3 §. Euroopan unionin valtiontukilainsäädännön soveltaminen.
Pykälän täsmentämistä pidetään tarpeellisena asetuksenantovaltuuden täsmällisyyden ja tarkkarajaisuuden sekä EU-lainsäädännön voimaan saattamista koskevan vakiintuneen valtiosääntökäytännön näkökulmasta. Pykälän 1 momentissa säädetään EU:n valtiontukisääntöjen soveltamisesta. Siinä todetaan informatiivisesti, että myönnettäessä korvausta, tukea tai avustusta taloudellista toimintaa harjoittavalle yritykselle tai muulle yhteisölle sovelletaan Euroopan unionin valtiontukea koskevia säädöksiä. Valtiontukea koskevat määräykset sisältyvät Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 107 artiklaan, jota kuitenkin sovelletaan mainitun sopimuksen 42 artiklan mukaan maataloustuotteiden tuotantoon ja kauppaan vain siten kuin Euroopan parlamentti ja neuvosto päättävät. Tästä lähtökohdasta ei voida poiketa kansallisella lainsäädännöllä. Näin ollen 1 momenttiin on tarpeen lisätä täsmennys, jonka mukaan valtiontukisääntöjä sovelletaan lakiehdotuksessa tarkoitettuihin toimenpiteisiin, jollei Euroopan unionin lainsäädännöstä muuta johdu.
Pykälään lisätään uusi 2 momentti. Valtiontuen myöntämisen edellytyksenä on komission hyväksyvä päätös. Lakiehdotuksessa tarkoitettuun valtiontukeen tulevat sovellettaviksi viljelysvahinkojen osalta Euroopan unionin suuntaviivat maa- ja metsätalousalan ja maaseutualueiden valtiontuesta vuosina 2014—2020 (2014/C 204/01), jäljempänä maatalouden valtiontuen suuntaviivat, sekä kalanviljelyvahinkojen osalta kalastus- ja vesiviljelyalan de minimis -tuesta annettu komission asetus (EU) N:o 717/2014. Maakotkan porotaloudelle aiheuttamien vahinkojen korvaaminen ei sen sijaan kuulu yhteisen maatalouspolitiikan yhteisen markkinajärjestelyasetuksen (EU) N:o 1308/2013 211 artiklan mukaan valtiontukisääntelyn piiriin, eikä kysymys ole valtiontuesta.
Pykälän 2 momentti siirtyy 3 momentiksi. Siihen ei ehdoteta muutoksia. Se sisältää viittauksen eräiden valtion tukea koskevien Euroopan unionin säännösten soveltamisesta annetun lain (300/2001) 2 ja 2 a §:ään avoimuusvelvoitteen toteuttamiseksi. Säännöksen tarkoituksena on varmistaa, että ministeriö saa tarvittavat tiedot notifiointia ja vuosiraportointia varten ja että tukiviranomainen vastaa komission päätöksessä asetetun julkaisuvelvoitteen toteutumisesta.
Pykälän 4 momentissa (hallituksen esityksessä 3 momentti) ehdotetaan valtioneuvostolle valtuutta antaa asetuksella tarkempia säännöksiä avustuksen, korvauksen tai sääksen pesintään perustuvan tuen myöntämisestä, myöntämisen edellytyksistä, maksamisesta, käytöstä ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen sekä avustuksen saajan velvollisuuksista. Asetuksen antaminen on harkinnanvaraista, ja sen käyttöä rajaavat EU:n valtiontukisäännöt, joita ovat erityisesti maatalouden valtiontuen suuntaviivat sekä kalastus- ja vesiviljelyalan de minimis -tuesta annettu komission asetus. Valtuussäännöstä on tarpeen täsmentää siten, että siitä käyvät yksiselitteisesti ilmi ne Euroopan unionin määräykset (maatalouden valtiontuen suuntaviivat) ja säädökset (de minimis-asetus), jotka rajaavat valtuuden käyttöä.
17 §. Viljelysvahinkojen korvausperusteet.
Pykälän 3 momentissa säädetään täydennys- ja uudelleenviljelystä aiheutuneiden kustannusten korvaamisesta. Valiokunta ehdottaa tukitasoa korotettavaksi 100 %:iin Euroopan unionin valtiontukea koskevien määräysten muuttumisen johdosta. Aikaisemmin maatalousalan valtiontuen suuntaviivoissa korvauksen enimmäismäärä oli 80 % kustannuksista. Komissio on ilmoituksellaan vuonna 2018 muuttanut maatalouden suuntaviivoja (C/2018/7303) siten, että tuki voi olla enintään 100 % tukikelpoisista kustannuksista. Samalla ehdotetaan täsmennettäväksi säännöksen sanamuotoa siten, että korvauksen ehdottomasta enimmäismäärästä säädettäessä vahingon käyvän arvon sijaan käytetään ilmausta vahingon tosiasiallinen arvo.
18 §. Eläinvahinkojen korvausperusteet.
