Viimeksi julkaistu 24.4.2023 9.54

Valiokunnan mietintö YmVM 28/2022 vp HE 249/2022 vp Ympäristövaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi rakentamisen suunnittelu- tai työnjohtotehtävissä toimivien pätevyyden osoittamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi rakentamisen suunnittelu- tai työnjohtotehtävissä toimivien pätevyyden osoittamisesta (HE 249/2022 vp): Asia on saapunut ympäristövaliokuntaan mietinnön antamista varten. 

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • lainsäädäntöneuvos Pekka Virkamäki 
    ympäristöministeriö
  • hallitussihteeri Henna Närhi 
    opetus- ja kulttuuriministeriö
  • erityisasiantuntija Paula Mäenpää 
    Suomen Kuntaliitto
  • toimitusjohtaja Timo Korhonen 
    Rakennus-, LVI- ja kiinteistöalan henkilöpätevyydet FISE Oy
  • puheenjohtaja Risto Levanto 
    Rakennustarkastusyhdistys RTY ry

Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • oikeusministeriö
  • ympäristöministeriö

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki rakentamisen suunnittelu- tai työnjohtotehtävissä toimivien pätevyyden osoittamisesta. Ehdotettu laki sisältäisi säännökset toimielimestä, jonka ympäristöministeriö hakemuksen perusteella valtuuttaa antamaan todistuksia rakentamislakiehdotuksessa säädetyistä rakentamisessa toimivien pätevyyksistä. Todistus sisältäisi henkilölle annettavan, rakennusvalvonnalle esitettävän ja julkisesti luotettavan selvityksen suunnittelijan tai työnjohtajan pätevyydestä toimia rakennushankkeessa. 

Samalla säädettäisiin ympäristöministeriölle velvollisuus antaa todistuksia ulkomaisten rakentamisalan tutkintojen vastaavuuden tunnustamisesta. Ympäristöministeriö voisi valtuuttaa toimielimen antamaan todistuksen ulkomaisen tutkinnon vastaavuudesta osana pätevyydestä annettavaa todistusta. 

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2024. 

VALIOKUNNAN YLEISPERUSTELUT

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki rakentamisen suunnittelu- tai työnjohtotehtävissä toimivien pätevyyden osoittamisesta. Esityksellä on liityntä rakentamislakia koskevaan lakiehdotukseen (HE 139/2022 vp), johon ehdotetaan sisällytettäviksi perussäännökset pätevyyksistä ja niiden toteamisesta. Esitykseen sisältyvässä lakiehdotuksessa puolestaan ehdotetaan säädettäväksi valtuutetusta toimielimestä ja pätevyystodistuksesta. Lakiehdotuksessa tarkoitettuja toimielimiä voi olla useita, ja niiden toimivalta voi kattaa vain osan rakentamislakiehdotuksessa ehdotetuista pätevyysaloista tai kaikki alat. Pätevyystodistus sisältää rakennusvalvonnalle esitettävän ja julkisesti luotettavan selvityksen suunnittelijan tai työnjohtajan pätevyydestä toimia rakennushankkeessa. Lakiehdotuksessa ehdotetaan säädettäväksi ympäristöministeriölle velvollisuus antaa todistuksia ulkomaisten rakentamisalan tutkintojen vastaavuuden tunnustamisesta. Ympäristöministeriö voi valtuuttaa toimielimen antamaan todistuksen ulkomaisen tutkinnon vastaavuudesta osana pätevyydestä annettavaa todistusta. Hallituksen esityksen ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muutettuna.  

Voimassa olevan maankäyttö- ja rakennuslain mukaan rakennusvalvonta toteaa jokaisessa yksittäisessä hankkeessa suunnittelijoiden ja työnjohdon pätevyyden tutkintotodistusten ja kokemuksesta toimitettujen selvitysten pohjalta. Esityksen mukaan pätevyys perustuu ympäristöministeriön valtuuttaman toimielimen myöntämään määräaikaiseen todistukseen. Tällöin rakennusvalvonta tarkistaa kelpoisuuden arvioinnissa vain sen, onko esitetty todistus tehtävän vaativuuden mukainen. Perusteena muutokselle on nykyisen menettelyn vaatimat resurssit. Vuosittain rakennusvalvonnoissa tutkitaan rakennuslupaa vaativissa hankkeissa noin 60 000 suunnittelijan tai työjohtajan pätevyyttä yksittäisten selvitysten pohjalta. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan tästä aiheutuva työmäärä kunnissa on noin 20—35 henkilötyövuotta, mutta muutoksen vaikutuksista resurssitarpeeseen saadaan tarkempaa tietoa vasta ehdotettujen säännösten soveltamisen myötä.  

