Viimeksi julkaistu 13.2.2025 11.09

Valiokunnan mietintö YmVM 1/2025 vp HE 189/2024 vp Ympäristövaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ympäristönsuojelulain muuttamisesta ja siihen liittyviksi laeiksi

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ympäristönsuojelulain muuttamisesta ja siihen liittyviksi laeiksi (HE 189/2024 vp): Asia on saapunut ympäristövaliokuntaan mietinnön antamista varten. 

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • erityisasiantuntija Noora Herranen 
    ympäristöministeriö
  • neuvotteleva virkamies Sami Rinne 
    ympäristöministeriö
  • ylitarkastaja Vesa Suominen 
    Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
  • ryhmäpäällikkö Tuuli Myllymaa 
    Suomen ympäristökeskus
  • vesiensuojelutiimin tiimipäällikkö Jari-Pekka Pääkkönen 
    Helsingin kaupunki
  • tekninen johtaja Jukka Horttanainen 
    Hangon kaupunki
  • johtava juristi Marko Nurmikolu 
    Suomen Kuntaliitto
  • asiantuntija Airi Kulmala 
    Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
  • toiminnanjohtaja Anna Virolainen-Hynnä 
    Suomen Biokierto ja Biokaasu ry
  • johtaja, kestävä kasvu Helena Soimakallio 
    Teknologiateollisuus ry
  • ympäristöpäällikkö Antti Heikkinen 
    Suomen luonnonsuojeluliitto ry
  • meriasiantuntija Iiris Kokkonen 
    WWF Suomi

Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • maa- ja metsätalousministeriö
  • Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto
  • Demeca Oy
  • Suomen Biokierto ja Biokaasu ry
  • Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC rf

Valiokunta on saanut ilmoituksen, ei lausuttavaa: 

  • työ- ja elinkeinoministeriö
  • Turun kaupunki

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutettaviksi ympäristönsuojelulakia, jätelakia ja ympäristövahinkorahastosta annettua lakia. 

Voimassa olevassa ympäristönsuojelulaissa kielletään aineen kaataminen rannalta mereen upottamis- tai hylkäämistarkoituksessa. Lain mukaan kielto ei kuitenkaan koske lumen kaatamista mereen. Esityksessä ehdotetaan kyseisen poikkeuksen poistamista niin, että kielto koskisi myös lumen kaatamista mereen. Lumenkaatoa koskevan muutoksen ehdotetaan tulevan voimaan kolmen vuoden kuluttua lain voimaantulosta. Lisäksi esityksellä selvennettäisiin upottamis- ja hylkäämiskiellon sanamuotoa. 

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi ilmoituksenvaraisen eläinsuojan tai sitä pienemmän eläinsuojan yhteyteen perustettavan biokaasulaitoksen hyväksymisestä ympäristönsuojelulain mukaisessa ilmoitusmenettelyssä. Ilmoitusmenettely koskisi sellaisia eläinsuojan yhteyteen perustettavia biokaasulaitoksia, joissa käsitellään pääasiassa kyseisen eläinsuojan jätteitä. Ympäristöluvanvaraisten eläinsuojien yhteyteen perustettavat sekä eläinsuojista erilliset biokaasulaitokset säilyisivät luvanvaraisina. Lisäksi esityksellä ehdotetaan muutettavaksi jätelain säännöstä kirjanpito- ja tiedonantovelvollisuudesta niin, että ilmoituksenvaraisissa biokaasulaitoksissa olisi pidettävä kirjaa jätteistä vastaavasti kuin ympäristöluvanvaraisissa biokaasulaitoksissakin. 

Lisäksi esityksellä pantaisiin täytäntöön niin kutsutun teollisuuspäästödirektiivin muutokset, jotka koskevat vedyn tuotantoa sekä jätteen kaasutusta ja pyrolyysiä. Vetyä korkeintaan 50 tonnia vuorokaudessa tuottavat laitokset eivät enää tarvitsisi lupaa vedyn tuottamiseen veden elektrolyysillä. Tämän vuoksi tehtäisiin muutos myös ympäristövahinkorahastosta annettuun lakiin. Vetyä vesielektrolyysillä korkeintaan 50 tonnia vuorokaudessa tuottavilta laitoksilta ei perittäisi ympäristövahinkomaksua. 

