Viimeksi julkaistu 14.5.2024 14.42

Valiokunnan mietintö UaVM 3/2024 vp HE 20/2024 vp Ulkoasiainvaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle ydinpuolustustietoja koskevasta yhteistyöstä Pohjois-Atlantin sopimuksen osapuolten välillä tehdyn sopimuksen hyväksymiseksi ja voimaansaattamiseksi

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle ydinpuolustustietoja koskevasta yhteistyöstä Pohjois-Atlantin sopimuksen osapuolten välillä tehdyn sopimuksen hyväksymiseksi ja voimaansaattamiseksi (HE 20/2024 vp): Asia on saapunut ulkoasiainvaliokuntaan mietinnön antamista varten. 

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • kansallisen turvallisuusviranomaisen päällikkö Päivi Kaukoranta 
    ulkoministeriö
  • lähetystöneuvos Anna-Mari Wong-Hämäläinen 
    ulkoministeriö
  • vanhempi hallitussihteeri Tuomas Hyvärinen 
    puolustusministeriö
  • sektorin johtaja, everstiluutnantti  Mikko Westersund 
    Pääesikunta
  • ylitarkastaja Emmi Äijälä 
    suojelupoliisi

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi ydinpuolustustietoja koskevasta yhteistyöstä Pohjois-Atlantin sopimuksen osapuolten välillä tehdyn sopimuksen sekä lain, jolla saatetaan voimaan sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvat määräykset. 

Pohjois-Atlantin sopimuksen osapuolten välillä ydinpuolustustietoja koskevasta yhteistyöstä tehty sopimus ja siihen liittyvät hallinnolliset järjestelyt sopimuksen täytäntöönpanemiseksi muodostavat sopimuskehikon, jonka puitteissa Yhdysvallat ja Naton jäsenvaltiot ja Naton sotilas- ja siviilielimet jakavat keskenään sellaista ydinalan tietoa, jonka on katsottu olevan tarpeen Naton yhteisen puolustuksen ja turvallisuuden edistämiseksi sekä ydinaseen mahdollisesta käytöstä muodostuvaan uhkaan varautumiseksi. Ydinpuolustustietoja koskevasta yhteistyöstä tehty sopimus on yksi niistä kansainvälisistä sopimuksista, joihin Suomi on liittymisneuvotteluissa sitoutunut liittymään vuoden kuluessa Pohjois-Atlantin sopimuksen voimaantulosta Suomen osalta. 

Sopimus on tullut kansainvälisesti voimaan 12.3.1965. Sopimus tulee Suomen osalta voimaan sinä päivänä, jona Suomi ilmoittaa Amerikan yhdysvaltojen hallitukselle haluavansa sitoutua noudattamaan sopimuksen ehtoja. Se, että Amerikan yhdysvallat soveltaa sopimusta Suomeen, edellyttää lisäksi, että sen kongressi hyväksyy soveltamisen Yhdysvaltojen atomienergialain mukaisesti. Sopimuksen voimaansaattamislaki on tarkoitettu tulemaan voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana samaan aikaan, kun sopimus tulee Suomen osalta voimaan. 

VALIOKUNNAN PERUSTELUT

Pohjois-Atlantin sopimuksen osapuolten välillä ydinpuolustustietoja koskevasta yhteistyöstä tehdyn sopimuksen (jäljempänä ATOMAL-sopimus, Agreement between the Parties to the North Atlantic Treaty for Co-operation regarding Atomic Information) tavoitteena on luoda puitteet, joissa Yhdysvallat ja Naton jäsenmaat ja Naton sotilas- ja siviilielimet jakavat keskenään sellaista ydinalan tietoa, jonka on katsottu olevan tarpeen Naton yhteisen puolustuksen ja turvallisuuden edistämiseksi sekä ydinaseen mahdollisesta käytöstä muodostuvaan uhkaan varautumiseksi. 