Nykyisin hankkeeseen ryhtyvällä ei ole etukäteen varmuutta siitä, katsooko rakennusvalvonta selvitysten pohjalta, että hänen esittämänsä suunnittelija tai työnjohtaja on riittävän pätevä. Jatkossa tämä esitetään toimielimen myöntämällä todistuksella, jonka avulla hankkeeseen ryhtyvä voi asian todeta etukäteen. Pätevyystodistuksen myöntämisestä peritään omakustannusperiaatteella määräytyvä maksu. Ympäristöministeriö valvoo maksujen tasoa. Lisäksi on mahdollista, että ammattimaisesti tehtäviä tekevät tai heidän työnantajansa laskuttavat pätevyystodistukseen liittyviä kuluja toimeksiannoissaan. Valiokunta pitää edellä kuvattuja muutoksia nykytilaan tarpeellisina.  

Rakentamislakiehdotuksessa ehdotetun todistusvaatimuksen myötä rakennushankkeen suunnittelijat ja työnjohtajat luokitellaan säänneltyjen ammattien piiriin. Pätevyyden osoittamiseen liittyviin ulkomaisiin tutkintoihin sovelletaan ammattipätevyyksien tunnustamisesta annettua Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviä (2005/36/EY) ja ammattipätevyyden tunnustamisesta annettua lakia (1384/2015). Nykyisin rakentamisen ulkomaisten tutkintojen vastaavuustodistusten antamisesta vastaa Opetushallitus. Ammattien vastaavuustodistuksesta antamisesta huolehtii vastuuministeriö. Lakiehdotuksessa tarkoitettuja vastaavuustodistuksia on annettu vuosittain noin 100 kappaletta. Esityksessä ehdotetaan, että ammattipätevyyslain mukainen tehtävä ulkomaisten tutkintojen vastaavuudesta annettavista todistuksista rakentamisen osalta tulee ympäristöministeriön tehtäväksi. Ympäristöministeriö voi valtuuttaa toimielimen antamaan todistuksen ulkomaisen tutkinnon vastaavuudesta osana pätevyydestä annettavaa todistusta.  

Valiokunnan saamassa lausuntopalautteessa on esitetty, että ulkomaisten tutkintojen tunnustaminen säilytettäisiin Opetushallituksen tehtävänä. Toisaalta on ehdotettu, että toimivallan siirto Opetushallitukselta ympäristöministeriölle kattaisi kaikki rakentamisalan pätevyydet, myös muut kuin rakentamislaissa säädetyt suunnittelu- ja työnjohtotehtävissä toimivien pätevyydet sekä ammattipätevyyslain ulkopuolelle jäävät tilanteet, kuten muualla kuin EU:ssa tai ETA-alueella suoritettujen tutkintojen tunnustaminen. Lausuntopalautteen mukaan lakiehdotuksen 5 §:stä ei käy ilmi, miten ammattipätevyyslain säännöksistä on tarkoitus poiketa. Lakiehdotuksessa tulee erikseen säätää sen soveltumisesta muihin kuin rakennuslain 83 ja 87 §:ssä tarkoitettuihin toimintoihin. Tutkintojen tunnustamisen tulee koskea myös hakemista sellaisiin tehtäviin, joista ei säädetä kyseisissä säännöksissä. Näitä ovat esimerkiksi tehtävät, joihin on kelpoisuusvaatimuksena soveltuva korkeakoulututkinto tai vaadittavasta osaamisesta on muutoin säännelty tarkasti. Lisäksi on ehdotettu, että ympäristöministeriö nimetään toimivaltaiseksi viranomaiseksi ammattipätevyysdirektiivin mukaisissa menettelyissä myös Suomessa sääntelemättömien rakennusalan ammattien osalta. 