Lisäksi muutettaisiin ympäristönsuojelulain säännöksiä, jotka koskevat jätteenpolttolainsäädännön soveltamista jätteen kaasutukseen ja pyrolyysiin. 

Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan pääosin 1.3.2025. 

VALIOKUNNAN YLEISPERUSTELUT

Hallituksen esityksen tavoitteena on toteuttaa pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmaan sisältyvät tavoitteet lumen mereen kaatamisen lopettamisesta ja biokaasutuotannon luvituksen sujuvoittamisesta. Esitys sisältää myös eräitä teollisuuspäästödirektiivin muutoksen täytäntöönpanemiseksi tarpeellisia muutoksia. Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä voimaantulosäännöksen osalta muutettuna kiinnittäen huomiota erityisesti seuraaviin näkökohtiin.  

Lumen mereen kaatamisen kielto

Merkittävä määrä roskaa kulkeutuu vesistöihin lumenkaatojen mukana. Kun aurattua lunta kaadetaan mereen, sinne päätyy samalla huomattava määrä roskaa. Roskasta valtaosa on erilaisia muoveja ja tupakantumppeja, jotka jauhautuvat edelleen pienemmäksi ja mikromuoviksi. Valiokunta pitää kieltoa tarpeellisena meriympäristön tilan kannalta. Vaikka kielto ei ratkaise rannikkovesien roskaantumisongelmaa, on selvää, että lumen kaataminen mereen ei vastaa yleistä käsitystä riittävästä ympäristönsuojelun tasosta. Kielto johtaa kuitenkin tarpeeseen kehittää nopeasti uusia keinoja lumen sulattamiseen sekä uusien maalla sijaitsevien lumenvastaanottopaikkojen käyttöön ottamiseen. Vaikutukset kohdistuvat erityisesti Helsinkiin, jossa mereen kaataminen on laajamittaisesti käytössä oleva toimintatapa. 

Ympäristönsuojelulain 18 § sisältää kiellon kaataa ainetta rannalta mereen upottamis- tai hylkäämistarkoituksessa, mutta kielto ei koske lumen kaatamista mereen. Hallituksen esityksessä ehdotetaan tämän poikkeuksen poistamista. Tältä osin muutoksen ehdotetaan tulevan voimaan vasta kolmen vuoden kuluttua lain voimaantulosta, jotta korvaavien ratkaisujen suunnitteluun ja toteuttamiseen on riittävästi aikaa. Valiokunta pitää tärkeänä, että lumenkaatokiellon voimaantullessa tarpeellisten vaihtoehtoisten lumenvastaanotto- ja käsittelyjärjestelmien suunnittelussa pyritään siihen, että ratkaisut eivät perustu fossiilisten polttoaineiden käytön lisäämiseen, vaan ne ovat ympäristöllisesti kokonaiskestäviä. Hallituksen esityksen valmistelussa suunniteltua kahden vuoden siirtymäaikaa pidennettiin tästä syystä kolmeen vuoteen. Valiokunta katsoo, että kolmea vuotta voidaan pitää riittävänä siirtymäaikana. Valiokunta ehdottaa vielä 18 §:n osalta voimaantulon siirtoa kahdella kuukaudella maaliskuusta toukokuuhun, jotta siirtymäaika ei pääty epätarkoituksenmukaisella tavalla kesken talvikunnossapitokautta. Kun kielto tulee voimaan 1. toukokuuta 2028, se koskee siten käytännössä talvikunnossapitoa vuoden 2028 syksystä alkaen. 

