Hallituksen esityksestä ilmenevien seikkojen ja saadun selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Arvonlisäverolain terveyden- ja sairaanhoitoa koskeviin pykäliin tehtäisiin välttämättömät teknisluonteiset viittauspäivitykset siten, että terveyden- ja sairaanhoitopalvelujen arvonlisäverotus ei muuttuisi nykyisestä. Verovapauden soveltamisala säilyisi ennallaan. Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana.
Myös valiokunnan asiantuntijakuulemisessa esitystä on kannatettu, joskin on esitetty eräitä lakiviittausten toteuttamistapaan liittyviä huomioita. Lisäksi on kiinnitetty huomiota siihen, että sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annettu laki on tuonut joitakin muutoksia aikaisempaan oikeustilaan nähden, kuten uudenlaiset rekisteröintimenettelyt ja terveyspalvelun määritelmän. Tärkeänä on pidetty myös valvontalain mahdollistamien erilaisten ostopalvelu- ja alihankintatilanteiden huomioimista.
Viittauspäivityksen toteuttamistapa
Kuulemisessa on esitetty, että arvonlisäverolain 35 §:ssä voitaisiin viitata valvontalain mukaisen palveluntuottajan tuottamaan terveyspalveluun ilman tarvetta säilyttää pykälässä erillisiä 1 ja 2 kohtia, ja vastaavasti lain 36 §:n 5 kohdassa voitaisiin viitata valvontalaissa tarkoitettuun yksityiseen palveluntuottajaan tai yksityiseen elinkeinonharjoittajaan.
Hallituksen esityksen mukaan arvonlisäverolain 35 §:n 1 kohdassa mainittaisiin nykyistä vastaavasti julkisen tahon ylläpitämässä terveydenhuollon toimintayksikössä annettava hoito. Lisäksi 1 kohdassa viitattaisiin sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetussa laissa tarkoitetun yksityisen palveluntuottajan antamaan terveyspalveluun. Saadun selvityksen mukaan säännöksen sanamuoto on pyritty säilyttämään mahdollisimman pitkälle ennallaan, koska tarkoituksena on säilyttää verovapautuksen nykyinen soveltamisala. Esityksessä ehdotettu sanamuoto myös varmistaisi, että julkisen tahon antama hoito Ahvenanmaan maakunnassa on arvonlisäverolain 35 §:n 1 kohdan nojalla verotonta vastaavasti kuin muualla Suomessa.
Sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalain mukaan laissa tarkoitettujen terveyspalveluiden tuottajien ja niiden ylläpitämien palveluyksiköiden on oltava Soteri-rekisterissä. Näin ollen, kun arvonlisäverolain 35 §:n 1 kohdassa viitattaisiin sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalaissa tarkoitettuun terveyspalveluun, tarkoittaisi tämä käytännössä sitä, että verovapautuksen piirissä olisivat kyseisen lainkohdan perusteella vain sellaiset yksityisen palveluntuottajan tuottamat terveyspalvelut, joiden tuottaja sekä tämän palveluyksikkö on rekisteröity sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetun lain mukaisesti.
Pykälän 2 kohta, jossa mainitaan erikseen sellaisen terveydenhuollon ammattihenkilön antama hoito, joka harjoittaa toimintaansa lakiin perustuvan oikeuden nojalla tai joka on lain nojalla rekisteröity, säilytettäisiin hallituksen esityksen mukaan selvyyden vuoksi edelleen laissa. Itsenäisesti toimivien terveydenhuollon ammattihenkilöiden antama hoito olisi lähtökohtaisesti verovapaata jo pykälän 1 kohdan perusteella. Vaikka kyseisen 2 kohdan soveltamisala on kaventunut alkuperäisestä lain voimaantulon jälkeen tapahtuneiden terveydenhuollon valvontaa koskevan lainsäädännön muutosten vuoksi, on kuitenkin mahdollista, että säännös edelleen tulee sovellettavaksi joissain tilanteissa. Lainkohdan poistaminen voisi siten kaventaa verovapautuksen soveltamisalaa nykyisestä.
Edellä esitetty huomioon ottaen valiokunta pitää hallituksen esityksessä ehdotettua sääntelytapaa perusteltuna.
Verovapautuksen soveltamisalasta
Verovapauden soveltamisalan on tarkoitus säilyä nykyisellään. Arvonlisäverolain 35 §:n terveyden- ja sairaanhoidon määritelmä poikkeaa sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetun lain terveyspalvelun määritelmästä. Arvonlisäverolain 35 §:n johtolauseessa olevaan määritelmään kuuluvat vain ihmisen terveydentilan sekä toiminta- ja työkyvyn määrittämiseksi taikka terveyden sekä toiminta- ja työkyvyn palauttamiseksi tai ylläpitämiseksi tehtävät toimenpiteet.
Verottomuuden edellytyksenä olisi siten nykyistä vastaavasti, että palvelussa on sen luonteen ja sisällön perusteella kyse arvonlisäverolain 35 §:ssä määritellystä terveyden- ja sairaanhoitopalvelusta ja että kysymyksessä on pykälän 1 tai 2 kohdassa tarkoitetun toimijan antama hoito. Kaikki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetussa laissa tarkoitetuksi terveyspalveluksi katsottavat palvelut, kuten esimerkiksi puhtaasti esteettiset hoidot, eivät siten olisi jatkossakaan verovapaata terveyden- ja sairaanhoitoa. Nykytilaa vastaavasti myöskään kaikki terveydenhuollon ammattihenkilön tuottamat palvelut eivät välttämättä olisi verovapaata terveyden- ja sairaanhoitoa, vaan huomioon otetaan palvelun luonne.
Lopuksi
Hallituksen esityksessä ehdotetaan lisättäväksi säännös Ahvenanmaan maakuntaa koskevista poikkeuksista arvonlisävero- ja valmisteverolainsäädäntöön annettuun lakiin (ns. erillislaki) sen varmistamiseksi, että terveyden- ja sairaanhoitoa koskevaa verovapautusta sovellettaisiin jatkossakin Ahvenanmaan maakunnassa vastaavasti kuin muualla Suomessa. Tarkoitus on, että verovapautuksen tosiasiallinen soveltamisala Ahvenanmaalla säilyisi ennallaan.
Lakiehdotuksessa 2 viitataan Ahvenanmaan maakunnassa yksityisestä terveydenhuollosta annettuun maakuntalainsäädäntöön, joka ei vielä hallituksen esitystä annettaessa ole ollut voimassa. Ahvenanmaan maakunnan hallitus on 18.4.2024 antamallaan päätöksellä määrännyt maakuntalain tulemaan voimaan 1.5.2024 lukuun ottamatta maakuntalain 3 §:n 6 momenttia, jonka tasavallan presidentti on 12.4.2024 antamallaan päätöksellä määrännyt raukeamaan.