Valiokunnan saaman selvityksen mukaan esityksen valmistelun lähtökohtana on ollut rakentamislakiehdotuksen 83 ja 87 §:ssä tarkoitetun todistusmenettelyn järjestäminen. Niiden henkilöiden osalta, joilla on ulkomailla suoritettu tutkinto, on esityksen valmistelussa pyritty löytämään hallinnollisesti mahdollisimman tarkoituksenmukainen ratkaisu. Lähtökohdaksi on otettu se, että todistusmenettelyn piirissä olevien pätevyyksien tarkastelu tehdään myös ulkomaisten tutkintotodistusten osalta valtuutetun toimielimen toimesta. Muiden rakentamista koskevien pätevyyksien arviointi tapahtuu, kuten nykyään, Opetushallituksen toimesta. Valittuun ratkaisuun vaikuttaa myös se, ettei ympäristöministeriöllä ole resursseja eikä osaamista rakentamisen pätevyyksien arvioinnissa. Tarkoituksena on se, että ulkomaisten tutkintojen tunnustamisen osalta tehtävä annetaan valtuutetuille toimielimille. Valiokunnalle on todettu, että ympäristöministeriön toimivallan laajentaminen kaikkien maiden kaikkien rakentamisen tutkintojen vastaavuuden tunnustamiseen edellyttää asiantuntemuksen ja hallinnon rakentamista ympäristöministeriöön. Tällainen ratkaisu edellyttää myös yhteistä valmistelua opetus- ja kulttuuriministeriön, ympäristöministeriön ja Opetushallituksen toimesta. Edellä esitetyn perusteella valiokunta pitää tarpeellisena ehdottaa täsmennyksiä 5 §:ään jäljempänä esitetyllä tavalla.  

Valiokunnan saamissa lausunnoissa on kiinnitetty huomiota siihen, miten tiedonkulku rakennusvalvontaviranomaisen ja pätevyysrekisterin välillä järjestetään. Esityksen mukaan valtuutetulle toimielimelle säädetään velvollisuus ylläpitää rekisteriä henkilöille myöntämistään voimassa olevista pätevyyksistä. Myöhemmässä vaiheessa valtuutettujen toimielinten tiedostoista muodostetaan valtakunnallinen rekisteri rakennetun ympäristön tietojärjestelmän osaksi. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan rekisteriin merkitään tieto suunnittelu- tai työnjohtotehtävän alasta, vaativuusluokasta ja voimassaolosta. Tarkoituksena ei ole rakentaa teknistä rajapintaa jokaisen kunnan järjestelmään. Rajapinnan rakentaminen kunnan järjestelmiin tapahtuu valtakunnallisen rakennetun tietojärjestelmän käyttöönoton yhteydessä. Tarkoituksena on, että tällöin rakennetaan rajapinnat valtuutettujen toimielinten ja rakennetun ympäristön tietojärjestelmän välille. Valiokunnan käsityksen mukaan rakennetun ympäristön käyttöönotto vaatii kunnilta paljon voimavaroja. Rakennustietovarannon osalta käyttöönotto tapahtuu vuoden 2028 loppuun mennessä. Rajapintojen  rakentaminen kuntien järjestelmiin  ja  esityksessä tarkoitettujen valtuutettujen toimielinten järjestelmiin vaatii resursseja. Valiokunta pitää asianmukaisena, että rakentamislain ja siihen sisältyvien pätevyyden todistamista koskevien vaatimusten voimaan tultua vuonna 2025 kuntien rakennusvalvonnan ja valtuutettujen toimielinten välillä on käytössä toimiva tiedonvaihtomenetelmä, jotta ehdotetun lain toimeenpano voi alkaa lain voimaan tultua.  