Ympäristönsuojelulain 18 §:n upottamis- ja hylkäämiskiellon taustalla on jätteen ja muun aineen mereen laskemisen aiheuttaman meren pilaantumisen ehkäisemisestä tehdyn vuoden 1972 yleissopimuksen vuoden 1996 pöytäkirja (SopS 87 ja 88/2017, Lontoon pöytäkirja), joka kieltää lähtökohtaisesti kaiken jätteen ja muun aineen mereen laskemisen (ns. dumppauskielto). Kiellon tarkoituksena on suojella ja säilyttää meriympäristöä kaikilta pilaantumisen lähteiltä sekä vähentää ja mahdollisuuksien mukaan lopettaa sellainen meren pilaantuminen, joka aiheutuu jätteen tai muun aineen mereen laskemisesta. Lontoon pöytäkirja ei kiellä jätteen tai aineen kaatamista rannalta mereen, vaan ympäristönsuojelulain 18 §:n 2 momentin viimeinen virke "Sama koskee aineen kaatamista rannalta mereen upottamis- tai hylkäämistarkoituksessa" on kansallista sääntelyä, jonka tavoitteena on suojata meriympäristöä pilaantumiselta Lontoon pöytäkirjaa kattavammin. Valiokunta selventää, että kansallinen lisäys koskee myös pistekuormituksena mereen laskettavia likaisia, käsittelemättömiä vesiä. Lainsäätäjän tarkoitus ei kuitenkaan ole ollut estää kaiken veden johtamista mereen, eikä kielto koske hajakuormitusta. Esimerkiksi hulevesien laskeminen mereen on sallittua. 

Lumen sulatusveden kaatamisesta rannalta mereen ei saa aiheutua ympäristön pilaantumista, mutta kiellon tulkinnassa joudutaan käyttämään tapauskohtaista harkintaa. Säännöksessä on mahdotonta määritellä tarkasti, mitkä vedet ovat niin puhtaita, että ne saa laskea suoraan mereen. Soveltamista voidaan ohjata ohjeistuksen ja tapauskohtaisen harkinnan kautta. Valiokunta toteaa, että lumen sulatusvesi tulee käsitellä ennen sen laskemista mereen vähintään niin, ettei laskemisesta johtuvasta roskaantumisesta aiheudu ympäristön pilaantumista. Valiokunta korjaa hallituksen esityksen perusteluissa (s. 21) tehdyn virheen. Hallituksen esityksen mukaan ”sulamisvedet on johdettava hulevesiverkostoon”. Valiokunta toteaa, että puhdistettujen sulatusvesien johtaminen mereen ei edellytä juuri hulevesiviemäreiden kautta johtamista, vaan myös erillinen purkuputki käy. 

Lumenvastaanottopaikan perustaminen maalle tai merelle ei ole suoraan ympäristönsuojelulain nojalla ympäristöluvanvaraista toimintaa, mutta siihen voivat soveltua eräät ympäristönsuojelulain säännökset. Myöskään uudessa rakentamislaissa ei ole nimenomaisesti säädetty, että lumen läjittäminen edellyttäisi rakentamislupaa (42 §:n 1 momentin 8 kohta). Mahdollinen ympäristöluvan ja rakentamislain mukainen rakentamisluvan tarve on siten arvioitava tapauskohtaisesti. Poikkeamislupaa koskevan 57 §:n perusteluissa puolestaan todetaan, että tarvetta poiketa myös jostain muusta kuin rakentamista koskevasta kaavamääräyksestä voisi tulla kysymykseen esimerkiksi lumenkaatopaikan järjestämiseksi. 

Valiokunta toteaa, että ympäristöministeriö ja maa- ja metsätalousministeriö ovat käynnistäneet selvityksen, jonka tavoitteena on kartoittaa alueidenkäyttölain ja vesihuoltolain hulevesien hallintaa koskevien säännösten toimivuutta sekä muutos- ja kehittämistarpeita. 

