Samalla valiokunta on kuitenkin korostanut, että on tärkeätä seurata tavoitteiden toteutumista käytännössä. (TyVM 1/2022 vp

Työkanava Oy:n työllistämistoiminta ei ole käynnistynyt yhtiölle asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta pitää esitystä tästä syystä tarkoituksenmukaisena ja tarpeellisena, mutta korostaa korvaavien toimien tarvetta osatyökykyisten työllistymisen edistämiseksi. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä jäljempänä esitettävin muutoksin ja huomioin. 

Yhtiön tavoitteet ja rahoitus

Hallituksen esityksessä kuvataan Työkanava Oy:n rahoitus ja tavoitteet. Yhtiön toiminnan kustannukset vuosilta 2022—2023 olivat yhteensä noin 1 364 000 euroa. Yhtiön arvion mukaan kustannukset vuonna 2024 olisivat noin 2 700 000 euroa. 

Yhtiön lakkauttamisen johdosta valtion talousarviossa menot vähenisivät pysyvästi 5 000 000 eurolla vuodessa vuodesta 2025 alkaen. Yhtiölle aiemmin valtion talousarviossa myönnettyjä käyttämättä jääneitä määrärahoja on jo peruutettu (HE 54/2024 vpEK 21/2024 vp). 

Työkanavalle on alun perin myönnetty valtion talousarviossa peruspääomaa Suomen kestävän kasvun ohjelmasta (RRF) yhteensä 12 miljoonaa euroa, josta 10 miljoonaa euroa on osoitettu yhtiön käyttöön. Investoinnille on EU:n neuvoston täytäntöönpanopäätöksessä asetettu kolme tavoitetta. Näistä ensimmäinen oli lain voimaantulo, ja kaksi muuta ovat yhtiölle asetettuja määrällisiä työllistämistavoitteita. 

Ensimmäinen määrällinen tavoite, 170 osatyökykyisen työllistäminen vuoden 2023 loppuun mennessä, jäi saavuttamatta. Yhtiöön oli työllistynyt vuoden 2023 loppuun mennessä yhteensä 17 henkilöä. Toisen työllistämistavoitteen saavuttaminen, 650 henkilöä vuoden 2025 loppuun mennessä, on arvioitu hallituksen esityksessä epätodennäköiseksi yhtiön työllistämistahti huomioon ottaen. 

Hallituksen esityksen ja valiokunnan saaman asiantuntijaselvityksen mukaan Työkanava Oy:n saama 12 miljoonan euron EU-rahoitus (RRF) kohdennetaan toiseen investointikohteeseen. Rahoitus kohdennetaan työllisyyttä ja tuottavuutta edistäviin mielenterveyttä ja työkykyä tukeviin toimiin sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla. 

Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta toteaa Työkanava Oy:n työllistämistulosten jääneen vaatimattomiksi tavoitteisiin nähden. Kuten hallituksen esityksessä todetaan, yhtiön kustannusvaikuttavuus jää heikoksi, kun yhtiön tähänastisia toiminnan kustannuksia arvioidaan suhteessa työllistettyjen määrään. Edellä esitettyyn ja aiempaan Työkanava Oy:tä koskevaan mietintöönsä (TyVM 1/2022 vp) viitaten valiokunta toteaa, ettei yhtiö ole saavuttanut sille asetettuja tavoitteita, joten sen lakkauttaminen on perusteltua. Valiokunta pitää tärkeänä, että EU-rahoitusta ei ole menetetty vaan se on voitu kohdentaa uudelleen toimiin, joilla on mahdollista vaikuttaa myös osatyökykyisten työllistymiseen. 

Osatyökykyisten työllistymisen edistäminen

Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan asiantuntijakuulemisessa ja -lausunnoissa on korostettu tarvetta toimille, joilla edistetään osatyökykyisten ja muiden heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työllistymistä. Tarpeen on arvioitu kasvavan työvoimapalveluiden järjestämisvastuun siirron ja rahoitusmallin uudistamisen myötä. 

Valiokunnan saamissa asiantuntijalausunnoissa tuodaan esiin käytössä olevia tukitoimia, joilla vaikeimmin työllistettävien työllistymistä avoimille työmarkkinoille on voitu edistää tuloksellisesti, kuten työpankki, IPS-työhönvalmennus ja laatukriteereihin perustuva työhönvalmennus. Toisaalta Työkanava Oy:n toiminnassa on ollut uudenlaisia, hyviksi koettuja elementtejä, kuten läsnäoleva ja riittävän pitkäkestoinen tuki työntekijälle ja kohdeyritykselle. 

Valiokunnan saaman selvityksen mukaan työ- ja elinkeinoministeriö on käynnistänyt työryhmän, jossa käsitellään työkykyyn ja osatyökykyisten työllisyyden edistämiseen liittyviä kysymyksiä. Työryhmä selvittää eurooppalaisia malleja haastavassa työmarkkina-asemassa olevien työllistämisessä ja laatii kehittämisohjelman osatyökykyisten ja muiden erityisryhmien työllistämiseksi. 

Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta pitää työryhmää tarpeellisena ja odottaa konkreettisia ehdotuksia heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työllistymisen edistämiseksi. Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta pitää tärkeänä, että työryhmä hyödyntää työssään Työkanava Oy:n toiminnassa saatua tietoa muun muassa olemassa olevien palveluiden kehittämistarpeista sekä yritysten tarvitsemasta tuesta osatyökykyisten henkilöiden palkkaamiseksi. 

VALIOKUNNAN YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

3. Laki työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain muuttamisesta

48 ja 147 §. Työnhakuvelvollisuuden asettamatta jättäminen (Uusi) ja Eräitä päätöksiä koskeva muutoksenhakukielto (Uusi).

Valiokunta ehdottaa 48 §:n 1 momentin 5 kohtaan ja 147 §:n 1 momentin 4 kohtaan lakiteknistä muutosta. Momenttien viimeiseksi jäävien kohtien perässä oleva puolipiste muutetaan pisteeksi. Myös lain johtolausetta on edellä mainituista muutoksista johtuen tarkistettava. 

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 118/2024 vp sisältyvät 1. ja 2. lakiehdotuksen. Eduskunta hyväksyy muutettuna hallituksen esitykseen HE 118/2024 vp sisältyvän 3. lakiehdotuksen. (Valiokunnan muutosehdotukset) 

Valiokunnan muutosehdotukset

1. Laki Työkanava Oy –nimisestä osakeyhtiöstä annetun lain kumoamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:  
1 § 
Tällä lailla kumotaan laki Työkanava Oy -nimisestä osakeyhtiöstä (242/2022). 
2 § 
Tämä laki tulee voimaanpäivänäkuuta 20
 Lakiehdotus päättyy 

2. Laki työttömyysturvalain 2 a luvun 15 §:n kumoamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään: 
1 § 
Tällä lailla kumotaan työttömyysturvalain (1290/2002) 2 a luvun 15 §, sellaisena kuin se on laissa 243/2022
2 § 
Tämä laki tulee voimaanpäivänäkuuta 20
Työnhakijan menettelyyn, joka on tapahtunut ennen tämän lain voimaantuloa, sovelletaan tämän lain voimaan tullessa voimassa ollutta 2 a luvun 15 §:ää. 
 Lakiehdotus päättyy 

3. Laki työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
kumotaan työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain (380/2023) 48 §:n 1 momentin 7 kohta ja 147 §:n 1 momentin 5 kohta sekä 
muutetaan 38 §:n 1 momenttiValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi  ja Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi , 48 §:n 1 momentin 5 kohta, Muutosehdotus päättyy 112 §:n 1 momentin 2 kohta Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi ja 147 §:n 1 momentin 4 kohta Muutosehdotus päättyy sellaisena kuin niistä on Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi viimeksi mainittu  Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 112 §:n 1 momentin 2 kohta Muutosehdotus päättyy laissa 435/2024, seuraavasti: 
38 § 
Työllistymissuunnitelman sisältö 
Työllistymissuunnitelmaan sisällytetään työnhakuvelvollisuus ja muita työnhakuun tai yritystoiminnan kehittämiseen liittyviä toimia, joiden tavoitteena on työnhakijan nopea työllistyminen avoimille työmarkkinoille. Lisäksi työllistymissuunnitelmaan sisällytetään tarvittaessa työnhakijan palvelutarpeen mukaisia julkisia työvoimapalveluja sekä muita työnhakijan osaamista, työmarkkinavalmiuksia sekä työ- ja toimintakykyä lisääviä palveluja ja työnhakuun tai yritystoiminnan kehittämiseen sekä työllistymiseen vaikuttavan työ- ja toimintakyvyn tai terveydentilan selvittämiseen liittyviä toimia. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 48 § (Uusi) Muutosehdotus päättyy 
Työnhakuvelvollisuuden asettamatta jättäminen  
Työnhakuvelvollisuutta ei aseteta, jos:  
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 5) työnhakija on estynyt olemasta työmarkkinoilla työttömyysturvalain 3 luvun 1 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla.  Muutosehdotus päättyy 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
112 § 
Asiakastietojen käyttötarkoitukset 
Asiakkaiden ja työvoimapalvelujen tuottajien tietoja voidaan käyttää: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
2) kotoutumisen edistämisestä annetussa laissa, työttömyysturvalaissa, kuntouttavasta työtoiminnasta annetussa laissa ja ammatillisesta koulutuksesta annetussa laissa työvoimaviranomaiselle tai kehittämis- ja hallintokeskukselle säädettyjen tehtävien hoitamiseen sekä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista sekä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten kehittämis- ja hallintokeskuksesta annetussa laissa (897/2009) kehittämis- ja hallintokeskukselle säädettyjen kansainvälisen rekrytoinnin palveluihin liittyvien tehtävien sekä työvoimapalveluihin ja työttömyysturvaan liittyvän neuvonnan hoitamiseen; 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 147 § (Uusi) Muutosehdotus päättyy 
Eräitä päätöksiä koskeva muutoksenhakukielto  
Päätökseen ei saa vaatia oikaisua eikä siitä saa valittaa siltä osin kuin: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 4) 103 §:n 3 momentissa tarkoitettu kulukorvaus on evätty työvoimaviranomaisen tarkoituksenmukaisuusharkinnan perusteella Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi . Muutosehdotus päättyy 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaanpäivänäkuuta 20
 Lakiehdotus päättyy 
Helsingissä 14.11.2024 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Saara-Sofia Sirén kok 
 