Hallituksen esityksestä käy ilmi sen tiivis liityntä rakentamislakiehdotukseen. Rakentamislakiehdotuksen 85 ja 89 §:n mukaan rakennusvalvonnan on tarkistettava, onko suunnittelijalla tai työnjohtajalla todistuksella osoitettu pätevyys kyseiseen tehtävään. Rakentamislakiehdotuksen mukaan vaadittavan pätevyyden ala ja vaativuusluokat määräytyvät rakentamishankkeen ja sen eri tehtävien vaativuuden mukaisesti. Tarkemmin vaativuusluokat ja niiden vaatimukset ehdotetaan sisällytettäviksi rakentamislain 83 ja 87 §:iin. Valiokunta on rakentamislakiehdotusta käsitellessään päätynyt siihen, että rakentamislakiehdotuksen ja siihen liittyvien lakiehdotusten voimaantuloa on tarpeen siirtää vuodella. Näin ollen myös rakentamisen pätevyysvaatimuksia koskevan lakiehdotuksen voimaantulo on tarpeen siirtää tapahtuvaksi 1 päivänä tammikuuta 2025. 

Voimassa olevan maankäyttö- ja rakennuslain sekä tätä edeltävän lain nojalla myönnetty, rakennusvalvontaviranomaisen vastaaviin erittäin vaativiin tehtäviin antama hyväksyntä jää rakentamislakiehdotuksen 195 §:n siirtymäsäännöksen mukaan voimaan siinä kunnassa, missä se on myönnetty, jos henkilöllä voidaan katsoa olevan tehtävän vaatimat edellytykset. Edellä tarkoitettu siirtymäsäännös ei sisällä määräaikaa, vaan jää voimaan pysyvästi. Maankäyttö- ja rakennuslain mukaiset vaativuusluokat ovat vähäinen, tavanomainen ja vaativa. Käytännössä vaativa luokka on jaettu vaativaan ja vaativa + -luokkaan. Rakentamislain mukainen erittäin vaativa luokka vastaa nykykäytännön mukaista vaativa + -luokkaa. Rakentamislain siirtymäsäännöksen mukaisesti suunnittelija ja työnjohtaja säilyvät kelpoisina siinä kunnassa ja sillä vaatimustasolla, mihin kunnan rakennusvalvonta on heidät kelpoisiksi arvioinut. Rakentamislakiehdotuksen siirtymäsäännöksen mukainen arviointi ei kuitenkaan koskisi toista kuntaa eikä ylempää vaatimustasoa. 

Suunnittelijoiden ja työnjohtajien pätevyyden osoittamista koskeva siirtymäsäännös ehdotetaan sisällytettäväksi lakiehdotuksen 14 §:n 2 momenttiin, jonka mukaan ympäristöministeriö voi hyväksyä viranomaisen, yrityksen tai yhteisön ennen ehdotetun lain voimaantuloa toteamat pätevyydet lakiehdotuksen mukaisiksi pätevyyksiksi joko kokonaan tai osittain enintään viiden vuoden ajaksi tämän lain voimaantulosta. Näin ympäristöministeriö voi hyväksyä yksityisten toimijoiden, kuten Rakennus-, LVI- ja Kiinteistöalan henkilöpätevyydet FISE Oy:n, myöntämät pätevyydet määräajaksi tämän esityksen mukaisiksi pätevyyksiksi, jos ne täyttävät edellytykset. Myös rakennusvalvonnan aiemmin hyväksymä pätevyys voidaan ympäristöministeriön päätöksellä hyväksyä määräajaksi toisessa kunnan rakennusvalvonnassa ilman todistusta. Näin voidaan menetellä silloin, jos erityisosaajia on rajallinen määrä, kuten esimerkiksi poikkeuksellisen vaativan kohteen teräsrakennesuunnittelijat tai työnjohto. Valiokunta pitää ehdotettua siirtymäsäännöstä tarpeellisena.  

VALIOKUNNAN YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

1 §. Soveltamisala.

Pykälän 2 momenttia ehdotetaan täsmennettäväksi siten, että ehdotettua lakia sovelletaan ammattipätevyyslain mukaiseen ulkomaisten tutkintojen tunnustamiseen ainoastaan silloin, kun laissa edellytetään ympäristöministeriön valtuuttaman toimielimen antamaa todistusta pätevyydestä. Kysymys on toisin sanoen rakentamishankkeen suunnittelijan ja työnjohtajan kelpoisuuden edellytyksenä olevasta pätevyystodistuksesta.  

5 §. Rakentamisen ulkomaisten tutkintojen vastaavuuden toteaminen.

Pykälään ehdotetaan tehtäväksi vastaava täsmennys kuin edellä 1 §:n kohdalla.  

8 §. Valtuutuksen peruuttaminen.