Eräiden biokaasulaitosten ilmoitusmenettely

Hallituksen esityksessä ehdotetaan säädettäväksi ilmoituksenvaraisen eläinsuojan tai sitä pienemmän eläinsuojan yhteyteen perustettavan biokaasulaitoksen hyväksymisestä ympäristönsuojelulain mukaisessa ilmoitusmenettelyssä. Ilmoitusmenettely koskee sellaisia eläinsuojan yhteyteen perustettavia biokaasulaitoksia, joissa käsitellään pääasiassa kyseisen eläinsuojan jätteitä. Ympäristöluvanvaraisten eläinsuojien yhteyteen perustettavat sekä eläinsuojista erilliset biokaasulaitokset säilyvät luvanvaraisina. Ilmoitusmenettelyyn soveltuvat vain sellaiset biokaasulaitokset, jotka käsittelevät niiden yhteydessä olevan eläinsuojan lantaa. Jos lanta tuodaan useilta eri tiloilta, tulee muualta tuotu lanta ottaa erikseen huomioon, ja siihen lupamenettely soveltuu ilmoitusmenettelyä paremmin. 

Valiokunta toteaa, että eläinsuojien ja biokaasulaitosten sääntely muodostaa monimutkaisen kokonaisuuden. Hallituksen esitykseen sisältyvää ehdotusta on pidettävä parhaana mahdollisena keinona sujuvoittaa kyseisten biokaasulaitosten perustamista. Toiminnanharjoittajien yhdenvertaisen kohtelun ja oikeusvarmuuden näkökulmasta on perusteltua, että kaikilla biokaasulaitoksilla on viranomaisen ennakollinen ja valituskelpoinen hyväksyntä. Toimintaan sovellettavaa hyväksymismenettelyä valittaessa merkitystä tulee antaa toiminnan mittakaavalle ja vaikutuksille. Hallitusohjelmatavoitteiden mukaisesti on perusteltua siirtää tietyt, ilmoituksenvaraisen eläinsuojan biokaasulaitokset lupamenettelystä sitä hieman kevyempään ilmoitusmenettelyyn, jossa kuitenkin voidaan hyvin ehkäistä toiminnasta aiheutuvia haittoja toimintaa koskevin määräyksin. 

Sekä hallituksen esityksen valmisteluvaiheessa että valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on tuotu esiin mahdolliseen rekisteröintimenettelyyn siirtymisen etuja. Rekisteröintimenettelystä säädettäessä on kuitenkin katsottu sen soveltuvan laitosmäärältään suurille ja tekniikaltaan suhteellisen standardinomaisille toimialoille, joilla lupapäätökset ovat jo entuudestaan melko samankaltaisia. Erityisesti naapuruussuhteiden kannalta merkityksellisten toimialojen käsittelyä muussa kuin rekisteröintimenettelyssä pidettiin tarkoituksenmukaisena, sillä lupa- tai ilmoitusmenettelyssä annettavilla määräyksillä voidaan ehkäistä mahdollisia haittoja. Rekisteröintimenettely edellyttäisi myös perusteellista asetusvalmistelua, joka viivästyttäisi merkittävästi hallitusohjelmatavoitteiden toteuttamista biokaasulaitosten edistämisen osalta. Myös toiminnanharjoittajan näkökulmasta eläinsuoja ja biokaasulaitos muodostavat selkeän toiminnallisen kokonaisuuden, jota on järkevää käsitellä ilmoitusmenettelyssä. Valiokunta pitää tärkeänä, että lainsäädäntöä pyritään edelleen kehittämään paremmin biokaasutuotantoa edistäväksi ympäristönäkökulmat huomioiden. 

VALIOKUNNAN YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

1. Laki ympäristönsuojelulain muuttamisesta

Voimaantulosäännös.

Valiokunta ehdottaa lain voimaantulosäännöksen muuttamista 18 §:n 3 momentin osalta siten, että 1 maaliskuuta 2028 sijaan lainkohta tulee voimaan 1 toukokuuta 2028, jolloin vältytään saattamasta kieltoa voimaan kesken talvikunnossapitokauden. 