Hallituksen esityksessä todetaan Suomen olevan sitoutunut Pohjois-Atlantin sopimukseen ja Natoon liittokuntana sekä poliittisesti että sotilaallisesti, ja että Suomi osallistuu kaikkeen Naton toimintaan, politiikan valmisteluun ja päätöksentekoon, mukaan lukien ydinasepolitiikan suunnitteluryhmään. ATOMAL-sopimukseen liittyminen mahdollistaa osaltaan Suomen täysipainoisen osallistumisen yhteistoimintaan Naton ja liittolaisten kanssa. ATOMAL-sopimuksen myötä Suomi voi saada ydinpuolustukseen liittyviä tietoja, jotta Suomi voisi nykyistä paremmin valmistautua Suomeen mahdollisesti kohdistuvan ydinaseiden käytön vaikutuksiin ja niiltä suojautumiseen sekä niiden rajoittamiseen. Vastaavasti Suomi sitoutuu luovuttamaan kyseisiä tietoja Natolle, sen organisaatiolle ja jäsenvaltioille tarpeelliseksi katsomansa määrän. 

ATOMAL- sopimuksessa määritellään säännöt, joiden mukaan Naton jäsenmaiden tulee käsitellä ydinpuolustustietoa sisältävää turvallisuusluokiteltua tietoa. Naton turvallisuusluokiteltuihin asiakirjoihin, mukaan lukien ATOMAL-sopimuksen alaiset asiakirjat ja tietojenvaihto sovelletaan kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista annetun lain erityissäännöstä ehdottomasta salassapidosta, eikä näihin asiakirjoihin kohdistu julkisuuslain mukaista salassapidon vahinkoedellytyslausekkeiden mukaista arviointia. Naton turvallisuusluokitellut asiakirjat ovat siten pidettävä salassa, jollei niitä koskevista sopimuksista tai säännöistä muuta johdu. Naton asiakirjoihin ei lähtökohtaisesti järjestön omien säännösten tai käytäntöjen perusteella sovelleta julkisuusperiaatetta, eikä järjestön osalta ole säädetty yleisestä lähtökohtaisesta tiedonsaantioikeudesta sen asiakirjoihin. 

Hallituksen esityksen mukaan kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista annettu laki tarjoaa asianmukaisen säädöskehikon myös Naton piirissä vaihdettavan turvallisuusluokitellun tiedon käsittelylle Suomessa. ATOMAL-sopimus ei edellytä lain muuttamista. 

Kaikki nykyiset Naton jäsenvaltiot ovat osapuolina Naton tietoturvallisuussopimuksessa ja Pohjois-Makedoniaa lukuun ottamatta kaikki Naton nykyiset jäsenvaltiot ovat myös ATOMAL-sopimuksen osapuolia. Pohjoismaat ovat tehneet lisäksi sopimuksen Tanskan, Suomen, Islannin, Norjan ja Ruotsin välillä turvallisuusluokitellun tiedon vastavuoroisesta suojaamisesta ja vaihtamisesta (SopS 10—12/2013). Näin ollen Suomen viiteryhmän maiden kansainväliset velvoitteet ovat yhteneväiset. 

Ydinpuolustustietojen tietoturvallisuutta koskevia määräyksiä sisältyy myös tietoturvallisuudesta Pohjois-Atlantin sopimuksen osapuolten välillä tehtyyn sopimukseen ja turvallisuussääntöihin (HE 4/2023 vp—EV 4/2023 vp). Tietoturvallisuussopimus on tullut Suomen osalta voimaan 23.8.2023. 

Kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista annetun lain 4 §:ssä on säännökset niistä viranomaisista, jotka huolehtivat kansainvälisten tietoturvallisuusvelvoitteiden toteuttamisesta. Suomessa kansallisena turvallisuusviranomaisena (National Security Authority, NSA) kansainvälisten tietoturvallisuusvelvoitteiden toteuttamiseen liittyvissä tehtävissä toimii ulkoministeriö. Puolustusministeriö, Pääesikunta, Suojelupoliisi sekä Liikenne- ja viestintävirasto toimivat kansainvälisissä tietoturvallisuusvelvoitteissa tarkoitettuina määrättyinä turvallisuusviranomaisina (Designated Security Authority, DSA). 

Ydinenergialain (990/1987) 4 §:n mukaan ydinräjähteiden maahantuonti samoin kuin niiden valmistaminen, hallussapito ja räjäyttäminen Suomessa on kielletty. Hallituksen esityksessä todetun mukaisesti ATOMAL-sopimus ei koske ydinräjähteiden maahantuontia, valmistamista, hallussapitoa tai räjäyttämistä eikä sopimuksen piirissä vaihdettavia tietoja ole katsottava ydinmateriaalivalvonnan piiriin kuuluviksi tiedoiksi. 