Pykälässä ehdotetaan säädettäväksi ympäristöministeriön myöntämän valtuutuksen peruuttamisesta. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan lakiehdotuksen 7 ja 8 §:ää on tarkoitus soveltaa yhdessä siten, että peruutuksen edellytyksenä on toiminnan keskeyttäminen. Valiokunta ehdottaa täsmennettäväksi, että valtuutuksen peruuttaminen tulee kysymykseen vain vakavien tai olennaisten rikkomusten johdosta.  

10 §. Rekisteri myönnetyistä todistuksista.

Pykälän sanamuotoa ehdotetaan täsmennettäväksi paremmin vastaamaan rakentamislakiesityksen 85 ja 89 §:n sanamuotoja. 

13 §. Muutoksenhaku.

Valiokunta ehdottaa pykälän 2 momenttia täsmennettäväksi siten, että kysymys on valituksesta oikaisuvaatimukseen annetusta päätöksestä. Muutoksenhausta ympäristöministeriön päätökseen säädetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019) 

14 §. Voimassaolo.

Ehdotetun lain voimaantulosäännöstä ehdotetaan muutettavaksi siten, että laki tulee voimaan 1.1.2025 yhtä aikaa rakentamislakiehdotuksen kanssa. 

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Ympäristövaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muutettuna hallituksen esitykseen HE 249/2022 vp sisältyvän lakiehdotuksen. (Valiokunnan muutosehdotukset) 