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Ympäristövaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 189/2024 vp sisältyvät 2. ja 3. lakiehdotuksen. Eduskunta hyväksyy muutettuna hallituksen esitykseen HE 189/2024 vp sisältyvän 1. lakiehdotuksen. (Valiokunnan muutosehdotus) 

Valiokunnan muutosehdotus

1. Laki ympäristönsuojelulain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
muutetaan ympäristönsuojelulain (527/2014) 18 §:n 2 ja 3 momentti, 32 §:n 1 momentin 2 kohta, 107 §:n 2 momentin 1 kohta, liitteen 1 taulukon 1 kohdan 4 alakohta a ja liitteen 1 taulukon 2 kohdan 13 alakohta f, 
sellaisina kuin niistä ovat liitteen 1 taulukon 1 kohdan 4 alakohta a ja liitteen 1 taulukon 2 kohdan 13 alakohta f laissa 905/2020, sekä 
lisätään liitteen 1 taulukon 1 kohtaan 14, sellaisena kuin se on laissa 905/2020, uusi alakohta a ja liitteeseen 4, sellaisena kuin se on laissa 905/2020, uusi kohta 9 seuraavasti: 
18 § 
Merta koskevat erityiset kiellot 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Suomen aluevesille tai talousvyöhykkeelle ei saa upottamis- tai hylkäämistarkoituksessa laskea jätettä tai muuta ainetta suomalaisesta tai ulkomaisesta aluksesta, jäällä liikkuvasta ajoneuvosta, ilma-aluksesta tai merensuojelulain 4 §:n 2 kohdassa tarkoitetusta avomeriyksiköstä taikka upottaa tai hylätä alusta, avomeriyksikköä tai ilma-alusta ottaen huomioon, mitä vastaavasta toimesta talousvyöhykkeen ulkopuolella säädetään merensuojelulain 7 §:n 3 momentissa. Sama koskee aineen kaatamista rannalta mereen upottamis- tai hylkäämistarkoituksessa. 
Ruoppausmassan sijoittamisesta vesialueelle säädetään vesilaissa. 
32 § 
Poikkeus eräiden jätteen käsittelytoimintojen luvanvaraisuudesta 
Ympäristölupaa ei tarvita liitteen 1 taulukossa 2 olevaan 13 kohdassa tarkoitettuun jätteen ammattimaiseen tai laitosmaiseen käsittelyyn mainitun kohdan perusteella silloin, kun kysymyksessä on: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
2) haitattomaksi käsitellyn jätevesilietteen, saostus- ja umpisäiliölietteen tai kuivakäymäläjätteen taikka haitattoman tuhkan tai kuonan hyödyntäminen ja käyttö lannoitelain (711/2022) mukaisesti; 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
107 § 
Soveltamisala 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Lain 108—110 §:ää ei kuitenkaan sovelleta: 
1) kaasutus- tai pyrolyysilaitokseen, jos jätteen lämpökäsittelyssä syntyvät kaasut tai nesteet käsitellään ennen niiden polttamista niin, että niiden polttaminen aiheuttaa vähemmän päästöjä kuin aiheutuu poltettaessa sellaisia markkinoilla saatavilla olevia vähiten saastuttava polttoaineita, joita voitaisiin polttaa laitoksessa, ja jos muiden päästöjen kuin typen oksidien, rikin oksidien ja pölyn osalta polttaminen ei aiheuta enempää päästöjä kuin jätteen poltto tai rinnakkaispoltto; 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20. Sen 18 §:n 3 momentti tulee kuitenkin voimaan 1 päivänä Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi maaliskuuta Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi toukokuuta Muutosehdotus päättyy 2028. Sen liitteen 1 taulukon 2 kohdan 13 alakohta f ja liitteen 4 kohta 9 tulevat kuitenkin voimaan 1 päivänä tammikuuta 2026. 
Jos liitteen 4 kohdassa 9 tarkoitetusta biokaasulaitoksesta ei ole tehty 115 a §:ssä tarkoitettua ilmoitusta tai sillä ei ole 4 luvussa tarkoitettua ympäristölupaa, siitä on tehtävä 115 a §:ssä tarkoitettu ilmoitus vuoden 2026 loppuun mennessä. Jos biokaasulaitosta koskeva lupahakemus on vireillä 1 päivänä tammikuuta 2026, toimivaltainen viranomainen siirtää hakemuksen käsiteltäväksi ilmoitusmenettelyssä. 
Jos liitteen 4 kohdassa 9 tarkoitetulla biokaasulaitoksella on ympäristölupa, biokaasulaitos voi jatkaa toimintaansa ympäristöluvan mukaisesti. Toimivaltainen viranomainen siirtää ympäristölupahakemuksen käsiteltäväksi ilmoitusmenettelyssä silloin, kun ympäristölupaa on tarpeen muuttaa 29 tai 89 §:n mukaisesti. 
 Lakiehdotus päättyy 