Pykälän 1 momentin 2 kohdassa säädetään vahingoittuneen eläimen hoitamisesta aiheutuneiden eläinlääkintäkustannusten korvaamisesta. Vastaavasti kuin 17 §:n 3 momentin kohdalla säännöstä on tarpeen muuttaa siten, että kustannukset korvataan enintään eläimen käypään arvoon saakka. Aikaisemmin maatalousalan valtiontuen suuntaviivoissa korvauksen enimmäismäärä oli 80 % kustannuksista. Komissio on ilmoituksellaan vuonna 2018 muuttanut maatalouden suuntaviivoja (C/2018/7303) siten, että tuki voi olla enintään 100 % tukikelpoisista kustannuksista.
20 §. Viljelys- ja eläinvahingon toteaminen ja arviointi.
Pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi 2 momentti. Tarkoituksena on sisällyttää pykälään perustuslain 124 §:n edellyttämät perusoikeuksien, oikeusturvan ja hyvän hallinnon takeet, jotta eläinvahingon tunnistamis- ja arviointitehtävän suorittaminen voidaan antaa muulle kuin viranomaiselle. Tehtävän siirtäminen muulle kuin viranomaiselle on käsillä olevassa tapauksessa tarkoituksenmukaista, sillä tehtävä edellyttää erityistä asiantuntemusta. Kysymys on eläinvahingon tunnistamisesta rauhoitetun eläinlajin yksilön aiheuttamaksi, mikä vaatii perehtyneisyyttä lajin toimintaan. ELY-keskus arvioi tehtävän kannalta, mikä taho on tehtävän tarkoituksenmukaisen hoitamisen kannalta paras vaihtoehto. Tehtävä suoritetaan maastossa, ja se sisältää tosiasiallista hallintotoimintaa. Sen sijaan siihen ei sisälly hallintopäätöksentekoa. Arviointitehtävän suorittamiseen ei liittyisi muutoksenhakumahdollisuutta, vaan muutoksenhakuun sovelletaan ehdotetun lain 38 §:ää. Pykälään lisätään oikeusturvan ja hyvän hallinnon takeiden turvaamiseksi säännös tehtävän hoitamisesta rikosoikeudellisen virkavastuun alaisena sekä viittaus vahingonkorvauslakiin (412/1974). Eläinvahingon tunnistamis- ja arviointitehtävää hoidettaessa sovelletaan lisäksi hallinto-oikeudellista yleislainsäädäntöä.
30 §. Korvauksen ja tuen hakeminen.
Pykälässä on tarpeen säätää hakemuksen toimittamisen ohella hakemuksen käsittelyn määräajasta. Hallituksen esityksen mukaan (lakiehdotuksen 30 §:n 2 momentti) korvausta olisi haettava sen vuoden loppuun mennessä, jona vahinko on tapahtunut, minkä jälkeen saapuneet hakemukset käsitellään. Ehdotetun menettelyn tarkoituksena on ollut varmistaa, että määrärahan osoittautuessa riittämättömäksi rahoitusta voidaan vähentää tarvittaessa samassa suhteessa kaikilta hakijoilta. Toiseksi säännöksen tarkoituksena on rajoittaa ELY-keskusten työtaakkaa, kun avustukset, korvaukset ja tuet maksetaan kerran vuodessa. Kolmanneksi maatalouden valtiontuen suuntaviivojen mukaan useammassa erässä maksettava tuki ja tukikelpoiset kustannukset on diskontattava tuen myöntämishetken arvoon. Diskonttauksessa käytettävä korko on lisäksi rahoituksen myöntämispäivänä sovellettava diskonttokorko.
Korvausjärjestelmän hyväksyttävyys ja tavoitteiden saavuttaminen edellyttävät, että korvaus tai tuki on vahingonkärsijän käytettävissä kohtuullisessa ajassa. Näin ollen on tarpeen säätää korvaushakemusten ilman aiheetonta viivytystä tapahtuvasta toimittamisesta toimivaltaiselle viranomaiselle. Maakotkan ja kalasääsken pesintään perustuvia, lakiehdotuksen 5 luvussa tarkoitettuja laskennallisia tukia tulisi sen sijaan hakea vuosittain viimeistään 31 päivänä lokakuuta. Säännöksen tarkoituksena on edistää vahingon korvattavuuden selvittämistä mahdollisimman pian vahingon toteamisen jälkeen ja ennen kaikkea varmistaa hakemuksen lähtökohtaisesti viivytyksetön, ilman aiheetonta viivytystä tapahtuva käsittely. Hakemuksen käsittelyn tulee tapahtua joka tapauksessa sinä vuonna, jona vahinko on syntynyt, tai jos hakemus on tehty niin myöhään, ettei sitä ehditä käsitellä kyseisenä vuonna, viipymättä vuodenvaihteen jälkeen. Valiokunnan käsityksen mukaan olisi suotavaa maksaa korvaus tai tuki yhdessä erässä mahdollisimman pian hakemuksen tultua käsitellyksi. Jos korvaus tai avustus joudutaan maksamaan useammassa erässä, ehdotettu säännös ei tätä estä. Valiokunnan käsityksen mukaan diskonttaus on vakiintunut käytäntö valtiontukien maksamisessa ja siitä voidaan säätää tarkemmin lakiehdotuksen 3 §:n 4 momenttiin sisältyvän valtuuden perusteella valtioneuvoston asetuksella. Säännöksen toimeenpanossa tulee huolehtia ELY-keskuksen riittävästä resursoinnista ja perehdyttämisestä.