varapuheenjohtaja 
Lauri Lyly sd 
 
jäsen 
Miko Bergbom ps 
 
jäsen 
Jessi Jokelainen vas 
 
jäsen 
Atte Kaleva kok 
 
jäsen 
Mikko Lundén ps 
 
jäsen 
Olga Oinas-Panuma kesk 
 
jäsen 
Karoliina Partanen kok 
 
jäsen 
Jorma Piisinen ps 
 
jäsen 
Mikko Polvinen ps 
 
jäsen 
Piritta Rantanen sd 
 
jäsen 
Timo Suhonen sd 
 
varajäsen 
Terhi Koulumies kok 
 
varajäsen 
Markku Siponen kesk 
 
varajäsen 
Ville Valkonen kok 
 
varajäsen 
Juha Viitala sd 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Meri Pensamo  
 

Vastalause

Perustelut

Suomessa on 60 000—65 0000 työhaluista osatyökykyistä, jotka jäävät nyt ilman tämän työllistämismuodon tukea työllistyä avoimille työmarkkinoille, kun hallitus hätäisesti vain lyhyen aikaa toimineen lopettaa Työkanava Oy:n. Valitettavasti hallituksella ei ole vaihtoehtoisia ratkaisuesityksiä, miten osatyökykyisten työllistämistä hoidetaan jatkossa.  

Olisi ollut tärkeää pitää Työkanava Oy:n mahdollistama toimintamalli käynnissä niin kauan, kunnes uusi malli olisi ollut olemassa. Tarpeen olisi ollut selvittää jo olemassa olevia toimintakonsepteja, tukityöllistämisen tapoja, työpajoja ja muita toimijoita, joita Suomessa on eri alueilla. Yritysmuotoinen malli, mitä Työkanava Oy edusti, oli lyhyenkin kokemuksen perusteella toimiva yhteistyömuoto yritysten kanssa.  

On selvää, että Työkanava Oy:n toiminta on erittäin tarpeellista, mutta sitä ei saatu vakiinnutettua tavoitteiden mukaisesti kuten esimerkiksi Ruotsissa, josta mallia oli otettu. Toteutus ei onnistunut koska mm. osatyökykyisten valintaprosessi tehtiin liian byrokraattiseksi. Lisäksi yleinen työllisyystilanne huononi dramaattisesti, jolloin vaikeimmin työllistyvien työllistyminen vaikeutui entisestään. Yhtiön pääomittaminen ja pyörittäminen toteutettiin valtion rahalla, eikä siihen ehditty käyttämään lainkaan tähän tarkoitukseen haettua RFF-rahoitusta, koska toiminta lopetettiin. RFF-rahoitus on siirretty sosiaali- ja terveysministeriöön. 

Muissa maissa on kuitenkin voitu edetä ennakkoluulottomasti ja luoda avoimet, toimivat työmarkkinat osatyökykyisille. Esimerkiksi Saksassa oleva velvoite työllistää osatyökykyisiä voisi olla toimiva vaihtoehto hoitaa osatyökykyisten tarpeellinen työllistäminen Suomessa.  

Ehdotus

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että hyväksytään kaksi lausumaa. (Vastalauseen lausumaehdotukset) 

Vastalauseen lausumaehdotukset

1. Eduskunta edellyttää, että hallitus selvittää vaihtoehtoisia malleja, mukaan lukien Saksan verovähennysmalli, ja toteuttamistapoja yhteistyössä TE-alueiden tai suurimpien kaupunkien kanssa osatyökykyisten ja vaikeasti työllistettävien työmarkkinaosallisuuden parantamiseksi ja antaa niistä selvityksen työelämä- ja tasa-arvovaliokunnalle vuoden 2025 toukokuun loppuun mennessä.  2. Eduskunta edellyttää, että hallitus selvittää lakimuutosten vaikutuksia Suomea sitoviin kansainvälisiin sopimuksiin ja antaa niistä selvityksen työelämä- ja tasa-arvovaliokunnalle vuoden 2025 toukokuun loppuun mennessä. 
Helsingissä 14.11.2024
Lauri Lyly sd 
 
Piritta Rantanen sd 
 
Timo Suhonen sd 
 
Juha Viitala sd 
 
Jessi Jokelainen vas 
 
Olga Oinas-Panuma kesk 
 
Markku Siponen kesk