Liite 1

LUVANVARAISET TOIMINNAT 
TAULUKKO 1 Direktiivilaitokset 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
4. Kemianteollisuus; teollisessa mittakaavassa tapahtuva, alla mainittujen aineiden tai aineryhmien kemiallinen tai biologinen jalostaminen 
a) Epäorgaanisten kemikaalien valmistus, kuten: 
– kaasut, kuten ammoniakki, kloori tai kloorivety, fluori tai fluorivety, hiilen oksidit, rikkiyhdisteet, typen oksidit, vety (pois lukien veden elektrolyysillä tuotettu vety), rikkidioksidi, karbonyylikloridi 
– hapot, kuten kromihappo, fluorivetyhappo, fosforihappo, typpihappo, kloorivetyhappo, rikkihappo, oleum, rikkihapokkeet 
– emäkset, kuten ammoniumhydroksidi, kaliumhydroksidi, natriumhydroksidi 
– suolat, kuten ammoniumkloridi, kaliumkloraatti, kaliumkarbonaatti, natriumkarbonaatti, perboraatti, hopeanitraatti 
– epämetallit, metallioksidit tai muut epäorgaaniset yhdisteet, kuten kalsiumkarbidi, pii, pii-karbidi 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
14. Muu toiminta 
a) Vedyn tuotanto veden elektrolyysillä, kun vedyntuotantokapasiteetti ylittää 50 tonnia vuorokaudessa  
TAULUKKO 2 Muut laitokset 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
13. Jätteiden ammattimainen tai laitosmainen käsittely sekä jätevesien käsittely  
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
f) Muu kuin alakohdassa a, b ja e tarkoitettu jätelain soveltamisalaan kuuluvan jätteen käsittely, joka on ammattimaista tai laitosmaista, ei kuitenkaan liitteen 4 kohdassa 9 tarkoitetun biokaasulaitoksen toiminta. 

Liite 4

ILMOITUKSENVARAISET TOIMINNAT 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
9. Edellä 5 kohdassa tarkoitetun eläinsuojan tai sitä pienemmän eläinsuojan yhteyteen perustettava biokaasulaitos, jossa käsitellään sellaista lantaa, kasviperäistä rehujätettä, maitohuoneen ja eläintenpitotilojen pesuvettä sekä elintarvikkeeksi kelpaamatonta maitoa, joka on syntynyt kyseisessä eläinsuojassa. Biokaasulaitoksessa saa lisäksi käsitellä maa- ja metsätaloudessa syntyvää ympäristölle ja terveydelle haitatonta luonnonainesta sisältävää jätettä. Biokaasulaitoksessa saa käsitellä jätettä yhteensä alle 20 000 tonnia vuodessa. 

2. Laki jätelain 118 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
muutetaan jätelain (646/2011) 118 §:n 1 momentin 5 kohta, sellaisena kuin se on laissa 714/2021, seuraavasti: 
118 § 
Kirjanpito- ja tiedonantovelvollisuus 
Toiminnanharjoittajan on pidettävä kirjaa jätteistä, jos kysymyksessä on: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
5) elintarviketeollisuuden toiminta, joka on ympäristönsuojelulain mukaan ilmoituksenvaraista, tai ympäristönsuojelulain liitteen 4 kohdassa 9 tarkoitetun biokaasulaitoksen toiminta; 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20
 Lakiehdotus päättyy 