Valiokunnan muutosehdotukset

Laki rakentamisen suunnittelu- tai työnjohtotehtävissä toimivien pätevyyden osoittamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään: 
1 § 
Soveltamisala 
Tässä laissa säädetään menettelyistä, joilla rakentamisen suunnittelu- ja työnjohtotehtäviin vaadittava pätevyys osoitetaan silloin, kun edellytyksenä on ympäristöministeriön valtuuttaman toimielimen antama todistus pätevyydestä.  
Laissa on säännökset ammattipätevyyden tunnustamisesta annetussa laissa (1384/2015) tarkoitettujen ulkomaisten tutkintojen vastaavuuden toteamisesta rakentamisen toimialalla Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi silloin, kun edellytyksenä on ympäristöministeriön valtuuttaman toimielimen antama todistus pätevyydestä. Muutosehdotus päättyy 
2 §  
Valtuutettu toimielin 
Ympäristöministeriö voi valtuuttaa hakemuksesta Suomessa rekisteröidyn yrityksen tai yhteisön myöntämään luonnolliselle henkilölle rakentamislaissa tarkoitetun todistuksen tämän pätevyydestä rakentamisen suunnittelu- tai työnjohtotehtäviin (valtuutettu toimielin).  
Valtuutus voidaan rajata hakemuksessa esitettyä todistusten myöntämistä suppeammaksi. Päätökseen voidaan liittää ehtoja hyvän hallinnon ja EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen vaatimusten täyttämiseksi.  
Valtuutetulla toimielimellä tulee olla: 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 1) Muutosehdotus päättyy koulutukseltaan ja kokemukseltaan pätevä henkilökunta siltä suunnittelualalta tai työnjohtotehtävän alalta, jota hakemus koskee; 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 2) Muutosehdotus päättyy tekniset, hallinnolliset ja taloudelliset edellytykset tehtävän hoitamiseen; 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 3) Muutosehdotus päättyy laatujärjestelmä, jolla voidaan varmistaa todistuksen valmistelun ja myöntämisen perusteiden hyvän hallinnon ja hallinnon yleissäännösten mukaisuus. 
Valtuutetun toimielimen tulee olla riippumaton. Toimielin ja sen palveluksessa olevat henkilöt eivät saa harjoittaa rakennusten suunnittelua, osallistua rakentamisen työjohtotehtäviin eivätkä osallistua toimintaa harjoittavan järjestön päätöksentekoon. 
3 §  
Hakemus toimielimeksi 
Hakemuksessa valtuutetuksi toimielimeksi on määriteltävä, mitä rakentamislaissa tarkoitettuja suunnittelutehtäviä ja työnjohtotehtäviä varten valtuutusta haetaan. 
Hakijan on esitettävä tiedot: 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 1) Muutosehdotus päättyy riippumattomuudestaan; 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 2) Muutosehdotus päättyy tehtävän hoitamiseen tarvittavasta henkilöstöstä ja heidän pätevyydestään; 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 3) Muutosehdotus päättyy laatujärjestelmästä ja päätöksentekomenettelystä; 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 4) Muutosehdotus päättyy taloudellisista edellytyksistä; 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 5) Muutosehdotus päättyy voimassa olevasta vastuuvakuutuksesta tai siihen rinnastettavasta järjestelystä. 
4 § 
Valvonta 
Valtuutetun toimielimen toimintaa valvoo ympäristöministeriö. 
Toimielimen on valvontaa varten toimitettava ympäristöministeriölle vuosittain: 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 1) Muutosehdotus päättyy yrityksen tai yhteisön vuosikertomus, jossa on eritelty tämän lain mukainen toiminta; 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 2) Muutosehdotus päättyy selvitys vuoden aikana myönnetyistä pätevyystodistuksista liitteineen; 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 3) Muutosehdotus päättyy selvitys tämän lain perusteella perityistä maksuista;  
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 4) Muutosehdotus päättyy suunnitelmat toiminnan kehittämiseksi sekä siihen liittyvät kustannukset. 
Ympäristöministeriö voi toiminnan valvomiseksi pyytää perustellusta syystä toimielimeltä muita selvityksiä. 
5 § 
Rakentamisen ulkomaisten tutkintojen vastaavuuden toteaminen  
Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi  Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Ympäristöministeriö päättää ulkomailla hankitun ammattipätevyyden tunnustamisesta rakennusalan tehtäviin siten kuin Muutosehdotus päättyy ammattipätevyyden tunnustamisesta annetussa laissa (1384/2015) säädetään Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi silloin, kun edellytyksenä on ympäristöministeriön valtuuttaman toimielimen antama todistus pätevyydestä Muutosehdotus päättyy.  
Ympäristöministeriö voi valtuuttaa valtuutetun toimielimen antamaan 1 momentissa tarkoitetun todistuksen ulkomaisen tutkinnon vastaavuudesta osana pätevyystodistuksen myöntämistä. 
6 §  
Virkavastuu 
Valtuutetun toimielimen toimihenkilöön ja asiantuntijaan sovelletaan rikosoikeudellista virkavastuuta koskevia säännöksiä heidän hoitaessa tämän lain mukaisia tehtäviä. Vahingonkorvausvastuusta säädetään vahingonkorvauslaissa (412/1974).  
7 §  
Varoitus ja toiminnan keskeyttäminen 
Ympäristöministeriö voi antaa kirjallisen varoituksen ja keskeyttää valtuutetun toimielimen toiminnan harjoittamisen kolmeksi kuukaudeksi, ellei puutetta varoituksesta huolimatta korjata, jos: 