Saadun selvityksen mukaan ATOMAL-sopimuksen aiheuttamat vaikutukset eri hallinnonaloille ovat rajallisia, koska pääosa Nato-jäsenyydestä johtuvista tietojärjestelmien muutoksista, uusien tietojärjestelmien käyttöönotosta ja toimitilaratkaisuista sekä niiden auditoinneista ja koulutuksesta johtuvista muutoksista toteutetaan Naton tietoturvallisuussopimuksen ja Naton turvallisuussääntöjen täytäntöönpanon yhteydessä. Näitä vaikutuksia on selvitetty hallituksen esityksissä HE 315/2022 vp ja HE 4/2023 vp

Eduskunnan tiedonsaantioikeus

Ulkoasiainvaliokunta kiinnittää huomiota ja pitää tärkeänä hallituksen esitykseen sisältyviä kirjauksia eduskunnan tiedonsaantioikeuden toteutumisesta. Eduskunnan tietojensaanti- ja osallistumisoikeus Nato-asioissa turvataan perustuslain ja muun lainsäädännön nojalla. Valtiosäännön perusta on perustuslaissa säädetty kansanvallan periaate (2 § 1 momentti), jonka mukaan eduskunta on ylin valtioelin myös kansainvälisissä asioissa. Eduskunnan vaikutusmahdollisuudet tulee turvata myös ennakoivalla tavalla. 

Hallituksen esityksessä todetaan, että Naton turvallisuusluokitellun tiedon käsittelyä koskevat säännökset on otettava huomioon myös tietojen käsittelyssä eduskunnassa. Tämä tarkoittaa esimerkiksi Naton turvallisuussääntöjen mukaisia toimintamalleja (sisältäen tila-, henkilö- ja tiedonhallintaratkaisut sekä niihin liittyvät tekniset ratkaisut) ja henkilöturvallisuusselvitystodistusten myöntämistä soveltuvin osin. Edelleen esityksessä todetaan, että nykyisessä kansainvälisessä yhteistyössä tietoturvallisuutta koskevien velvoitteiden noudattamiseen kiinnitetään paljon huomiota ja tietoturvallisuusvelvoitteiden asianmukainen kunnioittaminen on keskeinen osa valtion mahdollisuuksia toimia kansainvälisessä yhteistyössä ja saada tietoja muilta valtioilta. Valiokunta yhtyy tähän arvioon ja painottaa samalla, että edellä sanottu ei saa rajoittaa eduskunnan tiedonsaantioikeutta Nato-asioissa, mukaan lukien käsiteltävänä oleva ydinpuolustustietoja koskeva yhteistyö. Valiokunta toistaa jo Naton tietoturvallisuussopimusta käsitellyn yhteydessä korostamansa eduskunnan tiedonsaantioikeuden tärkeyden Nato-asioissa ja sen toteutumisen varmistamisen kaikilla turvaluokittelutasoilla (UaVM 1/2023 vpHE 4/2023 vp). Hallituksen esityksen kirjaukset eduskunnan tiedonsaantioikeuden ulottumisesta myös salaiseen tietoon ovat tärkeitä (ks. HE 20/2024 vp, s. 13—14). 

Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa hallituksen esityksen hyväksymistä muuttamattomana. 

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Ulkoasiainvaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy hallituksen esityksessä HE 20/2024 vp tarkoitetun sopimuksen. Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 20/2024 vp sisältyvän lakiehdotuksen. 
Helsingissä 14.5.2024 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Kimmo Kiljunen sd 
 
varapuheenjohtaja 
Sofia Vikman kok 
 
jäsen 
Eva Biaudet 
 
jäsen 
Vilhelm Junnila ps 
 
jäsen 
Antti Kaikkonen kesk 
 
jäsen 
Pia Kauma kok 
 
jäsen 
Jarmo Lindberg kok 
 
jäsen 
Antti Lindtman sd 
 
jäsen 
Veijo Niemi ps 
 
jäsen 
Annika Saarikko kesk 
 
jäsen 
Jussi Saramo vas 
 
jäsen 
Tytti Tuppurainen sd 
 
jäsen 
Ville Vähämäki ps 
 
varajäsen 
Sanna Antikainen ps 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Tiina Larvala