3. Laki ympäristövahinkorahastosta annetun lain liitteen 1 kohdan D muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
muutetaan ympäristövahinkorahastosta annetun lain (1262/2022) liitteen 1 kohdan D alakohta 4 ja 
lisätään liitteen 1 kohtaan D uusi 12 alakohta seuraavasti: 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20
 Lakiehdotus päättyy 

Liite 1

VUOSITTAINEN YMPÄRISTÖVAHINKOMAKSU 

D. Maksuluokka 4 

2 700 euroa 

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — 
4. KEMIANTEOLLISUUS 
Teollisessa mittakaavassa tapahtuva, alla mainittujen aineiden tai aineryhmien kemiallinen tai biologinen jalostaminen 
a) Epäorgaanisten kemikaalien valmistus, kuten: 
– kaasut, kuten ammoniakki, kloori tai kloorivety, fluori tai fluorivety, hiilen oksidit, rikkiyhdisteet, typen oksidit, vety (pois lukien veden elektrolyysillä tuotettu vety), rikkidioksidi, karbonyylikloridi 
– hapot, kuten kromihappo, fluorivetyhappo, fosforihappo, typpihappo, kloorivetyhappo, rikkihappo, oleum, rikkihapokkeet 
– emäkset, kuten ammoniumhydroksidi, kaliumhydroksidi, natriumhydroksidi 
– suolat, kuten ammoniumkloridi, kaliumkloraatti, kaliumkarbonaatti, natriumkarbonaatti, perboraatti, hopeanitraatti 
– epämetallit, metallioksidit tai muut epäorgaaniset yhdisteet, kuten kalsiumkarbidi, pii, piikarbidi 
b) Orgaanisten kemikaalien valmistus, kuten:  
– yksinkertaiset hiilivedyt (suoraketjuiset tai rengasrakenteiset, tyydyttyneet tai tyydyttämättömät, alifaattiset tai aromaattiset)  
– happea sisältävät hiilivedyt, erityisesti alkoholit, aldehydit, ketonit, karboksyylihapot, esterit ja esterien seokset, asetaatit, eetterit, peroksidit ja epoksihartsit  
– rikin hiilivedyt  
– typen hiilivedyt, erityisesti amiinit, amidit, typpipitoiset yhdisteet tai nitraatit, nitriilit, syanaatit, isosyanaatit  
– fosforia sisältävät hiilivedyt  
– halogenoidut hiilivedyt  
– organometalliyhdisteet  
– muovit (polymeerit, synteettiset kuidut, selluloosapohjaiset kuidut)  
– synteettiset kumit  
– väriaineet ja pigmentit  
– pinta-aktiiviset aineet 
c) Öljyn- tai kaasunjalostamo 
d) Kasvinsuojeluaineiden tai biosidien tuotanto 
e) Räjähteiden tuotanto  
f) Fosfori-, typpi- tai kaliumpohjaisiin raaka-aineisiin perustuvien lannoitteiden (lannoitteet sisältävät joko yhtä ainetta tai niiden seosta) valmistus 
g) Lääkeaineita sisältävien tuotteiden, myös välituotteiden, tuotanto 
— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — 
12. MUU TOIMINTA 
Vedyn tuotanto veden elektrolyysillä, kun vedyntuotantokapasiteetti ylittää 50 tonnia vuorokaudessa 
Helsingissä 13.2.2025 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Krista Mikkonen vihr 
 
jäsen 
Pauli Aalto-Setälä kok 
 
jäsen 
Marko Asell sd 
 
jäsen 
Noora Fagerström kok 
 
jäsen 
Petri Huru ps 
 
jäsen 
Christoffer Ingo 
 
jäsen 
Vesa Kallio kesk 
 
jäsen 
Mai Kivelä vas 
 
jäsen 
Hanna Kosonen kesk 
 
jäsen 
Johan Kvarnström sd 
 
jäsen 
Jorma Piisinen ps 
 
jäsen 
Merja Rasinkangas ps 
 
jäsen 
Tere Sammallahti kok 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos Marja Ekroos