1) toiminnassa ei noudateta tämän lain tai sen nojalla annettuja säännöksiä; 
2) todistusten myöntämistä ei ole suoritettu hyvän hallinnon, mukaisesti; 
3) valtuutettu toimielin on rikkonut valtuutuspäätöksessä asetettuja ehtoja. 
8 §  
Valtuutuksen peruuttaminen 
Ympäristöministeriön on Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi vakavien tai olennaisten rikkomusten johdosta Muutosehdotus päättyy peruutettava valtuutus, jos: 
1) valtuutettu toimielin ei enää täytä valtuutuksen edellytyksiä; 
2) valtuutetun toimielimen toiminta on keskeytetty eikä toimielin ole kohtuullisessa ajassa poistanut toiminnan keskeyttämiseen johtaneita syitä; 
3) valtuutettu toimielin on asetettu konkurssiin. 
9 § 
Todistus 
Todistuksen henkilön pätevyydestä toimia suunnittelijana tai työnjohtajana hankkeessa, jossa toimimisen edellytyksenä rakentamislain mukaan on todistus pätevyydestä, myöntää hakemuksesta valtuutettu toimielin. 
Todistuksen on sisällettävä seuraavat tiedot: 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 1)  Muutosehdotus päättyytoimielimen valtuuttamispäätöksen päivämäärä ja asiakohta; 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 2)  Muutosehdotus päättyypäätöksen tekijä ja päätöksen yksilöintitiedot; 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 3) Muutosehdotus päättyy pätevyydenhaltijan nimi ja kotipaikka; 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 4)  Muutosehdotus päättyytiedot tutkinnosta ja sen tasosta; 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 5)  Muutosehdotus päättyymyönnetyn pätevyyden pätevyysala ja -taso; 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 6)  Muutosehdotus päättyytodistuksen voimassaoloaika. 
Lisäksi todistuksen liitteenä on oltava pätevyyden osoittamisen perusteena olevat tarkemmat tiedot tutkinnosta, muusta koulutuksesta sekä eritellyt tiedot kokemuksesta. Todistus voidaan myöntää enintään seitsemäksi vuodeksi. 
10 §  
Rekisteri myönnetyistä todistuksista 
Valtuutetun toimielimen on pidettävä rekisteriä myöntämistään voimassa olevista todistuksista. 
Valtuutettu toimielin toimii 1 momentissa tarkoitetun rekisterin rekisterinpitäjänä. 
Rekisteri sisältää seuraavat tiedot: 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 1)  Muutosehdotus päättyytodistuksensaajan nimi ja kotipaikka; 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 2)  Muutosehdotus päättyytodistuksen myöntämisajankohta ja voimassaolo; 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 3) Muutosehdotus päättyy myönnetyn pätevyyden pätevyysala ja -taso; 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 4) Muutosehdotus päättyy todistuksen myöntäjä; 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 5)  Muutosehdotus päättyykunnan rakennusvalvontaviranomaisen rakentamislain 85 ja 89 §:n Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi perusteella toteaman kyvyttömyyden tunnistetiedot ja voimassaolo. Muutosehdotus päättyy 
11 § 
Todistuksen voimassaolon päättyminen  
Todistuksen myöntäjä voi peruuttaa todistuksen, jos sen myöntäminen on perustunut olennaisesti vääriin selvityksiin. 
12 § 
Maksut  
Valtuutetulla toimielimellä on oikeus periä todistusmenettelyyn liittyviä maksuja, jotka kattavat toiminnasta aiheutuvat kulut.  
Ympäristöministeriön asetuksella säädetään tarkemmin maksujen perusteista. 
13 § 
Muutoksenhaku 
Tässä laissa tarkoitettuun valtuutetun toimielimen päätökseen saa vaatia oikaisua. Oikaisuvaatimuksesta säädetäänhallintolaissa (434/2003). 
Muutoksenhausta Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi oikaisuvaatimukseen annetusta Muutosehdotus päättyy päätöksestä hallintotuomioistuimeen säädetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019). 
Toiminnan keskeyttämistä tai valtuutuksen peruuttamista koskevaa päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta. 
14 § 
Voimassaolo 
Tämä laki tulee voimaan 1. päivänä tammikuuta 202Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 5. Muutosehdotus päättyy 
Ympäristöministeriö voi hyväksyä viranomaisen, yrityksen tai yhteisön ennen tämän lain voimaantuloa toteamat pätevyydet tämän lain mukaisiksi pätevyyksiksi joko kokonaan tai osittain enintään viiden vuoden ajaksi tämän lain voimaantulosta. 
Ympäristöministeriö voi ennen tämän lain voimaantuloa tehdä päätöksen toimielimen valtuuttamisesta myöntämään rakentamislaissa tarkoitettuja todistuksia pätevyydestä rakentamisessa. Tässä laissa tarkoitettuja todistuksia ei voida kuitenkaan myöntää ennen rakentamislain ja tämän lain voimaantuloa.  
 Lakiehdotus päättyy 
Helsingissä 17.2.2023 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Hanna Kosonen kesk 
 
varapuheenjohtaja 
Tiina Elo vihr 
 
jäsen 
Petri Huru ps 
 
jäsen 
Mai Kivelä vas 
 
jäsen 
Johan Kvarnström sd 
 
jäsen 
Sheikki Laakso ps 
 
jäsen 
Saara-Sofia Sirén kok 
 
jäsen 
Hussein al-Taee sd 
 
jäsen 
Katja Taimela sd 
 
jäsen 
Ari Torniainen kesk 
 
varajäsen 
Anneli Kiljunen sd 
 
varajäsen 
Rami Lehto ps 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Susanna Paakkola